پارس ناز پورتال

دومین داستان بلند دنیا را با فیدیبو بخوانید

دومین داستان بلند دنیا را با فیدیبو بخوانید

امروز می‌خواهیم از یکی از داستان‌هایی بگوییم که آن را به عنوان طولانی‌ترین داستان دنیا یا بهتر بگوییم به عنوان دومین داستان بلند جهان می‌شناسند. رمان امروز که به کلیدر شناخته می‌شود را یک نویسنده ایرانی، به نام محمود دولت آبادی در زمانی نوشته که هم دوره نویسندگان بزرگ دیگر ایرانی مانند صادق هدایت بوده است.

 

کتاب او نه 1 جلد، بلکه چندین جلد دارد که از همان سال‌های 1357 خورشیدی تا 6 سال بعدش منتشر می‌شدند. حالا ممکن است سوال‌تان این باشد که داستان کتاب کلیدر دومین رمان دنیا چیست؟ با ما همراه باشید تا آن را برای شما بازگو کنیم.

 

کلیدر؛ حماسه یک خانواده کُرد در کوهی در اطراف سبزوار

 

در این رمان بزرگ که در سال‌های گذشته نوشته شده، قصه حماسه‌وارانه و واقعی یک خانواده کُرد در سبزوار ایران و اتفاقات سال‌های قبل از انقلاب را نشان می‌دهد. دولت آباد به عنوان نویسنده این کتاب که در همان زمان کودکی‌اش در سبزوار به دنیا آمده، در این کتاب از زندگی خانواده قهرمان آن‌جا نوشته تا ما را با کلمیشی گل محمد آشنا کند و بگوید که او چه‌ها کرده است.

 

این نویسنده سال‌ها یعنی حدود 15 سال بود که چشم و قلمش را برای نوشتن این کتاب گذاشت و این هم یعنی با کتاب ارزشمندی روبه‌رو هستیم. با اینکه او کتاب کلیدر را بر اساس واقعیت نوشته، اما بین خودمان بماند، هر از گاهی هم تخیل را چاشنی کتابش کرده تا جذابیت بیشتری به خواننده هدیه کند.

 

البته این را هم فراموش نمی‌کنیم که نویسنده، جریان‌ها و اتفاقات کتاب را به قبل از انقلاب ایران در سال 1357 خورشیدی می‌برد.او در این کتاب سعی می‌کند به دغدغه جامعه بپردازد. در واقع شما با خواندن کتاب کلیدر متوجه می‌شوید که شخصیت‌های داستان تا چه حد خودشان را با گرایشات مذهبی نزدیک می‌بینند. انگار تمام شخصیت‌های این شاهکار محمود دولت آبادی می‌خواهند با ما صحبت کنند.

دومین داستان بلند دنیا را با فیدیبو بخوانید

داستانی از سبزوار

 

حالا اگر بخواهیم وارد داستان کتاب کلیدر شویم، می‌بینیم که با گل محمد روبه‌رو هستیم. او با دوستان و یارانش می‌رود تا با زمین‌دارهای اطراف سبزوار برخورد کند. همین می‌شود تا خانواده‌ها و تمام کسانی که در آن روستا در سبزوار زندگی می‌کنند، او را به چشم یک قهرمان تمام عیار ببینند.

 

اما کسی نمی‌داند که این آرامش قبل از طوفان است و قرار است مشکلاتی به وجود بیاید که خود گل محمد هم از آن‌ها مطلع نیست.حالا از سایر شخصیت‌های دیگر این رمان هم نگذریم که هر کدام داستان و گذشته خودشان را دارند.

 

یکی دیگر از آن شخصیت‌ها مارال است. دلاور هم یکی دیگر از شخصیت‌هاست که البته نامزد سابق مارال هم بوده و وقتی که می‌بیند مارال با گل محمد ازدواج می‌کند، دیگر آن پیچیدگی و دشمنی که می‌خواهیم در رمان ببینیم به وجود می‌آید.

 

نویسنده کتاب کلیدر کیست؟

 

محمود دولت آبادی به عنوان یک نویسنده ارزشمند در همان اطراف سبزوار از یک خانواده روستایی به دنیا آمده و با خواندن کتاب کلیدر هم می‌بینید که حال و هوای روستایش را برای ما به تصویر می‌کشد.

 

البته این را هم بگوییم از آن‌جایی که پدرش با شعر فارسی مانوس بوده، او هم ادبیات کلاسیک را می‌شناخته و دستی بر آتش تئاتر و اجرای نمایشنامه هم داشته است.اگر این کتاب را بخوانید، می‌بینید که در بیشتر کتاب‌های این نویسنده ایرانی مانند کتاب جای خالی سلوچ یا کتاب نون نوشتن، از آزادی، طبقات رنج‌دیده و از گرفتاری مردم میگوید.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید چند فیلمی که در این سال‌ها ساخته شده، نگاه‌شان به کتاب‌های این نویسنده بزرگ ایرانی بوده است. اگر بخواهیم نام این فیلم‌ها را بیاوریم، می‌توانیم به فیلم زمستان است، فیلم خاک، فیلم اوسنه بابا حسن و چند فیلم دیگر اشاره کنیم. محمود دولت آبادی به خاطر کتاب‌های ویژه‌اش، جوایزی دریافت کرده که ارزشمند بودن نوشته‌هایش را نشان می‌دهد.

 

کلام آخر

 

در مقاله امروز سایت فیدیبو با کتاب کلیدر آشنا شدیم که اگر به دنبال یک رمان طولانی فارسی هستید، می‌تواند برای مدت‌ها سرگرم‌تان کند. محمود دولت آبادی کتاب‌های زیادی نوشته و این کتاب یکی از بهترین آثار اوست. برای لذت بردن از این کتاب و کتاب‌های دیگر می‌توانید به فیدیبو مراجعه و آن‌ها را دانلود کنید.