پارس ناز پورتال

سریع ترین قطار جهان را در چین ببینید

سریع ترین قطار جهان را در چین ببینید

سریع ترین قطار جهان را در چین ببینید 

سریع ترین قطار جهان در کشور چین شروع به کار کرد تا تکنولوژی پیشرفته تر خود نسبت به ژاپنی ها را به رخ جهانیان بکشد. سریع ترین قطار جهان جدیداً در پایتخت چین شروع به انتقال مسافران کرده هست؛ در ادامه به معرفی این ترن و سایر قطارهای تندرو سراسر جهان میپردازیم.

 

از چند سال پیش سیستم حمل و نقل چین به داشتن سریع ترین قطار جهان سرشناس بوده هست, اما وقوع تصادفی بین دو قطار تندرو «Bullet Train» در سال 2011 که منجر به کشته شدن 40 نفر و مجروح شدن 200 مسافر دیگر شد, مقامات این کشور را وادار کرد که سرعت قطارهای سریع‌ السیر مورد بهره گیری را از 350 به 300 کیلومتر بر ساعت کاهش دهند.

 

پس از گذشت حدود 7 سال از این رخداد, مسئولین چینی تصمیم گرفتن که مجددا رکورددار شوند و نسل بعدی ترن‌هاي تندرو را مورد بهره گیری قرار دهند؛ به گزارش شین‌هوآ «Xinhua», خبرگزاری رسمی دولت چین, ترن ساخته‌شده که سریع ‌ترین قطار جهان به حساب می آید, دوشنبه هفته قبل با جابه‌جایی مسافران در خطوط بین‌شهری پکن-تیانجین کار خود را شروع کرده هست.
سریع ترین قطار جهان در چین مسافران را با سرعتی یقین نکردی جابه‌جا میکند!

 

سرویس این قطار تندرو که اسم “Fuxing” به معنای «احیای دوباره» برای آن گزینه شده هست, تا کمتر از یک ماه دیگر گسترده‌تر شده و مسافران را با سرعت 350 کیلومتر بر ساعت, بین پکن و شانگهای جابه‌جا خواهد کرد. گرچه بر زمینه اطلاعات منتشرشده توسط سرویس خبری شین‌هوآ, عنوان سریع ترین قطار جهان به علت توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 400 کیلومتر در ساعت به قطار تندرو Fuxing اختصاص داده شده هست.

 

کمتر از سه ماه پیش بود که قطار سریع السیر Fuxing برای نخستین بار معرفی شد و در تاریخ 5 ام مرداد ماه سرعت حداکثر آن رسما آزمایش شد. بر طبق برنامه‌ریزی‌هاي انجام‌شده, سریع ترین قطار جهان هرروز 7 بار مسیر رفت و برگشت میان پکن و شانگهای را طی می کند و زمان لازم برای این جابه‌جایی راکه در قبل با سرعت 300 کیلومتر بر ساعت, 5 ساعت به طول می‌انجامید, به 4.5 ساعت کاهش می دهد.

 

برای درک بهتر توانایی قطار فوق‌سریع ساخته‌شده, لازم هست بدانید که حداکثر سرعت قطارهای تندرو شرکت‌ راه‌آهن آمریکایی «امتراک» «Amtrak» تنها 241 کیلومتر بر ساعت هست و نیمی از ترن‌هاي این شرکت در ایالات امریکا, با سرعت‌هایي کمتر از 161 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنند.سریع ترین قطار جهان در چین مسافران را با سرعتی یقین نکردی جابه‌جا می کند!

 

طرح‌هایي از سیستم‌هاي حمل و نقل دیگر هم وجود دارند که قول سفرهایی مافوق سریع را به مسافران میدهند, اما تا عملی شدن آن‌ها زمان زیادی باقی باقیمانده هست.بعنوان مثال, جدیدا آزمایش‌هایي برای تولید قطار سریع السیری با حداکثر سرعت 500 کیلومتر بر ساعت,

 

در ژاپن در حال انجام هست؛ گرچه این قطار که از فناوری مَگلِو «Maglev» و نیروی الکترومغناطیسی برای شناور ماندن بر روی ریل و حرکت آسان‌تر بهره گیری میکند, تا ده سال دیگر در سیستم مسافربری ژاپن قرار نخواهد گرفت. کارآفرین میلیاردر, ایلان ماسک هم با توصیه ایده‌ي هایپرلوپ «Hyperloop» برای جابه‌جایی افراد با حداکثر سرعت 1220 کیلومتر بر ساعت در مسیری لوله‌اي شکل,

 

قدم‌هاي بزرگی در راه گسترش‌ي سیستم‌هاي حمل و نقل فوق‌سریع برداشته هست؛ گرچه این ایده هنوز در مراحل ابتدایی آزمایش قرار دارد.