پارس ناز پورتال

طرز رفتار پسندیده با دیگران را بهتر بیاموزیم

طرز رفتار پسندیده با دیگران را بهتر بیاموزیم

طرز رفتار پسندیده با دیگران را بهتر بیاموزیم

اگر رفتار دیگران در قبال خود را نمی پسندید، تنها یک راه پیش روی خود دارید و آن این است که رفتار خودتان را تغییر دهید. حال باید با دیگران چگونه برخورد کرد و طرز رفتار پسندیده با دیگران چگونه است؟

 

اگر می خواهید بدانید دیگران چگونه با شما رفتار می کنند، بهترین نقطه ی شروع این است که ببینید خودتان چگونه با دیگران رفتار می کنید.

  

روابط انسانی مثل آینه عمل می کنند؛ هر تغییری که در خودتان به وجود می آورید در نهایت در نحوه ی رفتار دیگران در قبال شما بازتاب می یابد. در ادامه مطلب ، ۹ اصل مهم و با ارزشی که در رفتار خود با دیگران باید مد نظر قرار دهید را از نظر خواهید گذراند:

 

1. به جای قضاوت دیگران بر اساس گذشته شان، کنار آنها بمانید و کمک کنید آینده شان را بسازند

هر کسی گذشته ای دارد. گذشته ی بعضی ها مایه ی افتخار است و گذشته ی برخی دیگر بهتر است در همان گذشته به خاک سپرده شود. اما انسان ها هر گذشته ای هم که داشته باشند، تغییر و رشد می کنند.

 

بنابراین به جای قضاوت کردن، کنارشان بمانید و آنها را در حرکت به سمت آینده حمایت کنید. با احترام با آنها برخورد کنید و سفر آنها را سفر خودتان بدانید.

 

2. کنجکاوانه گوش کنید، بی طرفانه سخن بگویید، و با ثبات عمل کنید

گوش کردن و کنجکاوی به روابط انسانی اجازه ی رشد و نمو می دهند. صادقانه سخن گفتن با دیگران نیز به آنها اجازه می دهد هم با خودشان و هم با شما صادق باشند.

 

عملکرد با ثبات نیز کیفیت روابط انسانی را حفظ می کند. به بیان دیگر، روابط انسانی برای رشد به کنجکاوی، برای عمیق تر شدن به صداقت، و برای ادامه یافتن به ثبات نیاز دارند.

 

3. با همه مهربان باشید؛ نه به این دلیل که مهربان هستند، بلکه به این دلیل که مهربان هستید

یکی از بهترین هدیه هایی که می توانیم به دیگران بدهیم مهربانی است. اگر کسی نیازمند کمک است، به او کمک کنیم. این مهربانی فقط مختص آشناها و کسانی که مورد احترام ما هستند نیست؛

 

مهربانی با عزیزان آسان است. کسانی که باعث عصبانیت ما می شوند و حتی آنهایی که این را نمی دانند نیز باید شامل حال این مهربانی باشند. مهربانی حقیقی را می توان در کمک های بدون چشمداشت پیدا کرد.

 

4. با کوچک کردن دیگران سعی در بزرگ کردن خود نداشته باشید

هر کسی که به خودش اجازه می دهد از روی خودبزرگ بینی دیگران را کوچک کند، تنها ضعف خود را به اثبات می رساند زیرا انسان ها غالباً دوست دارند همان احساسی را در دیگران به وجود بیاورند که خودشان دارند.

 

اگر نمی توانید کمک بدهید، حمایت کنید یا عشق بورزید، هرچه در توان دارید به کار ببندید تا لا اقل کسی را با تحقیر نیازارید. احترام را سرلوحه ی رفتار خود قرار دهید.

 

5. به یاد داشته باشید، زندگی هر کسی حکایتی دارد

هر کسی ممکن است در گذشته ی خود تجربیات تلخی داشته باشد و یا همین حالا نیز با مشکلاتی دست به گریبان باشد. به یاد داشته باشید رفتار انسان ها در خلأ شکل نمی گیرد.

 

هر کسی درگیری ها و مشکلات درونی خاص خود را دارد. پس قضاوت را کنار بگذارید و در عوض، همان ملاحظاتی که دوست دارید از جانب دیگران ببینید را به کار بگیرید.

 

6. هیچ کس تصادفی در مسیر زندگی ما قرار نمی گیرد

هر کسی که با او ملاقات می کنید، نقشی در زندگی شما خواهد داشت؛ کوچک یا بزرگ. برخی کمک می کنند رشد کنید، برخی خاطرتان را آزرده می کنند، و برخی الهام بخش شما برای عملکرد بهتر می شوند.

 

شما نیز در آن واحد نقشی در زندگی آنها دارید. این را بدانید که مسیر زندگی انسان ها بی دلیل یکدیگر را قطع نمی کنند؛ برای همه ارزش قائل باشید.

 

7. بهترین آموزگاران آنهایی هستند که به شما نمی گویند چکار کنید، اما راه را نشانتان می دهند

هیچ لذتی بالاتر از این وجود ندارد که به دیگران کمک کنید چشم اندازی برای خود متصور شوند و شاهد رسیدن آنها به مدارج بالایی باشید که خودشان به تنهایی حتی تصورش را هم نمی کردند.

اما معنای این حرف آن نیست که دیگران را اصلاح یا توانمند کنید. در عوض آنها را تا منبع قدرت درونی خودشان راهنمایی کنید.

 

حمایت و انگیزه ی لازم برای پیدا کردن مسیر دلخواه خودشان را برای آنان فراهم سازید و به آنها نشان دهید چه توانایی هایی دارند. کافی است آنها را باور داشته باشید.

 

8. هیچ گاه از بالا به کسی نگاه نکنید، مگر آنکه دستش را گرفته باشید

همه ی ما دوست داریم زندگی صحنه ی شایسته سالاری باشد، بنابراین به راحتی ممکن است به کسانی که موفقیت های کمتری کسب کرده اند از بالا نگاه کنیم.

 

اما شما هیچگاه نمی توانید بفهمید آن شخص صعود خود را از چه نقطه ای شروع کرده است و یا کجا آن را به پایان خواهد رساند. زمان به راحتی می تواند جایگاه شما را با هم عوض کند. بنابراین اطمینان حاصل کنید احترام هر کسی را نگه می دارید.

 

9. قدر کسانی که از شما حمایت کرده اند را بدانید، آنهایی که شما را آزرده اند ببخشید، و کسانی که به کمک شما نیاز دارند را یاری کنید

کسب و کار پیچیده است، زندگی پیچیده است، رهبری نیز آسان نیست. با همه، از جمله خودتان، با مهربانی و عطوفت رفتار کنید؛ به این ترتیب رفتار اشتباهی نمی تواند از شما سر بزند.

 

با دیگران همانگونه رفتار کنید که دوست دارید دیگران با شما رفتار کنند، تا بلافاصله زندگی تان بهتر شود.