پارس ناز پورتال

راه موفقیت و پیشرفت از راه تحصیل در دانشگاه

راه موفقیت و پیشرفت از راه تحصیل در دانشگاه

راه موفقیت و پیشرفت از راه تحصیل در دانشگاه 

موفقیت و پیشرفت کردن از راه تحصیل و درس خواندن روشی است که این روزها همه به دنبال آن هستند. اما چگونه می توان در تحصیل بهترین بود؟ 

 

دانش‌آموزان موفق به خوبی می‌دانند که چطور در مواقع ضروری بر مطالعه‌ی خود تمرکز کنند و هر زمان که نیاز داشته باشند، استراحت کنند. آنها می‌توانند زمان خود را هوشمندانه مدیریت کنند، به برنامه‌های مطالعه‌ی هدفمند بچسبند و از زمان خود در کلاس درس، بهترین استفاده را ببرند.
راه موفقیت و پیشرفت از راه تحصیل در دانشگاه

همچنین، دانش‌آموزان موفق می‌دانند چطور اوقات خوبی داشته باشند و از یادگیری دانش، به اندازه‌ی کسب نمرات درخشان لذت می‌برند. این نوشته را بخوانید تا با رمز موفقیت در تحصیل آشنا شوید.

 

۱. مطالعه را تبدیل به یک اولویت کنید

راه موفقیت و پیشرفت از راه تحصیل در دانشگاه

 به گزارش پارس ناز دانش‌آموزان موفق می‌دانند چطور موفق شوند؛ زیرا مطالعه اولویت اصلی آنهاست. البته که باید زمانی را به دوستان، خانواده، فعالیت‌های فوق‌برنامه و حتی تفریحات فردی اختصاص دهید؛ اما به هیچ وجه نباید در مورد زمانی که برای مطالعه سپری می‌کنید، سهل‌انگاری کنید. اگر امتحان سخت و مهمی در پیش دارید

 

و احساس می‌کنید برای آن آماده نیستید، آن وقت احتمالا بهتر باشد به مهمانی بزرگی که دو روز قبل از امتحان‌تان برگزار می‌شود، نروید. اگر واقعا در درس زبان عقب هستید، شاید لازم باشد در مدت باقی‌مانده، بی‌خیال تماشای قسمت جدید سریال محبوب‌تان شوید. این امر به آن معنا نیست که نمی‌توانید کارهایی را که دوست دارید انجام دهید؛ بلکه باید تشخیص بدهید چه موقع مطالعه اولویت اصلی‌تان باشد.

 

با این حال، نمی‌شود چون درس دارید، بی‌خیال هر چیزی در دنیا شوید. اگر دوست یا عضوی از خانواده‌‌تان در بحران افتاده است، نمی‌توانید به بهانه‌ی اینکه درس دارید، کمکش نکنید.

 

۲. وقت‌شناس باشید

عادت مدیریت زمان را در خودتان پرورش دهید و یاد بگیرید چطور در مواقع لزوم سر وقت برسید. در واقع، باید برنامه‌‌ریزی کنید تا همیشه و در هرجا، زودتر از موعد مقرر حاضر باشید تا وقت کافی برای مستقر شدن، تمرکز پیدا کردن و آمادگی برای یادگیری داشته باشید. وقت‌شناس بودن باعث می‌شود

 

علاقه‌ی معلم‌تان به شما بیشتر شود و احساس کند به او احترام می‌گذارید. اگر می‌خواهید دانش‌آموز موفقی باشید باید در مواقع امتحان یا در قرارهای مطالعه با دوستان‌تان وقت‌شناس باشید.

 

مرد خردمندی می‌گفت: «حاضر شدن نیمی از نبرد است.» اگر نمی‌توانید متعهد شوید که سر وقت جایی حاضر باشید، آن موقع در یادگیری هم ناموفق خواهید بود.

 

۳. صادقانه کار کنید

یعنی کار خودتان را انجام دهید، از کپی کردن مطالب بپرهیزید و اصلا تقلب نکنید. تقلب شما را به هیچ جا نمی‌رساند؛ اگرچه تقلب همچون یک میانبر به نظر می‌رسد، اما بعدها دردسرهای زیادی برای‌تان به دنبال خواهد داشت. تقلب در امتحان هیچ‌ ارزشی ندارد. خیلی بهتر است اگر برای امتحان آمادگی ندارید آن را خراب کنید

 

و نمره‌ی خوبی نگیرید تا اینکه موقع تقلب مچ‌تان را بگیرند! حتی اگر خیلی هم ماهرانه تقلب کنید و کسی مچ‌تان را نگیرد، به تقلب کردن عادت می‌کنید و یکی از پیامدهای منفی آن این است که بعدها برای هر مسئله‌ای در زندگی و کارتان، جعل و تقلب اولین راه حلی است که به ذهن‌تان می‌رسد.

 

نباید تحت فشار همسالان قرار گیرید. در برخی مدارس، تقلب در میان بعضی از دانش‌آموزان به عنوان نوعی هنجار و ارزش در نظر گرفته می‌شود و مثل این است که خب بچه‌های زیادی این کار را انجام می‌دهند چه اشکالی دارد شما هم به آنها بپیوندید. این تفکر بسیار خطرناک است و مانع رسیدن شما به ظرفیت‌های بالقوه‌تان می‌شود.

 

۴. متمرکز بمانید

دانش‌آموزان موفق بر روی تکالیف فعلی خود تمرکز می‌کنند. اگر به مدت یک ساعت مجبور به مطالعه‌ی یک فصل از کتاب تاریخ هستید، به آن متعهد بمانید و بازیگوشی نکنید. اگر نیاز به استراحت دارید، یک استراحت کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای داشته باشید. در واقع، شما می‌توانید به ذهن خود یاد دهید تا مدت طولانی‌تری متمرکز باقی بماند،

 

پس حتی اگر احساس می‌کنید نمی‌توانید بیشتر از ۱۵ دقیقه متوالی تمرکز کنید، تلاش کنید تا زمان مطالعه را ابتدا به ۲۰ دقیقه و بعدها به ۳۰ دقیقه و بیشتر برسانید.گفته می‌شود بیشتر افراد نمی‌توانند بیشتر از ۶۰ الی ۹۰ دقیقه روی کاری تمرکز کنند. یک استراحت ۱۵-۱۰ دقیقه‌ای در هنگام مطالعه، به بازسازی انرژی شما و تمرکز دوباره کمک می‌کند.

 

۵. خودتان را با هیچ‌کس دیگر مقایسه نکنید

دانش‌آموزان موفق در شرایط خودشان موفق هستند. آنها به عملکرد برادر، همسایه، یا هم‌کلاسی‌شان در آزمایشگاه، اهمیت نمی‌دهند؛ زیرا می‌دانند در پایان آنچه که مهم است، موفقیت خود آنهاست. اگر بیش از حد درگیر فکر کردن درباره‌ی دیگران هستید، آن وقت یا ناامید می‌شوید و یا به قدری خود را غرق در رقابت می‌کنید که ذهن‌تان مسموم می‌شود. یاد بگیرید دیگران را از ذهن خود کنار بگذارید و روی بهترین عملکرد خودتان تمرکز کنید.

 

ممکن است یک دوست اهل رقابت داشته باشید که همواره بخواهد نمراتش را با شما مقایسه کند یا در مورد معدل با شما صحبت کند. اجازه ندهید آن شخص شما را اذیت کند؛ اگر نمی‌خواهید در مورد عملکردتان در مدرسه توضیح دهید، سعی کنید به نحوی این موضوع را به او بفهمانید.

 

۶. روی پیشرفت تدریجی خود کار کنید

اگر می‌خواهید دانش‌آموز موفقی باشید، نباید هدف‌تان رسیدن از معدل ۱۶ به معدل ۱۹ باشد. در عوض، باید تلاش کنید تا به نمره‌ی ۱۷ و بعد ۱۸ و نمرات متعاقب آن برسید تا پیشرفت شما قابل کنترل باشد و ناامید نشوید. دانش‌آموزان موفق می‌دانند که پیشرفت با وجود فراز و نشیب‌های بین راه، دشوار است و به جای اینکه مستقیم

 

به قلب هدف نهایی حمله کنند، بر اهداف کوچک‌تر تمرکز می‌کنند. اگر می‌خواهید دانش‌آموز موفقی باشید باید رابطه‌ی خوبی با پیشرفت تدریجی داشته باشید.بابت کوچک‌ترین پیشرفت‌تان به خود افتخار کنید. خود را درگیر فکر کردن به نمرات عالی (که امیدوار به کسب آنها بودید، اما نتوانستید) نکنید.

 

۷. در مورد مطالب هیجان‌زده شوید

دانش‌آموز موفق یک ماشین نیست که تحت هر شرایطی نمره برتر را بگیرد. او واقعا به مطالبی که مطالعه می‌کند، اهمیت می‌دهد و به آنها علاقه‌مند است؛ در واقع همین علاقه‌ی مفرط او به دانش باعث پیشرفتش می‌شود. البته نمی‌‌شود در مورد هرچیز کوچکی که یاد می‌گیرید، از فتوسنتز گرفته تا معادلات، هیجان‌زده شوید؛

 

اما می‌توانید تلاش کنید تا در هر کلاس، مبحثی پیدا کنید که برای‌تان مهم و جذاب است. این روش به متمرکز ماندن شما کمک می‌کند و یادگیری را برای شما لذت‌بخش‌تر خواهد کرد.

 

اگر واقعا موضوعی در کلاس پیدا کنید که در مورد مطالعه‌ی آن مشتاق هستید، آن‌گاه باید مطالعه‌ی خارج از کلاس هم داشته باشید تا به آن علاقه‌مندتر شوید. مثلا، اگر در کلاس عاشق خواندن کتاب «خورشید هم‌چنان می‌دمد» همینگوی هستید، سعی کنید آثار دیگر او مانند «پاریس جشن بیکران» را هم مطالعه کنید.