پارس ناز پورتال

این غذاها برای کیسه صفرا بسیار مضر هستند

مجموعه : رژیم و تغذیه
این غذاها برای کیسه صفرا بسیار مضر هستند

این غذاها برای کیسه صفرا بسیار مضر هستند 

غذاهایی را به شما معرفی می‌کنیم که برای کیسه صفرا می‌توانند ایجاد خطر کنند و بهتر هست تا به میزان کمتری از آنها مصرف کنید. کیسه صفرا عضوی از بدن هست که تا وقتی کارش را درست انجام میدهد, کسی متوجه حضور آن نمیشود و به آن اهمیت نمی دهداکثر مردم هرگز به سلامت کیسه صفرا فکر نمی‌کنند؛ ارگانی که در سطح تحتانی کبد قرار دارد و وظیفه آن نگهداری مایع زرد رنگ صفرا هست.

 

سلامت کیسه صفرا

این مایع به هنگام ورود مواد خوراکی به معده از کبد ترشح می‌شود و سپس از طریق مجرایی به کیسه صفرا انتقال مییابد. این مایع به هضم چربی ها در بدن کمک میکند. دشواری های احتمالی کیسه صفرا از قبیل التهاب و زخم و سنگ هاي صفراوی هست.

 

بدبختانه برخی غذاها باعث تشدید درد صفرا و به دنبال آن حالت تهوع, گرفتگی شکم, کاهش اشتها و … می‌شوند. یک عامل خطر زیاد برای مریضی کیسه صفرا, رژیم کم فیبر و کلسترول بالا هست:

 

لبنیات پرچرب

اگرچه بدن ما نیازمند ویتامین دی, کلسیم و پروتئین هاي موجود در لبنیات هست اما محصولات پرچرب و مصرف آنها در سطح بالا به خاطر وجود چربی هاي اشباع, ممکن هست باعث تشکیل سنگ هاي صفراوی شوند. برترین راه برای به دست آودن مواد مغذی لبنیات, انتخاب نوع کم چرب یا بدون چربی آنها هست.

 

گوشت هاي چرب

یکی از مقصران اصلی ابتلا به دشواری های صفراوی گوشت هاي چرب میباشند. محصولات غنی از چربی هاي اشباع و کلسترول شامل محصولات حیوانی پرچرب و غذا هاي فراوری شده مثل سوسیس, هات داگ, کره و … باعث ایجاد یا تشدید درد کیسه صفرا میشوند.

 

سلامت کیسه صفرا

این محصولات سبب افزیش عملکرد کیسه صفرا و افزایش فرآوری صفرا میشود که این پروسه با التهاب صفرا و در نهایت درد شدید همراه هست. در عوض مصرف یک رژیم خوراکی حاوی گوشت هاي بدون چربی مثل ماهی هاي آب هاي سرد, لوبیا, مرغ, و … آسیب اي به سلامت کیسه صفرا نخواهد زد.

 

غذا هاي سرخ شده

رژیم هاي خوراکی سرشار از محصولات سرخ شده و با کلسترول بالا نیز منجر به التهاب و تحریک کیسه صفرا می‌شوند. تشکیل سنگ هاي صفراوی یکی دیگر از نتایج مصرف چندان این غذاها هست. در انتخاب روغن ها برای سرخ کردن غذاها توجه کنید.روغن زیتون روغن تندرست تری تلقی میشود زیرا نسبت به سایر روغن ها چربی اشباع نشده بیشتری دارد. هم‌چنین میزان چربی اشباع شده روغن زیتون از کره کمتر هست.

 

نوشیدنی هاي گازدار

یک عامل خطر مهم برای ایجاد سنگ هاي صفراوی میباشند؛ بخصوص در کسانی که اضافه وزن دارند. نوشیدنی هاي گازدار حاوی شکر و کالری اضافه میباشند و مطالعات نشان داده خطر ابتلا به سرطان در کیسه صفرا, مجاری صفراوی و اطراف کبد را افزایش می‌دهند.

 

غذا هاي تصفیه شده

هر محصول فرآوری شده از آرد گندم و شکر تصفیه شده, مثل نان سفید, انواع شیرینی و پاستا, سبب تحریک کیسه صفرا میشود. مصرف اکثر غلات سبوس دار میتواند به کاهش دشواری های صفراوی کمک کند. در این میان مصرف جو اکثر از سایر غلات پیشنهاد میشود اما با این حال مصرف گندم سبوس دار نیز به پیشگیري طبیعی از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند.

 

غذا هاي بسیار اسیدی

از قبیل مرکبات, قهوه و سس گوجه فرنگی باعث التهاب و تحریک کیسه صفرا میشود. این روند باعث کند شدن فرایند هضم شده و گردهمایی اسید را در بدن افزایش میدهد.