پارس ناز پورتال

در سفر به ترکیه از این مساجد استانبول دیدن کنید

در سفر به ترکیه از این مساجد استانبول دیدن کنید

زمانی که نام مسجد استانبول به میان می‌آید، باید ترکیبی از تاریخ، فرهنگ و هنر در ذهنتان تداعی شود. استانبول به خاطر مساجد و معماری عثمانی‌اش معروف شده است. این شهر زیبا، به‌عنوان بزرگترین شهر ترکیه و پایتخت امپراتوری عثمانی از سال 1453، بیش از 3000 مسجد را در خود جای داده است.

 

با این تعداد مساجد استانبول بدون شک، انتخاب برای بازدید دشوار خواهد بود.به‌همین‌دلیل این مطلب از مهرپرواز به معرفی زیباترین مساجد این شهر می‌پردازد تا پس از رزرو تور و هتل های استانبول بتوانید برنامه‌ریزی خوبی برای سفر خود داشته باشید. پس تا انتهای آن همراهمان باشید.

 

مسجد ایاصوفیه؛ بزرگترین مسجد تاریخی استانبول

 

ایاصوفیه، بزرگترین و معروفترین مسجد استانبول، به خاطر گنبد عظیمش مظهر معماری بیزانسی است و گفته می‌شود که «تاریخ معماری را تغییر داده است». سرنوشت ایاصوفیه از کلیسا به مسجد و سپس موزه تغییر یافت. در واقع این بنا ابتدا به دستور امپراتور ژوستینیان به‌عنوان کلیسای یونانی ساخته شد و نزدیک به هزار سال، بزرگترین کلیسای جامع جهان بود. 

 

بعدها در سال 1453 استانبول توسط عثمانی‌ها تسخیر و به بزرگترین شهر امپراتوری عثمانی تبدیل شد. به‌دنبال آن، کلیسای جامع به یکی از مساجد برجسته استانبول تغییر کاربری دارد تا آیین امپراتوری عثمانی را منعکس کند.

 

در نهایت، سرنوشت مسجد ایاصوفیه به موزه تغییر پیدا کرده و امروزه، یکی از دیدنی‌های شگفت‌انگیز استانبول است که گردشگران را از هر نقطه جهان، به تماشای خود دعوت می‌کند.

 

مسجد سلطان احمد؛ نگین آبی مساجد استانبول

 

مسجد سلطان احمد که به نام‌های دیگری مانند مسجد آبی یا مسجد کبود هم شناخته می‌شود، از مساجد مشهور استانبول است که تا مدت‌ها به‌عنوان تنها مسجد شش مناره ترکیه شناخته می‌شد. اما در سال‌های اخیر و پس از ساخت مسجد اردوغان در بخش آسیایی استانبول، مسجد آبی بی‌رقیب نماند.

 

این مسجد قرن هفدهمی، دقیقا روبه‌روی ایاصوفیه واقع شده و به خاطر 20.000 کاشی ایزنیک آبی و زیبای خود که دیوارهای داخلی آن را تزیین کرده‌اند، معروف است. همچنین شش منارۀ مسجد، آن را از سایر مساجد که معمولا دو یا چهار مناره دارند، متمایز می‌کند. قطعا برایتان جالب خواهد بود که بدانید به دلیل برابرشدن این تعداد مناره با مناره‌های مسجدالحرام، در زمان سلطان احمد یک مناره به خانه خدا اضافه شد.

 

مسجد سلطان احمد از سال 1609 تا 1616 در زمان حکومت احمد اول ساخته شد. او قصد داشت با ساختن این مسجد باشکوه، قدرت خود را به رخ بکشد تا شکست جنگ با صفویان به چشم نیاید.

 

این مسجد را می‌توان ترکیبی از برخی عناصر بیزانسی ایاصوفیه و معماری سنتی اسلامی دانست که همین‌ها باعث ایجاد بنایی منحصربه‌فرد شده‌اند. به یاد داشته باشید که هنگام اقامه پنج نوبت نماز به بازدید مسجد آبی نروید؛ چرا که به‌روی عموم بسته است و تنها پذیرای نمازگزاران خواهد بود.

مسجد آبی استانبول

مسجد آبی استانبول

 

مسجد سلیمانیه؛ نگین سفید محله فاتح

 

مسجد سلیمانیه دومین مسجد بزرگ استانبول و یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری نه‌تنها در استانبول، بلکه در تمام ترکیه است. زیبایی و شکوه معماری این مسجد، آن را به یکی از مساجد مشهور استانبول تبدیل کرده است.

 

این مسجد برجسته در قرن شانزدهم توسط معمار مشهور عثمانی، معمار سینان برای سلطان سلیمان بزرگ ساخته شد. در حال حاضر هم، مقبره سلطان سلیمان، همسر او خرم سلطان و همچنین معمار سینان، در محوطه مسجد دفن شده که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید.

 

این مسجد خارق‌العاده دارای چهار مناره و به‌طور کلی، معماری کلاسیک عثمانی است که مشرف به خلیج شاخ طلایی ساخته شده است. همچنین در محوطه آن، علاوه بر بنای خود مسجد، مدرسه، کتابخانه، آشپزخانه و کاروانسرا هم وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها هم دیدن کنید.

 

خوشبختانه بازدید از این مسجد مانند اغلب مساجد استانبول رایگان است. اگر قصد ندارید هزینه چندانی برای سفر خود بپردازید، می‌توانید با رزرو تور استانبول لحظه آخری از مساجد این شهر دیدن کنید.

 

مسجد فاتح؛ اولین مسجد امپراتوری عثمانی

 

مسجد فاتح اولین مسجد امپراتوری بزرگی بود که پس از فتح استانبول در سال 1453 توسط عثمانی‌ها ساخته و به نام محمد فاتح نامگذاری شد. در واقع، این مسجد، قدیمی‌ترین و یکی از بزرگترین مساجد استانبول تا قبل از مسجد سلیمانیه بوده است.

 

با وجود اینکه مسجد فاتح در سال 1766 در زلزله‌ای ویران شد، اما به سبک معماری کلاسیک، با سنگ مرمر و خوشنویسی بازسازی شده و طرح اولیه خود را حفظ کرده است.با اینکه این بنا به ایاصوفیه شباهت دارد،

 

اما می‌توان گفت که به معماری ایرانی بیشتر از معماری بیزانسی نزدیک است. امروزه این مکان مقدس با فضایی بسیار روحانی و دلنشین، در قلب یکی از مذهبی‌ترین محله‌های استانبول قرار دارد و از جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌رود.

 

مسجد رستم پاشا؛ از مساجد تاریخی استانبول

 

رستم پاشا، گوهر مخفی معماری عثمانی و یکی از زیباترین مساجد تاریخی استانبول است که توسط معمار مشهور، معمار سینان ساخته شد. ساخت این مسجد به سفارش رستم پاشا آغاز شد که هم داماد و هم وزیر اعظم سلطان سلیمان بود و ثروت خود را صرف افزایش ساختمان‌های عمومی، مساجد و بنیادهای خیریه می‌کرد. البته خود رستم پاشا آن‌قدر زنده نماند که اثر هنری خود را ببیند.

 

این بنا بین سال‌های 1561 تا 1563 با بهترین نمونه‌های کاشی ایزنیک در تمام استانبول، ساخته شد. کاشی‌های ایزنیک نشانه‌ای متمایز از تزئینات دوران عثمانی است که به زیباترین شکل در این مسجد به کار رفته است. ناگفته نماند که مسجد رستم پاشا فاصله چندانی تا بازار بزرگ استانبول ندارد و می‌توانید در یک روز، از هر دوی این مکان‌های زیبا دیدن کنید.

 

مسجد اورتاکوی؛ مسجد ساحلی استانبول

 

این مسجد در کنار آب‌های درخشان تنگه بسفر و با پس‌زمینه‌ای از پل بسفر، صحنه‌ای نفس‌گیر از ترکیب دنیای قدیم و مدرن را خلق کرده است. مسجد اورتاکوی توسط بالیان‌ها (پدر و پسری ارمنی) و به دستور سلطان عبدالمجید ساخته شد. این خانوادۀ ارمنی همچنین کاخ دولما باغچه را ساخته بودند.

 

نمای داخلی مسجد اورتاکوی با سبک نئوباروک، وقتی هنگام شب روشن می‌شود، بسیار جذاب است. نور داخلی این بنا از آب منکسر می‌شود و چشم‌اندازی رویایی به وجود می‌آورد.

مسجد ساحلی استانبول

مسجد ساحلی استانبول

 

مسجد چاملیجا؛ بزرگترین مسجد مدرن استانبول

 

مسجد چاملیجا، بزرگترین مسجد استانبول به دستور دولت ترکیه و توسط دو معمار زن طراحی و در سال 2019 افتتاح شد. برای ساخت این مسجد از محبوب‌ترین معماران الهام گرفته شده و دارای معماری کلاسیک عثمانی است.

 

داخل مسجد بخش‌هایی مانند گالری هنری، کتابخانه، فضای نگهداری از کودکان، سالن کنفرانس و همچنین یک محل ویژه برای معلولین در نظر گرفته شده است. این مسجد باشکوه استانبول را می‌توان از تمام نقاط و گوشه‌وکنار شهر دید. همچنین از داخل آن می‌توان به مسجد سلیمانیه هم دید داشت.

 

مسجد نور عثمانی؛ روشن ترین مسجد استانبول

 

مسجد نور عثمانی در کنار بازار بزرگ استانبول قرار دارد که به دستور سلطان محمود اول ساخته شد. اما در سال 1755 و در زمان سلطنت عثمان سوم تکمیل یافت. علت نامگذاری این مسجد تعداد بالای پنجره‌های آن است که نور زیادی را به داخل منعکس می‌کنند.

 

گنبد این مسجد استانبول، یکی از بزرگترین گنبدها است و به‌دلیل داشتن عناصر معماری باروک مانند تزئینات اغراق‌آمیز، گنبد بزرگ، تمرکز بر نور، پنجره‌های زیاد و حیاط چند ضلعی، قدیمی‌ترین نمونه معماری باروک محسوب می‌شود.

 

جالب است بدانید که بر خلاف دیگر مساجد عثمانی، هلال‌های بالای مناره‌های مسجد نور عثمانی به‌جای برنز، از سنگ ساخته شده‌اند. همچنین داخل بنا، کتابخانه‌ای با بیش از 5000 نسخه چاپی و خطی وجود دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

 

مسجد ایوب سلطان؛ چهارمین مکان مقدس دنیا

 

مسجد بزرگ ایوب اولین مسجدی است که پس از فتح استانبول ساخته شد و یکی از چهار مکان مقدس بعد از مکه، مدینه و بیت‌المقدس محسوب می‌شود. این مسجد توسط محمد فاتح عثمانی و در محل دفن ابو ایوب انصاری، دوست و علم‌دار پیامبر اکرم احداث شد.

 

البته مسجد ایوب سلطان مانند بسیاری از بناهای استانبول، طعمه زلزله شده و در نهایت به دستور سلطان سلیم مورد بازسازی قرار گرفت. این مسجد امروزه، اهمیت قابل توجهی یافته و به زیارتگاه مسلمانان و یکی از مکان‌های دیدنی استانبول تبدیل شده است.

 

ینی جامی؛ مسجد جدید استانبول

قدمت مسجد جدید بر خلاف نامش، به بیش از 350 سال پیش بازمی‌گردد. مسجد ینی جامی نمونه‌ای عالی از اهمیت زنان در دوران سلطنت عثمانی است؛ چرا که ساخت آن به دستور یک بانو، یعنی والده سلطان صفیه، مادر سلطان محمد سوم آغاز شد و چندین سال بعد، مادر سلطان مهمت چهارم ساخت آن را به اتمام رساند. 

 

نمای داخلی مسجد دارای نمونه‌های عالی از کاشی‌کاری عثمانی، یعنی همان کاشی‌های ایزنیک است. البته بهترین نوع کاشی ایزنیک در ساخت آن به کار نرفته؛ به این دلیل که در نهایت، ساخت آن به‌عنوان یک پروژه خیریه اتمام یافت.

 

مسجد شاهزاده؛ از معروفترین مساجد شیعه در استانبول

 

شاید بتوان گفت که مسجد شاهزاده در بین مساجد استانبول ترکیه، یکی از دراماتیک‌ترین داستان‌ها را دارد. این مسجد به دستور سلطان سلیمان بزرگ و به یاد پسر بزرگش، شاهزاده مهمت، که در 21 سالگی در اثر آبله درگذشت، ساخته شد.

 

سلطان سلیمان تحمل مرگ پسرش را نداشت و روزهای زیادی را بر مزار او گریست و در نهایت، دستور ساخت این مسجد را داد. معمار این مسجد مربعی‌شکل زیبا، معمار سینان بوده است و مورخان معماری، آن را اولین شاهکار سینان در معماری کلاسیک عثمانی می‌دانند.

 

به‌عنوان اولین ساختمان بزرگ سینان، می‌توان دید که برخلاف تزیینات معمولی اغلب مساجد، این نیایشگاه با الگوهای بسیار استادانه تزئین شده و جلوه‌ای تماشایی دارد. بد نیست بدانید که علاوه بر شاهزاده مهمت، آرامگاه هر دو برادر او و همچنین دو صدراعظم سلطان سلیمان یعنی ابراهیم پاشا و رستم پاشا در قبرستان مسجد شاهزاده‌ قرار دارند. مسجد شاهزاده، یکی از شناخته‌شده‌ترین مساجد شیعه در استانبول به شمار می‌رود.

 

مسجد مهری ماه؛ درخشان ترین مسجد استانبول

 

مسجد مهری ماه، یکی دیگر از طرح‌های باشکوه معمار سینان برای دختر سلطان سلیمان، یعنی شاهزاده خانم مهری ماه است. متفاوت از دیگر مساجد امپراتوری عثمانی، مسجد مهری ماه سلطان در ادیرنکاپی تنها یک مناره دارد. گنبد این مسجد استانبول، 37 متر ارتفاع داشته و صدها پنجره در ساخت آن به کار رفته است که این بنا را به یکی از درخشان‌ترین مساجد استانبول تبدیل می‌کند.

 

مسجد ایاصوفیه کوچک؛ یادبود دو کشیش رومی

 

طبق داستانی، ژوستینیان جوان پیش از رسیدن به امپراتوری روم، به‌دلیل سازمان‌دهی یک شورش علیه عمویش، امپراتور جاستین، محکوم به اعدام شد. یک شب قبل از اعدام، کشیشان سرگیوس و باکوس از امپراتور جاستین خواستند که ژوستینیان را نکشد و در نهایت، اعدام لغو شد. ژوستینیان هم بعد از رسیدن به امپراتوری، به‌پاس قدردانی از این دو کشیش، دستور داد کلیسایی برای آن دو بسازند که بعدها به مسجد ایاصوفیه کوچک معروف شد.

 

معماری این بنای کوچک، بسیار منحصر‌به‌فرد است و شبیه به ایاصوفیه نیست. این سازه دارای یک شبستان هشت ضلعی است که در یک مستطیل نامنظم تراشیده و توسط گنبدی چتری به قطر 17 متر پوشانده شده است. این کلیسا در سال 1513 میلادی و شصت سال پس از فتح قسطنطنیه به مسجد تبدیل شد. در حال حاضر نیز هر روز، به جز اوقات شرعی پذیرای بازدیدکنندگان است.

 

مسجد بایزید؛ دومین مسجد تاریخی استانبول

 

قدمت مسجد بایزید مربوط به سال 1501 میلادی است که البته ساخت آن در سال 1506 تکمیل شد. سلطان بایزید دوم دستور ساخت این مسجد استانبول را داد؛ چراکه می‌خواست مجموعه کاملی از مساجد شاهنشاهی داشته باشد. بنابراین دستور داد که مسجد در مرکز مجموعه قرار گرفته و اطراف آن ساختمان‌های مهم دیگری مانند حمام ترکی، مدرسه، بیمارستان و… بنا شود.

 

هیچ‌کس واقعا نمی‌داند که چه کسی مسجد بایزید را طراحی کرده است؛ با این حال این مسجد، دومین مجموعه نیایشگاه مسلمانان در نوع خود بود که پس از تسلط عثمانیان بر قسطنطنیه، در شهر ساخته شد. امروزه این بنا از دیدنی‌های باارزش استانبول به شمار می‌رود.

 

بازدید از مساجد تاریخی با تور استانبول مهرپرواز

 

شاید ندانید که استانبول به شهر هزارمسجد معروف است؛ اما بیش از 3000 مسجد تاریخی و مدرن را در خود جای می‌دهد. بسیاری از گردشگران با خرید تور استانبول لحظه آخری چشمان خود را به تماشای این بناهای زیبا و تحیربرانگیز مهمان می‌کنند.

 

شما هم می‌توانید با مراجعه به آژانس مسافرتی مهرپرواز از زیبایی‌های دروازه اروپا بهره ببرید. تنها کافی است وارد وبسایت www.mehrparvaz.com شده و پس از بررسی قیمت تور و انتخاب تور موردنظرتان، با ما تماس بگیرید. مشتاق دیدار روی ماه شما در سومین شهر توریستی جهان هستیم.