پارس ناز پورتال

دختر ورزشکار دلیل تولید لباس اسلامی نایک

دختر ورزشکار دلیل تولید لباس اسلامی نایک

دختر ورزشکار دلیل تولید لباس اسلامی نایک

دختر ورزشکار آمنه الحداد بانوی مسلمان در رشته وزنه برداری باعث شد تا برند نایک به وی توصیه ساخت لباس اسلامی در المپیک را بدهد. دو سال پیش بود که آمنه الحداد در حالیکه خود را برای مسابقات المپیک تابستانی ریو در رشته ي وزنه برداری آماده میکرد تماسی از کمپانی سرشناس نایکی دریافت نمود که از وی درخواست شده بود در صورت تمایل با آنها قرارداد بسته و لباس مخصوص این کمپانی با حجاب کامل اسلامی را بر تن کند.

 

وی برترین انتخاب برای اینکار بود. آمنه الحداد 27 ساله اهل دوبی و سابقا روزنامه نگار بوده هست اما به یک باره تصمیم گرفت که برای داشتن یک زندگی سالم تر به ورزش روی آورد و رشته ي وزنه برداری را برای اینکار انتخاب کرد. آمنه در محیطی به جهان آمده بود که ورزش کردن برای زنان معمولا تقبیح شده و زنان ملزم به رعایت حجاب اسلامی میباشند.

دختر ورزشکار دلیل تولید لباس اسلامی نایک

وقتی که آمنه الحداد با سرپوش مخصوص خود که حتی در هنگام مسابقه و تمرین نیز آن را بر سر دارد به کمپ تمرینی کمپانی نایکی رسید، تیم تحقیق این کمپانی بسیار تلاش کردند که راهی را برای کمک به وی در جهت بهبود عملکردش انجام دادند.متخصصان آزمایشگاه ورزشی این کمپ آزمایشات متعددی را روی آمنه انجام دادند

 

از گذاشتن پای او در گچ تا معاینه و بررسی حرکات بدن او در حین ورزش. اگر چه وی تمامی این آزمایشات را ارج می نهاد اما مهمترین نیاز او لباسی اسلامی بود که هم در جای خود اثبات و محکم باشد و هم باعث عرق کردن چندان وی نشود.آمنه الحداد در این باره چنین میگوید آنها از گردن به پایین بدن مرا مورد آزمایش قرار می دادند نه از گردن به بالا.

 

اما وقتی که در مورد چالش هاي لباس پوشیدن در رشته ي ورزشی ام با انها به مشورت پرداختم، در نهایت دقت انها را به لباس های ورزشی اسلامی و با حجاب کامل جلب کردم و اهمیت چنین لباسی برای ورزشکاران زن مسلمان را به انها نشان دادم.

دختر ورزشکار دلیل تولید لباس اسلامی نایک

این غول دنیای لباسهای ورزشی با ارزش 27 میلیارد دلار که به دلیل نوآوری هاي خارق العاده اش در این تجارت، از جمله کفش هاي ورزشی با بندهایی که خودشان بسته میشوند و کفه هاي نرمی که از تکنولوژی مخصوص ناسا در جذب کردن تنش ها و ضربات بهره گیری می‌کند و همین طور سوتین هایي که جاذبه ي زمین را خنثی میکنند، بدین نتیجه رسید که اختراع بعدی آن باید در حوزه ي لباس اسلامی برای زنان مسلمان باشد.

 

مگان سالفلد، مدیر ارشد بخش ارتباطات کمپانی نایکی در این باره میگوید تیم طراحی ما تمام تلاش خود را برای کمک به ورزشکاران و گرچه اهمیت دادن به دیدگاه هاي آنها انجام می‌دهد. خدای من، این همان چیزی بود که ما دنبالش بودیم. این همان مشکلی بود که ما می توانستیم برای او حل کنیم. خیلی سریع شروع

 

به بررسی انتخاب هاي موجود برای ساخت یک پوشش اسلامی برای ورزشکاران زن کردیم. ما از گذشته نوآوری هاي بسیاری در حوزه ي لباسهای ورزشی داشتیم و همه ي چیز در اختیار ما وجود داشت. ما تمام این مواد سبک وزن و دارای منافذ جهت نفس کشیدن پوست را در دسترس داشتیم که هم به خوبی عمل کرده و هم باعث اذیت شدن پوست ورزشکار نمی شد.

دختر ورزشکار دلیل تولید لباس اسلامی نایک

نتیجه ي نهایی لباسی کاملا اسلامی با نام «Nike Pro Hijab» هست که به قیمت 35 دلار به صورت آنلاین و در فروشگاه هاي معتبر قابل خرید خواهد بود. این لباس در سه رنگ، مشکی، خاکستری و آبی عرضه شده و مارک شرکت نایکی نیز روی آن نقش بسته هست.

 

این سرپوش مخصوص نیاز آمنه الحداد را برآورده می‌کرد، نیازی که وی برای رفع کردن آن بسیار سعی کرده بود. وی بعد از مدتی جستجو توانسته بود یک سرپوش کشدار مخصوص را در یک فروشگاه پیدا کند که به نظر میرسید در جای خود اثبات بماند. با این وجود وی مجبور بود که هر شب بعد از اتمام تمرین این سرپوش را بشورد تا روز بعد نیز بتواند از آن بهره گیری نماید.

 

آمنه الحداد حتی به اینکه به صورت حرفه اي به وزنه برداری بپردازد نیز فکر نمی‌کرد زیرا در محیطی که وی در آن بزرگ شده بود دختران عرب به ورزش حرفه اي فکر نمیکردند. الحداد هنوز هم روزی که در کلاس پنجم همراه با همکلاسی هاي پسر خود در کلاس ورزش فوتبال نقش بازی کرده بودند را به یاد دارد. بعد از پایان دوره ي ابتدایی پسران

 

و دختران هر کدام به مدارس و کلاس هاي جداگانه اي می رفتند. حتی در معدود دبیرستان هاي مختلط نیز کلاس هاي ورزشی به صورت جداگانه برگزار می شد.

دختر ورزشکار دلیل تولید لباس اسلامی نایک

آمنه الحداد در این باره چنین میگوید افکار و مفاهیم بسیار منفی در مورد ورزش زنان وجود دارد. «در محیط زندگی من» باور بر این هست که ورزشی مثل وزنه برداری باعث میشود که زن قوی هیکل شده و بدنش حالت مردانه به خود بگیرد؛ این عقیده وجود دارد که دیدن تکان خوردن و لرزش بدن زن در هنگام تمرین برای یک مرد نامناسب هست. دیدگاه هاي متفاوتی در مورد این مسئله وجود دارد.

 

وی در این باره می افزاید که تفاوت هاي بسیاری در نحوه ي برگزاری کلاس هاي تمرینی و آموزش زنان و مردان در حوزه ي ورزش وجود دارد. کلاس هاي زنان اکثر بر روی مفاهیم تناسب اندام و کاهش حجم چربی بدن متمرکز هست و نه ورزش هاي حرفه اي. برای مثال دختران حرکات سریع هوازی مثل

 

حرکت پروانه انجام می دادند در حالی‌که پسران بسکتبال و فوتبال بازی می‌کردند و یا حتی با هم مسابقه ي دوومیدانی می دادند. از همان ابتدا به انها شانسی داده شده بود که با همدیگر رقابت کرده و بتوانند در مورد سرشناس شدن در دنیای ورزش و مسابقه دادن برای کشورشان در میادین جهانی رویا پردازی کنند.

 

آمنه الحداد در اوایل دهه ي سوم زندگی خود دست از ورزش کشید و به کار روزنامه نگاری پرداخت. وی در ابتدا دچار سرخوردگی شد و احساس میکرد هیچ هدفی ندارد. از این رو بعد از چندین سال فاصله گرفتن از ورزش و داشتن یک زندگی ناسالم «از لحاظ جسمانی و ورزشی» تصمیم گرفت که برای تناسب اندام بار دیگر به ورزش روی بیاورد. در آن دوره، به گفته ي خودش، وی از آن چیزی که بود رضایت نداشت.

دختر ورزشکار دلیل تولید لباس اسلامی نایک

برای رهایی از افسردگی و در تلاش برای کاهش مقداری از وزن خود وی به پیاده روی پرداخت. چند روز بعد، آمنه وارد یک باشگاه تناسب اندام شد و در نخستین جلسه ي تمرینی علاقه ي خاصی به تمرینات با وزنه پیدا کرد از این رو تمرکز خود را بر روی تمرینات قدرتی گذاشت. اگر چه او تنها دختری بود که به این ورزش روی آورده بود اما این مسئله او را دلسرد نمیکرد چون خودش از این موضوع لذت میبرد.

 

او وزنه برداری را نوعی تمرین مدیتیشن می‌داند. گذشته از هر ست تمرینی باید نفس عمیق کشیده و بدنتان را برای بلند کردن وزنه آماده نمایید. بعد از آن که عملکرد وی در این ورزش بهبود پیدا کرد خود را در کانون توجهات دید. آمنه در این باره میگوید بعضی میگفتند که او [آمنه] به آموزه هاي اسلام بی توجهی می‌کند یا او به آشپزخانه تعلق دارد نه به باشگاه برای بلند کردن وزنه. من این صحبت ها را جدی نمی‌گرفتم زیرا آنها نیز نظرات خودشان را داشتند.

 

اما زنان دیگری نیز تحت تاثیر کار الحداد قرار گرفتند. وی شروع کرد به صحبت کردن برای جمع هاي زنانه و از انها خواست که به ورزش به دید مثبتی نگاه کنند. او به زنان می‌گفت که با انجام تمرینات تناسب اندام میتوانند حجم چربی هاي بدنشان را کاهش دهند و بدنهایشان را برای بچه آوری تقویت کنند و اینکه ورزش به آنها اعتماد به نفس خواهد داد.

 

در همین دوران وی برترین عملکرد خود را در وزنه برداری ارائه داد و در «سال 2012» به نخستین زن در دنیای عرب تبدیل شده که در رشته ي کراس فیت «آمادگی جسمانی چند گانه» جواز حضور در مسابقات آسیایی را کسب کرد.آمنه در این باره میگوید من تاریخ ساز شدم اما دریافتم که میتوانم از این هم بهتر عمل کنم. من می‌خواستم

 

برای کشورم به طور رسمی افتخار آفرینی کنم. من عاشق وزنه برداری شده بودم و به یاد دارم که مسابقات المپیک را از تلویزیون نگاه میکردم و با خودم می‌گفتم که من نیز می‌خواهم آن جا باشم”.اما در نهایت آسیب کمر باعث شد و علی رغم اینکه به تیم امارات کمک کرد که جواز حضور در مسابقات المپیک ریو را دریافت کند

 

اما خودش قادر به مسابقه دادن در این جشنواره ي ورزشی نبود. او ناامید شده بود اما تنها چیزی که او را دلگرم میکرد این بود که او در نهایت توانست راه را برای دیگر زنان اماراتی برای شرکت در مسابقات ورزشی هموار کرده و همین طور کمک کرده بود که لباسی با حجاب اسلامی کامل برای زنان مسلمان طراحی شود که انها نیز بتوانند به راحتی وارد دنیای ورزش شوند.

 

این موضوع باعث شد که درهای جدیدی بر روی کمپانی نایک در حوزه ي طراحی و ساخت لباس ورزشی برای جمعیت قابل توجهی از زنان 800 میلیون نفر در سراسر جهان که کمتر به انها دقت شده بود باز شود، بازاری که گردش مالی آن به 97 میلیارد دلار می‌رسید.

 

سالفلد در این مورد نیز چنین میگوید: حجاب قطعا یک بحث جدیدی را در مورد نیازهای بازار محصولات ورزشی و کارهای دیگری که ما می توانستیم در مورد این بازار بکنیم باز می‌کرد. اگر نیازهایی وجود داشته باشد و ما بتوانیم آنها را رفع کنیم بدون شک اینکار را خواهیم کرد.

دختر ورزشکار دلیل تولید لباس اسلامی نایک

موضوع حجاب بحث هاي زیادی را در بین مسلمانان و غیرمسلمانان به وجود آورده بود. موضوعی که بعضی آن را نوعی ظلم در حق زنان دانسته و بعضی دیگر در کشورهای غربی آن را تلاش برای تبعیض قائل شدن بین زنان و مردان تفسیر میکردند.با دستور دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده کشور آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع چندین کشور اسلامی

 

به خاک ایالات متحده و همین طور حمله هاي صورت گرفته به مسلمانان ساکن این کشور و یا افرادی که ظاهری شبیه مسلمانان داشتند و گرچه افزایش اسلام هراسی، این منازعه شدت بیشتری گرفت.هنرمندی به نام شپرد فَیری تصویری را از یک زن مسلمان معترض به فرمان ترامپ تهیه کرد که از پرچم ایالات متحده بعنوان حجاب خود بهره گیری کرده بود

 

و این عکس در روزهای اول سال اخیر در سراسر جهان دیده شد. این عکس برای نشان دادن مشارکت زنان مسلمان در اعتراض هاي برگزار شده در واشنگتن دی سی تهیه شده بود.وقتی که کمپانی نایکی تصمیم خود برای ساختن لباسی ورزشی برای زنان مسلمان را اعلام کرد از گوشه و کنار مورد انتقاد قرار گرفت.

 

حتی آمنه الحداد بعنوان زن مسلمانی که پرچمدار این موضوع بود نیز از این انتقادات در امان نماند. الحداد در این مورد چنین گفته هست به نظر من عکس العمل هاي متفاوت نتیجه ي سردرگمی و سوء تفاهم هست. تعداد زیادی از افراد این موضوع را نوعی ظلم می‌دانند اما از نظر من اینکار نوعی تلاش همگانی برای وارد کردن زنان به حوزه ي ورزش هست.

 

زنان بسیاری آن بیرون میباشند که به ورزش کردن با لباس اسلامی ایمان دارند و کمپانی نایک این راهکار را برای آنها ارائه داده هست.

 

علت ساخت لباس اسلامی برند نایک،مدل لباس اسلامی برند نایک

دختر ورزشکار دلیل تولید لباس اسلامی نایکمنال رستم دونده ي مصری

 

کمپانی نایکی با این انتقادات دلسرد نشده و هنوز هم با ورزشکاران زن مسلمان دیگری مثل اسکیت بازی به نام زهرا لاری از امارات و دونده اي مصری به نام منال رستم در این حوزه کار میکند. سالفلد در این باره میگوید تیم طراحی ما نیاز به این موضوع را درک کرده و هیچوقت دچار تردید نشد.

 

این موضوع برای ما بسیار ساده بود. ما عکس العمل هاي منفی زیادی را دیدن کرده بودیم و من بر این باورم که این موضوع همۀ وقت} وجود داشته اما تمرکز ما بر روی آن چیزی هست که ورزشکاران از ما می‌خواهند.

 

برند نایک،ساخت لباس اسلامی توسط برند نایک

دختر ورزشکار دلیل تولید لباس اسلامی نایکزهرا لاری اسکیت باز اماراتی

 

آمنه الحداد نیز میگوید تغییری در جهان در حال وقوع هست. این تغییر را وقتی که یک کمپانی بسیار بزرگ مثل نایکی دست به ساخت لباسهای ورزشی اسلامی میزند میتوانید مشاهده نمایید. در نتیجه ي داستان هایي مثل مورد من و بسیاری دیگر کمپانی نایکی به این نتیجه رسید که بازاری برای محصولاتی وجود دارد که نیازهای ما بعنوان زنان ورزشکار مسلمان را برطرف خواهد کرد.