پارس ناز پورتال

سفر به برگ جهان منطقه بکر و زیبا در کنار تهران

سفر به برگ جهان منطقه بکر و زیبا در کنار تهران

سفر به برگ جهان منطقه بکر و زیبا در کنار تهران 

مردم تهران برای گشت و گزار معمولاً به مکان های دورتر سفر می کنند در حالی که برترین و بکرترین مناطق در اطراف شهرشان هست. برگ دنیا, روستايي زيبا نزديك شهر تهران كه خوراك يك سفر يك روزه براي تعطيلات پایان هفته هست.

 

تنفس هواي پاک و ديدن آسمان آبي غنيمتي هست که شما مي توانيد طي مدت يک ساعت و در فاصله حدود 50 کيلومتري هر کجاي اطراف استان تهران به آن برسيد. آب و هواي برگ دنیا در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاييز و زمستان سرد هست.

 

گرچه درست هست که هواي روستا در پاييز سرد هست, اما ديدن اين روستا را در پاييز به شما توصيه مي‌کنيم. زيبا‌ترين مناظر ممکن را در پاييز برگ دنیا مي‌بينيد نه تابستان و بهار. درختان روستا در اين فصل ترکيبي از رنگ‌های گرم نارنجي و زرد و قرمز و قهوه‌ای مي‌شوند و ناخودآگاه گرما را مهمان وجودتان مي‌کنند.

سفر به برگ جهان منطقه بکر و زیبا در کنار تهران

اما رودخانه برگ دنیا, از ارتفاعات اطراف روستای برگ دنیا سرچشمه می گیرد و پس از پیوستن به رودخانه رودبار به سد لتیان می‌ریزد. نمایی از روستای برگ دنیا روستای با چشم‌اندازهای جذاب ارتفاعات اطراف گسترده باغات سرسبز و مزارع پیرامون حواشی رودخانه برگ دنیا

 

و مسیرهای زیبای کوچه باغ‌های روستا یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای استان شهر تهران به تعداد می آید که در مسیر رودخانه اش 20 آبشار هست این روستای خوشگل با مناظر دلفریب و جلوه‌های کم‌نظیر به خصوص در بهار و تابستان هزاران توریست شهری را به سوی خود جلب می کند.

سفر به برگ جهان منطقه بکر و زیبا در کنار تهران

روستاي برگ دنیا از توابع لواسانات داراي آبشاري زيبا هست که با يک کوهپيمايي يک ساعته به آن خواهيد رسيد. بعد از رسيدن به لواسان به سمت افجه و سپس روستاي برگ دنیا ادامه مسير دهيد تا آبشار برگ دنیا در شمال شرقی روستا یکی از جاذبه‌های گردشگری برگ دنیا را ببينيد.

 

این آبشار در مسیر صعود به قله‌های سرسیاه غار «سیاه چال‌ها» قرار گرفته و هم‌چنین مقصد طبیعت‌گردانی هست که به قصد پیاده روی و کوهپیمایی به این روستا عزیمت می کنند

سفر به برگ جهان منطقه بکر و زیبا در کنار تهران

بعد از گذشت تقریباً پنج دقیقه پیاده روی از داخل روستا از یک پل اتومبیل رو که در طرف راست قرار دارد عبور کرده , بعد از قرار گرفتن در مسیر باغ‌ها راه اصلی را ادامه داده و بعد از گذشتن 10 دقیقه به دو راهی رسیده که سمت راست آن به رودخانه می رسد در صورت کم آب بودن

 

رودخانه از آن قبل و با حرکت در جهت خلاف جریان آب به سمت محل تلاقی رودخانه‌ها و بعد به سمت آبشار می‌رسيد.اما راه سمت چپ کمی بالاتر از پای کوه قبل و به همان محل تلاقی رودخانه‌ها میرسد.

سفر به برگ جهان منطقه بکر و زیبا در کنار تهران

روستاگردي

اگر مي‌خواهيد روستاگردي کنيد مي‌توانيد در ادامه روستاي برگ دنیا, به روستاي نيکنام ده برويد و باز در ادامه به يک سه‌راهي خواهيد رسيد که سمت راست شما را به سد لتيان و جاجرود مي‌رساند و سمت چپ به روستا‌های هنزک, رسنان, چهارباغ, لواسان بزرگ, کلان, علائين, ايرا, جورد, سنگ دروازه, آردينه, وسگاره, مندانک و در نهايت به شهرستان رودهن.

سفر به برگ جهان منطقه بکر و زیبا در کنار تهران

بد نيست بدانيد که در زمان‌های قديم روستاي برگ دنیا از چهار محله سردره, پادره, رودبار و شاهان تشکيل شده بوده ولي امروزه هويت پيشين خود را از دست داده که بدبختانه از نظر معماری هویت آن ها دگرگون شده ‌هست. فقط در محله سردره بقایای معماری «بنای یک مسجد» سالهای

 

میانی دوره پهلوی به جا باقیمانده‌ هست. برگ دنیا از جمله روستاهای قدیمی منطقه لواسانات هست. سفال‌های به دست آمده از لایه زیرین این روستای کوهستانی نشانگر قدمت تاریخی این روستاست.

سفر به برگ جهان منطقه بکر و زیبا در کنار تهران

طی چند دهه جدید بناهای قدیمی این روستا ویرانی و به جای آن ها ساختمان‌های جدیدی احداث شده و بافت قدیمی روستا دگرگون شده‌ هست. از بالاي روستا و به دره ای که در شمال روستا ختم مي‌شود هدايت مي‌شويد. بعد از مدتي کوتاه به کنار نهر آبي مي‌رسيد که چشم‌اندازي جذاب

 

به همراه دورنمايي از ارتفاعات قلل سرسياه غار‌ها را به نمايش مي‌گذارد, گستره باغ‌ها و مزارع پيرامون و حواشي رودخانه برگ دنیا همگي باعث شده تا روستاي کوهستاني برگ دنیا يکي از زيبا‌ترين و جذاب‌ترين روستا‌های استان شهر تهران به تعداد بيايد

سفر به برگ جهان منطقه بکر و زیبا در کنار تهران

قلعه دختر: در فاصله سه کيلومتري شمال روستاي برگ دنیا و در بلندی 2720 متري نيز بقاياي قلعه ای به جا باقیمانده هست که به قلعه دختر يا قلعه بند مشهور هست. اين قلعه طي دهه‌های اخير تخريب شده و مصالح آن در ساير بنا‌های روستا مورد بهره گیری قرار گرفته هست.

 

زندانخانه لار :همچنين در ارتفاعات شمال غربي اين روستا غاري وجود دارد که به زندانخانه لار مشهور هست. ظاهرا در قبل اين غار بعنوان حبس مورد بهره گیری قرار مي‌گرفته هست.

 

غار خميره : يا همان زندانخانه لار در منطقه لواسان و در سمت شمال غربي روستاي برگ دنیا واقع شده هست. غار ابعادي در حدود دو متر در دو متر دارد و طول آن نيز حدود 30 متر برآورد شده هست.

سفر به برگ جهان منطقه بکر و زیبا در کنار تهران

مقبره امامزاده اسماعیل: در ضلع غربی روستا و در دامنه شرقی تپه‌ای مشهور به تنگل‌منزل واقع شده ‌هست. بنای آغاز این امامزاده گنبد مخروط زیبایی داشت که امروزه به بنای جدیدالاحداثی تبدیل شده ‌هست. این امامزاده مورد احترام مردم روستای برگ دنیا و روستاهای مجاور هست.

سفر به برگ جهان منطقه بکر و زیبا در کنار تهران

چگونه برويم؟

فاصله شهر تهران تا برگ دنیا 40کيلومتر هست اما براي رفتن به برگ دنیا از دو راه مي‌توان بهره گیری کرد. يکي مسير شهر تهران, لواسان, نارون, هنرک, افجه و سپس برگ دنیا و ديگري استان تهران, جاجرود, سد لتيان, نيکنامده و برگ دنیا. هردو اين مسير‌ها آسفالته هست. اگر قصد داريد از شهر تهران به سمت برگ دنیا برويد,

 

مي‌توانيد از مسير بزرگراه شهيد بابايي, جاده لشگرك, لواسان بزرگ رفته و از آنجا راه روستای افجه را در پيش بگيريد و به روستای برگ دنیا برسيد.فراموش نكنيد از دوراهي لواسان- فشم تا برگ دنیا حدود 20 كيلومتر راه در پيش داريد.براي مسير برگشت از برگ دنیا مي‌توانيد با ادامه راه به سمت جاده جاجرود رفته

 

و  به گزارش پارس ناز در اين مسير از طبيعت زيباي اطراف سد لتيان نيز لذت ببريد. از برگ دنیا تا سد لتيان هفت كيلومتر, از سد تا جاده جاجرود حدود هفت كيلومتر و از آنجا تا بزرگراه بابايي حدود 15 كيلومتر راه در پيش خواهيد داشت.

 

سوغات برگ دنیا

گندم, جو و بنشن زیاد‌ترین محصولات زراعی و گردو, سیب, زردآلو, ازگیل گیلاس, آلبالو و هلو, خرمالو, آلو, گلابی توت از محصولات باغی و سردرختی‌های این روستاست. فرآورده‌های لبنی از قبیل شیر, ماست, کره و فرآوری عسل نیز رواج دارد.