پارس ناز پورتال

غذا خوردن در حالت ایستاده منجر به کاهش وزن می شود

مجموعه : رژیم و تغذیه
غذا خوردن در حالت ایستاده منجر به کاهش وزن می شود

غذا خوردن در حالت ایستاده منجر به کاهش وزن می شود 

جالب است بدانید که غذا خوردن افراد در حالت ایستاده می تواند منجر به لاغری و کاهش وزن انها شود که روشی کاملا موثر است. 

 

طبق مقاله‌اي که درسال 2013 در BBC منتشر شد، بیشتر افراد، بیش از 12 ساعت در روز می نشینند. اگر 7 تا 8 ساعت خواب شبانه را هم حساب کنیم باید بگوییم بیشتر افراد روزانه 19 تا 20 ساعت مینشینند. بنظر می رسد جامعه‌ي مدرن امروزی ما رابه یکجا نشینی تشویق میکند.

 

ما وقتی در خودرو هستیم مینشینیم، در محل کارمان مینشینیم ودر خانه هم یا جلوی تلویزیون مینشینیم یا جلوی کامپیوتر. مطالعات نشان داده که زیاد نشستن با افزایش ریسک دیابت نوع دوم، بیماری‌هاي قلبی و عروقی و مرگ زودرس مرتبط است.

 

بنابر این تعداد زیادی از کارشناسان توصیه میکنند سعی کنیم در طول روز بیشتر بایستیم یا ساعت‌هاي طولانی و متمادی یکجا ننشینیم. یکی از کارهایی که بیشتر افراد به صورت نشسته انجام می دهند، غذا خوردن است. در طول روز، عجیب نیست که بنشینید و غذا بخورید،

 

چه در خانه و چه در محل کارتان. اما آیا ممکن است با ایستاده غذا خوردن بتوانید کالری بیشتری بسوزانید؟ ممکن است در مقایسه با نشستن، در حالت ایستاده کالری بیشتری بسوزانید، اما غذا خوردن در حالت ایستاده از راههای دیگری بر غذا خوردن شما تاثیر میگذارد.

 

آیا ایستاده غذا خوردن، کمکی به کاهش وزن میکند؟

یک فرد بزرگسال 77 کیلویی به ازای یک ساعت نشستن حدود 139 کالری و به ازای یک ساعت ایستادن، حدود 186 کالری می‌‌سوزاند. بنابر این اگر شما 77 کیلو گرم وزن‌تان باشد، به ازای هر یک ساعتی که بجای نشستن می ایستید می توانید 47 کالری بیشتر بسوزانید. اطلاعات گرد آوری شده توسط دانشگاه «Chester» نشان میدهد ایستادن در مقایسه با نشستن، ضربان قلب را حدود 10 تپش در دقیقه افزایش میدهد.

 

غذا در حالت نشسته بهتر گوارش میشود یا در حالت ایستاده؟

بعد از جویدن غذا، بزاق ِ ترکیب شده با غذا، وارد مری و سپس وارد معده میشود. در معده، غذا به خاطر زیر و رو شدن و ترکیب با اسید معده به اندازه‌ي کافی خرد و له شده و به مولکول‌هاي ریزی تبدیل می‌‌شود. این مولکول‌هاي کوچک وارد روده‌ي کوچک می شوند تا مواد مغذی‌شان توسط دیواره‌ي روده جذب شود.

 

نوع غذایی که می خورید میتواند بر سرعت هضم آن اثر بگذارد. مثلاً فیبر و پروتئین می توانند تخلیه‌ي معده رابه تاخیر بیندازند. در نتیجه احساس سیری، ماندگارتر شده و برای ساعت‌هاي بعدی، اشتهای کمتری خواهید داشت.‌اما اگر کربوهیدرات‌هاي ساده بخورید، این مواد غذایی با سرعت نسبتا بالایی وارد جریان خون شده

 

و مدت کوتاهی بعد از خوردن، دوباره احساس گرسنگی خواهید کرد. عامل دیگری که بر گوارش غذا اثر میگذارد، وضعیت بدن است. وقتی نشسته‌اید یا دراز کشیده‌اید، در مقایسه با حالت ایستاده، غذا معده رابا سرعت کمتری ترک خواهد کرد.مطالعه‌اي درسال 1988، تاثیرات وضعیت بدن بر تخلیه‌ي معده

 

را مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند وضعیت دراز کشیده به میزان قابل توجهی می تواند تخلیه‌ي معده را نسبت به سایر وضعیت‌هاي بدن، به تاخیر بیندازد. وضعیت ایستاده، سرعت تخلیه‌ي معده را افزایش میدهد. اگر تخلیه‌ي معده، زمان کمتری ببرد، شروع احساس گرسنگی زودتر روی خواهد داد. بنابر این غذا خوردن در حالت ایستاده میتواند تخلیه‌ي معده را افزایش داده ودر نتیجه به مرور زمان، مصرف غذای‌تان را بیشتر کند.

 

وقتی ایستاده‌اید،‌ کالری بیشتری مصرف میکنید اما تفاوت آن خیلی کم است زیرا بیشتر افراد در حالت ایستاده سریع‌تر غذا میخورند. کالری سوزی در حالت ایستاده می تواند حدود 50 کالری در ساعت باشد، اما بیشتر افراد در حالت ایستاده، با شتاب بیشتری غذا می خورند. اما در حالت نشسته، شما با سرعت کمتری غذا می خورید که میتواند به بدن تان کمک کند زمان سیری رابه موقع اعلام کند. ضمنا معده با سرعت

 

کمتری تخلیه می شود. اگر ایستاده باشید و با عجله غذا بخورید، ممکن است غذا بطور مناسب هضم نشود. همچنین احتمال این که حین با عجله غذا خوردن، هوا ببلعید هم بیشتر است.اگر دوست دارید ایستاده غذا بخورید، حتماً زمان صرف کنید و با عجله نخورید. این نکته‌اي است که چه هنگام نشسته غذا خوردن و چه هنگام ایستاده غذا خوردن اهمیت زیادی دارد.

 

غذای اصلی یا میان وعده؟

مطالعه‌اي درسال 2010، 122 نفر را در مورد غذا و عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد. بیشتر افراد، خوردن ِ وعده‌ي اصلی رابا نشسته خوردن ربط داده بودند. بنابر این اگر هنگام خوردن بایستید، مغز شما آنرا بعنوان میان وعده درنظر می گیرد، حتی اگر غذایی که میخورید، وعده‌ي اصلیتان باشد.

 

بنابر این فرقی نمی کند بنشینید یا بایستید، مهم این است که هنگام غذا خوردن، ذهن آگاه و هوشمند باشید. اگر وعده‌ي اصلیتان را در حالت ایستاده می خورید، هوشمندانه آنرا غذای اصلی محسوب کنید، نه میان وعده.

 

سوزش سر ِ دل

یکی از جنبه‌هایي که افزایش سرعت تخلیه‌ي معده می تواند مفید باشد شرایطی است که شما دچار سوزش سر دل باشید. سوزش سر دل زمانی روی میدهد که اسید معده به مری وارد می شود. این اسید تند، مری را می‌سوزاند چون مخاط مری مانند مخاط معده قابلیت محافظت کنندگی ندارد تا اسید معده را تحمل کند.

 

اگر سوزش سر دل دارید، طبق معمول توصیه میشود تا چند ساعت بعد از غذا خوردن، دراز نکشید. دراز کشیدن می تواند احتمال ورود اسید معده به مری را افزایش بدهد زیرا جاذبه‌ي زمین هم به حرکت اسید معده به سمت مری کمک خواهد کرد. ایستاده غذا خوردن می تواند کمک کند تا جاذبه‌ي زمین برخلاف اسید معده عمل کند ودر نتیجه سوزش سر دل تان کمتر شود. اگر ریفلاکس دارید در مورد بهترین روش درمان خاص خودتان با دکتر مشورت کنید.

 

نتیجه

بیشتر آمریکایی‌ها در طول روز، زیاد مینشینند که این میتواند برای سلامتی مضر باشد زیرا زیاد نشستن با افزایش ریسک دیابت نوع دوم، بیماری‌هاي قلبی و عروقی و حتی مرگ زودرس ارتباط دارد. بهتر است با انجام چند حرکت ساده و موثر، زمان‌هاي نشستن را کوتاه‌تر کنید. اما اگر می خواهید غذای‌تان را ایستاده بخورید، با توجه و تمرکز غذای اصلیتان را میل کنید، چون ممکن است مغز شما این غذا را غذای اصلی به حساب نیاورد ودر نتیجه غذای بیشتری مصرف کنید.

 

همچنین یادتان باشد تخلیه‌ي معده در حالت ایستاده غذا خوردن سرعت میگیرد ودر نتیجه احساس سیری‌تان را دستخوش تغییراتی میکند. اگر سوزش سر دل دارید، ایستاده غذا خوردن میتواند از احتمال ریفلاکس‌تان کم کند. حرف آخر این که، شما چه ایستاده غذا بخورید و چه نشسته، باید نسبت به غذایی که میخورید ذهن آگاهی داشته باشید و به آرامی غذا بخورید تا به بدن تان فرصت دهید بتواند سیری‌تان رابه وقت مناسبش اعلام کند.