پارس ناز پورتال

درمان یبوست با ماساژ امکان پذیر است

درمان یبوست با ماساژ امکان پذیر است

درمان یبوست با ماساژ امکان پذیر است 

یبوست موجب بـه هم ریختن اوضاع گوارشی شده و شخص را بسیار اذیت خواهد کرد. یبوست کندی در عملکرد روده ها اسـت. اگر شـما نیز جزو افرادی هستید کـه با یبوست دست و پنجه نرم می کنید«یکی از شایع ترین مشکلات مرتبط با هضم اسـت»، انجام ماساژ می تواند باعث تسکین و التیام شرایط شود.

 

انجام ماساژ بر روی شکم میتواند یبوست رابه روش‌هاي مختلف هم چون تحریک عضلات درگیر در تولید مدفوع و تسکین استرس مزمن «یکی از مواردی اسـت کـه بطور نزدیکی با مشکلات گوارشی مرتبط اسـت» بهتر کند. یبوست بـه شرایطی گفته می شود کـه در آن دفع مدفوع در هفته کمتر از سه بار اسـت.

 

علاوه بر استرس، سبک زندگی خاص نیز می تواند منجر بـه یبوست شود. این نوع سبک زندگی شامل خوردن مواد غذایی کم فیبر، نداشتن ورزش کافی و نخوردن آب کافی اسـت. بیشتر افراد بـه هنگام مسافرت نیز یبوست را تجربه میکنند.

 

تحقیقات انجام شده در مورد ماساژ و یبوست:
اگر چـه ماساژ یک درمان استاندارد برای یبوست نیست اما عده اي از پژوهش‌هاي علمی نشان می دهد کـه انجام این کار می تواند بـه بازیابی شرایط قبلی کمک کند. بعنوان مثال، گزارش منتشر شده در مجله Bodywork and Movement Therapies درسال ۲۰۱۱ بر روی ماساژ شکمی و استفاده ازآن بعنوان درمانی برای یبوست مزمن تمرکز داشته اسـت.

 

نتایج بـه دست آمده نشان می دهد کـه ماساژ شکمی ممکن اسـت با ترویج حرکات مختلف حلقوی باعث تسکین و التیام یبوست شود. گزارش یکسان نیز نشان میدهد کـه ماساژ شکمی می تواند زمان عبور مواد غذایی از روده را کاهش دهد. علاوه بر این، گزارش‌هاي انجام شده نشان می دهد ماساژ شکمی می تواند

 

بـه تسکین دردها و ناراحتی‌هاي مرتبط با یبوست کمک کند. در مطالعات بالینی، افرادی کـه مبتلا بـه یبوست بودند بعد از استفاده از ماساژ‌هاي شکمی التیام زیادی در کیفیت زندگی‌شان تجربه کردند.

 

با اینحال عده اي از پژوهش‌ها« هم چون مطالعات بالینی کوچک کـه درسال ۲۰۰۹ منتشر شده اسـت» پیشنهاد می‌کندکه استفاده از ماساژ شکمی برای تسکین یبوست بـه احتمال زیاد منجر بـه کاهش استفاده از ملین‌ها نخواهد شد.

 

چگونه از ماساژ برای تسکین و التیام یبوست استفاده کنیم؟
تکنیک‌هاي ماساژ متعددی ممکن اسـت در تسکین یبوست و ترویج دفع مدفوع مفید باشد. این حرکات طبق معمول بـه صورت خوابیده انجام میشود. یک تکنیک محبوب شامل قرار دادن کف دست بر روی شکم و ایجاد حرکات کوچک، دایره‌اي ودر جهت گردش عقربه‌هاي ساعت در قسمت پایینی شکم اسـت.

 

هم چنین می توانید این دایره‌ها را توسعه دهید و ماساژی را انجام دهید کـه کل شکم را پوشش می دهد. تکنیک دیگر شامل قرار دادن دست زیر جناغ سینه و سپس کشیدن دست بـه آرامی بـه سمت پایین شکم اسـت. این کار باید بـه صورت حرکات سریع با دست دیگر تکرار شود. زمانی کـه ماساژهای بیان شده را امتحان میکنید،

 

با حرکات نرم و سبک کار خودرا آغاز کنید و از فشارهای زیاد بر روی شکم خودداری نمایید. اگر بعد از فشار دادن بر روی شکم احساس درد یا ناراحتی داشتید ، سعی کنید فشار حاصل را کمتر کنید. سعی کنید این ماساژها را دوبار در روز و بـه مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید.

 

استفاده از نفس عمیق در هر جلسه میتواند بـه تسکین یبوست کمک فراوانی بکند. قبل از این کـه بخواهید از ماساژ یا سایر روش‌هاي درمان خانگی استفاده کنید، بهتر اسـت با یک دکتر متخصص مشورت نمایید. زنان باردای باید از انجام هر نوع ماساژی بر روی شکم خودداری کنند. هم چنین باید توجه داشته باشید

 

کـه یبوست در عده اي از مواقع نشان دهنده یک مشکل سلامتی اسـت و نیازمند درمان‌هاي دکتری می باشد. سایر نشانه‌ها هم چون درد در شکم نیز ممکن اسـت وجود داشته باشد. در عده اي از موارد یبوست تنها نشانه‌اي اسـت کـه در بدن وجوددارد.

 

روش‌هاي دیگر برای التیام یبوست:
بخاطر داشته باشید کـه ماساژ بـه تنهایی نمیتواند یبوست را درمان کند. هدف، باید التیام کلی سیستم گوارش باشد. برای این کـه سیستم گوارش خوب و منظمی داشته باشید، نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز، خوردن غذا هاي پر فیبر و تمرینات ورزشی منظم بسیار ضروری اسـت.

 

درمان‌هاي جای گزین دیگری نیز ممکن اسـت بـه مبارزه با یبوست کمک کند. این درمان‌ها شامل مواردی هم چون استفاده از طب سوزنی و بیوفیدبک و هم چنین درمان‌هاي طبیعی مانند پروبیوتیک اسـت. درمان‌هاي طبیعی دیگری برای یبوست وجوددارد اما قبل از مصرف بهتر اسـت با یک دکتر مشورت گردد.