پارس ناز پورتال

روش های از بین بردن تیرگی در اعضای بدن

روش های از بین بردن تیرگی در اعضای بدن

روش های از بین بردن تیرگی در اعضای بدن 

بسیاری از جاهای بدن ممکن است با تیرگی مواجه شوند مانند کشاله ران و زیر بغل و آرنج که می توان با استفاده از راه کارهایی رنگ آن را روشن نمود. هيپرپيگمانتاسيون، يا افزايش رنگ پوست غالبا بدليل توليد بيش از اندازه، شكل گيري غير طبيعي و توزيع غير طبيعي رنگدانه ملانين رخ مي دهد،

 

كه رنگ قهوه اي تيره يا سياه پوست، مو، غشاء مخاطي، ناخن، بافت مغز، قلب و بخشي از چشم را به عهده دارد.اين تغييرات مي تواند واكنش غير طبيعي ساير رنگدانه هاي پوست مثل كاروتنوئيد (مسئول رنگ زرد)، اكسي گلوبين (رنگ قرمز) و هموگلوبين (رنگ آبي) باشد.

 

هيپرپيگمانتاسيون غالبا بدليل قرارگيري در معرض آفتاب رخ مي دهد، اگر چه علل ديگري از جمله علل متابوليك، هورموني، نئوپلاستيك و اختلالات التهابي، مسموميت شيميايي، داروها، نقايص ژنتيكي، آسيب حرارتي، رادياسيون و مواد حساس كننده به نور بر روي پوست نيز مطرح هستند.انواع گوناگوني از تيرگي هاي خوش خيم بطور معمول ديده مي شود.

 

اختلالات تغذيه اي مزمن نيز ممكن است فرد را به سوي اختلالات پيگمانتاسيون پيش ببرد.هيپرپيگمانتاسيون مزمن و بدون علامت مي تواند فرد را از نظر رواني و اجتماعي تحت تاثير قرار دهد. اين اختلال مي تواند با شدت و محل متفاوت ديده شده و به مرور كم رنگ تر شود.

 

علائم و نشانه های تیرگی برخی از اندام های بدن

بطور طبیعی، علامت اصلی تیرگی و سیاهی زیر بغل، تیره شدن پوست در این ناحیه از بدن می باشد. این تغییر رنگ می تواند تا چند درجه رنگ پوست شما را از حالت عادی تیره تر کند و بنابراین تغییر رنگ ایجاد شده بسیار واضح است و می تواند برای بسیاری از افراد خجالت آور باشد. علاوه بر ایجاد رنگ دانه های پوستی در این ناحیه،

 

سایر علائم این مشکل شامل احساس خارش، تعریق بیش از حد، و بوی بد بدن است. در این شرایط به خاطر ایجاد احساس خارش، این ناحیه از پوست ممکن است حساس شده و قرمز شود و به خاطر خاراندن آن، بیش از پیش با تغییر رنگ مواجه شود.

 

علت ها و دلایل سیاهی و تیرگی زیر بغل،زانو،آرنج،کشاله ران و بین پاها

در این رابطه فاکتورهای متعدد می توانند بر ایجاد سیاهی و تیرگی زیر چشم، زیر بغل و … تاثیر داشته باشند که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:اصلاح کردن منظم ناحیه زیر بغل می تواند باعث تیره شدن پوست شود. دلیل ایجاد این شرایط به خاطر این است که در موارد نادر اصلاح کردن می تواند باعث قطع ساقه مو در سطح پوست شده و به این ترتیب پوست فرد به خاطر موی تیره موجود در زیر سطح آن، تیره تر از حالت عادی به نظر خواهد رسید.

 

اگر فرد نکات بهداشتی را به درستی رعایت نکند، احتمال ایجاد پوست مرده و تجمع سلول های آن در ناحیه زیر بغل افزایش پیدا می کند. این شرایط می تواند باعث ایجاد لکه های تیره و التهاب پوست شود. تمیز کردن منظم پوست می تواند به پیش گیری از ایجاد سیاهی کشاله ران و تیرگی کمک نماید.بعضی از مواد اولیه مجاز بکار رفته در عطرها و مواد خوش بو کننده

 

می تواند باعث ایجاد رنگ دانه بر روی پوست شود. علاوه بر این استفاده از ژل های اصلاح و صابون های خاص نیز می تواند باعث التهاب پوست در نواحی مختلف بدن و سیاهی و تیرگی زیر بغل شود.ابتلا به یک بیماری خاص به نام آکانتوز سیاه می تواند باعث ایجاد لکه های تیره در ناحیه زیر بغل و سایر نقاط بدن شود.

 

به هر حال در این حالت اکثر موارد تشکیل رنگ دانه های پوستی را می توان در نواحی زیر بغل، بین پاها، و گردن مشاهده کرد. آکانتوز سیاه معمولاً در افرادی مشاهده می شود که چاق هستند، عملکرد غدد آنها دچار مشکل است، یا از ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 رنج می برند. علاوه بر این مصرف زیاد انسولین می تواند باعث شود سلول های پوست بیش از حد لازم تولید شوند و این شرایط نیز می تواند وضعیت رنگ دانه های پوست را تغییر دهد.

 

آکانتوز سیاه می تواند یک مشکل ارثی باشد یا به خاطر مصرف بعضی داروهای خاص همچون داروهای خوراکی ضد بارداری ایجاد شود. عدم توازن هورمونی یا اختلالات سیستم غدد درون ریز نیز می تواند عامل ایجاد سیاهی و تیرگی بر روی پوست باشد.اصطکاک و سایش ایجاد شده به خاطر پوشیدن لباس های تنگ، خشک و تهیه شده

 

از الیاف مصنوعی نیز می تواند عامل ایجاد سیاهی و تیرگی بر روی پوست باشد. این شرایط می تواند باعث تغییر رنگ پوست حساس ناحیه زیر بغل شود.تعریق بیش از حد می تواند باعث به وجود آمدن باکتری ها در ناحیه زیر بغل فرد شده و تغییر رنگ آن را به همراه داشته باشد.یک باکتری خاص به نام کورینه باکتریوم عامل اصلی برای تعریق بیش از حد و ایجاد بوی بد بدن است.

 

بعضی متخصصان بیان می کنند که این باکتری می تواند نقش اصلی در تیرگی و سیاهی ناحیه زیر بغل را نیز بر عهده داشته باشد.علل مختلفي مي تواند باعث تيرگي زير بغل و كشاله ران پوست گردد، كه مهمترين آن عبارتند از:

 

1- آكانتوزيس نيگريكانس: باعث تغيير رنگدانه هاي پوست در نواحي چين هاي پوستي مي گردد و غالبا با خال گوشتي پوست همراه است. اين مشكل غالبا در افراد جوان تر از 40 سال ديده مي شود و معمولا بصورت ژنتيكي منتقل مي شود.
اين مشكل اغلب با چاقي يا اختلالات غدد درون ريز از جمله هيپوتيروئيديسم يا هيپرتيروئيديسم،

 

آكرومگالي، بيماري پلي كيستيك، ديابت و كوشينگ همراه است.اگر اين مشكل در افراد بالاي 40 سال ديده شود، معمولا با بدخيمي همراه است.

 

2- اريتراسما: يك عفونت سطحي مزمن در نواحي كه روي هم قرار مي گيرد از جمله زير بغل، زير سينه ها و كشاله ران مي باشد. عامل ايجاد كننده آن نوعي كورينه باكتريوم است كه در پوست نرمال ديده مي شود. بروز اين بيماري با افزايش سن بيشتر مي شود ولي در هر سني قابل رويت است. علائم بصورت تيرگي چين هاي بدن كه بيشتر مرطوب مي مانند، ديده مي شود. ممكن است عفونت غير علامت دار باشد و دوره بيماريها ممكن است

 

از چند ماه تا چند سال وجود داشته باشد. گسترش عفونت به تنه و بازو امكان پذير است. بيشتر بصورت لكه هاي قهوه اي و گاهي قرمز ديده مي شود و ممكن است پوسته دار نيز باشد. بيشتر در نواحي كشاله ران زير بغل و زير سينه ها ديده مي شود.

 

3- اينترتريگو: يك مشكل التهابي چين هاي پوستي است كه با گرما، رطوبت، اصطكاك و عدم عبور جريان هوا بدتر مي شود. ممكن است بر روي آن باكتريها، قارچ يا ويروس سوار شوند و باعث ايجاد عفونت شوند.

 

اين مشكل اغلب، نواحي تناسلي كشاله ران و چين هاي شكمي ديده مي شود اين مشكل اغلب در افراد چاق و ديابتي ها ديده مي شود.اين بيماري با خارش و سوزش چين ها همراه است. معمولاً بصورت فصلي است و با عدم رعايت بهداشت بدتر مي شود.

 

4- تينه آورسيكالر: اين بيماري نوعي عفونت قارچي سطحي و خوش خيم پوست است كه با ضايعات لكه اي تيره يا روشن بر روي سينه و پشت مشخص مي شود. در افراد مستعد، عودهاي مجدد پس از درمان ديده مي شود.عامل ايجاد كننده آن مالاسزيا فوفور است كه نوعي فلور نرمال پوست است

 

و در همه افراد بالغ ديده مي شود. بيشتر در آب و هواي گرم و مرطوب ديده مي شود. ممكن است بر سطح ضايعات پوسته هاي ريزي مشاهده شود و معمولا فرد خارش بسيار مختصري دارد.

 

5- كانديدياز: عفونت قارچي پوست كه توسط كانديدا آلبيكنس ايجاد مي شود. كه پوست و گاهي غشاء مخاطي را درگير مي كند. در افراديكه دچار بيماريهاي داخلي از جمله ديابت، سندرم كوشينگ، هيپوتيروئيديسم، هيپرتيروئيديسم هستند، عفونت شديدتر خواهد بود.از طرفي تغييرات هورموني مي تواند با تغيير رنگدانه پوست همراه باشد.

 

با توجه به اينكه علل تيرگي بسيار متعدد است بررسي و معاينه كلنيكي جهت تشخيص علت بسيار مهم است. از اين جهت مراجعه به متخصص پوست بسيار ضروري است. هيپرپيگمانتاسيون ممكن است حتي پس از درمان اختلال زمينه اي نيز باقي بماند.

 

استفاده از كرمهاي بي رنگ كننده در مورد تيرگي كه خصوصا عمقي تر باشد ممكن است مفيد نباشد. در مواردي استفاده از تركيبات لايه بردار كمك كننده است.

 

رفع سیاهی و تیرگی قسمتهای مختلف بدن

برای رفع سیاهی بدن کرم لایه بردار یا روشن کننده میتواند مفید باشند ولی برای بعضی نواحی بدن مثل زیر بغل باید پزشک تجویز کند که البته تاثیر آن هم موقت است و همچنین اول باید علت تیرگی مشخص شود!استفاده از ژیلت میتواند موجب التهاب و سپس سیاهی و تیرگی بدن شود که میتوانید از صابونهای ضدالتهاب یا روشن کننده مثل بابونه استفاده کنید.

 

کرمهای لایه بردار و روشن کننده بیشتر برای صورت تهیه و تجویز میشود! بعضی کرمهای لایه بردار، روشن کننده هم هستند. البته کرمهای لایه بردار عوارض خاص خود را دارند.بهترین راه برای روشن کردن پوست استفاده از صابونهای گیاهی روشن کننده پوست مانند صابون ان جی و صابون روشن کننده گل سیتو و… میباشد.

 

در صورتی که تیرگی ناحیه تناسلی یا زیر بغل طبیعی باشد و مربوط به بیماری قند و … نباشد میتوانید برای روشن کردن و رفع تیرگی از صابون گیاهی ان جی استفاده کنید که از عصاره چند گیاه موثر در روشن کردن پوست تهیه شده و مانند صابون های عادی نیز میتوان از آن در شستشوی قسمتهای مختلف هم استفاده کرد.

 

صابون ان جی عوارضی ندارد و از داروخانه ها یا عطاریها قابل تهیه میباشد. این صابون بعنوان ضد جوش و ضد لک موجود است ولی روشن کننده هم هست. روشن شدن پوست دو تا سه دقیقه بعد از شستن آن ناحیه قابل رویت است.از کرم برای روشن کردن آلت و دیگر موارد استفاده نکنید چون پوست آلت حساس است و همچنین از شستشوی زیاد آلت تناسلی با صابون و مخصوصا صابونهای معطر هم بپرهیزید!

 

خواص صابون ضدلک و ضد جوش ان جی: برای رفع التهابات پوست ، رفع جوش ، لطافت پوست ، روشن کردن پوست ، پاک کننده طبیعی پوست و پاک کننده آرایش صورت بانوان ، شادابی و شفافیت مو و تقویت پیاز موتهیه شده از بهترین عصاره گیاهان بابونه – ختمی سفید- سدر – حنا – رازیانه – مغزبادام تلخ – گل همیشه بهار –جوانه گندم کلدکم گلسیرین – اسانس گل یاسمن و … بدون هیچگونه مواد زیان آور

 

البته این صابون چون برای تقویت پیاز مو هم هست توصیه میکنم برای ناحیه تناسلی مصرف نکنید!خواص صابون روشن کننده گل سیتو(پاویژ): روشن کننده و شفاف کننده پوست-محافظت پوست در برابر پرتوهای آزاد-برطرف نمودن لکه های ناشی از آفتاب سوختگی پوست-جلوگیری از تشکیل ملانین بر سطح پوست و ممانعت از تیرگی پوست

 

رفع تيرگي ناحيه تناسلي و ديگر اندامها

توجه : پس از مصرف این صابون ، استفاده از کرمهای ضد آفتاب ضروری است.
صابون بابونه : روشن کننده و ضدالتهاب
البته در مصرف برخی از این صابونها، باید کرم ضد آفتاب هم در کنار آن، برای صورتتان استفاده نمایید
گفته میشه بعضی دئودورانت های مارک نیوآ برای رفع تیرگی زیر بغل هم کاربرد دارند مانند اینها:
دئودورانت استیکی پرل نیوا – NIVEA DEODORANT PEARL & BEAUTY
اسپری دئودورانت انرژی فرش پودری نیوآ- زنانه ENERGY FRESH
از لیزر هم میتوانید برای رفع سیاهی و تیرگی بدن استفاده کنید البته برای برخی نواحی!

 

درمان تیرگی و سیاهی پوست

لیزر درمانی

با استفاده از این روش شما می توانید رنگ نواحی حساس پوست خود را تغییر داده و از بین بردن سیاهی زیر بغل را فقط با یک جلسه درمانی تجربه کنید! لیزر یک روش درمانی بی خطر و ساده است که در آن از پرتو لیزر برای رفع تیرگی زیر بغل ایجاد شده بر روی پوست استفاده می شود. این روش از بین بردن تیرگی زیر بغل به حدود 45 دقیقه زمان نیاز دارد و تحت بی حسی موضعی انجام می شود.

 

نتایج این درمان پس از 15 روز قابل مشاهده است و ظاهر ایجاد شده در این حالت بسیار رضایت بخش تر از حالتی است که از سایر روش های رفع سیاهی زیر بغل همچون کرم های روشن کننده یا لایه بردار پوست استفاده می شود. در این حالت بیمار هیچ دردی را در طول درمان احساس نمی کند و نتایج حاصل از درمان پس از اولین جلسه درمانی بطور مشخص قابل مشاهده می باشد.

 

مزایای استفاده از روش لیزر درمانی برای درمان تیرگی زیر بغل به شرح زیر است:

بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس بیمار
ایجاد امکان پوشیدن شلوارهای تنگ، لباس شنا و یک مجموعه گسترده از لباس های دیگر
افزایش راحتی و بهبود وضعیت سلامت فرد
جذاب تر شدن ظاهر فرد.
روش های دیگر

 

برای رفع سیاهی و تیرگی زیر بغل از روش های زیر نیز می توان استفاده کرد:آب لیمو از اسید سیتریک تشکیل شده که می تواند به از بین بردن سلول های مرده کمک کند و به عنوان یک لایه بردار طبیعی بر روی پوست عمل می کند. آب لیمو را می توان به همراه شیر خشک یا روغن بادام که تاثیر صاف کننده بر روی پوست دارند، مورد استفاده قرار داد.

 

ترکیب پودر زردچوبه با خیار سکنجبین یا آب لیمو می تواند به رفع تیرگی و سیاهی کمک کند. زردچوبه سرشار از مواد آنتی اکسیدان است که می تواند در بهبود وضعیت پوست نقش موثر داشته باشد. علاوه بر این آب لیمو و خیار می تواند به پاک شدن سلول های مرده کمک موثر نماید.

 

استفاده از برگ نعناع می تواند به بهبود وضعیت پوست کمک کند. ترکیب کردن برگ نعناع در روغن های پایه مثل روغن بادام یا گردو و قرار دادن آن بر روی پوست می تواند نقش مناسب در بهبود سیاهی و تیرگی پوست داشته باشد. روغن بادام و گردو سرشار از ویتامین ای (E) است و می تواند به بهبود ساختار پوست کمک کند، در حالی که برگ نعناع منافذ باز پوست را پر کرده و سلول های مرده آن را پاک می کند.

 

پوست پرتقال نیز دارای اسید سیتریک است که نقش لایه بردار برای پوست دارد. علاوه بر این شما می توانید پوسته های خشک شده پرتقال را آسیاب کرده و با اضافه کردن آن به ماست، از ترکیب ایجاد شده بر روی پوست ناحیه آسیب دیده استفاده کنید. به این ترتیب ماست می تواند پوست شما را صاف کند و پوست پرتقال به پاک شدن سلول های مرده و بهبود وضعیت رشد سلول های جدید کمک می نماید.

 

استفاده موضعی از روغن های حاوی ویتامین ای (E)، ویتامین سی (C) یا ویتامین آ (A) نیز می تواند نقش موثر در رفع تیرگی و سیاهی و روشن کردن پوست داشته باشد. متخصصان معمولاً پیشنهاد می دهند از صابون های گلوتاتیون به منظور پیش گیری از تیره شدن پوست استفاده شود.

 

مخلوط آب و جوش شیرین

ترکیبی از آب و جوش شیرین هم یک درمان خانگی بی‌نظیر دیگر برای سفید کردن تیرگی زیر بغل است. مخلوط را بسازید و زیر بغلتان را بطور کامل به آن آغشته کنید. کمی‌صبر کنید، سپس زیر بغلتان را بشویید. همانند لیموترش، باید مدتی این راه درمانی را استفاده کنید تا نتایج مشخصی بدست بیاورید.

 

تاثیر خیار در رفع تیرگی زیر بغل

خنکی موجود در خیار باعث جوتنی و شادابی پوست می‌شود. آب خیار را با مقداری زرد چوبه در قسمت مورد نظر بزنید و بعد از چند دقیقه بشورید.

 

آرد نخود با شیر یا ماست

شما به چند قاشق غذاخوری آرد نخود و ماست ساده یا شیر احتیاج دارید. آرد را با ماست یا شیر ترکیب نمایید و مخلوط بدست آمده را به زیر بغلتان بمالید. اگر کثیف شدن ملافه‌هایتان مهم نیست، می‌توانید بگذارید این مخلوط در طول شب روی پوستتان بماند. از آنجایی که کاملا طبیعی هستند، اثر سوءی نخواهند داشت. اگر می‌خواهید نتیجه‌ی سریع‌تری بگیرید، می‌توانید مقداری آبلیمو هم به آن بیفزایید.

 

همه دوست دارند که زیر بغل نرمالی داشته باشند که از باقی بدنشان تیره‌تر نیست و بوی بدی هم نمی‌دهد. بجای اینکه صبر کنید تا ناچار به درمانش شوید، می‌توانید از آن پیشگیری کنید. تراشیدن موهای زیر بغلتان را بصورت منظم متوقف کنید، از موبرهای شیمیایی استفاده نکنید، و بلافاصله پس از تراشیدن موهای زیر بغلتان هم از دئودورانت استفاده نکنید.به یاد داشته باشید که پوست این ناحیه خیلی حساس است، پس با مراقبت از آن، روشن خواهد ماند.

 

تاثیر سیب زمینی در رفع تیرگی بغل

 به گزارش پارس ناز سیب زمینی نه تنها مزه خوبی دارد بلکه در درمان تیرگی موثر است، آب سیب زمینی را بگیرید و به مدت 15 دقیقه بر روی پوست زیر بغل بگذارید هم چنین از سیب زمینی رنده شده هم میتوانید استفاده کنید.