پارس ناز پورتال

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی روسی 

در اینبخش بـه معرفی سریع ترین جت هاي جنگنده جهان میپردازیم. بـه روز نیروی هوایی نزدیک می‌شویم و بد نیست کـه اطلاعات خود در زمینه تکنولوژی هاي پروازی و هوایی را بیشتر کنیم، جت هاي جنگنده یکی از پایه هاي اصلی یک ارتش مدرن محسوب میشوند، کشورهایی مثل روسیه، کشور آمریکا و ایتالیا در زمینه تولید جت هاي جنگی پیشرو هستند. اما کدام یک سریعتر اند؟ در ادامه بشما خواهیم گفت.

 

جت های جنگنده F-35 Lightning II

جت جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ ۲ کـه بعنوان جدید ترین نسل جت جنگنده نسل پنجم چند منظوره با قابلیت پنهانکاری مورد ستایش قرار میگیرد، اسمش را از یک جنگنده قدیمی تر کـه در جنگ جهانی دوم خدمت می کرده گرفته اسـت. نخستین اف-۳۵ هاي تولید شده در ناوگان هاي دریایی ارتش ایالات متحده بکار گرفته شدند، جاییکه برای بلند شدن ها و فرودهای سریع ودر مسیری کوتاه آمادگی کامل داشتند.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

این جنگنده یکی از نخستین جنگنده هایي اسـت کـه دید ۷۲۰ درجه اي را برای خلبان فراهم می آورد و این مهم از طریق سیستمی پیچیده از سنسورها کـه سیگنال هاي خود رابه طور مستقیم بـه صفحه نمایشی تعبیه شده روی کلاهخود خلبان می فرستند میسر شده اسـت.

 

جت های جنگنده Farey Delta II

بریتانیایی ها نخستین جت جنگنده تراسونیک «نزدیک بـه سرعت صوت» را درسال ۱۹۵۴ تولید کردند کـه سرعت بیش از ۱۶۰۹ کیلومتر بر ساعت را برای نخستین بار در تاریخ ثبت نمود. این هواپیمای آموزشی از همان ابتدا هم قرار نبود کـه در نبرد تن بـه تن با جنگنده هاي سریع و نیرومند دیگر وارد شود.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

اما بعنوان یکی از سریع ترین جت هاي نظامی جهان تنها برای تست محدودیت هایي کـه در زمینه پرواز سوپرسونیک و تراسونیک وجود داشت ساخته شد. جنگنده فاری دلتا ۲ ماموریت خودرا با موفقیت بـه انجام رسانده و توانست رکورد سریع ترین جت جهان را در آن زمان ازآن خود کند. این رکورد البته برای مدت زیادی باقی نمانده و تنها ۲ فروند از این جت بـه پرواز درآمدند هرچند در تاریخ هوانوردی بریتانیا جاودانه شدند.

 

هواپیمای جنگنده Sukhoi PAK FA T-50

ایالات متحده در زمینه توسعه و ساخت جت هاي جنگنده نسل پنجمی چند منظوره با قابلیت پنهانکاری تنها نیست. روسیه نیز اکنون در حال ساخت نسل جدیدی از جت هاي جنگنده اسـت تا آنها را جای گزین ناوگان فرسوده و قدیمی سوخوی-۲۷ خود کند و بدین ترتیب بود کـه سوخوی PAK FA T-50 وارد شد. این جنگنده کـه میـــخواهد رقیبی سرسخت برای اف-۳۵ لایتنینگ ۲ باشد هنوز در مرحله تست هاي نهایی قرار داشته و انتظار می‌رود کـه بـه زودی وارد سرویس شود.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

سوخوی تی-۵۰ قابلیت هایي خواهد داشت کـه میتواند با جدید ترین جنگنده هاي ناتو و همپیمانانش برابری کند. تست روی سلاح هاي این جنگنده در حال انجام بوده ودر مقایسه با اف-۳۵ بی کمی از برنامه ریزیهای صورت گرفته عقب افتاده اسـت. در هر صورت با پایان تست هاي این جنگنده، نسخه هاي متفاوتی ازآن در برزیل و هند نیز تولید خواهد شد.

 

هواپیمای جنگنده F-104 Starfighter

جنگنده اف-۱۰۴ استارفایتر لاکهید مارتین در دورانی وارد سرویس شد کـه سرعت هواپیما از هر قابلیت دیگری مهم تر بود. در آن دوران هر جت جنگنده اي کـه از خط تولید بیرون می آمد دارای قابلیت هاي رهگیری هوا بـه هوا و هم چنین حمل بمب هاي استراتژیک هسته اي بود، بهمین دلیل باید برخی قابلیت هاي دیگر قربانی شده و نادیده گرفته می‌شدند.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

در مقوله سرعت، اف-۱۰۴ استار فایتر کـه برای نخستین بار درسال ۱۹۵۶ بـه پرواز درآمد هیچ رقیبی نداشت. با آغاز سال ۱۹۵۸، این جنگنده توانست با سرعت بالای ۲ ماخ، ۲٫۲۴۶ کیلومتر بر ساعت، رکورد سریع ترین جنگنده تاریخ را بشکند. شوربختانه این جنگنده در دورانی ساخته شد کـه تکنولوژی ساخت موشک هاي سطح بـه هوا بـه سرعت پیشرفت کرده.

 

بدین ترتیب در طول نبرد ویتنام، جت جنگنده اف-۱۰۴ تلفات قابل توجهی را از جانب این سامانه هاي دفاعی متحمل شد. خلبانان نظرات متفاوتی در مورد این جنگنده داشته و تحقیقات وسیعی بابت نگرانی هاي ایمنی و کارآمد بودن در مورد آن صورت گرفت اما سرعت یکی از چیزهایی بود کـه در مورد این جنگنده غیر قابل بحث می نمود. آخرین فروند از این جت، درسال ۲۰۰۴ در نیروی هوایی ایتالیا بازنشسته شد.

 

هواپیمای جنگنده Dassault Mirage 2000D/N

زمانی کـه نیروی هوایی فرانسه دریافت کـه باید یک جت تهاجمی بسیار سریع برای مقابله با گزینه هاي برتر هوایی دیگر کشور هـای جهان داشته باشد کمپانی Dassault دست بـه ساخت جت جنگنده Mirage 2000N و ۲۰۰۰D ساخته شد. میراژ ۲۰۰۰N قرار بود کـه گزینه هسته اي آنها برای حمله اي برق آسا و میراژ ۲۰۰۰D نیز برای مبارزه تن بـه تن با جنگنده هاي دشمن طراحی شده بود.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

زمانی کـه این جنگنده ها در اوایل دهه ۱۹۸۰ وارد سرویس شدند، میراژهای ۲۰۰۰ چیزی فراتر از یک مانع و قدرت نمایی دوران جنگ سردی در مقابل سوخوی ها و میگ هاي شوروی بوده و بیشتر هواپیمایی با قابلیت حمله برق آسا برای پرتاب موشک یا بمب بـه صورت دقیق ودر مسافت هاي طولانی بود. این جنگنده ها می توانستند بـه سرعت ۲ ماخ رسیده و توانایی حمل گستره وسیعی از بمب هاي هدایت شده و موشک هاي هوا بـه هوا را نیز داشتند.

 

جت جنگنده F-4 Phantom II

جت جنگنده دو موتوره و دو سرنشینه اف-۴ فانتوم کـه سابقه اي وحشتناک در شکستن رکورد هـای هوایی داشت زمانی ساخته شد کـه ایالات متحده میخواست نه تنها گوی سبقت رابا اختلاف زیاد در زمینه فناوری هوایی از رقبای خود برباید بلکه قصد داشت براحتی انها را در نبردهای تن بـه تن هوایی نیز از میدان بـه در کند. این جنگنده نیرومند برای نخستین بار درسال ۱۹۶۰ بطور رسمی وارد سرویس شد.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

آخرین فروند ازآن درسال ۲۰۱۳ بازنشسته شد. اف-۴ فانتوم جنگنده اي بسیار قابل اعتماد و کارآمد بوده و سرعت آن از ۲ ماخ نیز فراتر می رفت. بعنوان یکی از سریع ترین جت هاي جنگنده اي کـه تا کنون ساخته شده اسـت، اف-۴ فانتوم قدرت خودرا در جنگل هاي ویتنام بـه رخ کشیده و حضور خود در ماموریت هاي نظامی را تا سال هاي اخیر نیز ادامه داد کـه نشان از قابلیت هاي بی نقص و خاطرجمعی بخش این جنگنده دارد.

 

ازآن جاییکه اف-۴ بـه دومین نسل از جنگنده هاي تولید شده توسط ایالات متحده تعلق داشت، این جنگنده در مدت زمان بسیار کمی از خط تولید بـه میدان هاي نبرد فرستاده شد. این جنگنده بـه خوبی قابلیت هاي خودرا در پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی خودی و هم زمان مقابله تن بـه تن با میگ هاي اتحاد جماهیر شوروی بـه رخ می‌کشید.

 

جت جنگنده Convair F-106

در دنیای شلوغ جت هاي جنگنده نسل اول، اف-۱۰۶ یکی از آخرین جنگنده هایي بود کـه سرعت را بر قابلیت دیده وری مبارزه تن بـه تن در هوا ارجحیت می داد. پیشرفت هاي صورت گرفته در تکنولوژی راداری،توانایی حمل موشک هاي بیشتر و قدرت دید بهتر خلبان باعث شده بود کـه جت جنگنده کانویر اف-۱۰۶ یک انتخاب برتر لقب بگیرد.

 

اما وقتی کـه صرفاً پای قدرت مانور و سرعت بـه میان می آمد، این جت همان‌ گونه خودرا بعنوان یکی از سریع ترین جت هاي جنگنده تاریخ نشان می داد. این جنگنده مدت زمان کوتاهی در سرویس نظامی باقی ماند و بطور رسمی هیچگاه وارد میدان نبرد نشد.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

این جت، بیشتر بعنوان یک نمونه آزمایشی برای توسع پلتفرم هاي جنگنده-بمب افکن در اواخر دهه ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار می‌گرفت. در عرصه بیشترین سرعت، این جنگنده با سرعت ۲٫۳ ماخ «۲٫۴۴۰ کیلومتر بر ساعت» توانست در تاریخ هوانوردی جاودانه شود. 

 

جت جنگنده Eurofighter Typhoon

روزگاری در سراسر اروپا نیاز بـه یک جت جنگنده دست یافتنی و مقرون بـه صرفه کـه قابلیت انجام انواع مختلفی از نقش ها را داشته باشد ودر صورت نیاز بـه سرعت وارد عمل شود احساس می شد. بدین ترتیب جت جنگنده یوروفایتر تایفون ساخته شده و بنظر می‌رسید کـه توان برآورده ساختن تمامی این نیازها را داشته باشد.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

این جنگنده درسال ۱۹۹۴ وارد سرویس شده و نخستین نبرد خودرا درسال ۲۰۱۱ تجربه کرد و هنوز هم توسط کشور هـای عضو ناتو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این هواپیمای دو موتوره توربوجت توان رسیدن بـه سرعت ۲ ماخ و فراتر ازآن را دارد و با توجه بـه توان بالایش در زمینه مسافت پروازی میتواند بـه اسانی از آسمان کشور هـای اروپا و کشور هـای متحد منطقه خاورمیانه دفاع نماید.

 

جت های جنگنده Sukhoi Su-27

جدی ترین حریف کنونی جنگنده هاي ناتو، سوخوی-۲۷ ساخت روسیه اسـت. سوخوی-۲۷ و میگ-۲۹ میکویان دو فروند از سرسخت ترین و بدنام ترین جنگنده هاي روسی بودند کـه جنگنده هاي ناتو از مقابله با انها بیم داشتند. این جنگنده قرار اسـت با سوخوی تی-۵۰ جای گزین شود.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

اما رکورد خیره کننده آن در زمینه سرعت، قدرت مانور در هنگام مبارزه و سیستم ارتباطی پیچیده برای همیشه جاودانه خواهد بود. سیستم الکترونیکی هوابرد این جت جنگنده چنان نیرومند اسـت کـه چین نسخه بومی جنگنده خودرا با استفاده از همین سیستم الکترونیکی ساخته اسـت کـه میراث این جت جنگنده نسل چهارمی را در دریا و خشکی همراه خود خواهد داشت.

 

جت های جنگنده F-15 Eagle

جت جنگنده اف-۱۵ ایگل کـه با لقب «تازیانه آسمان» شناخته می شد از اواخر دهه ۱۹۷۰ در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده بوده و بـه ندرت رقیبی دراین عرصه داشته اسـت. این جنگنده بسیار سریع، در واقع یک جنگنده بمب افکن ۲ موتوره نسل سومی اسـت کـه میتواند مانورهای حيرت انگيز اي رابا سرعت خیره کننده در هوا انجام داده و همان‌ گونه سوخت کافی برای بـه انجام رساندن ماموریت هایش داشته باشد.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

اف-۱۵ ایگل کـه در ارتفاعی بسیار بالا پرواز می‌کند می‌تواند بـه سرعت خیره کننده ۲٫۵ ماخ رسیده و مسافت پروازی آن نیز بـه رقم خیره کننده ۱٫۹۵۵ کیلومتر بالغ میشود. این جنگنده هنوز نیز فعال بوده و بعد از روزآمدسازی هاي عمده درسال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ همان‌ گونه قدرت نمایی می‌کند. بنظر میرسد کـه با ورود جت هاي جنگنده نسل پنجم نیز هنوز جای کافی برای حضور اف-۱۵ در میدان نبرد وجود داشته باشد.

 

جت های جنگنده Mikoyan MiG-31 Foxhound

میگ-۳۱ فاکس هوند زمانی کـه درسال ۱۹۷۷ رکورد پرواز در ارتفاع ۱۲۳٫۵۲۰ پایی رابه نام خود ثبت نمود دنیای هوانوردی را حيرت زده کرد. این موضوع و هم چنین رکورد جدیدش در زمینه مدت زمان ارتفاع گرفتن- ۱۱۵٫۰۰۰ پا در ۴:۱۱ دقیقه- نشان داد کـه اتحاد جماهیر شوروی می‌تواند حساب ویژه اي روی میگ-۳۱ میکویان بعنوان یک جت جنگنده نسل جدید باز کند.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

این جنگنده نخستین نسل از هواپیماها بود کـه می توانست با استفاده از رادارهای خود هواپیماهای رادارگریز و پنهانکار را شناسایی کرده و رهگیری نماید. میگ-۳۱ باعث در گرفتن رقابت جدیدی بین اتحاد جماهیر شوروی و ناتو برای بدست آوردن برتری در زمینه تکنولوژی هوایی شد. این هواپیما می توانست خیلی سریع بـه ارتفاعی دست نیافتنی دست کند.

 

هم چنین می توانست مدت زمان زیادی را نیز در آسمان بماند و با رهگیری اهداف هوایی متداول و پنهانکار و پرتاب موشک هاي دوربرد با هدایت رادار بـه کابوسی برای کشور هـای عضو ناتو تبدیل شد. بدین ترتیب میگ-۳۱ توانست کفه ترازو در آسمان ها را متعادل سازد. فاکس هوند هنوز هم در نیروی هوایی روسیه فعال بوده و انتظار می‌رود کـه تا سال ۲۰۳۰ همان‌ گونه در سرویس باقی بماند.

 

جت های جنگنده Mikoyan Ye-152

در بحبوحه درگیری ها و رقابت ها برای برتری یافتن در سرعت هوایی در دوران جنگ سرد،اتحاد جماهیر شوروی ۲ فروند جنگنده آزمایشی تک موتوره ساخت تا ببینند کـه در زمینه رکورد شکنی جهانی در زمینه سرعت هوایی تا چـه میزان می‌توانند چانه زنی کنند.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

در آن زمان رقابت این بود کـه کدام طرف «ایالات متحده یا اتحاد جماهیر شوروی» میتواند هواپیمایی سریع ساخته کـه زودتر بـه هدف رسیده و بعد از نابود کردن آن با همان سرعت بـه مبدأ خود بازگردد. در حالیکه مقامات نظامی شوروی امید داشتند میکویان Ye-152 محصول خوبی برای رقابت با جت هاي جنگنده حریف خود باشد اما در نهایت مشخص شد کـه این جت جنگنده چیزی فراتر از یک شوی تبلیغاتی نیست.

 

لازم بـه ذکر اسـت کـه این جت جنگنده چابک بـه سرعتی بالاتر از ۲٫۸ ماخ رسیده و انعطاف پذیری و قدرت مانور بالایی نیز داشت. گرچه این جنگنده توانست درسال ۱۹۵۹ رکورد سریع ترین جت جنگنده را ازآن خود کند اما در زمینه قدرت مبارزه و مانور در میدان نبرد بـه همان اندازه موفق نبود. بدین ترتیب مقامات شوروی بـه این نتیجه رسیدند کـه:

 

نسخه ۲ موتوره این جنگنده بسیار بهتر و کارآمدتر از نسخه تک موتوره خواهد بود. از این رو نسخه Ye-152A با ۲ موتور توربو جت ساخته شده کـه بـه آن امکان می داد تنش هاي ناشی از رسیدن بـه سرعت هاي مافوق صوت را بهتر تحمل کند. در نهایت بعد از سقوط این هواپیما در آزمایش هاي نهایی درسال ۱۹۶۵، پروژه ساخت آن بطوری کلی کنار گذاشته شد.

 


 

آیا سریع ترین جت جنگنده جهان را می شناسید؟

 

دنیای هوانوردی از دوران جسارت ستودنی برادران رایت و پس از ساخت نخستین پرنده موتوری باثبات درسال ۱۹۰۳ تا کنون راه درازی را آمده اسـت. بیش از یک قرن ازآن صبح تاریخی و سرنوشت ساز در کیتی هاک نیویورک سیتی گذشته اسـت و ازآن زمان تا کنون مهندسان هواپیماهای جدید و پیشرفته اي ساخته اند کـه میتوانند بسیار بیشتر، سریعتر و بالاتر از انچه ویلبر و اورویل رایت تصور میکنند پرواز کنند.

 

سریع ترین جت جنگنده The MiG-25 Foxbat

درست در همان زمانی کـه اف-۴ فانتوم ۲ با بال هاي مشهورش ساخته شد، اتحاد جماهیر شوروی نیز جت جنگنده جدید خودرا در مرحله ساخت داشت: میگ-۲۵ فاکس بت. این جنگنده بعنوان یک پرنده بسیار سریع با قدرت مانور بسیار بالا و توان رهگیری خیره کننده ساخته شد.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

زمانی کـه میگ-۲۵ برای نخستین بار درسال ۱۹۶۴ بـه پرواز درآمد، کشور هـای عضو ناتو هیچ اطلاعی از این جنگنده مخوف نداشتند. در آن زمان اف-۴ فانتوم ۲ جدید ترین جت جنگنده ساخت ایالات متحده بود کـه برتری هوایی رابه نیروی هوایی این کشور می بخشید اما با ورود میگ-۲۵ رقابت پایاپای سختی بین دو کشور در ویتنام شمالی رخ داد.

 

این جنگنده بعنوان سمبل هنر مهندسی با هزینه اي معقول، هنوز هم با روزآمدسازی هایي گسترده ودر قالب میگ-۳۱ هنوز هم در سرویس نیروی هوایی روسیه حضور دارد. در زمینه سرعت، تنها هواپیمایی کـه توانسته این جت جنگنده رابه زانو درآورد هواپیمای استراتژیک و شناسایی SR-71 Blackbird لاکهید مارتین اسـت کـه در دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ میلادی ساخته شد.

 

جت های جنگنده The Lockheed YF-12

اگر تصویر لاکهید مارتین وای اف-۱۲ برای شـما آشناست باید بدانید کـه شـما دراین موضوع تنها نیستید. این هواپیمای آزمایشی لاکهید مارتین اسـت کـه بر طراحی هواپیمای جاسوسی بسیار موفق و چند منظوره SR-71 Blackbird تاثیر قابل توجهی گذاشت. جت جنگنده The Lockheed YF-12 در اوایل دهه ۶۰ طراحی شده و توانست تمامی رکورد هـای پیشین در زمینه سرعت هوایی را بشکند.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

بسیاری فراموش کرده اند کـه طراحی این هواپیما در قالب یک برنامه بسیار سری و بعنوان پیشرو تکنولوژی پنهانکاری انجام گرفته اسـت. این جنگنده کـه می توانست با سرعت سرسام آور ۳٫۳۵ ماخ در ارتفاع بسیار بالا پرواز کند در مقایسه با هواپیماهای زمان خود بیشتر بـه تجهیزات نظامی فیلمهای علمی تخیلی شبیه بود.

 

جت های جنگنده SR-71 Blackbird

در ابتدای این آیتم باید بگوییم کـه این مورد و موارد بعدی نه جت هاي جنگنده بلکه جت هاي با مصارف نظامی هستند کـه ضرورتاً برای رویارویی فیزیکی با هواپیماهای دشمن ساخته نشده اند. زمانی کـه کمپانی تسلیحاتی لاکهید مارتین این جت پنهانکار با ارتفاع پروازی متعلق بـه عصر فضا را ساخت همه ی حیرت زده شدند. جت SR-71 Blackbird کـه بر اساس برنامه جت جنگنده YF-12 ساخته شده بود.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

بعنوان یک هواپیمای شناسایی بدون هیچگونه ارتباط رادیویی از زمین بـه هوا، نقش بسیار کمی در عملیات شناسایی و جاسوسی استراتژیک داشت اما شور و اشتیاق شدیدی در قلب عاشقان صنعت هوا فضا ایجاد کرد. این جت توانست رکورد سرعت ۴٫۰۰۰ کیلومتر در ساعت را شکسته و با ارتفاع پروازی ۸۵٫۰۰۰ پایی می توانست بـه جو زمین برسد.

 

جت SR-71 Blackbird کـه بخاطر دستاوردهایش در زمینه طراحی، عملکرد وچند کاربرده بودنش توانست جوایز متعددی در زمینه صنعت هوانوردی بدست آورد، بـه هیچ وجه قابل رهگیری و شناسایی نبوده و هدف قرار دادن آن نیز تقریبا غیرممکن بود. در آن زمان میگ-۲۵ فاکس بت شوروی تنها جت جنگنده اي بود کـه می توانست با این شاهکار صنعت هوانوردی رقابت کرده ودر تعداد زیادی از موارد نیز از این جت آمریکایی عقب افتاده بود.

 

جت های جنگنده Boeing X-51 Scramjet

یکی از برتری هاي تکنولوژی مدرن این اسـت کـه برای شکستن رکوردها و پشت سر گذاشتن موانع نیازی نیست کـه جان خلبان رابه خطر انداخت. تکنولوژی مدرن اسکرمجت ویو رایدر «scramjet Wave Rider» کـه ایده اي خلاقانه بیرون آمده از پروژه DARPA در نیروی هوایی ایالات متحده اسـت یک جت بدون سرنشین بوده کـه در آسمان رها میشود.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

درست مانند جت North American X-15 کـه توسط B-52 Stratofortres در آسمان رها شده و بـه پرواز درآمد. جت X-51 برخلاف X-15 بسیار کوچک تر اسـت زیرا نیازی بـه استفاده از خلبان ندارد. این جت آزمایشی کـه سرعت بالاتر از ۵ ماخ را نیز بـه ثبت رسانده برای ورود بـه سرویس نظامی درسال ۲۰۳۰ توسعه یافته و بعنوان پلتفرمی برای حملات موشکی برق آسا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

جت های جنگنده North American X-15

جت X-15 در واقع راکتی بالدار بود کـه در مسابقه تسلیحاتی بین ایالات متحده و شوروی در زمینه رسیدن بـه بیشترین سرعت، توانست ۱۹۹ ماموریت رابا موفقیت بـه انجام رسانده و هر بار رکورد تازه اي از خود بجای بگذارد. بیشترین سرعتی کـه بـه این جنگنده تعلق گرفت مربوط بـه خلبان و مهندسی بنام ویلیام جی «پیت» نایت بود.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

این خلبان در ارتفاع حدود ۳۱ کیلومتری از سطح زمین بـه سرعت خیره کننده ۷٫۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست یافت. ازآن جاییکه جت North American X-15 سرعت غیر قابل تصوری داشت پرواز با آن بسیار خطرناک بوده و کمتر کسی می توانست دست بـه چنین مخاطره مرگباری بزند.

 

جت های جنگنده The X-43

ناسا بار دیگر توانسته با ساخت یک پرنده دیگر رکورد هـای سرعت پرواز را بشکند. جت X-43 توانسته از محدودیت سرعت ۹٫۶ ماخ در زمینه پرواز بدون سرنشین گذشته و بدین ترتیب مسافرت با شتابی باورنکردنی با استفاده از تقویت کننده هاي راکتی برای رسیدن بـه ارتفاع و سرعتی مناسب ممکن شده اسـت و تکنولوژی اسکرمجت حتی مـا را از این نیز فراتر میبرد.

سریع ترین جت های جنگنده جهان | از فانتوم تا سوخوی

برنامه X-43 بـه شدت در زمینه طراحی و هزینه مورد موشکافی قرار گفته اما توانسته بیشترین سرعت ممکن برای یک پرنده را در شرایط کنونی محقق سازد. تکنولوژی اسکرمجت برای نخستین بار در دهه ۱۹۵۰ مطرح شد اما هنوز چیزهای زیادی باید دراین زمینه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و راه درازی در پیش اسـت.