پارس ناز پورتال

سرمایه‌گذاران بیت‌کوین ثابت‌قدم ‌مانده‌اند

سرمایه‌گذاران بیت‌کوین ثابت‌قدم ‌مانده‌اند

با نگاهی به معیار‌هایی که در درازمدت وزن بیشتری به بیت‌کوین می‌بخشند، اعتقاد سرمایه‌گذاران بیت‌کوین به آن قویتر از همیشه و در حال افزایش است. قیمت بیت‌کوین از اکتبر ۲۰۲۲ به این سو بیش از ۶۰ درصد نسبت به ابتدای سال کاهش یافته است. با این حال، حجم معاملات بیت‌کوین از ژوئن ۲۰۲۲ نسبتا ثابت باقی مانده است.

 

آیا این بدان معناست که اکثر دارندگان پادشاه کریپتو از چشم‌انداز آن چشم‌پوشی می‌کنند و تصمیم به فروش دارند؟ این موضوع پیچیده‌ای است که باید در آن تعمق کرد، اما یک شاخص هست که به ما کمک می‌کند تا تصویر در حال وقوع را ترسیم نماییم که به آن شاخص Coin Days Destroyed یا CDD می‌گویند.

 

قدیمیترین سرمایه‌گذاران بیت‌کوین

 

در طول تاریخچه معاملات یک دارایی، معمولا تفاوت زمانی قابل‌توجهی بین نقطه اوج و پایینترین سطح قیمت آن وجود دارد، اما این فاصله در مورد بیت‌کوین نسبتا کوتاه است و فقط در عرض ۱۳ سال به وقوع پیوست؛ یعنی مدت‌زمانی که طول کشید تا بیت‌کوین از ارزش صفر به ۶۹ هزار دلار برسد. پادشاه رمرزارز‌ها تاکنون چهار چرخه اصلی گاوی-خرسی را پشت سر گذاشته است، اما بیشتر اوقات و تقریبا به‌طور مداوم روند صعودی داشته است.

 

با نگاهی به معیارهایی که در درازمدت به بیت‌کوین وزن بیشتری می‌بخشد، خواهیم دانست که اعتقاد سرمایه‌گذاران آن قویتر از همیشه است. پیامد این سیر صعودی بلندمدت هم کاملا روشن خواهد بود. سرمایه‌گذارانی که زودتر از همه بیت‌کوین را خریده‌اند، حتی در بازارهای نزولی هم بیشترین سود را از آن به دست آورده‌اند.

 

این سرمایه‌گذاران بیت‌کوین از فرصت خرید زودهنگام و با هزینه کمتر آن استفاده نمودند؛ بنابراین فرصت داشتند تا بیت‌کوین بسیار بیشتری را با همان مقدار ارز فیات در مقایسه با قیمت‌های بعدی در تاریخ این ارز دیجیتال خریداری نمایند.

 

بیت‌کوین‌هایی که قبلا استخراج و خریداری شده‌اند، ارزش متفاوتی نسبت به بیت‌کوین‌های عرضه‌شده جدیدتر و در گردش دارند. اگر این بیت‌کوین‌های قدیمی برای مدت طولانی در یک کیف پول نگهداری شوند، نشان‌دهنده اعتقاد قوی مالک به ارزش بلندمدت بیت‌کوین است. چنین فعالیتی می‌تواند یک سیگنال قوی را به کل اکوسیستم بیت‌کوین ارسال نماید.

 

شاخص CDD چیست؟

 

یک دارنده (هولدر) بلندمدت بیت‌کوین، چرخه‌های متعدد خرسی و گاوی را در بازار بیشتر تجربه می‌کند. این امر اهمیت حرکت بیت‌کوین‌های قدیمی را افزایش می‌دهد. متریک CDD نیز همین اهمیت را می‌سنجد.

 

این شاخص، میزانی از فعالیت اقتصادی است که وزن بیشتری به کوین‌هایی می‌دهد که برای مدت طولانی نگهداری‌ شده‌اند. اندیکاتور CDD با ضرب تعداد کوین‌های یک تراکنش معین در تعداد روزهای هولد آن‌ها در یک کیف پول محاسبه می‌شود.

 

بیت‌کوین اغلب به دلیل سطح بالای نوساناتش مورد انتقاد قرار می‌گیرد. با این حال، تقاضای روشنی برای بیت‌کوین در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت وجود دارد. CDD یک شاخص آن‌چین (on-chain) محبوب است که برای اندازه‌گیری احساسات حفظ ‌شده توسط دارندگان بلندمدت استفاده می‌شود. یعنی افرادی که ارزش دارایی را در چشم‌انداز بلندمدت بیت‌کوین می‌بینند. بنابراین، سطح CDD فعلی چه چیزی را پیشنهاد می‌کند؟

 

CDD بیت‌کوین بسیار پایین است

 

میانگین متحرک ۹۰ روزه CDD بیت‌کوین در اکتبر ۲۰۲۲ به یکی از پایینترین مقادیر در طول تاریخ خود یعنی ۰/۳۶ رسید. قبلا این محدوده خاص فقط در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۵ و اواخر سال ۲۰۱۱ مشاهده شده بود.

 

دارندگان بلندمدت بیت‌کوین در زمینه فعالیت‌های تاریخی خود به نگهداری بیت‌کوین در مقادیر بالا ادامه می‌دهند. این امر می‌تواند یکی از دلایلی باشد که فعالیت قیمت بیت‌کوین نسبتا ثابت بوده است. چنین دارندگانی می‌توانند به عنوان محافظ در برابر فشار فروش عمل نمایند.

 

آیا الگوی مشابهی در پیش است؟

 

نمودار حجم معاملات بیت‌کوین از اکتبر ۲۰۲۰ تا اکتبر ۲۰۲۲ نشان می‌دهد، حجم معاملات انجام‌شده از جولای ۲۰۲۱ تا اکتبر ۲۰۲۲ نسبتا پایین و ثابت است. بنابراین کاهشی را مشاهده نمی‌کنیم که نشان‌دهنده فعالیت بالای CDD باشد.

 

ترکیبی از داده‌های این دو شاخص یعنی CDD پایین با حجم معاملات ثابت نشان می‌دهد که بیشتر بیت‌کوین معامله‌شده توسط هولدرهای کوتاه‌مدت آن بوده است. درواقع، بیت‌کوین‌هایی که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ با قیمت زیر ۱۰۰ دلار خریداری شده‌اند، کمترین جا‌به‌جایی را داشته اند.

 

به‌طور کلی، بیش از ۶۰ درصد از بیت‌کوین‌های در گردش، حداقل یک سال است که جا‌به‌جا نشده‌اند. این روند نگهداری همچنین به نوسانات بسیار کم بیت‌کوین کمک می‌کند.

 

مشکلات ماینرها

 

در حال حاضر، قیمت بیت‌کوین رابطه معکوسی با نرخ هش (هش‌ریت) ثبت‌شده بالای آن دارد. این خبر خوبی نیست، زیرا ماینرها باید بدهی‌های خود را با فروش بیت‌کوین استخراج‌شده، حتی با قیمت پایین در این چرخه نزولی تامین نمایند.

 

یکی از بزرگترین شرکت‌های استخراج بیت‌کوین یعنی کور ساینتیفیک (Core Scientific) با سهم ۵ درصدی از نرخ هش کل شبکه، در حال بررسی اعلام ورشکستگی است. در واقع سهام این شرکت از آغاز سال ۲۰۲۲ تا به امروز حدود ۹۸ درصد سقوط کرده است. بلاک‌چین آرگو (ARBK) نیز سرنوشت مشابهی دارد و ۹۱ درصد سقوط نموده است. بنابراین برای پوشش هزینه‌های جاری خود قادر به فروش کافی دارایی‌ها نیست.

 

اقدامات فدرال رزرو

 

فدرال رزرو، هزینه سرمایه و استقراض را افزایش می‌دهد و در این فرآیند دلار را قویتر می‌کند. این امر معمولا باعث می‌شود تا سرمایه‌گذاران دارایی‌های ریسک‌پذیر خود از جمله بیت‌کوین را تبدیل کنند. زمانی که سرمایه‌گذاران رکود اقتصادی را پیش‌بینی کنند، دلار حتی قویتر هم خواهد شد؛ زیرا سرمایه‌گذاران به پول نقد به عنوان یک تکیه‌گاه امن نگاه می‌کنند.

 

به همین ترتیب، سیگنال‌دهی فدرال رزرو علیه انقباض بازار تسریع خواهد شد و برنامه‌های افزایش نرخ پیش‌بینی‌شده آن هم می‌تواند باعث تسکین بازار شود. با توجه به آنچه گفته شد، برنامه‌های فدرال رزرو نباید به عنوان بازگشت به نرخ بهره‌های پایینتر تفسیر شوند، بلکه نشانه‌ای برای کاهش افزایش بالقوه ۵۰ واحدی در ماه دسامبر هستند؛ اما این کار در محیط ترسناک بازار فعلی ممکن است برای یک صعود کوتاه‌مدت یا حداقل برای جلوگیری از پایین آمدن بیشتر بیت‌کوین کافی باشد.

 

علی‌رغم عوامل متعددی که سرمایه‌گذاران را از دارایی‌های پر‌ریسک دور می‌کند، فدرال رزرو در حال مبارزه با تورم بی‌سابقه طی ۴۰ سال اخیر است. از سوی دیگر، بحران انرژی اروپا در حال گسترش است و مسائل زنجیره تامین جهانی و حتی سختی استخراج بیت‌کوین از داده‌های CDD و حجم معاملات بیت‌کوین، استنباط می‌شود.

سرمایه‌گذاران بیت‌کوین ثابت‌قدم ‌مانده‌اند

جمع‌بندی

 

با تمام این تفاسیر، به نظر می‌رسد که قدیمیترین سرمایه‌گذاران بیت‌کوین نسبت به ارزش پیشنهادی بلندمدت طلای دیجیتال مطمئنتر از همیشه هستند. این افراد صبور مطمئنا بیت‌کوین خود را با یکی از پایینترین نرخ‌هایی که در تاریخ شبکه بیت‌کوین دیده‌ایم، نخواهند فروخت. برای خرید بیت کوین و مشاهده قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال به صرافی ارز دیجیتال رمزینکس مراجعه نمایید.