پارس ناز پورتال

درآمد ایرانیان نسبت به مردم جهان چگونه است؟

درآمد ایرانیان نسبت به مردم جهان چگونه است؟

درآمد ایرانیان نسبت به مردم جهان چگونه است؟ 

با دقت به تحریم ها و شرایط خاص اقتصادی در ایران دیدنی هست درمورد مقایسه درآمد مردم ایران با دیگر مردم کشورهای جهان مطلبی عنوان کنیم. یکی از دغدغه هاي کارمندان امروزی میزان حقوقی هست که می‌گیرند. فرقی هم نمی‌کند که پول خوبی می‌گیرند یا نه، زیرا معمولا درصد کمی از کارمندها حقوقشان را عادلانه میدانند.

 

این امر نه در ایران بلکه در جهان نیز به همین شکل هست. حتی مدیرعاملانی با حقوق هاي میلیون دلاری هم عمده از حقوق شان راضی نبوده و تنها حدود 16 درصدشان از میزان حقوق ماهانه خود ابراز رضایت کرده اند.

 

با این وجود به تازگی گزارشی در مورد میزان حقوق ایرانی ها در حوزه هاي گوناگون کاری منتشر شده و نشان میدهد میزان حقوق در ایران تقریبا برای اکثر مشاغل و رده هاي شغلی یکسان بوده و حتی خیلی تفاوتی میان حقوق یک کارشناس ارشد و یک کارشناس ساده نیست. ولی در خارج از ایران چه خبر هست؟

 

واقعا شرکت هاي خارجی نیز برای برخی مشاغل خاص پول بیشتری پرداخت میکنند؟ میزان حقوق کارمندان خارجی در مقایسه با همتایان ایرانی شان چقدر هست؟

 

برای جواب دادن به این سوال ها به سراغ چند سایت معتبر سنجش حقوق در سرتاسر جهان رفتیم تا وضعیت درآمدی ایرانیان را با مردم سرتاسر جهان بسنجیم. گرچه یک نکته را به ذهن داشته باشید که اولا سیستم درآمد کشورهای خارجی با ایران متفاوت هست و به علاوه مالیات هاي سنگینی نیز از افراد کسر میشود.

 

1. حسابداری

حسابداری در جهان یکی از مشاغل پردرآمد محسوب میشود که به تازگی میانگین حقوق آن نیز در سطح جهانی افزایش داشته هست. حرفه حسابداری یکی از مشاغل حساس جامعه محسوب میشود؛ درواقع به علت محاسبات و جزییاتی که در این شغل اهمیت زیادی دارند، دقت و دقت بالای حسابدار را می طلبد.

 

میزان حقوق حسابدار در جهان حدود 15 میلیون تومان در ماه هست. گرچه بعنوان حسابدار پایه. در سطح مدیر مالی، این حقوق به حدود 30 میلیون تومان در ماه می‌رسد.در ایران نیز حقوق حسابداران پایه از حدود 1.5 میلیون در ماه شروع شده و ممکن هست تا حدود سه میلیون و 500 هزار تومان هم برسد. در سطح مدیریتی، حقوق مدیران مالی از حدود سه میلیون تومان شروع شده و حتی به 12 میلیون تومان نیز می‌رسد.

 

2. بانکداری

حرفه بانکداری در ایران همه ي وقت یکی از شغل هاي محبوب و پولسازی محسوب می شده که هر شخصی آرزوی آن را دارد. در جهان ولی داستان فرق می‌کند. در حرفه بانکداری در جهان حقوق افراد به نسبت سایر مشاغل از یک حد متوسطی برخوردار هست و نمی‌توان تفاوت زیادی میانش غل بانکداری با شغل هاي معمول دید.

 

بعنوان مثال درآمد یک کارمند بانک حدود 11 میلیون تومان در ماه هست. این حقوق برای مدیر بانک به حدود 18 میلیون تومان در ماه می‌رسد.در ایران میزان حقوق یک کارمند بانک معمولا از حدود دو میلیون تومان شروع شده و با دقت به تخصص و سابقه به حدود پنج میلیون تومان در ماه هم میرسد. در سطح مدیریتی حقوق مدیران و معاونین بانک معمولا از حدود شش میلیون تومان شروع شده و به حدود 17 میلیون تومان نیز می‌رسد.

 

3. روابط عمومی

روابط عمومی معمولا یکی از شغل هایي هست که با دقت به اهمیت بالای آن در ایران کمتر جدی گرفته میشود. در جهان نیز هرچند حقوقش در سطح معقول و متوسطی قرار دارد ولی با دقت به اهمیت صنعت میزان آن تصاعدی بالا میرود. معمولا میزان حقوق یک کارمند متخصص روابط عمومی حدود 9 میلیون تومان هست.

 

در حالی‌که مدیر روابط عمومی حقوقی حدود 15 تا 20 میلیون تومان میگیرد. صنایع بزرگ حقوق یک مدیر روابط عمومی به حدود 30 میلیون تومان نیز میرسد.در ایران حقوق یک کارمند اداری روابط عمومی بین یک میلیون و 200 تا دو میلیون و 600 هزار تومان متغیر هست. مدیران روابط عمومی نیز وضعیت عمده بهتری نداشته و از حدود یک میلیون و 800 تا نهایت هفت میلیون تومان حقوق دریافت میکنند

 

4. فروش و خدمات پس از فروش

اگر فیلمهای هالیوودی را دنبال نمایید احتمالا شاهد داستان هاي زیادی پیرامون کارمندان و بخش فروش شرکت ها بوده اید. کسانی که توانسته اند یک شبه بار خود را ببندند و به جرگه میلیونرها بپیوندند ولی در حقیقت وضعیت حقوق بخش فروش در جهان عمده تعریفی ندارد.

 

اکثر فروشندگان براساس میزان فروش حقوق می‌گیرند و به دلیل همین میانگین جهانی عدد عمده چشمگیری نیست. هر چند اگر کارمند ماهری باشید می‌توانید در سطح برخی سمت هاي مدیریتی نیز درآمدداشته باشید.در آمد یک کارمند فروش در جهان حدود هفت میلیون تومان هست. در سطح مدیریتی این حقوق با دقت به گستره منطقه فعالیت و متغیرهای دیگر ممکن هست تا حدود 30 میلیون تومان نیز حقوق بگیرد.

 

در ایران حقوق یک کارمند فروش از حدود یک میلیون و 500 هزار تومان شروع شده و در نهایت به چهار میلیون تومان نیز میرسد. این وضعیت برای مدیران فروش بهتر بوده و حقوقی حدود سه تا نهایت 12 میلیون تومان دریافت می‌کنند.

 

5. منابع انسانی

در چند سال جدید شغل منابع انسانی با دقت به اهمیت مهارت افراد و کمبود نیروی کار متخصص و حرفه اي اهمیت زیادی پیدا کرده هست. در جهان ولی این شغل یکی از مهمترین بخش هاي هر شرکت را تشکیل داده و روسای شرکت هاي کوچک تا بزرگ پول زیادی به کارمندان آن پرداخت می‌کنند.

 

به صورت معمول حقوق یک کارمند بخش منابع انسانی 15 میلیون تومان در ماه هست. درحالی که رییس بخش منابع انسانی حدود 32 میلیون تومان در ماه درآمد دارد.در ایران نیز حقوق این شغل طی سال هاي جدید بهتر شده و کارمندان آن از حدود یک میلیون و 500 تا حدود سه میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.

 

همین طور میزان حقوق مدیران این بخش با دقت به سابقه از حدود دو میلیون و 500 هزار شروع شده و ممکن هست به حدود شش میلیون و 500 هزار تومان نیز برسد.

 

6. منشی گری

منشی گری یکی از شغل هایي هست که وضعیت استخدام آن در خارج از ایران با داخل ایران متفاوت هست. در خارج از ایران معمولا منشی ها تخصص خاصی در روابط عمومی و یا حوزه فعالیت شرکت دارند و به دلیل همین حقوق شان با دقت به حقوق منشی هاي داخل ایران متفاوت هست. میانگین حقوق منشی ها در کشورهای غربی چیزی حدود 10 میلیون تومان هست.

 

در ایران حقوق منشی ها از حدود یک میلیون و 200 هزار تومان شروع شده و ممکن هست به حدود دو میلیون تومان نیز برسد. شغل هایي مانند مدیر دفتر مدیرعامل و یا مدیر طراحی که تا حدودی به این حوزه مربوط میباشند نیز از حقوقی بین یک میلیون و 500 تا دو میلیون و 700 هزار تومان بهره می‌برند.

 

7. برنامه نویس و فناوری اطلاعات

مشاغل مربوط به کامپیوتر یکی از رو به رشدترین مشاغل در اساس میزان حقوق دریافتی محسوب میشوند. از متخصص انفورماتیک گرفته تا برنامه نویسی. برنامه نویسی در چند سال قبل جزو ده شغل برتر از لحاظ میزان حقوق دریافتی بوده هست. متوسط درآمد یک برنامه نویس حدود 25 میلیون تومان هست که با دقت به مهارت و تخصصش به حدود 40 میلیون تومان در ماه هم میرسد.

 

حقوق برنامه نویسان در ایران نیز وضعیت خوبی داشته و از حدود دو تا پنج میلیون تومان برای افراد تازه کار و سه میلیون و 700 تا 10 میلیون تومان برای افراد حرفه اي و مدیران پروژه متغیر هست. کارشناس نرم افزار و یا همان مسئول انفورماتیک نیز در خارج از کشور حقوقی نمونه برنامه نویس دارد با این تفاوت که معمولا سقف درآمدی آن ها پایین تر بوده و حدود 30 میلیون تومان هست.

 

در ایران کارشناسان IT معمولا حقوقی حدود یک میلیون و 700 تا چهار میلیون تومان دریافت میکنند و در سطح مدیریتی حقوق شان بازه اي بین سه میلیون و 500 تا 11 میلیون تومان را شامل میشود.

 

8. تدریس

در کشورهای پیشرفته معمولا به معلمان در همه ي مقاطع تحصیلی اهمیت زیادی داده و حقوق بالایی برای انها در نظر می‌گیرند. به خصوص در دوره ابتدایی تا دبیرستان که کلیت اطلاعات و جهت گیری فرد در آینده را مشخص میکند. در اکثر رده هاي تحصیلی دوران قبل از دانشگاه حقوق معلمان عمده تفاوتی با یکدیگر ندارد و دود 14 میلیون تومان در ماه هست.

 

در ایران ولی برعکس هست. زیر نه تنها حقوق معلمان در سطح کاری که انجام می‌دهند نیست بلکه با دقت به مقاطع تحصیلی، تفاوت حقوق نسبتا محسوسی را شاهد هستیم. حقوق معلمان در ایران از حدود یک میلیون و 400 شروع شده و تا دو میلیون و 800 هزار تومان هم می‌رسد. در سطح معاونت هاي آموزشی نیز وضعیت تقریبا همانطور هست و حقوق در بازه بین یک میلیون و 500 تا چهار میلیون و 300 هزار تومان متغیر هست.

 

9. وکالت

وکالت چه در ایران و چه در خارج از کشور همه ي وقت بازار داغی داشته و اگر بتوانید اعتباری برای خود دست و پا کنید و به قول مشهور قلق کار دستتان بیاید نان تان در روغن هست. در خارج کشور اگر بدانید مراحل سخت و آزمون هاي وکالت را بگذرانید در همان سال اول کاری احتمالا حقوقی حدود 25 میلیون تومان خواهیدداشت. اگر بتوانید به شرکت هاي بزرگ حقوق بپیوندید و اعتبار کسب کنید این حقوق تا 50 میلیون تومان نیز م رسد.

 

در ایران معمولا وکلا با دقت به پرونده هاي خود به حقوق هاي ده ها میلیونی میرسند ولی اگر کارمند جایی مانند دفترخانه یا شرکت حقوقی باشند معمولا از حقوقی حدود یک میلیون 800 تا پنج میلیون تومان بهره میبرند.

 

10. مدیرعامل و اعضای هیات مدیره

مدیرعاملان و اعضای هیات مدیره با دقت به اندازه شرکت معمولا از میزان حقوق بسیار خوبی نسبت به مدیران بخش هاي دیگر برخوردارند. ولی در این بخش مانند سایر شغل هایي که ذکر کردیم تفاوت حقوق به چند میلیون تومان میرسد بلکه چندصد میلیون تومان هست!

 

حقوق مدیرعامل در خارج از ایران از عددهای سرسام آوری حکایت دارد. طبق تحقیقات انجام شده مدیرعامل هاي شرکت هاي بزرگ حداقل سالانه یک میلیون دلار حقوق میگیرند. یعنی حدود 300 میلیون تومان به صورت ماهانه.

 

در شرکت هاي کوچک تر میزان حقوق به حدود 125 میلیون تومان میرسد. در ایران ولی از این اعداد خبری نیست و میزان حقوق مدیران در سطح مدیر اجرایی بین سه تا 10 میلیون و در سطح مدیرعاملی بین پنج میلیون و 600 تا 17 میلیون تومان هست.

درآمد ایرانیان نسبت به مردم جهان چگونه است؟