پارس ناز پورتال

دلایل عمده برای عدم وزن کم کردن افراد

دلایل عمده برای عدم وزن کم کردن افراد

دلایل عمده برای عدم وزن کم کردن افراد 

برخی اوقات با به کار بردن رژیم های مختلف و ورزش کردن در زمان های طولانی اما بازهم روند کاهش وزن را به درستی مشاهده نمی کنیم. کاهش وزن به نظر کار ساده ای می آید. اگر کمتر بخوریم و بیشتر ورزش کنیم چربی های اضافه مثل بستنی به راحتی آب می شوند. شاید این برای بعضی ها درست باشد اما به این سادگی هم نیست.

 

عوامل زیادی هستند که در فرآیند کاهش وزن تاثیرگذار هستند. اگر مدت زیادی است که سبک زندگی سالمی را در پیش گرفته اید اما به هیچ نتیجه ای نرسیده اید حتما موارد زیر را بخوانید شاید شما هم همین اشتباهات را مرتکب می شوید.

 

کم خوابی

 

چه برای مطالعه بیدار مانده باشید و چه برای تماشای فیلم کم خوابی مانع کاهش وزن می شود. خواب برای سلامتی بسیار مهم است. جوانانی که بین ۵ الی ۷ ساعت می خوابند ۳۰ درصد بیشتر از کسانی که روزانه ۸ ساعت می خوابند در معرض بیماری های قلبی عروقی، فشار خون و دیابت نوع ۲ قرار می گیرند.

 

کم خوابی هورمون کورتیزول و گرلین را در بدن افزایش و متابولیسم و لپتین را کاهش می دهد. کورتیزول باعث می شود بدن انرژی را به درد گرسنگی تبدیل کند. به همین دلیل کم خوابی مانع کاهش وزن می شود. وقتی کم می خوابید توانایی بدن برای پردازش انسولین کاهش پیدا می کند. این تغییر در حساسیت انسولین توانایی تبدیل قند به انرژی رانیز کاهش می دهد در نتیجه به ذخایر چربی تبدیل می شوند.

 

استرس

 

کورتیزول هورمون استرس بدن راترغیب می کند تا استرس را از طریق خوردن بیشتر ریکاوری کند. در نتیجه احساس گرسنگی و اشتها شدت پیدا می کند به خصوص به غذاهای شیرین و چرب. هنگام استرس خوردن احساس آرامش می دهد و باعث ایجاد عادت خوردن احساسی می شود. بنابراین استرس خود را مدیریت کنید تا راحت تر وزن کم کنید.

 

مصرف کم پروتئین

 

خوردن سالاد زیاد برای کاهش وزن به نظر ایده خوبی می آید اما اگر کاهو را به عنوان یک منبع غذایی استفاده کنید نتیجه برعکس می گیرید. میزان متابولیسم پایه بوسیله توده عضلانی بدون چربی تعیین می شود. بدون مقدار کافی پروتئین این توده عضلانی کاهش پیدا می کند. وقتی عضلات آب بروند متابولیسم نیز کند می شود. هر چه متابولیسم کندتر باشد کاهش وزن سخت تر می شود.

 

زیاده روی در ورزش های هوازی

 

دویدن ورزش خوبی است اما اگر متوجه شدید که با وجود این ورزش زیاد وزن کم نمی کنید بایدورزش های بدنسازی قدرتی هم انجام دهید. ورزش هوازی کالری زیادی می سوزاند و برای سلامت قلب، بالا بردن ظرفیت ریه، کاهش استرس و بالا بردن سطح انرژی بسیار مفید است اما اگر تنها این ورزش را انجام دهید علاوه بر سوزاندن چربی ماهیچه هم می سوزانید.

 

دست بالا گرفتن کالری هایی که در باشگاه می سوزانید

 

تصور خیلی ها این است که بعد از عرق ریختن در باشگاه می توانند نوشیدنی پر کالری بخورند اما برای سوزاندن ۲۵۰ تا ۵۰۰ کالری شاید یک جلسه زومبا هم کافی نباشد. مشکل این جاست که معمولا مقدار خوراکمان را دست کم می گیریم و مقدار ورزش مان را دست بالا. پیشنهاد می کنم غذاهایی که می خورید را یادداشت کنید تا دچار این توهم نشوید.

 

حذف صبحانه

 

کسانی که عادت به خوردن صبحانه دارند معمولا در باقیمانده روز میل کمتری به غذا دارند. بنابراین وزن بیشتری کم می کنند.

 

زیاد شام خوردن

 

اگر تمام کالری روزانه را ذخیره کرده اید تا هنگام وعده شام مصرف کنید سخت در اشتباه هستید. وعده شام محدودیت زمانی ندارد. به خصوص اگر کنار خانواده یا دوستان باشید زیاده روی هم خواهید کرد. بیشتر کالری ها معمولا در وعده شام مصرف می شود. از طرفی برای سوزاندن کالری بعد از وعده شام نیز وقت زیادی ندارید. در نتیجه با خوابیدن غذاها در بدن ذخیره می شوند.

 

کمبود ویتامین

 

حتی اگر رژیم متعادلی داشته باشید باز هم ممکن است بدن دچار کمبود ویتامین های مورد نیاز باشد. امروزه کمبود ویتامین D بسیار شایع است و کمبود این ویتامین با افزایش وزن و بیماری های مزمن همراه است. کمبود ویتامین B نیز مانع کاهش وزن می شود. پس مولتی ویتامین مصرف کنید تا مطمئن شوید بدن تان مواد مغذی مورد نیازش را به دست آورده است.

 

فراموش کردن آبرسانی

 

علاوه بر مصرف میوه، سبزیجات و پروتئین نوشیدن آب نیز یکی از بخش های مهم برنامه غذایی سالم است. آب سطح متابولیسم را بالا نگه می دارد و برای عملکردهای سلولی نقش مهمی دارد.

 

از فرآیند کاهش وزن لذت ببرید

 

 به گزارش پارس ناز کاهش وزن چالش بزرگی است. اما اگر علاوه بر عاملی برای داشتن اندام خوب دلیلی آن را راهی برای داشتن سبک زندگی سالم بدانید لذت بیشتری از آن خواهید برد. گاهی اوقات وقتی به اهداف تان در کاهش وزن می رسید با غذاهای مورد علاقه به خودتان جایزه بدهید. این کار به شما انگیزه بیشتری می دهد.