پارس ناز پورتال

استفاده از طب سنتی برای تسکین دندان درد

استفاده از طب سنتی برای تسکین دندان درد

استفاده از طب سنتی برای تسکین دندان درد 

درد دندان یکی از بدترین دردهایی هست که در بدن ما بوجود می آید. شما می توانید در این مواقع سراغ طی سنتی بروید و درد خود را تسکین دهید.گاهی دچار دندان‌دردهای شدیدی میشویم اما به‌علت شرایط زمانی یا مکانی نامناسب نمی توانیم خود را فوری به درمانگاه و دندانپزشکی برسانیم.

 

در این شرایط بعضی درمان‌هاي خانگی که مورد تایید حکمای طب سنتی هست، ممکن هست به تسکین درد شما کمک کند. علاوه براین، مصرف بعضی از مواد خوراکی می تواند به بهتر شدن سلامت دندان‌هاي شما بینجامد.

 

زنجبیل: زنجبیل گیاهی هست که مثل داروی آسپیرین عمل میکند و یک مسکن فعال محسوب میشود. اگر پودر زنجبیل را با آب مخلوط کنید، برای تسکین درد دندان بسیار موثر هست. پنبه‌اي را به این محلول آغشته کنید. آن را فشار دهید تا آب اضافی خارج شود و سپس آن را روی دندان دردناک (نه روی لثه) بگذارید.عملکرد محلول به این ترتیب هست

 

که زنجبیل، پوست آن قسمت را تحریک میکند و خون را به سمت پوست می‌کشاند و التهاب را کاهش میدهد. همین طور میتوانید زنجبیل تازه را در آب خیس و با آن غرغره کنید.

 

روغن نارگیل: غرغره کردن با روغن نارگیل از میزان باکتری‌هاي زیان آور در دهان می‌کاهد. از این رو، احتمال عفونت دندان‌ها به مراتب کم می شود. کافی هست 2 قاشق غذاخوری روغن در دهانتان بریزید و 15 تا 20 دقیقه آن را غرغره کنید. روغن نارگیل از بوی بد دهان نیز پیش گیری می کند. برترین زمان برای غرغره کردن روغن نارگیل، زمان ناشتاست.

 

سیر: سیر، یکی دیگر از درمان‌هاي خانگی برای تسکین دندان‌درد هست. برای اینکار بهتر هست 1 یا 2 حبه کوچک سیر را در دهانتان بگذارید و آن را به آرامی بجوید.اگر از اینکار خوشتان نمی آید، یک کار دیگر هم میتوانید انجام دهید. یک حبه سیر را بردارید و آن را خرد و با نمک مخلوط کنید.

 

برای اینکار حتی از مخلوط پودر سیر و نمک هم می توانید بهره گیری کنید. سپس این مخلوط را روی دندانی که درد میکند، بگذارید. این رویه را باید برای چند روز متوالی انجام دهید. گرچه این درمان باعث میشود دهان بوی سیر بگیرد که عمده خوشایند نیست.

 

برگ نعناع فلفلی: اگر دندانتان درد گرفت، میتوانید چند برگ نعناع فلفلی بجوید. اینکار به سرعت دندان‌دردتان را تسکین میدهد. اگر به هر دلیلی به برگ تازه این گیاه دسترسی نداشتید، می توانید از نعناع فلفلی خشک‌شده بهره گیری کنید.

 

نمک و فلفل: یکی از آسان‌ترین گزینش‌ها برای تسکین دندان‌درد، بهره گیری از ترکیب نمک و فلفل هست. این ترکیب دیدنی خاصیت ضدباکتریایی دارد و به همین علت تاثیر مثبتی بر دندان‌درد میگذارد. بهتر هست مقداری نمک و فلفل را با کمی آب ترکیب کنید تا حالت خمیری به دست آید. سپس ترکیب را روی دندانی که درد می کند، بگذارید و اجازه دهید چند دقیقه‌اي روی آن بماند.

 

میخک صدپر: میخک صدپر، یکی از برترین تسکین‌‌دهنده‌هاي درد دندان هست. 2 میخک صدپر را بردارید و با کمی روغن زیتون یا نوع دیگری از روغن‌هاي گیاهی ترکیب کنید. سپس آن را روی محل درد قرار دهید. کار دیگری که می توانید انجام دهید این هست که دهانتان را با ترکیبی از روغن میخک صدپر و آب بشویید.

 

زردچوبه: با ترکیب نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه و چند قطره روغن خردل مخلوطی غلیظ به دست می آید. این مخلوط را روی پوسیدگی دندانتان بگذارید و اجازه دهید 15 دقیقه روی آن باقی بماند. سعی کنید اینکار را چند بار انجام دهید. زردچوبه درد را تسکین می دهد، اما درمان عمده قوی‌اي نیست.

 

آب نمک: آب نمک یکی از آسان‌ترین گزینش‌هاست که میتواند التهاب و دندان‌درد را تسکین دهد. طرز تهیه این محلول نیز بسیار ساده هست؛ کافی هست یک قاشق غذاخوری نمک را داخل یک لیوان آب گرم بریزید و آن را حل کنید. سپس محلول را غرغره کنید. این درمان مفید هست، اما عمده قوی نیست.

 

کنجد: بیش از 1600 سال هست که کنجد برای تسکین درد دندان در چین کاربرد دارد. کنجد حاوی ترکیب‌هاي هست که درد را بهبود می‌بخشد. خواص کنجد شبیه آسپیرین هست و مثل مسکن عمل میکند. این دانه‌ها برای تسکین درد دندان موثر میباشند. تهیه مرهم با کنجد بسیار ساده هست و به مواد زیادی نیاز ندارد؛

 

برای تهیه این مسکن ظرف آبی را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. سپس دانه‌هاي کنجد را در آن بریزید. برای هر مقدار کنجد 2 برابر آب لازم هست. برای این که ترکیب تاثیر بهتری داشته باشد، باید منتظر شوید تا نیمی از آب تبخیر شود. مرهم را مستقیم روی قسمت دردناک دندان بگذارید. فراموش نکنید، گرچه کنجد مفید هست، اما مثل درمان‌هاي قبلی و مخصوصا میخک اثر ضددرد ندارد.

 

 به گزارش پارس ناز چند اشتباه متعارف در طب سنتی: بعضی خطاهای متعارف در حوزه طب سنتی نیز وجود دارد؛ مثلا بسیاری تصور می کنند که پیاز خواص ضدعفونی‌کننده و ضدباکتریایی قدرتمندی دارد که می تواند جلوی دندان‌دردهای عفونی را هم بگیرد اما برخلاف باورهای متعارف، پیاز دندان‌درد را تسکین نمیدهد. همین طور برخلاف باورهای متعارف که گفته میشود

 

کافی هست مقداری یخ را خرد کنید و آن را داخل گاز استریل یا دستمال تمیزی بپیچید. سپس روی صورت خود بگذارید تا دندان‌دردتان تسکین یابد، یخ اصلا کمکی به تسکین دندان‌درد نمیکند و گاهی تشدیدکننده درد هست. این باور که چای سیاه میتواند به‌طور موقتی ورم لثه‌ها را کاهش و درد دندان را تسکین دهد نیز بسیار متعارف ولی کاملا اشتباه هست.