پارس ناز پورتال

طلاق والدین و تاثیرات روانی روی فرزندان

طلاق والدین و تاثیرات روانی روی فرزندان

طلاق والدین و تاثیرات روانی روی فرزندان 

جدایی و طلاق تاثیرات بسیار مخربی روی فرزندان خواهد داشت. پدر و مادر باید در بین دعواهای خود نگاهی هم به فرزند داشته باشند. دنبال مقصر نگردید! گاهی وضعیت مفید پیش نمیرود. گاهی با وجود همه ي تلاش‌هاي شما و همسرتان، چاره‌اي جز دور شدن از هم باقی نمی ماند. می خواهید تحمل کنید؟

 

به دلیل فرزندتان به قول قدیمی‌ها «بسوزید و بسازید»؟ باور کنید گاهی این سوختن و ساختن نه‌تنها به نفع فرزندتان تمام نمیشود، بلکه اساس را برای رشد او در فضایی آزاردهنده و پرتنش فراهم میکند.اگر مدت‌هاست برای بهبود شرایط فرزندتان تلاش می کنید و از مشاوره‌هاي روانشناسی تا جلسات ریش‌سفیدی فامیلی را تجربه کرده‌اید

 

و به نتیجه نرسیده‌اید، اگر با وجود تمام تلاش‌هایتان مجبور به جدایی شده‌اید، به جای نگاه کردن به قبل، به آینده خیره شوید. شاید در آغاز، عمل کردن به پیشنهاد‌هاي زیر بتواند اساس‌ساز آینده بهتری برای شما و فرزندتان شود.

 

هوای خودتان را داشته باشید
حواس‌پرتی، ذهن آشفته و کمبود تمرکز ممکن هست نخستین هدیه جنگ‌هاي خانگی و درنهایت جدایی برای شما باشد. در این شرایط ممکن هست توان برنامه‌ریزی برای سامان دادن زندگی‌تان را نداشته باشید، در کارتان دچار بحران شوید و نتوانید ارتباط آرام و موفقی را با فرزندتان برقرار کنید. برای کم کردن ترکش‌هاي بحرانی که گرفتارش شده‌اید،

 

در نخستین قدم باید راهی برای جمع کردن حواس و بازرسی فکرتان پیدا کنید. بد نیست در یک باشگاه ورزشی ثبت‌نام کنید، یا از یک روان‌دکتر برای متعادل کردن وضعیت روانی‌تان کمک بگیرید. قبل از سلامت روان، باید در این روزها اکثر از قبل مراقب سلامت جسمتان باشید. تنش‌هایي که به روان شما وارد شده، ممکن هست

 

اساس‌ساز ابتلا به مشکلات روان‌تنی متعددی شود. معده‌درد، سردرد، خستگی مزمن یا بسیاری مشکلات دیگر که این روزها با انها درگیر هستید، می توانند حاصل فشارهایی باشند که به روان شما وارد میشوند. ساده از کنار انها نگذرید.

 

ذهن فرزندتان را شست‌وشو ندهید
جدایی شما از همسرتان، به هر دلیلی که باشد، نباید به ایجاد پس‌اساس منفی در ذهن فرزندتان درمورد یکی از شماها منجر شود. شما و شریک سابق زندگی‌تان، میلی به بودن در کنار هم ندارید؟ اشکالی ندارد، انتخاب با شماست. اما قرار نیست حق والد بودن را از یکدیگر سلب کنید و فرزندتان را نسبت به یکی از والدین کینه‌توز و منفی‌باف کنید. قبل از این، هرگز در حضور او با همسر سابقتان درگیر نشوید و هرگز در مقابل فرزندتان به والد دیگرش توهین نکنید.

 

بگذارید کودک بماند
طلاق موضوعی نیست که بخواهید یا بتوانید آن را از فرزندتان مخفی کنید. برای او در زمان مناسب، و نه دقیقا در هفته جدا شدن از همسرتان، توضیح دهید که مشکلاتی در ارتباط شما وجود دارد. به فرزندتان اطمینان دهید که او مسبب هیچ مشکلی نیست، که در جریان زندگی مشترک ممکن هست آدم‌ها با اختلافاتی درگیر شوند که بودنشان در کنار یکدیگر را دشوار کند. به او بگویید که با وجود جدا شدن از همسرتان، پدر و مادر او می مانید.

 

اما در عین دادن این اطلاع به فرزندتان، هرگز جزئیات اختلافاتی که با شریک سابق زندگی‌تان داشته‌اید و دارید را با او در بین نگذارید. اجازه ندهید او از دنیای کودکی بیرون بیاید و به واسطه‌اي برای حل بحران‌ها یا منتقل کردن حرف‌ها تبدیل شود.

 

کمک بگیرید
جدایی موضوعی نیست که بتوانید از دیگران پنهانش کنید. از زمان شدت گرفتن مشکلات زندگی مشترکتان، حتما موضوع را با مربی مدرسه در بین بگذارید. اگر فرزندتان در مدرسه عملکرد مطلوبی ندارد، موضوع را به سربه‌هوایی یا بی‌خیال بودنش نسبت ندهید. او هم ممکن هست درست مثل شما درگیر اضطراب باشد.

 

 به گزارش پارس ناز اگر رفتارهای فرزندتان را عجیب و غیرمعمول تلقی میکنید، برای مثال وی را فعال، سرکش یا حتی منفعل‌تر از همۀ وقت} میبینید یا این که در الگوی تغذیه یا خوابش تفاوت فاحشی را دیدن میکنید، حتما با یک روانشناس کودک صحبت کنید. این تنش‌هاي روانی جدی‌تر از آن میباشند که بخواهید نادیده‌شان بگیرید و حل شدنشان را به‌مرور زمان واگذار کنید.

 

از شبکه‌هاي حمایتی غافل نشوید
هم شما و هم فرزندتان نیاز به حضور در شبکه‌هاي حمایتی دارید تا از اضطراب و فشاری که به روانتان وارد می شود بکاهند. گروه‌هاي دوستانه، شبکه‌هاي اجتماعی که میتوانید گاهی در حضورشان دغدغه‌هایتان را فراموش کنید، کسانی که وقت ناراحتی یا سختی در کنارتان میباشند، یا اعضای خانواده‌اي که برای مراقبت از فرزندتان و حمایت از او اعلام آمادگی می کنند، گزینش‌هاي مفید و کارآمدی برای بهبود شرایطتان میباشند. این انتخاب‌ها را نادیده نگیرید