پارس ناز پورتال

راه های موثر برای توقف نفخ شکم و بهبود گوارش

راه های موثر برای توقف نفخ شکم و بهبود گوارش

راه های موثر برای توقف نفخ شکم و بهبود گوارش 

برای بهبود گوارش و از بین بردن نفخ افراد می توان از مواد خوراکی استفاده کرد. نفخ می تواند منجر بـه اختلالات گوارشی در بدن شود و بهتر است تا فورا درمان گردد. گوارش یکی از فرآیندهای مهم در بدن انسان محسوب می شود. اگر مشکلاتی مانند نفخ، گاز، اسهال، یبوست، و غیره بـه بخشی عادی از زندگی شما مبدل شده اند، زمان آن فرا رسیده است تا در جهت بهبود گوارش خود گام بردارید.

 

نیازی نیست برای بهبود عملکرد گوارش خود هزینه هـای زیادی را صرف خرید مکمل هـای گران قیمت کنید. فرآیند گوارش میتواند بـه آسانی از طریق افزایش مصرف مواد غذایی سالم کـه احتمالا در هر آشپزخانه ای یافت میشوند و یک سری اقدامات مثبت روزانه تقویت شود.

 

بـه طور خلاصه، فرآیند دستگاه گوارش شامل چگونگی گوارش و استفاده بدن از مواد غذایی برای تولید انرژی می شود. مواد غذایی بـه کربوهیدارت ها، پروتئین، چربی ها، و ویتامین ها تجزیه میشوند و برای انرژی، رشد، و ترمیم استفاده می شوند. این فرآیند دارای چندین بازیگر کلیدی شامل اندام ها، میکروبیوم، هورمون ها، باکتری ها، و حتی خون میشود.

 

گوارش بـه واسطه حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش کـه از دهان آغاز میشود و بـه روده کوچک منتهی میشود، صورت می گیرد. مواد غذایی تجزیه شده عمدتا توسط روده کوچک جذب میشوند و بـه بخش هـای دیگر برای ذخیره یا تغییرات شیمیایی بیشتر منتقل میشوند. جریان خون قندهای ساده، اسیدهای آمینه، گلیسرول، و برخی ویتامین ها و نمک ها را بـه کبد حمل میکند.

 

سیستم لنفاوی، شبکه ای از رگ ها کـه گلبول هـای سفید خون و لنف را انتقال می دهند، اسیدهای چرب و ویتامین ها را جذب میکند. کل این فرآیند توسط هورمون ها و تنظیم کننده هـای عصبی در بدن بازرسی شده و بدون این‌کـه چیزی احساس کنید، رخ می‌دهد.

 

متاسفانه دستگاه گوارش با گذشت زمان و افزایش سن انسان دیگر از عملکرد اولیه خود برخوردار نخواهد بود. مواردی مانند استرس، هورمون ها، ژنتیک، عدم تحمل غذایی و آلرژی ها، مصرف مکمل و آنتی بیوتیک، سلامت تیروئید، و آن چـه مصرف میکنیم میتوانند بر عملکرد دستگاه گوارش تاثیرگذار باشند. در ادامه با برخی گزینه هـای ساده کـه میتوانند بـه تقویت دستگاه گوارش کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.

 

جویدن!

ساده‌ترین روش برای بهبود گوارش این است کـه مواد غذایی را خوب بجوید. سبک زندگی شلوغ و سریع امروز موجب شده تا توجه کمتری بـه نحوه غذا خوردن خود داشته باشیم و لقمه را بدون این‌کـه بـه خوبی جویده شده باشد، سریع ببلعیم. هنگامی کـه سریع غذا میخوریم بـه سیستم استراحت و گوارش «سیستم عصبی پاراسمپاتیک» اجازه فعال شدن را نمی دهید و غذا را نیز خوب نمی جوید.

 

هنگامی کـه سیستم پاراسمپاتیک فعال میشود، بزاق بیشتری ترشح میشود، آنزیم هـای گوارشی ترشح میشوند، ضربان قلب کاهش می یابد، عضلات شل می شوند، و انرژی حفظ میشود. در این مدت دستگاه گوارش ما با تمام سرعت برای گوارش غذا وارد عمل می شود.

 

دلیل دیگر برای خوب جویدن غذا این است کـه دهان نخستین مرحله از فرآیند گوارش محسوب می شود. در دهان، آنزیم ها با بزاق ترکیب می شوند و یک آنزیم ویژه بـه نام آمیلاز بـه آغاز فرآیند شیمیایی تجزیه کربوهیدرات ها کمک میکند. این بـه معنای آن است کـه هر چـه آرام‌تر و شمرده‌تر غذا را بجوید، در ادامه از گوارش بهتر و کارآمدتر اطمینان حاصل میشود.

راه های موثر برای توقف نفخ شکم و بهبود گوارش

با سه نفس عمیق پیش از وعده غذایی عملکرد گوارش را بهبود ببخشید

 

سرکه سیب

سرکه سیب خام و غیر پاستوریزه یک ماده غذایی تخمیر شده «پر از پروبیوتیک است» محسوب میشود کـه می تواند بـه فرآیند گوارش کمک کند. افراد مبتلا بـه سندرم روده تحریک پذیر اغلب با مصرف سرکه سیب رقیق شده برای کمک بـه ترشح اسید معده احساس راحتی و تسکین بیشتری را تجربه میکنند.

 

سرکه سیب خام برای افزایش ترشح آنزیم هـای گوارشی کـه بـه گوارش بهینه غذا در دستگاه گوارش کمک میکنند نیز گزینه خوبی محسوب می شود.مصرف سرکه سیب خام بـه همراه وعده هـای غذایی ممکن است حتی آهنگ واکنش گلیسمیک، حتی در افرادی کـه بـه مقاومت بـه انسولین یا دیابت نوع 2 مبتلا هستند را کند سازد.

 

غذا هـای تلخ

غذا هـای تلخ مانند زنجبیل، کلم کیل، آروگولا، کاسنی فرنگی، قاصدک، گریپ فروت، و رادیکیو همگی بـه بهبود گوارش کمک میکنند. مواد غذایی تلخ بـه تحریک معده برای تجزیه مواد غذایی و مایعات کمک می کنند.هنگامی کـه یک ماده تلخ توسط گیرنده هـای تلخی زبان شناسایی میشود، زنجیره ای از رویداد هـای عصبی و غدد درون ریز آغاز میشود. این واکنش تلخ با ترشح هورمون روده ای بـه نام گاسترین ادامه می یابد کـه بـه تحریک کلی عملکرد دستگاه گوارش منتج میشود.

 

با گذشت زمان، واکنش تلخ ساختار و عملکرد کل اندام هـای گوارشی از جمله کبد، معده، کیسه صفرا، و لوزالمعده را تقویت می کند.

 

مواد غذایی تخمیر شده

مواد غذایی تخمیر شده مانند کیمچی، کفیر، و کلم ترش میتوانند بـه سلامت گوارش کمک کنند. این مواد غذایی بـه طور طبیعی پر از باکتری هایی هستند کـه بـه گوارش و تجزیه غذا در دستگاه گوارش کمک میکنند. مواد غذایی تخمیر شده نه تنها از محتوای ویتامین ها و مواد معدنی مفید سود میبرند، بلکه بـه جذب بهتر مواد مغذی دیگر و همچنین پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن نیز کمک میکنند.

 

تنفس و تمرین غذا خوردن متفکرانه

پیش از این‌کـه وعده غذایی بعدی خود را آغاز کنید، چند لحظه ای را برای کسب توجه و تفکر اختصاص دهید. چند نفس عمیق بکشید و سپس بدن، غذا و وضعیت روانی خود را تجسم کنید. از این طریق نه تنها احساس آرامش بیشتری کسب خواهید کرد، بلکه مزه ها، بوها و بافت هـای مواد غذایی کـه می خورید را نیز هر چـه بهتر احساس میکنید.با سه نفس عمیق پیش از وعده غذایی خود سیستم عصبی پاراسمپاتیک را فعال کرده و عملکرد گوارش را بهبود ببخشید.