پارس ناز پورتال

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

 

شعبده بازی، نوعی نمایش و تردستی کـه از قدیم الایام سرگرم کننده انسانها بوده اسـت. از میدان هاي خاکی در قرون وسطی تا سالن هاي پر زرق و برق و بزرگ امروزی این حرفه سرگرم کننده با مـا همراه بوده، تردستی ها و شعبده ها بـه مرور زمان پیشرفته تر شدند و امروز شاهد حقه هایي هستیم کـه ذهن مان رابه چالشی بزرگ دعوت می کنند. در ادامه با مجله پارس ناز همراه باشید.

 

شعبده بازی راه رفتن روی آب

یک شعبده‌باز با کلک‌هایي کـه بلد اسـت کار‌هایي کـه غیرممکن بنظر می رسد را ممکن می کند، یکی از مشهور‌ترین این کارها، راه رفتن روی آب اسـت و همه ی بـه‌خوبی میدانیم کـه انسان روی آب نمیتواند راه برود. اما شعبده‌باز‌هاي مشهور بهمین اسانی با این واقعیت کنار نیامدند و ترفند‌هایي سر هم کردند تا انسان هم بتواند روی آب راه برود.

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

بهمین دلیل شـما هم شعبده‌باز‌هاي معروفی را دیده‌اید کـه بـه اسانی روی آب راه می روند و با هر قدمی کـه بر می‌دارند مخاطب احساس میکند شعبده‌باز بـه داخل آب فرو خواهد رفت، اما با گام‌هاي محکم روی آب راه میرود و خبری از افتادن داخل آب نیست. اینکار غیرممکن کـه شعبده‌باز‌ها بـه اسانی آنرا ممکن کرده‌اند ترفند جالبی دارد.

 

راز راه رفتن روی آب

اگر بـه راه رفتن شعبده‌باز‌ها روی آب توجه کرده باشید احتمالاً دیده‌اید کـه شعبده‌باز روی آب تعادل ندارد و طوری راه میرود کـه هر لحظه فکر می کنیم بـه داخل آب می‌افتد. اما مطمئن باشید زیر پای شعبده‌باز از چیزی کـه فکرش را بکنید محکم‌تر اسـت و شعبده‌باز برای این کـه مخاطب باور کند روی آب راه میرود و تعادل ندارد، طوری وانمود می کند کـه احساس کنیم هر لحظه بـه داخل آب فرو می رود.

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

برای انجام چنین شعبده‌اي، چندین جعبه پلاستیکی شفاف در داخل آب قرار میگیرد، این جعبه‌ها از بیرون آب اصلاً دیده نمیشوند و بهمین دلیل نیز وقتی تردست پا روی آن‌ها میگذارد، عملاً بـه چشم نمی آیند و فکر می کند روی آب دارد راه میرود. بـه این ترتیب بـه هر اندازه کـه شعبده‌باز جعبه‌هاي بیشتری داخل آب قرار داده باشد، بـه همان اندازه مسافت بیشتری را میتواند روی آب طی کند.

 

شعبده بازی نشستن روی هوا

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

حتما شـما هم شنیده‌اید کـه می گویند معما چو حل گشت راحت شود، مصداق بارز این ضرب‌المثل را می توان در شعبده‌بازی نشستن روی هوا مشاهده کرد. وقتی میبینیم شعبده‌باز روی هوا نشسته و دستش را از یک میله آهنی گرفته اسـت، کاملاً باور می کنیم کـه او واقعاً میان زمین و آسمان قرار دارد، اما این شعبده‌بازی نیز تردستی بیش نیست و راز جالبی پشت نشستن روی هوا قرار پنهان شده اسـت.

 

راز نشستن روی هوا

برای انجام این شعبده‌بازی، تردست از دو صفحه آهنی کـه با یک میله بـه هم متصل شده اند استفاده میکند، در بیشتر موارد شعبده‌باز لباس بلندی میپوشد تا این صفحه‌هاي آهنی از چشم تماشاچی پنهان شود. بـه این ترتیب شعبده‌باز بـه اسانی روی صفحه آهنی می نشیند و از آنجایی کـه لباس بلندی پوشیده، این صفحه از دید مخفی می ماند، صفحه دیگری نیز روی زمین قرار دارد.

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

صفحه روی زمین نیز با فرش یا چیز‌هاي دیگری پوشیده می شود تا راز این تردستی از دید تماشاچی پنهان بماند.به گزارش پارس ناز با این حساب تردست پنهان از چشم مخاطب، با چابکی روی این صفحه مینشیند و مخاطب فکر میکند کـه او واقعاً روی هوا نشسته اسـت غافل از این کـه جای تردست از چیزی کـه بنظر می رسد محکم‌تر اسـت و خبری از نشستن روی هوا در کار نیست.

 

شعبده بازی دو نیم کردن انسان

تجربه نشان داده اسـت شعبده‌باز‌ها برای این کـه عملیات تردستی آن‌ها هیجان بیشتری داشته باشد، گاهی اوقات وانمود میکنند کـه مشغول کار‌هاي خطرناکی هستند. یکی از مشهور‌ترین این شعبده‌بازی‌ها، دو نیم کردن انسان اسـت کـه دستیار شعبده‌باز داخل جعبه‌اي قرار میگیرد و تردست با شمشیر یا چیزی شبیه بـه آن، دستیارش را از وسط بـه دو نیم اره میکند.

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

سپس شعبده‌باز جعبه‌اي کـه دستیارش در آن قرار داده و از وسط دو نیم شده اسـت را از هم باز میکند و بالاتنه و پایین‌تنه دستیارش در حالیکه دو نیم شده، بـه تماشاچی نشان داده میشود تا واقعاً باور کند کـه شعبده‌باز بیرحم، دستیارش رابا شمشیر بـه دو قسمت بریده اسـت. این شعبده‌بازی، ریشه‌اي قدیمی دارد و بـه‌رغم این کـه مدت‌ها اسـت شاهد آن هستیم، بازهم هربار کـه تکرار میشود هیجان خاص خودش را دارد.

 

راز دو نیم کردن انسان

شعبده‌بازی‌ها بـه هر اندازه هم کـه پیچیده بـه‌ نظر برسند، ساز و کار ساده و اسانی دارند، راز این شعبده‌بازی نیز دراین ترفند نهفته اسـت کـه شعبده‌باز بجای استفاده از یک دستیار، از دو نفر کمک می گیرد و مخاطب تنها یک نفر آن‌ها را میبیند. بـه این ترتیب واقعاً باور میکند کـه دستیار بـه دو نیم اره شده اسـت.

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

برای انجام چنین شعبده‌بازی یکی از دستیار‌ها دور از چشم تماشاچی، داخل جعبه بـه گونه‌اي مخفی میشود کـه مخاطب تنها پای وی را می بیند. دستیار دیگر نیز در قسمت دیگر جعبه کـه برای بالا‌تنه تعبیه شده قرار می گیرد ودر حالیکه شعبده‌باز، دستیارش را اره می کند، هردو دستیار دست‌ها و پا‌هاي خودرا تکان می دهند تا عملاً باور کنیم کـه دارند اره می شوند.

 

غافل از این کـه دستیار صحیح و سالم اسـت و پس از باز کردن دو قسمت جعبه‌اي کـه در آن قرار گرفته، هردو دستیار دوباره دست‌ها و پاهایشان را تکان می دهند تا تماشاچی فکر کند کـه اره شدن، آسیبی بـه آن‌ها نزده. در نهایت نیز دو قسمت جعبه بـه یک دیگر متصل میشوند و یکی از دستیار‌ها ازآن خارج میشود تا این باور در ذهن مخاطب تداعی شود کـه شعبده‌باز، دستیاری کـه بـه دو نیم کرده بود را دوباره بـه هم چسبانده اسـت.

 

شعبده بازی معلق ماندن در هوا

می دانیم کـه جاذبه زمین همه ی چیز رابه سمت خودش میکشد و بهمین دلیل هم هست کـه چیزی روی زمین شناور نمی‌ ماند. دراین بین شعبده‌باز‌ها علاقه دارند تا با شکستن قوانین فیزیک، توانایی‌هاي خود رابه مخاطبین ثابت کنند. یکی از این موارد معلق ماندن در هوا اسـت، دراین حالت، تردست یک نفر از تماشاچیان یا دستیار خودش را روی هوا در حالت دراز کشیده معلق نگه می‌دارد.

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

شعبده‌باز برای این کـه ترفند او باورپذیرتر باشد، از دستیارش خواهش میکند تا روی تخته‌اي دراز بکشد، این تخته روی دو صندلی یا پایه قرار گرفته اسـت و تا اینجای کار خبری از تردستی نیست، ترفند‌هاي شعبده‌باز زمانی کارگر می شود کـه صندلی‌هایي کـه زیر تخته‌اي کـه دستیارش روی آن دراز کشیده را بیرون می کشد و تماشاچیان با کمال تعجب معلق ماندن دستیار را در هوا تماشا میکنند.

 

راز معلق ماندن در هوا

در این کـه شعبده‌باز، دستیارش را روی هوا معلق نگه داشته اسـت شکی نیست و راز این ترفند نیز همانند بیشتر شعبده‌بازی‌ها در مخفی‌کاری نهفته و تردست، نحوه نگهداشتن دستیارش در هوا را از دید مخاطبین مخفی نگه می‌دارد.

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

شعبده‌باز جلوی میله فلزی کـه دستیار روی آن قرار میگیرد، می ایستد تا مخاطب متوجه این میله نشود، در نتیجه دستیار روی این میله فلزی قرار می گیرد و شعبده‌باز برای این کـه ثابت کند دستیارش را روی هوا معلق کرده اسـت، یک میله دایره‌اي را دور بدن او می‌چرخاند.

 

شعبده بازی بیرون‌ آوردن خرگوش از کلاه

این ترفند، یکی از قدیمی ترین شیوه‌هاي شعبده‌بازی اسـت و حتما در فیلم‌ها و برنامه‌هاي تردستی دیده‌اید کـه شعبده‌باز دستش را در کلاهی کـه خالی اسـت می کند و یک خرگوش صحیح و سالم و زنده را ازآن بیرون می‌آورد. دراین شعبده‌بازی از یک کلاه خالی استفاده می شود.

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

شعبده‌باز پس از این کـه کلاه رابه تماشاچی‌ها نشان می دهد تا از خالی بودن آن مطمئن شوند، آنرا روی میز میگذارد ودر نهایت دستش رابه داخل کلاه می کند و از کلاه یک خرگوش خارج میشود. شیوه انجام این شعبده‌بازی از چیزی کـه فکرش را بکنید ساده‌تر اسـت و بـه‌همین دلیل نیز شعبده‌باز‌هاي نوجوان در ابتدای دوره آموزش خود چنین ترفندی را فرا میگیرند.

 

راز بیرون‌ آوردن خرگوش از کلاه

برای انجام این شعبده‌بازی باید تجهیزات لازم آن از قبل آماده شده باشد، این تجهیزات شامل یک میز، رومیزی، کیسه‌اي برای نگه داری خرگوش و یک کلاه بزرگ اسـت. شعبده‌باز قبل از حضور در پیش ‌روی تماشاچیان، خرگوش را داخل کیسه‌اي کـه بـه آن اشاره کردیم میکند و سپس کیسه رابه کنار و زیر میز می‌چسباند، درنهایت نیز رومیزی بر روی میز می‌اندازد تا از دید تماشاچی‌ها مخفی بماند.

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

در حین اجرای نمایش، شعبده‌باز مانور زیادی روی کلاه میدهد و با نشان دادن کلاه بـه مخاطبین، ثابت میکند کـه کاملاً خالی اسـت، سپس آنرا روی میز و نزدیک بـه قسمتی کـه خرگوش قرار گرفته میگذارد و با سرعت و چیره‌دستی تمام خرگوش را از داخل کیسه بـه کلاه منتقل میکند، در پایان نیز دستش را داخل کلاه می کند با بیرون آوردن خرگوش، اسباب سرگرمی و تحیر تماشاچیان را فراهم می کند.

 

حرکت معروف مایکل‌ جکسون

اگر بـه مایکل جکسون علاقه داشته باشید و آهنگ ویدئوی مشهور ترانه «مجرم زیرک» «Smooth Criminal»، را دیده باشید حتما صحنه‌اي کـه در آن مایکل جکسون و چند رقصنده دیگر بدون این کـه بیافتند با زاویه‌اي زیاد بـه جلو خم می شوند رابه خاطر دارید.

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

چـه بسا کـه مشاهده این آهنگ ویدئو شـما رابه فکر انجام چنین حرکتی انداخته باشد، اما مطمئن هستیم نتوانسته‌اید همانند مایکل جکسون با زاویه‌اي زیاد بدون این کـه بیافتید بـه جلو خم شده باشید. دلیل این امر هم کاملاً روشن اسـت چرا کـه مایکل جکسون برای انجام این حرکت از ترفند جالبی استفاده کرد ودر حالت معمولی انجام آن کاملاً غیر ممکن اسـت.

 

راز حرکت معروف مایکل جکسون

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

پادشاه پاپ برای انجام چنین حرکتی از کفش‌هاي مخصوصی استفاده کرد، دراین کفش‌ها حفره‌اي سه‌گوش تعبیه شده بودو روی زمین نیز یک میخ محکم قرار داشت کـه بـه داخل حفره کفش می‌رفت. بـه این ترتیب مایکل جکسون و دیگر رقصنده‌ها وقتی با این کفش‌ها روی میخ قرار میگرفتند، این میخ بـه داخل حرفه سه‌گوش می‌رفت و بـه آن‌ها اجازه می‌داد تا با زاویه‌اي زیاد بـه سمت زمین خم شوند.

 


 

برترین شعبده بازان جهان

 

آیا تا بحال از خودتان پرسیده‌اید تردست ها و شعبده بازها چگونه آن کارهای عجیب‌وغریب را انجام می دهند؟ خب، امروز مـا قصد نداریم پته‌ي آن‌ها را روی آب بریزیم و دست‌شان را برای‌تان رو کنیم، اما چندنفر از بهترین شعبده بازان جهان راکه خارق‌ العاده‌ترین شعبده‌هاي تاریخ را از خود بـه نمایش گذاشته‌اند بشما معرفی خواهیم کرد.

 

شعبده باز معروف لانس بورتن

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

لانس، تردست آمریکایی محبوب، برای بیش از ۵ میلیون نفر در سالن‌هاي سرتاسر لاس وگاس بیش از ۱۵.۰۰۰ نمایش اجرا کرد.

 

شعبده باز هری بلک‌ استون پدر

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

هری، کـه با نام بلک‌استون بزرگ از او یاد شده اسـت، مجری و نمایش‌گذار محبوب در بین سربازان در طول جنگ جهانی دوم بود.

 

شعبده باز داگ هنینگ

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

این شعبده باز، وهم‌گرا، و سیاستمدار کانادایی اخیرا در پیاده‌روی‌ مشاهیر کانادا یک ستاره دریافت کرد.

 

شعبده باز مشهور کریس انجل

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

کریس کـه بخاطر برنامه‌ي تلویزیونی‌اش مایندفریک بسیار محبوب اسـت نسبت بـه همه ی‌ي شعبده بازان دیگر جهان ساعات بیشتری در بهترین زمان پخش برنامه‌هاي تلویزیونی اجرا داشته اسـت.

 

شعبده باز دینامو

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

استیون فراینه آکا دینامو یک تردست بریتانیایی اسـت کـه بخاطر نمایش‌اش «دینامو: شعبده باز ناممکن» صاحبنام اسـت.

 

شعبده باز پن ژیلت

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

او یک طرف اصلی از دوئت تردستی کمدی بنام پن اند تلر اسـت، این دوئت فقط اجرا انجام نمیدهد، بلکه بخاطر طرفداری صریح از شک و تردید علمی نیز شناخته شده هستند. این گروه دو نفره بخاطر بـه نمایش گذاشتن کارهای شبه‌علمی، عرفانی، روانشناختی و غیر مشهور اسـت.

 

شعبده باز تلر

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

او کـه نیمه‌ي دیگر گروه دو نفره‌ي کمدی پن اند تلر اسـت، بطور رسمی نام کوچک و نام میانی خودرا حذف کرده اسـت «ریموند جیمز» و تنها با نام تلر بـه فعالیت و زندگی می پردازد.

 

شعبده باز دیوید بلین

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

دیوید، وهم‌گرا و شعبده باز و تردست مشهور، بخاطر اعمال استقامتی جالب و حیرت‌انگیزش شناخته شده اسـت. او هم چنین چندین رکورد جهانی را شکسته اسـت.

 

شعبده باز سرشناس دیوید کاپرفیلد

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

او کـه از سوی فوربس «موفق‌ترین شعبده باز و تردست بـه لحاظ تجاری» تمام دوران نامیده شده اسـت، ۲۱ جایزه‌ي امی، ۱۱ رکورد جهانی کتاب گینس، یک ستاره در پیاده‌روی مشاهیر، یک نشان شوالیه‌ي دولت فرانسه را دریافت کرده اسـت و از سوی کنگره‌ي ایالات متحده بعنوان اسطوره‌ي زنده‌ي ایالات امریکا لقب گرفته اسـت.

 

شعبده باز هری هودینی

با رازهای شعبده بازان آشنا شوید + معرفی برترین شعبده بازان جهان

هودینی، کـه اغلب بزرگ ترین شعبده باز و تردست تمام اعصار بـه حساب آورده میشود، بخاطر انجام کارهای حیرت انگیزش در فرار کردن از موقعیت‌هاي خطرناک بسیار برجسته بود. مشهور بود کـه حتی نیروهای پلیس مختلف را در سرتاسر جهان بـه چالش کشیده اسـت کـه اگر میتوانند سعی کنند وی را بگیرند. «او از بهترین محبس‌هاي آن‌ها گریخته بود».