پارس ناز پورتال

سلامت قلب خود را با این خوراکی ها تضمین کنید

سلامت قلب خود را با این خوراکی ها تضمین کنید

سلامت قلب خود را با این خوراکی ها تضمین کنید 

سلامت قلب بستگی به تغذیه ما نیز دارد و اگر خوراکی های مفید بخوریم می توانیم قلب خود را در برابر بیماری ها محافظت کنیم. دنیا رو به پیشرفت است و فست فودها به سرعت در حال پیشی گرفتن از غذاهای خانگی هستند، غذایی که انتخاب می‌کنید بسته به میزان ویتامین‌ها و ارزش غذایی تأثیر به سزایی روی سلامت قلب و عروق،

 

سطح انرژی و میزان اشتهای‌تان خواهد داشت. با انتخاب وعده‌های غذایی خوشمزه، سالم و در دسترس برای خود و خانوادتان، کمک شایانی به قلب و چگونگی عملکرد آن می‌کنید، در ادامه مجله علم ورزش شما را با ۱۰ ماده‌ی غذایی مفید برای سلامت قلب آشنا خواهد کرد.

سلامت قلب خود را با این خوراکی ها تضمین کنید

۱- هندوانه

این میوه که منبع آنتی اکسیدان‌های قوی مانند ویتامین آ و ث است، از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت خواهد کرد. ویتامین ث و بتاکاروتن موجود در هندوانه با سرطان و آرتریت مقابله می‌کند. هندوانه حاوی ماده‌ای به نام نیترولین است که سموم بدن را دفع کرده

 

و پتاسیم آن موجب کاهش فشار خون و کاهش اسید اوریک خون می‌گردد. این میوه در بهبود جریان خون نقش دارد و به بیماران مبتلا به اختلال در نعوظ و بیماران دیابتی کمک می‌کند.

 

۲- ماست

ماست حاوی پروبیوتیک‌ها است که به عملکرد سیستم گوارشی کمک می‌کند. همینطور حاوی باکتری‌های مفید نیز می‌باشد که کمک بزرگی برای سلامت و شادابی به حساب می‌آیند. ماست با داشتن باکتری‌های مخمر آمادگی سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد همچنین وعده‌ی مناسبی برای بعد از تمرینات است

 

و روند چربی سوزی را بهبود می‌بخشد، پس اگر به دنبال کاهش وزن هستید از ماست غافل نشوید. گذشته از این ماست از ابتلا به عارضه‌ی لثه که درصد احتمال امراض قلبی را بالا می‌برد، جلوگیری می‌کند.

 

۳- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی اشتها آور، مفید برای سلسله اعصاب، برطرف کننده ضعف و خستگی و تقویت کننده قلب و دستگاه گردش خون است. گوجه فرنگی حاوی ویتامین‌های آ و ث، بتاکاروتن، اسید فولیک و ویتامین‌های گروه ب می‌باشد. وجود این آنتی اکسیدان‌ها از تخریب سلول‌ها در طولانی مدت جلوگیری خواهند کرد.

 

۴- آووکادو

بیشتر انرژی آووکادو به چربی اشباع نشده موجود در آن برمی‌گردد، آووکادو حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش دهند و از پیری زودرس پوست جلوگیری کنند. اضافه کردن آووکادو به سالاد باعث می‌شود که مواد مغذی موجود در سبزیجات سالاد سریع‌تر و بیشتر جذب بدن شما شود. سطح بالای فولات در این میوه می‌تواند خطر سکته قلبی را در افراد مستعد کاهش دهد.

سلامت قلب خود را با این خوراکی ها تضمین کنید

۵- توت ها

ترکیب مواد مغذی مختلف در گونه‌های مختلف توت با هم شباهت زیادی دارد اما با توجه به رنگدانه‌های آن‌ها آنتی اکسیدان‌های متفاوتی را در آن‌ها پیدا خواهیم کرد. در طبقه بندی گونه‌های توت تمشک هم جای خود را دارد. تمشک غنی از آنتوسیانین‌های ضد سرطانی نظیر اسیدهای چرب غیراشباع الاژیک اسید، کوماریک اسید و فرولیک اسید است.

 

تمشک حاوی کلسیم، ویتامین‌های آ، د و ث، اسید فولیک و فیبر می‌باشد. فیبر تمشک، فیبری محلول به نام پکتین است که باعث کاهش میزان کلسترول می‌شود. توت ها صرف نظر از حالت یخ‌زده، خشک، پخته و تازه باعث رشد استخوان‌ها ، چربی سوزی و کاهش کلسترول بد می‌شوند. در نتیجه با کنترل فشار خون به عملکرد قلب کمک می‌کنند.

 

۶- برگ کلم سبز

کلم برگ، گل کلم، کلم بروکلی و کلم پیچ از مبتلاء شدن به سرطان روده جلوگیری می‌کنند، کلم سبز حاوی ویتامین‌های آ، کا و ث بوده و با کاهش غلظت خون به باز شدن شریان‌ها کمک می‌کند همچنین خطر شکستگی استخوان‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

 

۷-غلات

مصرف غلات کامل به جای غلات تصفیه شده کلسترول تام، لیپوپروتئین و کلسترول بد را کاهش می‌دهد. که نتیجه‌ی آن کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی است. حمله قلبی و سکته مغزی در کسانی که روزانه غلات کامل مصرف می‌کنند، بسیار کمتر است. سبوس و فیبر موجود در غلات کامل باعث می‌شود نشاسته سخت‌تر توسط آنزیم‌های هضمی به گلوکز تجزیه شود. همچنین فیبر موجب کاهش کلسترول می‌گردد.

 

۸- گردو

گردو از لخته شدن خون و انسداد رگ‌ها جلوگیری می‌کند، باعث تنظیم قند و فشار خون و تنظیم سوخت و ساز بدن می‌شود همچنین قابلیت ارتجاعی رگ‌های بدن را افزایش داده و از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. مصرف روزانه ۲ عدد گردو باعث بهبود جریان خون در رگ‌ها خواهد شد.

سلامت قلب خود را با این خوراکی ها تضمین کنید

۹- ماهی سالمون

سالمون سرشار از ماده‌ای معدنی به نام سلنیوم است. سلنیوم این ماهی از ماهی تن و هرینگ بالاتر بوده و با تقویت سیستم ایمنی بدن، خطر عفونت ها را کاهش می‌دهد. ماهی‌های آب سرد مثل سالمون حاوی مقادیر فراوانی امگا ۳ و درصد کمی از لیپید‌ها هستند. امگا۳ باعث کاهش فشار خون و جلوگیری از آریتمی قلبی می‌شود.

 

این اسید چرب ضروری با گشاد کردن عروق خونی و ایجاد تعادل در میزان فشار و چربی خون خطر بروز حمله قلبی را کاهش داده و شانس زنده ماندن بعد از سکته قلبی را افزایش می‌دهد.

 

۱۰- لوبیا سبز

مصرف لوبیا سبز برای بیماران دیابتی بسیار توصیه می‌شود چرا که لوبیا سبز به دلیل اینکه حاوی فیبر، پتاسیم، فولات و منیزیم است، نقش مؤثری در تقویت سیستم قلبی – عروقی دارد همچنین منیزیم و پتاسیم موجود در لوبیا سبز به کاهش فشار خون کمک می‌کند و به دلیل داشتن ویتامین ریبوفلاوین در کاهش حملات میگرنی نیز بسیار مؤثر است.