پارس ناز پورتال

عادت های روزانه که روحیه را شاد می کنند

عادت های روزانه که روحیه را شاد می کنند

عادت های روزانه که روحیه را شاد می کنند 

برخی از عادت های روزانه که بطور معمول انجام می دهیم می توانند در روحیه ما بسیار تاثیر گذار باشند مانند در آغوش کشیدن یکدیگر. کوچکترین تغییر در موقعیت جسمی می تواند تاثیر کلانی در موقعیت احساسی ما داشته باشد. همینطور که یک اتفاق یا یک خبر خوب یا بد می تواند در روحیه ما تاثیر گذار باشد

 

تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی در بدن نیز قدرت تغییر احساسات را دارند. روانشناسان چند نمونه ا زعادت های جسمی که می تواند در تغییر روحیات و ایجاد احساسات مثبت تاثیرگذار باشد مثال زده اند که از میان آن ها سه نمونه توسط محققان آزمایش شده و تاثیراتشان اثبات شده است.

عادت های روزانه که روحیه را شاد می کنند

ژست های قدرت

ژست ها در تغییر هورمون بدن موثر هستند. در نتیجه گرفتن این ژست ها در روحیه نیز بی تاثیر نخواهد بود. هورمون های مختلف تاثیرات مختلفی روی مغز می گذارند. کورتیزول هورمون استرس است. هر چه این هورمون در خون بیشتر باشد احساس استرس بیشتری خواهید داشت. تستوسترون هورمون اعتماد به نفس است. هر چه تستوسترون خون بیشتر باشد اعتماد به نفس بیشتری خواهیم داشت.

 

روانشناسان اثبات کرده اند که می تواند با ژست مقدار این هورمون ها را در خون تغییر داد. ژست های قدرتی باز و ریلکس هستند و فضای زیادی را اشغال می کنند. اما ژست های غیر قدرتی جمع و جور، فشرده و محدود هستند و فضای کمی اشغال می کنند.

 

در یکی از تحقیقات روانشناسان از گروهی خواستند به مدت ۲ دقیقه ژست قدرتی بگیرند و از گروهی دیگر ژست های غیر قدرتی. گروهی اول هورمون تستوسترون بالا و هورمون کورتیزول پایینی داشتند اما گروه دوم دقیقا بالعکس هورمون کورتیزول بالا و تستوسترون پایینی داشتند.

 

در تحقیقی دیگر روانشناسان دریافتند که گرفتن ژست های قدرتی قبل از کنفرانس اعتماد به نفس را در طول کنفرانس بالا می برد. در نتیجه ژست قدرتی استرس را کم و اعتماد به نفس را زیاد می کند.

عادت های روزانه که روحیه را شاد می کنند

بغل کردن و تماس های میان فردی

اکسی توسین یکی دیگر از هورمون هایی است که روی احساسات ما تاثیر می گذارد. زمانی که این هورمون در خون افزایش می یابد احساس آرامش بیشتری خواهیم داشت. اکسی توسین با کاهش دادن واکنش پذیری احساسی به عناصر تهدید کننده و منفی ایجاد احساس آرامش می کند.

 

یکی از قوی ترین و موثرترین روش ها برای بالا بردن هورمون اکسی توسین تماس های میان فردی است. تماس هایی چون: دست دادن، در آغوش گرفتن یا زدن شانه ها به یکدیگر. علاوه بر تماس های میان فردی تماس با اشیاء گرم مثل پتو یا نگه داشتن یک لیوان چای هم می تواند به همین اندازه در ایجاد آرامش موثر باشد.

عادت های روزانه که روحیه را شاد می کنند

لبخند زدن

ماهیچه های صورت هم به اندازه هورمون ها روی احساسات و روحیات مان تاثیر می گذارند. و همانطور که روانشناسان گفته اند کوچک ترین تغییر در ماهیچه های صورت باعث تغییر در احساسات می شود. روانشناسان در یکی از تحقیقات خود از گروهی خواستند یک فیلم کمدی تماشا کنند

 

و در حین تماشای فیلم مدادی را بین دندان های خود قرار دهند. با قرار دادن مداد بین دندان ها هنگام خندیدن ماهیچه های لبخند به حرکت در می آیند. از گروهی دیگر خواسته شد تا همان فیلم کمدی را با گذاشتن مداد بین لب ها تماشا کنند. مداد بین لب ها باعث می شود هنگام خندیدن ماهیچه های اخم به حرکت دربیایند.

 

وقتی از دو گروه پرسیده شد که فیلم چقد سرگرم کننده و خنده دار بوده است. گروه اول رتبه بهتری به فیلم دادند. تماشای فیلم در حال خندیدن برایشان بیشتر خنده دار بود و بالعکس در حال اخم کردن کمتر.

 

خندیدن می تواند شرایط سخت را تغییر دهد. ژست های قدرتی اعتماد به نفس را در شرایط اضطراب آور بالا می برد و بغل کردن در شرایط پر استرس حس آرامش می دهد. بنابراین جسم ما می تواند ذهن ما را تغییر دهد.