پارس ناز پورتال

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید 

سوخت و ساز بدن یا همان متابولیسم پایه اصلی فعالیت های درونی بدن شما است و حالات بدنی و انرژی که دارید همگی به سوخت و ساز مربوط می شود. اگر می خواهید سلامت خود را تقویت کرده و وزن بیشتری کم کنید اولین چیزی که باید به آن توجه کنید سوخت و ساز بدن است که تاثیر زیادی بر سلول هایی که با انرژی و مواد مغذی تامین می شوند دارد.

 

اختلال عملکرد متابولیسم معمولا باعث اضافه وزن می شود.در این جا لیستی از عادت های خوبی که باعث بالا بردن سرعت متابولیسم بدن می شوند آورده ام.

 

برای وعده های غذایی برنامه ریزی کنید

بدن ما انسان ها زیرک است و انتظار دارد که در زمان های معینی تغذیه شود. بدن قبل از تغذیه انرژی خود را مصرف می کند چون می داند که به زودی انرژی دریافت خواهد کرد. اما اگر برنامه غذایی نامنظمی داشته باشیم بدنمان انرژی را مصرف نمی کند بلکه ذخیره می کند چون مطمئن نیست که آیا بزودی انرژی دریافت خواهد کرد یا خیر. هر ۳ الی ۴ ساعت غذا خوردن به بدن کمک می کند تا تمام انرژی خود را مصرف کند.

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید

مایعات بیشتری بنوشید
مصرف مایعات به اندازه کافی به متابولیسم بدن کمک زیادی می کند.وقتی بدن شما از آب محروم باشد کالری کمتری می سوزانید و علاوه بر آن کبد روی بازگرداندن آب ذخیره تمرکز می کند و توجهی به سوزاندن چربی نمی کند. به همین دلیل باید مایعات بیشتری بنوشید. اگر عادت به مصرف زیاد آب ندارید چای مصرف کنید. چای سبز برای به دست آوردن رطوبت روزانه بسیار مفید است.

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید

لبنیات دوست شماست
لبنیات سرشار مواد مغذی مفید برای ساختن عضلات است. کلسیم موجود در لبنیات نقش بسیار مهمی را در متابولیسم بدن ایفا می کند.

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید

فعالیت جسمی داشته باشید
هر نوع فعالیت جسمی از جمله: پیاده روی، دو، رقص، ورزش در باشگاه منجر به بالا رفتن سرعت متابولیسم می شود. ورزش های قدرتی بهتر هستند زیرا بافت های عضلانی را سریع تر رشد می دهند. عضلات ما حتی هنگام استراحت نیاز به انرژی دارند به همین دلیل بهترین راه برای بالا بردن سرعت متابولیسم بدن انجام دادن ورزش های مقاومتی به طور منظم است.

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید

صبح ها زود بیدار شوید
نور خورشید بر متابولیسم بدن تاثیر زیادی دارد. نور خورشید صبحگاهی به بدن کمک می کند تا فرآیندهای بیولوژیکی را که وابسته به تغییرات شب و روز هستند و در مصرف انرژی بسیار مهم می باشند را تنظیم کند.

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید

کربوهیدرات ها را قطع نکنید
هیچوقت رژیم زیاد سخت نگیرید تا مجبور شوید کربوهیدرات ها را کاملا قطع کنید. بدن ما به منظور سنتز سروتونین نیاز به مقداری کربوهیدرات دارد. کمبود کربوهیدرات بر فعالیت های مغز تاثیرات منفی دارد و در بدن ایجاد استرس می کند. درست است وزن کم می کنید اما این کاهش وزن به دلیل کم آبی بدن است نه سوختن چربی.

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید

هله هوله نخورید
اگر از طرفداران چیپس، ساندویچ و شیرینی هستید باید این واقعیت را بدانید که مصرف مرتب این غذاها سرعت متابولیسم بدن را کاهش می دهد. انرژی ای که از غذاها دریافت می کنیم معمولا ۳ الی ۴ ساعت باقی می ماند. سپس بدن با سوزاندن چربی شروع به مصرف این انرژی می کند. خوردن این هله هوله ها مانع سوختن چربی در بدن می شود به همین دلیل وزن اضافه خواهید کرد.

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید

نمک ید دار مصرف کنید
نمک دریایی نمی تواند مکملی برای نمک ید دار باشد. کمبود ید در بدن بر تیروئید تاثیر می گذارد و همچنین برای متابولیسم بدن تاثیراتی منفی خواهد داشت.

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید

غذاهای ارگانیک بخورید
غذاهای غیر ارگانیک با افزودنی های مختلف، حیواناتی که با هورمون های رشد و آنتی بیوتیک پرورش داده می شوند، گیاهانی که با کودهای معدنی پرورش داده می شوند و… این ها غذاهای وسوسه انگیزی نیستند اما تمام غذاهایی که اکنون مصرف می کنیم اینگونه تهیه شده اند. سعی کنید عاقلانه غذا بخورید.

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید

حواستان به مقدار آهن بدن باشد
فقر آهن منجر به کمبود اکسیژن در عضلات می شود که سلامت بدن را تضعیف می کند. اگر برنامه غذایی شما آهن یافت نمی شود گوشت، ماهی و سیب بخورید.

سوخت و ساز بدن خود را تقویت کنید

استرس نداشته باشید
بیشتر مشکلات متابولیسمی بدن به دلیل ناتوانی ما در مبارزه با استرس ایجاد می شود. هنگامی که استرس داریم تیروئید سرعت متابولیسم را پایین می برد و منجر به افزایش وزن می شود.