پارس ناز پورتال

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان 

کشور گرجستان اکنون میزبان هزاران گردشگر ایرانی است که از ترکیه به سمت این کشور تغییر مقصد داده اند و ما هم زیبایی های این کشور را به شما معرفی می کنیم. گرجستان امروزه برای خیلی از گردشگران بین المللی ایران، جذاب شده است. چرا؟ بخشی از پاسخ را باید به اوضاع ترکیه، همسایه جنوبی آن مرتبط دانست.

 

مدتی است که جای سفر به ترکیه را تا حدودی سفر به آذربایجان و به خصوص گرجستان گرفته و رژیم لغو روادید تهران- تفلیس نیز، بر جذاب شدن سفر ایرانیان به این کشور تاثیر مثبت داشته است.گزارش امروز گردشگری پارس ناز، شما را با مقصد های گردشگری پایتخت گرج ها آشنا می کند تا در صورتی که خواستید در هفته های آینده به مناسبت ژانویه ۲۰۱۷ میلادی به این کشور سفر کنید، تصویر بهتری از این کشور داشته باشید.

 

ترکیه یا گرجستان؟ مساله این است!

ترکیه، چه پیش و چه بعد از انقلاب، یکی از جذاب ترین مقصدهای گردشگری برای ایرانیان بود که هم زمینی،  هم ریلی و هم هوایی، فرصت های گردشگری چند روزه آسان، ارزان و راحتی را برایشان به ارمغان می آورد. بخشی از رشد اقتصاد گردشگری این همسایه شمالی را باید مدیون ده ها میلیارد دلار سرمایه ای که ایرانیان ظرف نیم قرن اخیر در انتاکیه خرج کردند دانست.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

دو تصویر از خیابان استقلال استانبول که روزگاری، شانزلیزه ترکیه خوانده می شد

 

تراژدی سوریه و تنش در روابط این کشور با روسیه و اتحادیه اروپا در چند سال اخیر سبب شد تا ترکیه که روزگاری برای حضور در جمع اتحادیه اروپا، تلاش های بسیاری انجام می داد، اکنون شاهد انفجارهای گوناگون در مقصدهای گردشگری پر طرفدار و شلوغش در یکسال اخیر باشد.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

خشکبارهای گرجستان، همچون خشکبارهای ترکیه، خوشمزه است

 

از فرودگاه آتاتورک گرفته تا خیابان استقلال و میدان تقسیم و خیلی از مقصد های معروف پایتخت گردشگری این کشور (استانبول)، در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، آماج حملات تروریستی وحشتناکی بود که صدها تن از شهروندان و گردشگران این کشور را به خاک و خون کشید.

 

گر چه سالانه میلیون ها گردشگر به سمت ترکیه و مقصد های گردشگری دریایی آن سرازیر می شوند، اما تنش های سیاسی به خصوص کودتای تابستانی و همچنین انفجارهای چند ماه اخیر این کشور، در کاهش قابل ملاحظه ورود گردشگران به این کشور تاثیر گذار بوده است.

 

با وجود آنکه سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، بارها در بیانیه هایی، از هموطنان خواست تا از سفر غیر ضروری به شهرهای مختلف ترکیه اجتناب کنند و در یک مقطع، سفر ایرانیان به این کشور نیز با محدودیت های پروازی همراه شد، اما باز، پس از گذشت مدتی کوتاه، شاهد از سر گیری فعالیت تورها و پرواز ها به سمت مقصدهای گردشگری این کشور از مبدا ایران هستیم.

 

آنچه مسلم است، فرصت های گردشگری، خرید، تجارت، آموزش و تعاملات ایران با این کشور آنقدر گسترده و برای ایرانیان جذاب بوده که حتی انفجارهای تروریستی و کودتای شکست خورده نظامی این کشور نیز نتوانسته از شدت علاقمندی برای سفر به این کشور بکاهد.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

لباس های محلی دختران گرجستان

 

به هر حال، ترکیه، از آنکارا تا استانبول این روزها بسیار نا امن است و در کنار ناامنی حاصل از عملیات تروریستی، افزایش فعالیت باندهای تبهکاری در این کشور را نیز شاهد هستیم.

 

گرجستان: فعلاً به جای ترکیه

شاید برای برخی از هموطنانی که به گرجستان سفر کرده اند یا قصد سفر به این کشور زیبای شمال ترکیه را دارند، این پرسش مطرح شود که چرا باید این کشور جدید را که خیلی ظرفیت های گردشگری و تجاری گسترده ای به اندازه ترکیه ندارد را در اولویت سفر خود چه در ژانویه ۲۰۱۷ یا نوروز ۹۶ قرار دهند.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

پاسخ خیلی ساده است و در پاراگراف های بالا به آن اشاره کردیم. امنیت، نخستین فاکتور برای سفر گردشگر به یک کشور بوده و بدون امنیت، هیچ چیز ارزش نخواهد داشت. همانطور که در خبرها و رسانه ها مشاهده می کنید، بسیاری از کشورهای دنیا، نسبت به سفر اتباع خود به ترکیه هشدار داده اند.

 

اکنون، گروه های تروریستی حتی به نقاط شلوغ ، پر ازدحام و مقصدهای گردشگری جذاب و پر مخاطب در شهرهای معروف این کشور نیز رحم نکرده و شاهد تلخ ترین اتفاقات یک قرن اخیر در معروف ترین نقاط توریستی این کشور هستیم که از استانبول تا آنتالیا را در برگرفته است.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

معماری جالب مرکز فرهنگی در تفلیس

 

گرجستان، هم از نظر تعداد مقصدهای گردشگری و هم قابلیت های تاریخی و باستانی و فرهنگی و هنری، ظرفیت های جذاب تر و بهتری از ترکیه در اختیار ندارد. اما به واسطه فاکتور امنیتی که فعلا در این کشور برقرار است و در ترکیه، فقدان آن را به طور قابل ملاحظه شاهد هستیم، به نظر می رسد، انتخاب بهتری از انتاکیه باشد.

 

رشد ۳۰۰ درصدی گردش ایرانیان به گرجستان در تابستان ۹۵  که اکنون در اوایل زمستان به ۵۳۰ درصد به نسبت سال گذشته رسید، نشان می دهد که این کشف و فرصت جدید توریسم بین المللی ایرانیان به خصوص در کشورهای همسایه، فعلاً همچنان با شیب صعودی تندی همراه است، اما این به معنای کاهش رغبت بسیاری از عاشقان ایرانی ترکیه نخواهد بود.

 

کشورهای جایگزین گرجستان

در بین کشورهایی که هم اکنون به عنوان جایگزین سفر به گرجستان معرفی می شوند، هیچ کدام به مقرون به صرفه بودن سفر به اقلیم Georgia نیست. خیلی ها، بارها به بلغار و باکو و مالزی و تایلند و دوبی سفر کرده اند. اما هیچ گاه سفر به گرجستان برایشان جذاب نبوده است.

 

به هر حال، بخشی از رونق سفر  به گرجستان را باید در شرایط ترکیه خلاصه کرد. اما به جای سفر به ترکیه و حتی گرجستان، برخی از موسسات گردشگری داخلی، پیشنهادات هیجانی جالبی هم دارند که یکی از آنها، سفر به بلغارستان است.درباره سفر به بلغارستان در گزارشی، مفصل توضیح خواهیم داد. اما به دلیل آنکه هنوز ایران با این کشور، رژیم لغو روادید ندارد،

 

و بلغارستان در فهرست کشورهایی برای پیوستن به پیمان شنگن است، دریافت روادید آن در تهران، کار خیلی ساده ای نیست.اما به هر حال، ظرفیت های گردشگری بلغارستان بسیار زیاد است و می تواند مقصد بهتری به جای ترکیه یا گرجستان گردی در ژانویه و نوروز امسال باشد.

 

به جز گرجستان و بلغارستان، امروزه باکو در جمهوری آذربایجان نیز با استقبال فراوان گردشگران ایرانی مواجه شده است. تورهای هوایی آن را در بهترین هتل ها، می توان برای چند روز با کم تر از ۲ میلیون تومان در اختیار داشت که شاید نرخ زمینی آن برای روزهای پایانی سال جاری، برای خیلی ها جذاب شود.

 

گرجستان در ژانویه امسال، سرد است و شاید کاهش قیمت سفر و امکان سفر چند روزه به آن با قیمت هایی کم تر از ۸۰۰ هزار تومان را بتوان در شرایط فصل سرما در این کشور منطقه قفقاز خلاصه کرد. اما به هر حال همین سفر در دی ماه امسال، برای فروردین ۹۶، به واسطه تغییر شرایط آب و هوایی و هجوم مسافران، با دوبل شدن قیمت همراه خواهد بود.

 

پیش از سفر به گرجستان چه کنیم؟

اگر قصد سفر به گرجستان را برای چند روز دارید. بد نیست که از دنیای گردشگری مجازی برای سفر هیجانی به این منطقه جذاب آسیایی و اروپایی استفاده کنید.از سایت اینترننیشن برای پیدا کردن رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی جذابی که در این کشور در طول ماه برگزار می شود، استفاده کنید. هم در تفلیس و هم دیگر شهرهای بزرگ این کشور،

 

گردشگران خارجی که در رشته های مختلف تخصص دارند و در این کشور مشغول به کار و فعالیت هستند، رویدادهایی را تدارک می بینند که می توانید در مدت اقامت در این کشور از آن بهره مند شوید.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

تصویر بخش گرجستان در سایت Internations.org

 

همچنین اگر برای سفر به این کشور یا دیدن ظرفیت های گردشگری آن، پرسشی دارید، آن را با کاربران این پرتال در میان بگذارید.عضویت در سایت رایگان است و برای کسب اطلاعات درباره رویدادهای جالب گرجستان در این درگاه، به این لینک مراجعه کنید.

 

همانطور که قبلا در سرویس گردشگری روزیاتو توضیح دادیم، اگر دوست دارید در مقصد گردشگری خود، با میزبان های مهمان نواز آشنا شوید، سایت کوچ سرفینگ را فراموش نکنید که در ۲۰۰ هزار شهر دنیا، بیش از ۱۲۲ میلیون میزبان رایگان، آماده میزبانی شما برای یک یا چند شب هستند.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

کوچ سرفینگ، فرصتی برای پیدا کردن میزبان های مهمان نواز در گرجستان

 

هزاران شهروند گرجستانی در این سایت عضو بوده و فرصت های میزبانی رایگان را در اختیار گردشگرانی که علاقمندند تا نزد آنها اقامت کنند، فراهم می کنند. البته تضمینی در کار نیست و این موضوع، به تعامل گردشگران با شهروندان گرجستانی مرتبط می شود.هیچ گاه سفر خود به این کشور را منوط به پذیرش یک کاربر گرجستانی برای اقامت چند روزه شما در منزلش نکنید. مگر این که کاربری مطمئن و با ضریب رفرنس های مثبت فراوان باشد.

 

از جمله دیگر پرتال هایی که باید پیش از سفر به گرجستان در نظر داشت، سایت تریپ ادوایزر است که از برترین سایت های مشاوره گردشگری در فضای مجازی به شمار می رود. در این سایت، ده ها هزار گردشگری که از سراسر دنیا به این کشور سفر کرده اند، نظرات خود را درباره مقصدهای گردشگری و اقامتی آن به اشتراک گذاشتند.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

بیش از ۶۰ هزار پست درباره فرصت های گردشگری، اقامتی و تجاری در گرجستان

 

مشاهده این نظرات و review ها می تواند شما را در پیدا کردن اولویت های سفر و گردش و تفریح در کشور زیبا و جذاب گرجستان، در فصول مختلف سال یاری دهد. اینکه شما بتوانید مانند یک شهروند گرجستانی، به دیدن مقصدهای گردشگری و تجاری و اقامتی آن بروید، فرصتی است که تریپ ادوایزر و لونلی پلنت و حتی بوکینگ در اختیارتان قرار می دهند.

 

در سایت تریپ ادوایزر، بیش از ۱۸ هزار پست توسط کاربران این سایت درباره کارهای که بهتر است در زمان سفر به شهرهای مختلف گرجستان انجام بدهید، ارائه شده که اگر انگلیسی شما تا حدودی خوب باشد، توصیه هایی دریافت می کنید که شاید برخی از برترین موسسات گردشگری ایران هم از ارائه آن به شما عاجز باشند!

 

مقصد های گردشگری تفلیس

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

نخستین مقصد گردشگری گرجستان، پایتخت زیبای آن یعنی تفلیس است.

 

تفلیس در لغت به معنای چشمه‌های آب گرم است و رودخانه متکواری منظره شهر را تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار داده است ‌. معماری زیبا، هنر پویا، پس زمینه تاریخی غنی و فرهنگ مهمان‌نوازانه گرجستان باعث شده این شهر یکی از مقصدهای توریستی محبوب دنیا باشد.

 

گرچه هتل‌ها و کافه رستوران‌های قرن بیست و یکم، نمای کلی شهر را تغییر داده اما تفلیس قدیمی جزو جدایی‌ناپذیر‌ ‌ شهر است. بخش قدیمی شهر که کم عرض‌ترین بخش دره هم به شمار می‌رود، هنوز هم مکانی برای آشنایی با اوراسیای باستانی است.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

تفلیس، شبکه مترو به نسبت خوبی دارد که علائم و راهنماها، به دو زبان گرجی و انگلیسی در دسترس است.

 

نام ایستگاه‌های اصلی هم به هر دو زبان خوانده می‌شود. بنابراین گردشگران خارجی می‌توانند از مترو استفاده کنند، گرچه همراه داشتن یک نقشه دو زبانه می‌تواند کمک خوبی برای پیدا کردن مسیرها باشد. شما می‌توانید با خرید یک کارت به طور مشترک از مترو و اتوبوس استفاده کنید.

 

استفاده از اپ های گردشگری هم می  تواند شما را در یک گردشگری گرجستانی هیجانی، یاری کند.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

اتوبوس‌های تفلیس زردرنگ هستند و مسیرها و برنامه زمانی آنها در ایستگاه‌های اتوبوس به زبان محلی نوشته شده ‌است، البته به تازگی تابلوهایی در مسیرهای اصلی قرار داده شده که به صورت الکترونیک و دو زبانه هستند.

 

تاکسی‌ها در تفلیس خصوصی هستند و معمولا از تاکسی متر استفاده نمی‌کنند. بنابراین بهتر است قبل از حرکت در مورد قیمت به توافق برسید. برای اینکه راحت‌تر به مقصد خود برسید بهتر است نام مقصد را به زبان گرجی یا روسی همراه داشته باشید؛ زیرا اکثر رانندگان تاکسی به زبان انگلیسی تسلط ندارند.اگر از Uber تا کنون استفاده کرده اید، بد نیست که امکان کاربری آن را در این شهر نیز بررسی کنید.

 

خیابان روستاولی تفلیس همچون خیابان استقلال استانبول، معروف است. چرا که موزه هنر تفلیس در آنجا قرار دارد.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

تصویر موزه هنر تفلیس

 

این موزه که درست در کنار کلیسای کاشوتی قرار دارد شاهکار هنرمندان مشهور گرجستان را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. آثار هنرمندانی مانند الن آخولدیانی (Elene Akhvlediani)، داویت کاکبادز (Davit Kakabadze) و لادو گودیاشویلی (Lado Gudiashvili). موزه هنرهای زیبای تفلیس هم آثار ارزشمندی از عصر برنز، قرون وسطی و قرن بیستم را در خود جای داده است که هر کدام از آنها دریچه‌ای به تاریخ این شهر است.

 

موزه فضای باز قوم نگاری هم كه کمی دورتر از شهر قدیمی واقع شده‌ یکی از موزه‌های محبوب این شهر محسوب می شود.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

تصویری از تفلیس از منظوره کوه های مقدس

 

قلعه ناریکالا یکی از مقصد های گردشگری جذاب در شهر  تفلیس است که در کوه های مقدسی به نام Mtatsminda قرار دارد. مردم این شهر، آن را قلب و روح شهر دانسته و تاریخش، به قرن چهارم پس از میلاد می رسد. بازدید از این قلعه را گر چه کمی رسیدن به آن سخت است، اما توصیه می کنيم.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

تفلیس، شهر رنگ ها بوده و بخشی از این واقعیت را می توان در منطقه تاریخی تفلیس شاهد بود. کوچه های باریک، خانه های کج و حیاط های زیبا و رنگ آمیزی جذاب آن، فرصت خوبی را برای شکار عکس های ناب از بخشی از تاریخ گرجستان فراهم می کند.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

تصویری از خیابان روستاولی تفلیس

 

خیابان روستاولی را باید معروف ترین خیابان تفلیس دانست که مملو از کافه و مغازه هایی با برندهای معروف است. پارلمان گرجستان، کلیسای کاشوتی، مرکز تئاتر تفلیس و همچنین آکادمی علوم گرجستان در این خیابان مشهور قرار دارد.

 

اگر به تفلیس رفتید، حمام آب گرم را فراموش نکنید که سفر شما را بسیار لذت بخش می کند. مخصوصا در زمستان ۹۵. بیش از ۱۰ حمام طبیعی در شهر قرار دارد که برخی بیش از ۱ هزار سال سابقه دارند. حمام های سنتی گرجستانی ها همچون حمام ترک ها، شهرت جهانی دارد.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

حمام های آبگرم تفلیس

 

برای  عاشقان موسیقی، پیشنهاد ویژه ما، دیدار از خانه اپرای تفلیس است که معماری فوق العاده جذابی دارد و می شود آن را با اپراهای معروف وین، استکهلم و سیدنی مقایسه کرد.

سفر به گرجستان مقصد گردشگری جدید ایرانیان

سالن اپرا تفلیس

 

بازدید از موزه ملی گرجستان که در سال ۱۸۶۰ میلادی تاسیس شد و تماشاگهی برای تماشای بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب این کشور است را نیز باید در دستور کار قرار دارد. موزه دوران شورروی سابق، موزه هنرهای اسلامی و موزه تاریخ بشر در موزه ملی گرجستان در دسترس است.در روزهای آینده، به بررسی ظرفیت ها و فرصت های گردشگری در شهرهای دیگر این کشور می پردازیم.

 

توصیه های گرجستان گردی

۱- اگر به تدریس زبان فارسی علاقمند هستید، توصیه می کنیم با بنیاد سعدی در تعامل باشید. چرا که میزبان استقبال والدین گرجی به آموزش زبان فارسی فرزندانشان افزایش یافته است.

 

۲- اگر قصد دریافت اقامت دائم در کشورهای همسایه به قصد سفر به منطقه شنگن بدون نیاز به دریافت روادید دارید، گرجستان، انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. چرا که این روادید برای شهروندان این کشور بزودی لغو می شود.

 

۳- با مهر ورود به این کشور که حکم روادید را دارد، می توانید ۴۵ روز در این کشور اقامت کنید.

 

۴- اگر فعال عرصه های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات هستید، از مدت اقامت چند روزه در گرجستان برای رایزنی با شرکت های ICT این کشور که بزودی با وزارت ارتباطات ایران تعامل خواهند کرد، استفاده کنید. گرجستان بازار خوبی برای شرکت دانش بنیان ایرانی خواهد بود.

 

۵- هنگام پیاده روی در خیابان روستاولی شهر تفلیس با انواع و اقسام مزاحمان مواجه می شوید. گداهای معمولی بخشی از این مزاحمت ها را ایجاد می کنند. بچه های ولگرد که ما به آنها کولی هم می گوییم، وقتی متوجه شوند خارجی و گردشگر هستید، ممکن است پای شما را بگیرند و نگذارند راه بروید.

 

۶- توجه داشته باشید که اگر به یکی از متکدیان خیابان های تفلیس کمک کنید، تضمینی وجو ندارد که سایرین هم سرو کله شان پیدا نشود. عده ای از شما سیگار خواهند خواست.

 

۷- اگر علاقمند به تحصیل در دانشگاه های تفلیس هستید، پیش از پذیرش، اعتبار دانشگاه و رشته مورد نظر را از اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم و وزارت بهداشت استعلام کنید.

 

۸- یکی از بهترین منابع برای کسب اطلاعات درباره مقصد های گردشگری، تجاری، اقتصادی و آموزشی گرجستان، سفارت ایران در تفلیس و سفارت گرجستان در تهران است.

 

روزیاتو