پارس ناز پورتال

اگر سردرد شدید دارید این نشانه ها را جدی بگیرید

اگر سردرد شدید دارید این نشانه ها را جدی بگیرید

اگر سردرد شدید دارید این نشانه ها را جدی بگیرید 

سردردهای شدید که به دردهای میگرنی نیز مشهور میباشند بسیار آزار دهنده بوده و افراد را با مشکل مواجه می کنند. در مورد میگرن پیشنهاد هایي برای شما داریم. سردرد و بعد از آن میگرن‌ها. اگر شما از دومی رنج میبرید، می دانید که اصطلاح درد برای آن انصاف نیست. میگرن میتواند فلج کنده باشد. اما درد شدید سر به‌کنار، میگرن‌ها اغلب با علائم عجیبی همراه میباشند،

 

چیزی که در سردرد‌هاي معمولی تجربه نمیشود. از چیزهای عجیب غریبی که اطراف چشم می چرخد تا حس بویایی خیلی قوی.در ادامه توضیحاتی برای تمامی عوارض جانبی عجیب مربوط به میگرن آورده شده هست.

 

تصور لکه‌ها
لک‌ها، جرقه یا نور و نقاط سیاه “اورا” نامیده می شوند. که نتیجه بالا و پایین شدن لایه رویی بینایی مغز شماست. دکتر مارک گرین، مدیر مرکز پزشکی درد و سردرد در بیمارستان Mount Sinai نیویورک میگوید: مثل سوختن جنگل هست که می‌سوزد و زمین سوخته به‌جا میگذارد. گرین میگوید که، قطعه پس سری مغز شما رشته‌هاي عصبی را فعال میکند و سپس از کار می‌اندازد، چیزی که درخشندگی و بعد از آن لکه‌هاي تاریک را بوجود می‌آورد.

 

دکتر جوزف سافدیه ، متخصص مغز و اعصاب در مرکز پزشکی پروتستان Weill Cornell در نیویورک میگوید که، گاهی افراد فکر می کنند تنها یک چشم هست که دچار اورا بینایی شده هست. اما در حقیقت، اورا در موارد نادر به سمت چپ میدان دید محدود میشود. سافدیه میگوید، اگر چشم چپ خود را بپوشانید، همچنان در چشم راست خود آن را تجربه می کنید.

 

چرخش اتاق
تعداد زیادی از مردم حالت نوسانی و چرخشی را تجربه می کنند. انها در طی تجربه‌ي میگرن حس میکنند اگر دراز نکشند، ممکن هست پرت شوند. تغییرات ناشی از میگرنِ ناگهانی، در شیمی مغز میتواند تعادل درونی گوش را با روش‌هایي نمونه سرگیجه برهم ‌زند، چیزی که اغلب احساس تهوع را بوجود می‌آورد. در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد که میگرن و سرگیجه اغلب همراه هم میباشند.

 

سوزش و مورمور شدن اعضای بدن
درست همانگونه که لایه‌ي رویی بینایی شما بالا و پایین می شود، روی سایر جنبه‌هاي فعالیت مغز شما نیز تاثیر می گذارد. مطالعات نشان می‌‌دهد که بعضی از اشکال اورا، اعصاب حسی را فعال میکند به شیوه‌اي موجب سوزش بخشی از بدن میشود. سپس عصب‌ها آرام می شوند و موجب بی‌حسی می گردند. بنابراین، سوزش و بی‌حسی را در دستانتان حس می کنید! این دیگر محصول فعالیت مغزی مغشوش شما هست.

 

حساسیت لامسه
مثل یک آفتاب‌سوختگی بد، در بعضی از اورا‌هاي حساس، کم‌ترین تماس موجب درد شدید می شود، شرایطی مثل حساسیت بیش از حد نورون‌ها. این درد وقتی عروق‌ خونی ملتهب، عصب‌هاي درد در ستون فقرات و سر را بیش از حد تحریک کند، بوجود می آید. اگر تجربه‌اش کردید، به پزشکتان بگویید. چرا؟ اگر از حساسیت بیش از حد نورون‌ها نیز رنج میبرید، تریپتان‌ها، داروهای تجویزی شایع مورد بهره گیری در درمان میگرن، کمترین تاثیر را خواهد داشت.

 

چهره طنز
اورای می تواند بر صورت، لب‌ها و یا زبان که به نام چیرو‌ي دهانی شناخته می شود، تاثیر گذارد و توانایی شما در صحبت کردن و خوردن را مختل کند. نوع مشابهی از اورا میتواند باعث حذف بعضی از صحبتتان شود و یا مانع توانایی شما در به یادآوردن کلمات. دکتر الکساندر ماسکوپ،

 

مدیر و موسس مرکز سردرد نیویورک می گوید: این عارضه باعث میشود افراد مبتلا، نگران وجود تومور مغزی یا سکته مغزی شوند. مراجعه به دکتر برای فهمیدن انچه که اتفاق می‌افتد و یافتن درمان ضروری هست.

 

بوهای آزارنده
ممکن هست رایحه‌هاي بسیار شدید که موجب تهوع میشود را تشخیص دهید. سفدیه می گوید که، شما تنها نیستید: تقریبا نیمی از مبتلایان به میگرن به بو حساسیت دارند. نام مستعار آن اسموفوبیاست. متاسفانه، دیگر کوکی‌هاي تازه پخته شده اشتها آور نیستند. در عوض آن بوها برای حس بویایی مغز باری اضافی میباشند و تقریبا هر بویی موجب به‌هم خوردن معده میشود.

 

حساسیت به نور
 به گزارش پارس ناز تنها بوها نیستند که خیلی قوی می شوند. ماسکوپ میگوید، سایر نواحی مغزِ افراد مبتلا به میگرن به نور و صدا حساس‌تر میشود، چیزی که علت خزیدن آن ها به مکانی تاریک و ساکت برای دور شدن از درد می شود. قرار گرفتن در معرض نور باعث می شود عصب بینایی نشانه‌هایي را به مغز ارسال کند که گیرنده‌هاي درد را فعال می کند.

 

طبق مطالعه‌اي در Nature Neuroscience در سال ۲۰۱۰، مکانیسم آنچنان پرقدرت هست که حتی مبتلایان به میگرن که ذاتا نابینا میباشند، آن را تجربه می کنند.