پارس ناز پورتال

علایم بالینی زخم معده را بشناسید

علایم بالینی زخم معده را بشناسید

علایم بالینی زخم معده را بشناسید 

بیماری زخم معده برای افراد دردناک است،از لحاظ خوراکی و تغذیه می تواند موجب تغییرات فراوانی در افراد گردد. نشانه های این بیماری را برای شما بازگو کرده ایم. زخم‌های معده که اغلب به آن‌ها‌ زخم‌های گوارشی گفته می‌شود، زخم‌های دردناکی هستند که در پوشش داخلی معده رخ می‌دهند.

 

این زخم‌ها زمانی به وجود می‌آیند که لایه مخاطی ضخیمی که از معده در برابر آنزیم‌های گوارشی محافظت می‌کنند، نازک شود؛ در این صورت اسیدهای گوارشی به بافت معده آسیب می‌رسانند. در ادامه ایمیل با ۱۰ نشانه وجود زخم معده آشنا خواهید شد …

 

1. دل‌درد
یکی از علائم زخم روی دیواره معده احساس درد در قسمت شکم است. این درد را می‌توان در هر نقطه بین قفسه سینه و ناف احساس کرد. این درد می‌تواند خفیف یا شدید یا به صورت احساس سوزش باشد. چنین دردی می‌تواند شب‌ها یا زمانی که معده خالی است، بدتر شود.

 

زمانی که فرد یک وعده غذایی سبک یا یک داروی ضد اسید بخورد، احساس درد کاهش می‌یابد. با این حال به خاطر داشته باشید که زخم معده همیشه دردناک نیست. ممکن است برخی افراد مبتلا به این بیماری هیچ دردی را احساس نکنند؛ اما علائم دیگری را تجربه کنند.

 

2. سوزش معده
سوزش معده معمولاً نشانه‌ای از بازگشت اسید از معده است، اما ممکن است با زخم معده نیز در ارتباط باشد. اگر احساس سوزش در قفسه سینه با آب یا داروی ضد اسید معده فروکش کرد، جای نگرانی نیست. با این حال، سوزش معده‌ای که به موادی که می‌خورید، عکس‌العمل نشان نمی‌دهد،

 

ممکن است نشانه زخم معده باشد. همچنین افرادی که سوزش معده دارند، بعد از صرف غذا، احتمال دارد آروغ بزنند و سکسکه بگیرند.

 

3. نفخ
نفخ یکی دیگر از علائم اولیه زخم معده است. افرادی که دچار زخم معده هستند، اغلب از نفخ رنج می‌برند. توجه داشته باشید که بروز نفخ در یک دوره طولانی هرگز نشانه خوبی نیست. در صورت بروز چنین احساسی حتماً با دکتر خود مشورت کنید.

 

4. سوءهاضمه
زخم معده علاوه بر دل‌درد، ممکن است منجر به بروز سوءهاضمه یا همان عدم گوارش مواد غذایی نیز شود. در واقع، سوءهاضمه مشکلی رایج برای افرادی است که از زخم معده رنج می‌برند. شدت و دفعات سوءهاضمه ناشی از زخم معده ممکن است تغییر کند.

 

5. حالت تهوع
تهوع می‌تواند نشانه دیگری از زخم معده باشد. این حالت تهوع ممکن است طولانی‌مدت یا شدید و کوتاه‌مدت باشد. عدم تعادل مایعات گوارشی معده می‌تواند منجر به بروز حالت تهوع خفیف یا شدید شود. این حالت عمدتاً صبح‌ها، زمانی که معده خالی است، اتفاق می‌افتد.

 

6. بی‌اشتهایی
افرادی که زخم معده دارند دچار کاهش شدید و ناگهانی اشتها می‌شوند. این مسئله می‌تواند به دلیل درد ناگهانی و شدید معده باشد. به یاد داشته باشید که تغییرات قابل‌توجه در اشتها می‌تواند شما را ضعیف و خسته کند. این امر منجر به تشدید زخم معده خواهد شد. اگر اشتهای شما بدون هیچ دلیل روشنی یا همراه با علائم دیگری مانند نفخ کاهش یافته است، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

7. عدم تحمل غذاهای چرب
اگرچه عدم تحمل غذاهای چرب معمولاً به دلیل وجود سنگ‌های صفراوی است؛ اما ممکن است این مسئله به بیماری زخم معده نیز مربوط شود. زمانی که دچار زخم‌ معده هستید، بهتر است از مصرف غذاهای چرب خودداری کنید؛ زیرا این غذاها باعث افزایش تولید اسید در معده می‌شود

 

که در نهایت معده را تحریک می‌کند. همچنین، سعی کنید برای جلوگیری از تولید اسید، از خوردن انواع قهوه، نوشابه و الکل خودداری کنید.

 

8. کاهش وزن غیرعادی
یکی دیگر از نشانه‌های بارز برای برخی از بیماران مبتلا به زخم معده، کاهش وزن بدون دلیل است. اگرچه بیشتر افراد کاهش وزن را به عنوان یک موفقیت بزرگ می‌بینند، اما حتی ذره‌ای کاهش وزن که غیرقابل توضیح باشد، نشانه مثبتی نیست.

 

کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش موضوع متفاوتی است؛ اما اگر بدون ورزش و رژیم غذایی خاص، وزنتان کاهش پیدا کرده، باید برای پیدا کردن علت دقیق کاهش وزن خود سریعاً با دکتر مشورت کنید.

 

9. تغییر رنگ مدفوع
تغییر رنگ مدفوع یکی دیگر از نشانه‌های اصلی زخم معده است. در واقع اگر رنگ مدفوع شما تیره‌تر شد، باید فوراً با یک پزشک مشورت کنید.

 

10. استفراغ خونی
خون در استفراغ همراه با درد شکم یکی دیگر از نشانه‌های جدی زخم معده است که شما هرگز نباید از آن چشم‌پوشی کنید. در برخی موارد، استفراغ ممکن است به رنگ قهوه‌ای باشد. همچنین زمانی که زخم یا التهابی در معده باعث پاره شدن رگ شود، می‌تواند منجر به استفراغ خونی شود. استفراغ خونی می‌تواند یک تجربه ترسناک باشد و مهم است که برای پیدا کردن دلیل آن با یک پزشک مشورت کنید.

 

نکته مهم:
اگر احساس می‌کنید که چنین علائمی در شما وجود دارد، حتماً در اسرع وقت یک قرار ملاقات با پزشک خود تنظیم کنید. این مسئله بسیار مهم است که به موقع مشکل خود را درمان کنید، در غیر این صورت زخم معده منجر به بروز عوارض و مشکلات حاد سلامتی می‌شود.

 

نوشته: پریا اقدامی