پارس ناز پورتال

رابطه ریزش ابرو و کم کاری تیروئید

مجموعه : نکات سلامت مو
رابطه ریزش ابرو و کم کاری تیروئید

رابطه ریزش ابرو و کم کاری تیروئید 

دیدنی هست بدانید که یکی از عوامل اصلی ریزش ابروها می تواند اضطراب در کارکرد تیروئید باشد, غده تیروئید اگر مختل شود بدن با تغییرات بسیاری مواجه خواهد شد. هورمون‌هاي تیروئید نقش مهمی در روند رشد و تکثیر پوست, مو و ناخن دارند. وقتی اختلالی در میزان ترشح این هورمون ایجاد می شود شاهد تغییرات مشهودی در این 3 عضو هستیم.

 

پوست, مو و ناخن از نظر فعالیت سلولی عملکردی نزدیک به یکدیگر دارند. هورمون‌هاي تیروئید نقش مهمی در روند رشد و تکثیر پوست, مو و ناخن دارند.وقتی اختلالی در میزان ترشح این هورمون ایجاد میشود شاهد تغییرات مشهودی در این 3 عضو هستیم.این تغییرات ممکن هست تا مدت زیادی بعد از شروع درمان ادامه یابند.گاهی لازم هست اضافه بر درمان غددی, درمان‌ها و مراقبت‌هاي پوستی نیز انجام شود.

 

عوارض کم‌کاری تیروئید روی پوست, مو و ناخن
در این بیماران تعریق کاهش مییابد و غدد عرقی پوست را نمناک و چرب می کنند. وقتی فعالیت غدد عرقی کاهش مییابد, غدد چربی نیز کمتر فعالیت می کنند, پس پوست خشک میشود.کسانی که پوست خشکی دارند دچار خارش نیز میشوند. دمای پوست در این بیماران کم هست و وقتی به پوست انها دست میزنید کاملا سرد هست.

 

این افراد اکثر دچار کبودی در اندام‌ها میشوند؛ یعنی ضربه‌هاي خیلی معمولی باعث ایجاد کبودی می شود.پوست کف دست و پا به علت شاخی‌شاخی شدن لایه سطحی پوست ضخیم می شود. موی بیماران خشن و شکننده هست و رشد کمی دارد.موها در صورت و ابروها دچار ریزش می شود. ناخن‌ها شکننده, شیاردار و به رنگ زرد در می آید.

 

در پرکاری تیروئید برخلاف کم‌کاری, غدد عرق فعالیت زیادی دارند و کف دست و پا و بدن خیس هست.خیس بودن منجر به مریضی‌هاي قارچی و بعضی از انواع اگزما, به ویژه در نواحی‌اي از بدن مثل زیربغل, کشاله ران, گردن و… که پوست چین‌دار و لایه لایه هست, میشود و دشواری های جدیدی ایجاد می کند.

 

کهیر و التهاب پوست نیز دیده می شود. موی بیماران نازک و رشد آن کم هست و ریزش موی زیادی دارند. ساختار و شکل ناخن انها تغییر میکند و گاهی هم ممکن هست ناخن از بستر خود جدا شود.شمار زیادی از مریضی‌هاي داخلی, به‌خصوص نوع غددی چند عارضه میباشند؛ یعنی مریض فقط با یک نشانه مراجعه نمی کند و اغلب انها چند شکایت را با هم یکجا مطرح می کنند.

 

یکی از این مریضی‌ها که اغلب باعث ایجاد ابهام می شود و فرد نمیداند به‌طور مستقیم به کجا باید مراجعه کند, کمکاری یا پرکاری غده تیروئید هست.این مریضی می تواند باعث راهپیمایی پوستی شود. شمار زیادی از بیماران با علائمی مثل خشکی پوست یا ریزش ابرو و کم‌پشتی موی سر و … به متخصصان پوست مراجعه می کنند و معلوم میشود به اضطراب عملکرد تیروئید مبتلا میباشند؛ یعنی دشوار پوستی مریض از جای دیگری نشات گرفته هست.

 

تشخیص نیز چندان دشوار نیست. اگر جدیدا مشکلی در پوست یا موی شما ایجاد شده, بهتر هست این سوالها را از خود بپرسید: آیا عادات خوراکی‌تان تغییر کرده هست؟ دچار کاهش یا افزایش وزن شده‌اید؟ عدم بردباری به گرما پیدا کردهاید؟ ضربان قلب دارید؟ و….

 

در کم کاری تیروئید موها خشک, خشن و عروسکی میباشند. کمبود هورمون تیروئید باعث میشود فاز تلوژن مو افزایش یابد و زمان استراحت طولانی‌تر شود.در نتیجه سرعت ریزش مو با جایگزین شدن آن هماهنگی ندارد و موها کم‌پشت میشوند. این افراد دچار ریزش موی ابرو هم میباشند.

 

ابروها معمولاً از گوشه خارجی می‌ریزند و باعث میشود طول ابرو کاهش یابد.پرکاری تیروئید یا هیپرتیروئیدی شیوع کمتری نسبت به کمکاری تیروئید دارد. مریضی در 20 تا 40 سالگی اکثر دیده میشود.این افراد دچار کم‌پشتی و ریزش موی سر میشوند حتی موی زیر بغل نیز کاهش مییابد.

 

گرچه بیماران معمولاً علائم دیگری مثل ضربان قلب, عصبانیت و… را نیز دارند. در مردان نیز موها نرم شده و ممکن هست دچار ریزش شوند.گاهی مریضی شدید هست و با بازرسی مریضی و تجویز دارو ممکن هست علائم بطور کامل برطرف نشود.

 

گاهی هم مریضی طول کشیده هست و فرد احتمال دارد خشکی پوست یا کم پشت بودن موها را ناشی از ارث یا فیزیولوژی بدن خود بداند و به دکتر مراجعه نکند.در این مواقع ممکن هست درمان عوارض پوستی و… با دشوار مواجه شود ولی معمولاً بیمارانی که علائم پوستی دارند به متخصص پوست مراجعه میکنند

 

و بعد از انجام آزمایشاتی علت خشکی یا ریزش مو و کبودی و … مشخص می شود. برای این که بتوان علائم عوارض پوستی و… را کاهش داد نیاز به مداخلات درمانی و مراقبتی از پوست, مو و ناخن هست.بیمارانی که دچار خشکی پوست میباشند باید از کرم‌هاي نرم کننده و لوسیون‌ها بهره گیری کنند. تابش نور مستقیم آفتاب و بهره گیری از دوش گرم باعث تشدید خشکی پوست خواهد شد.

 

در این شرایط بهره گیری از کرم ضدآفتاب حاوی مواد نرم کننده بسیار خوب هست. قرار گرفتن در معرض باد کولر نیز باعث افزایش خشکی پوست خواهد شد.