پارس ناز پورتال

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا 

در اینبخش بهترین روشهای درمان عرق کف دست و پا را مرور می کنیم. عرق کردن کف دست و پا معضلی جدی برای خیلی از افراد می‌باشد، این موضوع در فصول گرم دو چندان می شود. دلیل تعریق زیاد در کف دست و پا چیست؟ چگونه میتوانیم آنرا برطرف یا نظارت کنیم؟ در ادامه این مطلب با علل عرق کردن بیش از حد کف دست و پا آشنا می‌شویم و سپس راه هاي درمان آنرا بررسی می کنیم.

 

علت عرق کردن بیش از حد کف دست پا چیست؟

عرق کردن برای بدن خوب اسـت و شیوه‌اي اسـت کـه بدن خودش را خنک میکند تا دچار گرما زدگی نشوید. اما در مورد هایپرهیدروزیس، غدد تعریق شـما از سیستم عصبی‌تان پیام دریافت می کنند کـه بیش از اندازه فعال شوند.

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

دراین شرایط غدد تعریق بـه خودی خود طبیعی‌اند و ایرادی ندارند، اما زیاد فعالیت میکنند و این فعالیت، واکنشی شدید نسبت بـه استرس‌هاي طبیعی اسـت. شاید اسم هایپرهیدروزیس را نشنیده باشید، اما دچارش باشید. افرادی کـه مبتلا بـه هایپر هیدروزیس هستند خیلی عرق می کنند. در عده اي از افراد ممکن اسـت میزان تعریق، چهار تا پنج برابر بیشتر از حد معمول باشد.

 

تفاوت میان تعریق طبیعی دست و پا و هایپرهیدروزیس چیست؟

 

عواملی مانند گرما و ورزش می توانند باعث شوند مدام عرق کنید، اما تعریق بیش از حدی کـه ناشی از هایپرهیدروزیس اسـت می تواند بدون هیچ محرک و دلیلی روی بدهد.

 

عرق زیاد علاوه بر این کـه غیرطبیعی اسـت تاثیرات جسمی و روانی نیز دارد

 

هایپرهیدروزیس میتواند اثرات هیجانی و اجتماعی و حتی حرفه‌اي جدی بر زندگی فرد بگذارد مثلاً اگر در محل کارتان دست‌ هاي‌ تان زیاد عرق کنند و وادار باشید مدام دست‌هاي‌تان رابه لباس‌تان بمالید یا دستمال کاغذی در دست بگیرید چگونه می توانید کارتان را آسان انجام دهید؟

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

افرادی کـه دچار هایپرهیدروزیس هستند طبق معمول دچار افسردگی، انزوا و کاهش اعتماد بنفس میشوند. تعریق زیاد بر پوست‌تان نیز اثر میگذارد و سبب حساس شدن، عفونت و تخریب پوست میشود.

 

دردسر‌هاي عرق زیاد دست‌ ها و پا‌ها

مشکلات پوستی مانند عفونت‌هاي قارچی یا باکتریایی.

نگرانی از لک شدن لباس.

عدم تمایل بـه دست دادن با دیگران.

کناره گیری از دیگران کـه می تواند سبب انزوا و افسردگی شود.

نگرانی مداوم نسبت بـه بوی بدن

 

آیا عرق کردن دست‌ها و پا‌هاي ممکن اسـت ژنتیکی باشد؟

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

اگر دست‌ها و پاهای‌تان مدام عرق می کنند ممکن اسـت چند ژن بد رابه ارث برده باشید. عرق بیش از حد دست و پا می تواند در حالتی بشما بـه ارث رسیده باشد کـه والدین‌تان هرگز دچار این مشکل نبوده و نیستند. طبق گزارشات، دو سوم افرادی کـه دچار هایپرهیدروزیس هستند، سابقه‌ي این بیماری را درخانواده دارند.

 

دیگر علل عرق کردن کف دست و پا

استرس و اضطراب نیز میتواند یک علت‌ عرق کردن کف دست و پا باشد. تعریق کف دست در زمان استرس می تواند بـه حدی برسد کـه از دست‌ها عرق بچکد یا کاغذ زیر دست بیمار بطور کامل خیس عرق شود.

 

اختلال هورمونی

یکیدیگر از علت‌هاي عرق کردن کف دست و پا ممکن اسـت بـه مشکلات هورمونی و غددی فرد مربوط باشد. هم چنین میتوان بـه اختلالات و نارسایی‌هاي غده تیروئید یا پرکاری تیروئید اشاره کرد. البته در تعداد کمی از افراد این مشکل بدلیل اختلال غده‌ي تیروئید اسـت.

 

درمان‌ های پزشکی هایپرهیدروزیس یا عرق دست و پا

متخصص پوست ممکن اسـت درمان‌هاي زیر رابه شـما توصیه کند:

 

یونتوفروسیس:

دست‌ها و پا‌ها در مخزنی از آب سرد غوطه ور میشوند و سپس یک ابزار خاص بدو درد، جریان برق ضعیفی را از آب عبور می دهد. بیشتر بیماران بـه دو تا چهار جلسه درمانی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه‌اي نیاز دارند.

 

تزریق بوتاکس:

تزریق بوتاکس، عصب‌هایي راکه تحریک کننده‌ي غدد تعریق هستند از کار می‌اندازد. شاید لازم باشد چند بار تزریق بوتاکس صورت بگیرد تا درمان نتیجه بخش باشد.

 

دارو‌هاي آنتی کولینرژیک:

این دسته از داروها، انتقال پیام‌هاي عصبی پاراسمپاتیک را مهار میکنند. بیماران طبق معمول بعد از تقریباً دوهفته شروع درمان، شاهد بهتر شدن عارضه‌ي هایپرهیدروزیس خود خواهند بود.

 

اندوسکوپیک توراسیک سیمپاتکتومی:

این شیوه‌ي جراحی فقط در موارد شدید توصیه میشود، یعنی در مواردی کـه سایر راهکار‌هاي درمانی موثر نبوده باشند. عصب‌هاي ناقل پیام‌هاي عصبی بـه غدد تعریق دراین شیوه قطع می شوند.

 

آیا رژیم غذایی نیز بر عرق دست و پا موثر است؟

آیا می دانستید کـه رژیم غذایی‌تان نیز می تواند بر تعریق دست‌ها و پاهای‌تان اثر بگذارد؟ عده اي از غذا‌ها عرق‌تان را تشدید می کنند و برخی دیگر از شدت تعریق‌تان می‌کاهند. یک رژیم غذایی سالم باعث حفظ تعادل مواد مغذی در بدن می شود، اما یک رژیم غذایی ناسالم این تعادل رابه هم می زند و هم از نظر جسمی و هم از جنبه‌ي روحی و هیجانی تبعات منفی دارد.

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

عدم تعادل مواد مغذی در بدن منجر بـه بیماری‌هاي مزمن، افزایش وزن، اضطراب و البته تعریق زیاد میشود. رعایت نکات ساده‌اي مانند اجتناب از مصرف کافئین زیاد و نوشابه‌هاي الکلی و غذا‌هاي تند و ادویه دار و چرب و غذا‌هاي فرآوری شده در کاهش تعریق‌تان موثرند. همه ی‌ي موارد گفته شده میتوانند دمای بدن و ضربان قلب را بالا ببرند و وقتی دمای بدن بالا برود، وادار اسـت بیشتر عرق کند تا شـما را خنک نگه دارد.

 

آیا ورزش منظم کمکی بـه کاهش عرق دست و پا میکند؟

شاید توصیه بـه ورزش منظم برای کاهش تعریق عجیب بنظر برسد، چون بی شک وقتی ورزش و فعالیت میکنید عرق می کنید. اما مسئله این اسـت کـه وقتی ورزش می کنید با فشاری کـه بـه بدن‌تان وارد می شود و دمای بدن هنگام ورزش بالا میرود، دمای کلی بدن در سایر زمان‌ها کاهش مییابد در نتیجه بدن‌تان وادار نیست زیاد عرق کند.

 

باید‌ها و نباید‌ها برای عرق دست و پا

همیشه لباس‌هاي نخی و سبک بپوشید.

سبزیجات برگ دار سبز زیاد مصرف کنید.

جوراب‌ هاي‌ تان را بعد از هر بار استفاده عوض کنید و بشویید.

دست‌ هاي‌ تان را مکررا با آب و صابون بشویید.

قبل از پوشیدن کفش بـه پاهای‌ تان کمی پودر بزنید.

غذا‌هاي ادویه دار و بسیار شیرین نخورید.

بـه دست‌ها و پاهای‌تان وازلین نزنید.

پیاز و سیر و ادویه کاری زیاد مصرف نکنید.

از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید.

لباس‌هایي با الیاف مصنوعی نپوشید.

 


 

روش خانگی درمان عرق کف دست و پا

لیمو یکی از درمان‌هاي خانگی حیرت انگیز برای عرق کردن کف دست و پا اسـت کـه دراین مقاله با آن آشنا خواهید شد. اسید سیتریک موجود در لیمو در از بین بردن باکتری‌ها و خلاص شدن از دست بوی ناخوشایند عرق موثر اسـت. شـما می توانید از لیمو در دست‌ها، پاها، یا سایر قسمت‌هاي بدن کـه بیش از حد عرق میکنند استفاده کنید. در ادامه نحوه‌ي استفاده از لیمو برای درمان تعریق بیش از حد دست و پا:

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

۱ قاشق غذاخوری نمک و ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو را دریک پیاله باهم مخلوط کنید. این مخلوط را روی کف دست و پای‌تان بمالید و آن‌ها رابه مدت چند دقیقه ماساژ بدهید. بعد آن رابا آب ولرم بشویید، اگر میخواهید نتایج رضایت‌بخشی از این درمان بگیرید، باید این درمان را بر مبنایی منظم تکرار کنید.

 

سرکۀ سیب

دراین مقاله‌ کـه بـه درمان‌هاي خانگی حیرت‌انگیز برای عرق کردن کف دست و پا، سرکه‌ي سیب رابه شـما معرفی میکنیم. سرکه‌ي سیب میتواند با متعادل ساختن سطح pH بدن و رها ساختن شـما از باکتری‌ها میزان تعریق را نظارت کند.

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

سرکه‌ي سیب میتواند بعنوان یک ضد تعریق عمل کند کـه بـه مثابه‌ي لایه‌اي محافظ از پوست‌تان نیز مراقبت خواهد کرد. برای درمان عرق کردن کف دست و پا، سرکه سیب را می توانید بـه صورت موضعی استعمال کنید یا آنرا بخورید.

 

دستورالعمل استفاده:

یک دوم پیمانه سرکه‌ي سیب را داخل ۱ لیتر آب بریزید و دست‌ها یا پاهای‌تان را دراین محلول بـه مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بخیسانید. می توانید سرکه‌ي سیب رابه آب وان حمام خود نیز اضافه کنید.

 

جوش شیرین

عرق کردن شرایط اسیدی را ایجاد میکند کـه باعث بـه وجود آمدن باکتری‌ها میشود. اگر بـه دنبال درمانی خانگی حیرت انگیزی برای عرق کردن کف دست و پا هستید، بـه تنها چیزی کـه نیاز دارید یک ماده‌ي قلیایی اسـت. دراین مورد، جوش شیرین انتخاب بی‌نظیری اسـت.

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

جوش شیرین توانایی پایین آوردن میزان تعریق قسمت‌هایي ازبدن راکه زیاد دچار عرق کردن می شوند دارد. جوش شیرین اغلب بعنوان یک دئودورانت طبیعی استفاده می شود. استفاده از جوش شیرین میتواند بـه خلاص شدن از بوی ناخوشایند عرق کمک کند.

 

دستورالعمل استفاده از جوش شیرین:

جوش شیرین رابا همان مقدار نشاسته ي ذرت مخلوط کنید. این مخلوط رابه کف دست و پای خود بمالید و بگذارید بـه مدت حدودا ۳۰ دقیقه بماند و بعد آن رابا آب ولرم بشویید. برای دستیابی بـه نتایج رضایت بخش، بهتر اسـت این درمان را مرتبا تکرار کنید. افزودن هرگونه روغن معطری بـه این مخلوط اثر آنرا التیام می‌بخشد.

 

سیب زمینی

سیب زمینی حاوی خواص ضد تعریق اسـت؛ بنابر این، سیب زمینی نیز یکی از درمان‌هاي خانگی موثر برای عرق کردن کف دست و پا بـه حساب می آید. استفاده از سیب زمینی میتواند آب و عرق اضافی بدن شـما را جذب کند.

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

زیر شیر آب یک شماره سیب زمینی رابه دقت بشویید و آن رابه چندین قطعه و برش نازک تبدیل کنید. آن قطعه‌هاي سیب زمینی را روی نواحی کـه عرق میکنند بـه مدت چند دقیقه بمالید و اجازه بدهید خشک شود. شـما باید این درمان را هرروز تکرار کنید تا بـه نتایج دلخواه دست پیدا کنید.

 

روغن نارگیل

اگر بـه دنبال درمان‌هاي خانگی بی‌نظیری برای عرق کردن کف دست و پای خود هستید، نباید از روغن نارگیل غفلت کنید. اسید لوریک موجود در روغن نارگیل این توانایی را دارد کـه شـما را از دست باکتری‌هایي کـه منجر بـه تعریق بیش از حد میشوند خلاص کند. بخاطر رایحه‌ي ملایمش، استفاده از روغن نارگیل میتواند احساس طراوت و شادابی بشما بدهد.

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

روغن نارگیل، اگر بطور منظم استفاده شود، میتواند نتایج رضایت بخشی بـه بار بیاورد. استفاده از روغن نارگیل ممکن اسـت لکه‌هایي روی لباس شـما بـه جا بگذارد. باوجود این، با توجه بـه اثر و توانایی حیرت انگیزی کـه روغن نارگیل دارد این موضوع چندان اهمیتی ندارد، درست اسـت؟

 

باید این کارها را انجام دهید:

۱ فنجان روغن نارگیل رابا ۱۰ گرم کافور خورد شده مخلوط کنید، آنرا خوب هم بزنید تا ازآن یک خمیر صاف بـه دست بیاید و این خمیر را روی نواحی از بدن تان کـه بیشتر دچار تعریق میشوند بمالید. آن رابه مدت چند دقیقه آرام ماساژ بدهید و بعد بگذارید بـه مدت ۶۰ دقیقه بماند و سپس آن رابا آب ولرم بشویید.

 

چای سیاه

اسید تانیک موجود در چای سیاه حاوی خواص ضد تعریق و بندآوری اسـت. استفاده از چای سیاه میتواند شـما را از دست تعریق بیش از حد خلاص کند. خاصیت بندآوری چای سیاه نیز با مسدود کردن غدد تعریق میزان عرق کردن را کاهش می دهد.

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

اسید تانیک موجود در چای سیاه بسیار بیشتر از چای معمولی اسـت. بنابر این، اگر می خواهید از این درمان حیرت انگیز خانگی برای تعریق بیش از حد نهایت استفاده را ببرید، نباید استفاده از چای سیاه را نادیده بگیرید. دستورالعمل آن بـه قرار زیر اسـت:

 

دستور العمل:

۲ شماره چای سیاه کیسه‌اي را در ۳ فنجان آب داغ بیندازید. بگذارید برای مدت حدودا ۱۵ دقیقه بماند و تکه پارچه‌اي را دراین چای خیس کنید و آنرا روی دست و پای خود بگذارید. اجازه بدهید بـه مدت چند دقیقه بماند و بعد آنرا بردارید. نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان چای سیاه در روز برای پیشگیری از تعریق زیاد توصیه می شود. چای سیاه هم چنین برای سلامتی نیز بسیار مفید اسـت.

 

روغن درخت چای

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

روغن درخت چای نیز در لیست درمان‌هاي خانگی حیرت انگیز برای تعریق بیش از حد قرار می گیرد کـه مناسب دیدیم آنرا دراین مقاله بشما معرفی کنیم. روغن درخت چای حاوی خواص بندآور و ضدقارچی اسـت؛ بنابر این، استفاده از روغن درخت چای می تواند باکتری‌هایي راکه باعث تعریق بیش از حد میشوند از بین ببرد.

 

دستورالعمل استفاده از این روغن:

بگذارید یک گلوله‌ي پنبه در روغن درخت چای خیس بخورد و این گلوله‌ي پنبه را روی ناحیه‌اي کـه زیاد عرق می کند بمالید. بگذارید یکی دو دقیقه بماند، اگر پوست حساسی دارید یا استفاده‌ي مستقیم از روغن درخت چای باعث تحریک و خارش پوست‌تان میشود، باید ۴ تا ۵ قطره روغن درخت چای را در نصف لیوان آب مخلوط و بعد استفاده کنید.

 

آب گوجه‌ فرنگی

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

آب گوجه فرنگی، بخاطر داشتن خواص بندآوری و آنتی اکسیدانی، می تواند منافذ پوست را تنگ کند. در نتیجه، تولید عرق کردن را بازرسی می کند. بهمین دلیل اسـت کـه مـا تصمیم گرفتیم دراین مقاله این درمان‌ خانگی خارق‌العاده برای عرق کردن کف دست و پا رابه شـما معرفی کنیم.

 

دستورالعمل استفاده از آب گوجه فرنگی:

کمی آب گوجه‌ فرنگی را روی قسمتی کـه زیاد عرق میکند بمالید و بگذارید بـه مدت حدودا ۱۵ دقیقه بماند. آن رابا آب ولرم بشویید. این فرایند را مرتبا تکرار کنید تا بـه نتایج دلخواهی دست بیابید. میتوانید در روز ۱ یا ۲ لیوان آب گوجه فرنگی بخورید تا از داخل تعریق بدن‌تان را نظارت کنید.

 

دئودورانت دست ساز خانگی

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

تعریق زیاد ممکن اسـت بـه بوی بد بدن بینجامد. دراین صورت، دئودورانت خانگی یک راه حل بی‌نظیر محسوب می شود. دئودورانت دست ساز یکی از موثرترین درمان‌هاي خانگی برای تعریق بیش از حد و بوی بد بدن اسـت. دراین مقاله، مـا قصد داریم طریقه‌ي درست کردن دئودورانت دست ساز رابا استفاده از مواد طبیعی موجود بشما آموزش بدهیم:

 

روش ساخت:‌

۱ قاشق چایخوری جوش شیرین را در مقدار کافی و مناسبی از آب مخلوط کنید. آنقد هم بزنید تا ازآن یک خمیر نرم و صاف بـه دست بیاید. ۴ قطره از هر روغن معطری مانند لیمو، روغن اسطوخودوس یا روغن وانیل بـه این خمیر اضافه کنید. خمیر بـه دست آمده را روی نواحی کـه بیش از جاهای دیگر عرق می کنند بگذارید و بگذارید بـه مدت ۲۰ دقیقه بماند سپس آن رابا آب ولرم بشویید.

 

نشاسته ذرت

نشاسته ذرت یکی از حیرت‌انگیزترین درمان‌هاي خانگی برای تعریق بیش از حد اسـت کـه دراین مقاله آن رابه شـما معرفی میکنیم.

 

دستورالعمل استفاده ازآن بـه قرار زیر اسـت:

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

چربی اضافی رابا یک دستمال کاغذی پاک کنید. کمی نشاسته ذرت را روی نواحی کـه زیاد عرق می کنند بمالید و بگذارید کاملا خشک شود، سپسیک لایه‌ي دیگر نشاسته ذرت روی همان ناحیه بماید تا خوب مهر و موم شود. دستکش یا کفش بپوشید و بعد از یکی دو ساعت، می توانید آن‌ها رابا آب ولرم بشویید. اگر میخواهید بـه نتایج رضایت بخشی دست پیدا کنید باید این درمان را هرروز تکرار کنید.

 

قالب‌هاي یخ

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

آیا می خواهید یکی از درمان‌هاي خانگی فوری برای بر طرف کردن تعریق بیش از حد را بشناسید؟ پس نباید از قالب‌هاي یخ غافل شوید. استفاده از غالب‌هاي یخ میتواند بـه کوچک کردن و بستن منافذ پوست کمک، و از تعریق بیش از حد پیشگیری کند. میتوانید قبل از انجام میکاپ یا آرایش قالب یخ را استفاده کنید تا اثر آن ماندگارتر باشد. اگر قالب‌هاي یخ در اختیار نداشتید، می توانید آب سرد بـه سر و صورت خود بپاشید.

 

پودر تالک

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

پودر تالک در لیست درمان هاي خانگی عرق کردن کف دست و پا قرار میگیرد. پودر تالک در جذب رطوبت و آب اضافی موثر اسـت. برای درمان تعریق بیش از حد با استفاده از پودر تالک، فقط کافی اسـت مقداری کافی از پودر تالک غیر خوشبو را روی ناحیه‌ي مورد نظر کـه زیادی عرق میکند بمالید. از این درمان بطور منظم استفاده کنید.

 

چای سبز

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

چای سبز برای سلامتی و زیبایی شـما مفید اسـت. بعنوان مثال، نوشیدن روزانه‌ي چای سبز می تواند بـه کاهش وزن کمک کند، فرایند پیری را آهسته‌تر کند و خطر ابتلا بـه سرطان را کاهش دهد. بـه علاوه از چای سبز با مقاصد مختلف دیگری نیز استفاده شده اسـت.

 

بوریک اسید

بهترین روش های درمان عرق کف دست و پا (12 روش خانگی و کاربردی)

اگر بـه دنبال درمان‌هاي خانگی حیرت انگیز برای تعریق بیش از حد هستید، بوریک اسید یکی از بهترین آن‌ها اسـت. بوریک اسید در جذب کردن عرق اضافی بدن موثر اسـت. بوریک اسید رابه کف دست و پای خود بمالید. برای محافظت ۴۸-۷۲ ساعته ازآن جوراب یا دستکش بپوشید. برای حصول نتایج رضایت بخش باید این درمان را تکرار کنید.