پارس ناز پورتال

درمان گرفتگی عضلات پا | روش های تاثیر گذار برای رفع گرفتگی عضلات پا

درمان گرفتگی عضلات پا | روش های تاثیر گذار برای رفع گرفتگی عضلات پا

روش های تاثیر گذار برای رفع گرفتگی عضلات پا

تعداد زیادی از اوقات ودر اثر عوامل مختلفی پیش می آید که عضلات بدن ما و به خصوص پا می گیرد، دراین مواقع شما چه کارهایی انجام می‌دهید؟ چرا گاهی عضلات‌مان می گیرد؟ گرفتگی عضلانی در مورد عضلات مخطط و ارادی است. در عضلات حرکات آکتین و میوزین با یونی مانند کلسیم تنظیم و عضله کوتاه یا بلند میشود.

درمان گرفتگی عضلات پا | روش های تاثیر گذار برای رفع گرفتگی عضلات پا

هر عملی که این حالت را مختل کند مثل کم شدن یون کلسیم، باعث می شود پاسخ نامناسبی را عضله از عصبی که آنرا نظارت می کند، دریافت کند و این مساله باعث کوتاهی طولانی‌مدت عضله میشود و ایجاد اسپاسم می کند.البته در خیلی از موارد اسپاسم عضله نشانه بیماری است. کسیکه سکته مغزی کرده

 

یا کسیکه به ام‌اس مبتلاست این افراد طولانی مدت اسپاسم عضله دارند. چون پاسخی که از مغز می آید، عضله را در حالت کوتاه شدن قرار میدهد. گاهی فرد بیان میکند دستم را زیر سرم قراردادم که از بافت‌هاي زیرین مثل استخوان، عصب و غیره محافظت کنم که دچار این مشکل شدم.

 

زمانی که ما بعنوان مثال می‌دویم عضله به‌طور غیرهوازی کار میکند. یعنی فعالیت آن‌قدر سریع است که عضله فرصت جذب اکسیژن را از خون ندارد که به شکل هوازی کار کند. با فعالیت غیرهوازی، ترکیباتی در عضله باقی می ماند که ایجاد درد میکند. این ترکیبات همان اسید لاکتیک است. به دنبال استراحت، بدن این اسید را دفع میکند.

 

علت انقباض شدید و دردناک عضله ساق پا هنگام خواب چیست؟

سندرم پای بی‌قرار است. افرادی هستند که قبل از به خواب رفتن احساس درد و گرفتگی درپا دارند. این سندرم چند علت دارد؛ یکی کمبود آهن، دوم کمبود یون کلسیم و علت سوم کوتاهی عضلات است. در کسانی که طولانی‌مدت مینشینند، عضله ساق پاعادت به کوتاه شدن می کند ودر خواب عضله به فاز اسپاسم می رود. این افراد مستعد خارپاشنه هم هستند. طیف وسیعی از مشکلات نیز ازجمله دیسک کمر و دیابت وجوددارد که درگیری اعصاب ناشی از دیابت است.

 

آیا اسپاسم مکرر و دائم باعث کوتاهی عضله می‌شود؟

اسپاسم مکرر یعنی وجود یک مشکل. خیلی مواقع افراد به خاطر درد، خودشان را درحالتی قرارمی دهند که فشار به آن قسمت وارد نشود. در نتیجه آرام‌آرام محدودیت حرکت ایجاد می شود. دراین حالت باید فرد بررسی شود.

درمان گرفتگی عضلات پا | روش های تاثیر گذار برای رفع گرفتگی عضلات پا

درمان گرفتگی عضلات, علت گرفتگی عضلات

اسپاسم طی 24 تا 48 ساعت باید التیام یابد. اگرخوب نشد به دکتر مراجعه کنیدکسی که مبتلا به ام اس است، برای سفتی عضلات پشت پا و کمر چه اقدامی باید انجام دهد؟ام اس طیف فراوانی دارد. هر کاری که ما انجام می‌ دهیم، بیماری را بازرسی می کنیم نه درمان. این افراد نباید از آب داغ استفاده و ازآب ولرم باید استفاده کنند.

 

در جکوزی و استخر داغ نروند. آب سرد هم اسپاسم را بیشتر میکند. این افراد باید عضلات را حرکت بدهند و ورزش کششی خاص کمر و پشت ساق پا داشته باشند. اگر مجبورید پشت میز‌نشینی داشته باشید بیش از دیگران فعالیت فیزیکی داشته باشید.اگر بعد از کار زیاد روزانه، عضلات‌مان میگیرد برای پیش گیری چه کاری باید انجام دهیم؟باید ورزش کنید و استراحت به اندازه کافی داشته باشید. ورزش مناسب هرعضو باید باشد. آب به اندازه بنوشید تا مواد سمی موجود

 

در عضله را دفع کند. اگر کار سنگین باعث علائم میشود، یک دوش گرم بگیرید. بعد ازآن کشیدن عضله را انجام دهید که اسپاسم بشکند. عضو را گرم نگه دارید. اما داروهای شل کننده عضلات که عارضه دارد، توصیه نمی شود.

 

علت این که رگ گردن برخی افراد دچارگرفتگی می‌شود، چیست؟

این افراد به نوع خوابیدن خود باید توجه کنند. شاید بد می خوابند یا بالش خوبی ندارند. روی شکم نباید بخوابند. ممکن است مشکل از دیسک گردن باشد که این مساله را تشدید میکند.به طورکلی برای این‌که دچار مشکلات درد و … نشوید بهتر است محیط کار خودرا اصلاح کنید. یعنی میز کار و صفحه کلید را تنظیم کنید و استراحت داشته باشید. قبل از این‌که مشکل تشدید شود، ورزش کنید.

 

از ورزش توقع معجزه نداشته باشید. هیچ ورزشی 24ساعته مشکل را حل نمی کند. خیلی وقت‌ها ورزش درد را کم نکرده که تشدید هم میکند. گاه نیاز به درمان دارویی و فیزیوتراپی داریم. فعالیت فیزیکی باید ممتد باشد. اسپاسم طی 24 تا 48 ساعت باید التیام یابد. اگرخوب نشد به دکتر مراجعه کنید.

 

گرفتگی ماهیچه در ناحیه ساق پا اصطلاحاً «اسب چارلی» نامیده می شود. این نوع گرفتگی میتواند در نتیجه‌ي استفاده از دارو و یا استفاده بیش از حد عضلات ایجاد شود. همچنین کمبود کلسیم یا منیزیم از دیگر عوامل گرفتگی پا است.گرفتگی پا هر چه که باشد دردناک است. حال قصد داریم عوامل و شیوه‌هاي درمانی آن‌ها را برای شما بگوییم.

 

سندرم پای بی‌قرار «Restless Leg Syndrome یا RLS» نوعی اختلال خواب است که در آن، فرد مبتلا دچار احساس ناخوشایند در پاها می شود و آن رابه صورت احساس گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش و یا حرکت حشرات روی پوست توصیف میکند و بیمار برای کاهش حس ناچار است پای خودرا تکان دهد و یا بکشد. این بیماری علاوه بر پا با مسئله بی‌خوابی نیز وجهه مشترک دارد.

 

اما بیماری دیگر که هم زمان با بی‌خوابی و پا ارتباط دارد «گرفتگی پا» است.فرض کنید که نیمه شب به یک باره به خاطر درد شدید در ماهیچه‌هاي پشت ساق پا از خواب بیدار شده‌اید. این گرفتی که اصطلاحا اسب چارلی نیز نامیده میشود، آن قدر شدید است که شما حتی دل‌تان میـــخواهد برای خلاصی ازآن گریه کنید!

 

گرفتگی پا شاید نهایتا یک دقیقه به طول انجامد اما بی‌شک تمام خوابتان را کامل مختل می کند. حتی آثار منفی‌اش را روزبعد نیز تجربه خواهید کرد.این دقیقا شرح بیماری از قول کسانی است که آنرا تجربه کرده‌اند. تقریباً نیمی از افراد بزرگسال حداقل یک بار آنرا تجربه کرده‌اند.

 

گرفتگی شبانه پا یا اسب چارلی چیست؟

گرفتگی می تواند در نقاط مختلف بدن رخ دهد. اما برخی علائم و موارد در افرادی که «گرفتگی پا» را تجربه کرده‌اند مشترک است:

درمان گرفتگی عضلات پا | روش های تاثیر گذار برای رفع گرفتگی عضلات پا

– غیر ارادی «بدان معنا که هنگام بروز، شما هیچ کنترلی بر روی آن ندارید»

 

– اغلب در ناحیه ماهیچه ساق پا رخ میدهد، اما می تواند نقاط دیگر پا از ران تا مچ را شامل شود

 

– ناگهانی است

 

– درد شدیدی دارد

 

– می تواند تا چند دقیقه به طول انجامد

 

– هنگام شب و طبق معمول حین خواب رخ می دهد

 

علل گرفتگی پا

دلایل گرفتگی پا “ایدیوپاتیک” است؛ این واژه به عبارت ساده‌تر یعنی این‌که هیچ نشانه خاصی برای آن تعریف نشده ودر واقع این بیماری ناشناخته است! با این حال، چندین دلیل گرفتگی پا در میان بیماران مشترک است که آن‌ها را در ادامه بخوانید.

 

– دیابت

 

– کم شدن آب بدن

 

– عدم تعادل الکترولیت «مانند فسفر، پتاسیم، سدیم»

 

– وجود مشکلات عصبی «مانند بیماری پارکینسون یا نوروپاتی محیطی»

 

– خستگی عضلانی «در بیماران با تمرینات با شدت بالا، یا در کسانی که تمرینات روزمره خود تغییر ایجاد میکنند»

 

– بیماری عروق محیطی

 

– همودیالیز «کسانی که مبتلا به نارسایی کلیوی هستند»

 

– تنگی مجرای نخاعی در کمر

 

– نارسایی وریدی «زمانی که رگ‌ها بعلت وجود دریچه‌هاي دارای منفذ، خون را بالا و به سمت قلب پمپاژ نمیکنند»

 

– بارداری

 

– عوارض جانبی داروها «عده اي از داروهای ضد التهاب، اسپری، درمان پوکی استخوان، عده اي از داروهای ضد افسردگی، کلونازپام، سایر خواب‌آورها، شیمی درمانی و دیورتیک»

 

برای این‌که دقیقا علت گرفتگی پا را شناسایی کنید، بهتر است ببینید آیا به یکی از موارد دچار هستید زیرا هنگامیکه علت شناسایی شود، بهتر می توان آنرا درمان کرد.

 

درمان گرفتگی پا

متاسفانه درمان دقیقی برای رفع گرفتگی ماهیچه پا وجود ندارد. مثلاً برخی گفته‌اند که مصرف مکمل‌ها، ویتامین‌ها و یا حتی موز می تواند موثر واقع شود اما شاهد هستیم که در عمل هنوز گرفتگی پا رخ می دهد.تا زمانی که یک درمان خوب و جامع برای آن یافت شود، میتوان از برخی روش‌ها برای برطرف کردن آن استفاده کرد:

 

– نرمش پیش از خواب «مانند چند دقیقه راه رفتن بر روی تردمیل یا دوچرخه ثابت»

 

– تمرینات کششی و ماساژ قبل از خواب

 

– اجتناب از دیورتیک‌ها در رژیم غذایی «کافئین و الکل زیرا آب بدن را کم می کنند»

 

– مکمل‌هاي منیزیم «اما مراقب باشید بیش از حد مصرف نکنید، از آنجا که سطوح بالای منیزیم می تواند سمی باشد»

 

– ویتامین B12 «تنها اگر کم است»

 

– آرام‌بخش‌هاي عضلانی

 

– داروهای ضد درد نوروپاتیک «مانند گاباپنتین»

 

– مسدود کننده‌هاي کانال کلسیم «که اغلب در درمان فشار خون بالا و میگرن استفاده می شود»

 

در مجموع میتوان گفت که گرفتگی پا را اکثر ما تجربه کرده‌ایم یا خواهیم کرد و این مسئله میتواند در برخی بیشتر رخ دهد. اگر شما به تناوب دچار این مشکل می شود، بهتر است حتماً به دکتر مراجعه کنید زیرا ممکن است جدی باشد.

 

گرفتگی عضلات پا شرایطی بسیار شایع است و می تواند هر فردی در هر سنی رابه دلایل مختلف تحت تاثیر قرار دهد. چه به صورت منظم و چه گاه به گاه با این شرایط مواجه شوید، روش هایي وجود دارند که میتوانند به تسکین آن کمک کنند و همچنین روش هایي برای کمک به پیشگیري از گرفتگی عضلات پا در بلند مدت وجود دارند.

 

گرفتگی عضلات پا؛ دلایل و درمان

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “لایف هک”، هنگامیکه با گرفتگی عضلات پا مواجه می‌شوید، سطح بالایی از ناراحتی را تجربه می‌کنید، که اگر در طول شب باشد می تواند به شدت شرایط خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد. ارگچه گرفتگی عضلات پا بطور کلی مضر نیست، اما می تواند خطراتی رابا توجه به کاری که مشغول انجام آن هستید به همراه داشته باشد.

 

هنگام گرفتگی عضله پا چه رخ می دهد؟

هنگامیکه گرفتگی عضلات پا را تجربه می‌کنید، سفتی و اسپاسم هاي ناگهانی را در عضلات پا تجربه میکنید. در بیشتر موارد، این شرایط در عضلات ساق پا رخ می دهد و می تواند دردناک باشد. افزون بر این، حتی زمانی که گرفتگی از بین می رود، فرد همان‌ گونه برای مدتی حساسیت به لمس و درد را در عضله احساس می کند.

 

در تعداد زیادی از موارد، این گرفتگی ها در طول شب رخ می‌دهند، اما همواره اینگونه نیست. در شرایطی که انها بطور معمول مضر نیستند، اما هنگامی انجام برخی فعالیت ها مانند رانندگی میتوانند خطرآفرین باشند.

 

گرفتگی عضلات پا می تواند همان گونه که به ناگاه شکل می گیرد، از بین برود، اما احتمالا برای چند ساعت حساسیت به لمس و درد را در عضلات تحت تاثیر قرار گرفته تجربه خواهید کرد. گرفتگی عضله برای چند ثانیه یا در نهایت تا 10 دقیقه طول می‌کشد.

 

دلایل شکل گیری گرفتگی عضلات پا

دلایل مختلفی با گرفتگی عضلات پا مرتبط هستند. اما از جمله دلایل شایع می توان به موارد زیر اشاره کرد:ورزش شدید، زمانی که ماهیچه هاي پا زیر فشار بیش از حد قرار می‌گیرند

 

گردش خون ضعیف در پا

کم آبی بدن

برخی کمبودها از جمله کمبود منیزیم، کلسیم، و پتاسیم

عدم توجه به گرم کردن و سرد کردن مناسب به ترتیب پیش و پس از ورزش

خستگی عضلانی

عوارض جانبی دارو

مشکلات زمینه اي

 

از جمله دلایل زمینه اي گرفتگی عضلات پا می توان به بیماری کبد یا حتی بارداری اشاره کرد. داروهایی مانند استاتین ها، که برای کاهش سطوح کلسترول مورد استفاده قرار میگیرند، نیز میتوانند موجب گرفتگی عضلات پا شوند.

 

تسکین سریع برای گرفتگی عضلات پا

هنگامیکه گرفتگی عضلات پا رخ می دهد، با توجه به شدت حمله که درد و ناراحتی رابه همراه دارد، رهایی از این شرایط به هر قیمتی چیزی است که آرزو میکنید. از جمله اقدام هایي که می توان برای کمک به تسکین گرفتگی عضلات پا مدنظر قرار داد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

حرکات کششی: هنگام وقوع گرفتگی عضله پا انجام برخی حرکات کششی را مدنظر قرار دهید. لازم نیست اقدام پیچیده اي دراین زمینه انجام شود و میتوانید کشش عضلات پا از طریق حرکاتی مانند ایستادن مقابل دیوار و کشش پا در پشت سر خودرا انجام دهید.

 

تن آرامی: ایجاد آرامش در عضله می تواند به بهبودی گرفتگی کمک کند. تعداد زیادی از ما بطور غریزی با گرفتگی مبارزه می کنیم، اما اینکار می تواند شرایط را ناگوار‌تر سازد. در عوض، تلاش کنید عضله پا را آرام سازید ودر برابر وسوسه ایجاد فشار در آن مقاومت کنید.

 

ماساژ: اگر فردی درکنار شما حضور دارد از وی بخواهید بخش تحت تاثیر قرار گرفته را ماساژ دهد. اینکار می تواند به تسکین گرفتگی عضله کمک کند و با دردی که در ادامه شکل می گیرد نیز مقابله کند.

 

استفاده از گرما: با اعمال گرما روی بخش تحت تاثیر قرار گرفته در زمان تجربه گرفتگی عضلات پا میتوانید به تسکین آن کمک کنید. اینکار به فروکش کردن سریع‌تر گرفتگی کمک می کند.

 

خم کردن انگشتان پا: یک روش ساده برای کمک به مقابله با گرفتگی عضلات پا خم کردن انگشتان پا به سمت بالا به محض آغاز گرفتگی است. این وضعیت را برای چند ثانیه حفظ کنید.

 

راه رفتن روی پاشنه: شاید اندکی عجیب بنظر برسد، اما راه رفتن روی پاشنه می تواند به تسکین گرفتگی عضلات پا کمک کند. اینکار به افزایش جریان خون به عضلات پا منجر می شود، که به معنای تسکین سریع‌تر گرفتگی است.

 

چگونه از گرفتگی عضله پا در بلند مدت پیشگیری کنیم؟

مدنظر قرار دادن اقدامات پیشگیرانه بلند مدت برای پرهیز از مواجهه با گرفتگی عضلات پا، به ویژه اگر بطور مرتب آنرا تجربه میکنید، اهمیت دارد. جلوگیری از گرفتگی عضلات پا در آینده بدلیل شکل‌گیری گرفتگی بستگی دارد.

 

بعنوان مثال، اگر گرفتگی عضله پا در نتیجه مصرف دارو بوده است، صحبت با دکتر و تغییر داروی مصرفی ایده خوبی است. از جمله نکته هاي عمومی که به پیش گیری از گرفتگی عضلات پا کمک می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

آب بیشتری در طول روز بنوشید تا آب بدن همواره تامین شود.

 

با کمبود ویتامین ها و موادمعدنی از طریق تغییر در رژیم غذایی یا استفاده از مکمل ها مقابله کنید.

 

همواره پیش و پس از ورزش گرم کردن و سرد کردن بدن را انجام دهید.

 

از زیر فشار قرار دادن بیش از اندازه و ناگهانی عضلات پای خود پرهیز کنید.

 

مصرف الکل را کنار بگذارید.

 

اگر گرفتگی عضلات پا با یک مشکل زمینه اي مرتبط است، باید با دکتر خود درباره روش هایي ویژه که در بلند مدت از گرفتگی عضله پا جلوگیری می کنند، صحبت کنید.