پارس ناز پورتال

بهترین روش ها برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو

مجموعه : نکات سلامت مو
بهترین روش ها برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو

بهترین روش ها برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو 

برخی از افراد میباشند که زودتر از موعد سفیدی موها سراغشان می‌آید, برای پیشگیري از این عارضه می توان راه هاي زیر را انجام داد. هیچکس نسبت به خاکستری شدن موها‌ي‌ در اثر بالا رفتن سن, احساس خوبی ندارد, اما واقعیتی ناگزیر در زندگی همه ي‌ي افراد هست. مخصوصا بانو‌ها حساسیت خیلی بیشتری نسبت به این موضوع دارند.

 

اما این روزها حتی افراد جوانی را میبینیم که با وجود زیر 30 سال سن داشتن, تارهای سفید و خاکستری در بین مو هاي‌شان دیده می شود. راهکارهایی را به شما پیشنهاد میکنیم که بتوانید از سفید شدن زودرس مو هاي خود پیشگیری کنید.

 

وقتی که فرآوری رنگدانه که مسئول رنگ سیاه ِ تارهای موست, متوقف می شود, موها شروع به خاکستری شدن می کنند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که آمریکایی‌ها, رنگ اصلی مو هاي خود را در اواسط دهه‌ي سی عمرشان, آسیایی‌ها در اواخر دهه‌ي سی و آفریقایی – آمریکایی‌ها نیز در اواسط دهه‌ي چهل زندگی خود از دست می دهند.

 

این یقین هم که مو, به طور طبیعی هیدروژن پروکسید ساخت می کند که باعث تغییر رنگ مو هست, یک یقین نادرست هست. در ادامه‌ي مقاله برای شما می گوییم که خاطر‌هاي خاکستری شدن موها چیست و چطور می توان از انها پیشگیری کرد.

 

خاطر خاکستری شدن موها چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که میتواند مسبب خاکستری شدن موها باشد؛ به برخی از انها اشاره می کنیم;سیگار کشیدن, افزایش سن, استرس, مراقبت نادرست از موها, وراثت, کمبود ویتامین B12, توبروز اسکلروز یا تصلب تکمه‌اي, نوروفیبروماتوز, سوء هاضمه, کم‌خونی پرنیسیوز, سندرم ورنر یا سندرم شبه اسکلرودرمی, استعمال دخانیات, آلودگی, کم کاری تیروئید, آلبینیسم یا زالی, ویتیلیگو یا لک و پیس.

 

۱. پیاز

آب پیاز, برترین راه حل طبیعی برای تحریک رشد موهاست که هم‌چنین از زود خاکستری شدن موها پیشگیری میکند.

 

۲. چای سیاه

چای سیاه را با یک قاشق چایخوری نمک ترکیب کرده و به تمام پوست سرتان بمالید. با این روش میتوانید از زود خاکستری شدن مو هاي‌ خود پیشگیری کنید.

 

۳. روغن بادام

روغن بادام, روغن آملا و آب لیموترش را در یک کاسه با هم ترکیب کنید و آن را به پوست سرتان بزنید.

 

۴. فلفل سیاه

فلفل سیاه, یک راه حل بسیار خوب برای پیشگیری از سفید شدن موها در سنین پایین هست. فلفل سیاه و ماست را با هم ترکیب کنید و آن را به تمام پوست سرتان بمالید.

 

۵. گوس بری هندی

گوس بری هندی به اسم آملا یا آمله هم شناخته میشود. گوس بری هندی برای درمان سفید شدن زودرس موها کاربرد دارد. روغن آملا, روغن نارگیل و آب لیمو ترش را با هم مخلوط کنید و آن را به تما پوست سر و مو هاي‌تان بمالید. این ترکیب نه تنها از زود سفید شدن موها پیشگیری می کند بلکه مو هاي‌تان را تندرست‌تر و شاداب‌تر از گذشته هم میکند.

 

۶. کره‌ي مایع «ghee»

کره‌ي مایع, فواید زیادی دارد, که یکی از آن ها, پیشگیری از خاکستری شدن موهاست. دست کم دو بار در هفته, مو هاي‌تان را با کره‌ي مایع ماساژ دهید.

 

۷. حنا
حنا, گیاهی هست که در درمان مو هاي خاکستری مشهور هست. دو قاشق غذاخوری حنا را با یک قاشق پودر شنبلیله, دو قاشق پودر برگ ریحان, سه قاشق چایخوری قهوه و سه قاشق چایخوری عصاره‌ي نعنا را در یک کاسه‌ شیر دلمه شده با هم ترکیب کنید و آن را به پوست و مو هاي‌تان بزنید. بعد از خشک شدن, موها را با شامپو بشویید. از این راه حل, دو بار در ماه بهره گیری کنید.

 

۸. برگ گواوا

برگ‌هاي گواوا را پودر کرده و با روغن نارگیل ترکیب کنید. این ترکیب را هفته‌اي یک‌بار به مو هاي‌تان بزنید.

 

۹. روغن خردل

کمی برگ حنا را در روغن خردل بجوشانید و بعد از خنک شدن, آن را به پوست سرتان بمالید. این یکی از برترین راهکارها برای پیشگیری از زود سفید شدن موهاست.

 

۱۰. روغن اوژنول یا روغن میخک

روغن اوژنول هم برای پیشگیری از خاکستری شدن موها خوب هست.

 

۱۱. آب هویج

مرتبا آب هویج بنوشید تا در بلند مدت از خاکستری شدن مو هاي‌تان پیشگیری شود.

 

۱۲. رز ماری

کمی رزماری و برگ مریم گلی را در یک فنجان آب بخیسانید تا رنگ پس بدهند. از آن بعنوان رنگ موی طبیعی بهره گیری کرده و به تمام سرتان بزنید.

 

۱۳. آلو‌ئه ورا

آلوئه ورا در کنار تمام فوایدی که دارد, به پیشگیری از خاکستری شدن موها نیز کمک می کند.

 

۱۴. شیکاکای

شیکاکای یکی از مشهور‌ترین گیاهان برای تیره‌تر کردن موهاست. شما میتوانید روغن شیکاکای را بخرید و یا فقط دانه‌هاي آن را در آب بجوشانید و آن را به شامپوی‌تان اضافه کنید.

 

۱۵. هسته‌ي انبه

مغز هسته‌هاي انبه را پودر کرده و آن را با پودر آملا ترکیب کنید. با اضافه کردن کمی روغن, آن را به شکل خمیر درآورید و به مو هاي‌تان بزنید.

 

۱۶. ویتامین B و بیوتین

کمبود ویتامین B هم میتواند باعث سفید شدنِ موها شود. ویتامین B بیشتری مصرف کنید, مخصوصا بیوتین که می توانید آن را از طریق غذاهایی چون زرده‌ي تخم مرغ, ماهی, هویج و جو دوسر دریافت کنید

 

چند نکته;

هرگز مو هاي‌تان را با آب داغ نشویید.
هرگز موها را در حالت خیس شانه نزنید.
مو هاي خیس‌تان را نبندید و اول اجازه دهید خشک شوند.
از محصولاتی که مواد شیمیایی زیان آور دارند برای مو هاي خود بهره گیری نکنید.
پوست سرتان را با نوک انگشتان‌تان ماساژ دهید تا جریان خون بهتری داشته باشد.
مو هاي‌تان را به خوبی نم رسانی کنید.
در روزهای آلوده و یا زیر آفتاب شدید, مو هاي خود را بپوشانید.
هنگام شِنا در استخرهای عمومی, مو هاي‌تان را با کلاه شنا بپوشانید.
از شامپوهای ملایم بهره گیری کنید.
پوست سرتان را همۀ وقت} تمیز نگه دارید.
تغذیه‌تان سرشار از آهن و انواع ویتامین‌ها باشد.
سیگار نکشید.
از مصرف چندان کافئین, هله هوله و الکل اجتناب کنید.
استرس‌ِتان را بازرسی کنید. و ورزش کنید.