پارس ناز پورتال

فایده ها و مضرات برای سفیدی دندان ها

فایده ها و مضرات برای سفیدی دندان ها

فایده ها و مضرات برای سفیدی دندان ها 

برای سفیدی دندان ها می توانیم از مواد خوراکی یا ماده هایی که باعث سفیدی میشوند استفاده کنیم،برعکس عده ای از مواد هم باعث تیره شدن رنگ دندان ها میشود.راه رسیدن بـه دندان هایی سفید و زیبا میتواند بـه کوتاهی مسیر آشپزخانه باشد. این غذا هـای سفید کننده دندان را بـه برنامه غذایی تان اضافه کنید تا مرواریدهای دهانتان سفید بمانند.

فایده ها و مضرات برای سفیدی دندان ها

سفید کننده دندان: گل کلم

استفاده از سبزیجات بزرگ مانند گل کلم و بروکلی بـه صورت خام، بـه سفید شدن دندانتان کمک میکنند. جویدن آنها دشوار است، بنابراین وقتی بین دندان ها خردشان میکنید، قطعات آنها لکه هـای سطح دندان را می سابند و از بین می برند. همچنین هرچه بیشتر بجوید، مایع بزاق بیشتری توسط دهان تولید میشود که بـه از بین بردن لکه ها کمک می کند.

 

سفید کننده دندان: توت فرنگی

توت فرنگی حاوی اسید هـای مالیک است که کمک میکند کربوهیدرات ها تبدیل بـه انرژی برای عضلات شوند. وجود این اسید برای سفیدی دندان ها بسیار مهم است، چون باعث میشود لکه ها از سطح دندان حل شوند. راه هـای زیادی برای بهره بردن از خاصیت سفیدکنندگی توت فرنگی وجود دارد.

 

برای مثال میتوانید توت فرنگی را له کنید و با جوش شیرین ترکیب نمایید تا ماده ای خمیری ایجاد شود سپس با آن دندان ها را مسواک بزنید. توصیه می شود بلافاصله بعد از این کار، دهان خود را با یک شستشو دهنده مبتنی بر فلوراید بشویید تا باقی مانده هـای اسید مالیک از بین بروند و دندانتان قوی شود. اگر توت فرنگی دوست ندارید، مالیک اسید را در سیب، شلیل، گیلاس، موز و هلو نیز میتوانید پیدا کنید.

 

سفید کننده دندان: پنیر و ماست

برای این که لبخند زیباتری داشته باشید، مقدار بیشتری لبنیات در برنامه غذایی خود ترکیب کنید. محصولات لبنی مانند بروکلی، پنیر و ماست باعث میشوند دهانتان مایع بزاقی بیشتری تولید کند که در نتیجه بـه از بین رفتن لکه هـای روی دندان کمک میکند. بر خلاف بروکلی، پنیر حاوی خاصیت سفید کنندگی

 

اضافی است چون اسید لاکتیک دارد که خاصیتش مانند مالیک اسید است و بـه از بین بردن لکه هـای سطح دندان کمک می کند.

 

سفید کننده دندان: دانه ها و آجیل ها

از لحاظ ساختاری، دانه ها و آجیل ها برای دندان ها مانند لایه بردار عمل میکنند. بافت ساینده دانه هـای آفتابگردان، بادام، گردو و کاشو می توانند لکه ها را از روی مینای دندان بردارند و مانند سنباده تغییر رنگ دندان را از بین ببرند. بعلاوه آجیل ها ثابت کرده اند که می توانند از بیماری هـای قلبی و عروقی پیشگیري کنند، بنابراین انتخابی عالی بـه عنوان میان وعده بـه حساب می آیند.

فایده ها و مضرات برای سفیدی دندان ها

سفید کننده دندان: آناناس

آناناس حاوی بروملین است، آنزیمی که معمولاً برای کاهش التهاب استفاده میشود. این آنزیم با از بین بردن پروتئین هـای روی سطح مینای دندان کار میکند. همین که این پروتئین ها از هم گسیختند، مایع بزاق دهان بـه صورت طبیعی لکه ها را میشوید و باعث میشود دندان از قبل درخشان تر شود.

 

آناناس همچنین دارای یک نسبت متعادل گلوکوز بـه فراکتوز است که باعث میشود در عین شیرین بودن، وعده ای سالم نیز باشد.

 

سفید کننده دندان: پیاز

با این که پیازها لطفی بـه بوی دهانتان نمی کنند اما حاوی ترکیبات سولفور هستند که باعث جلوگیري از تشکیل پلاک ها در سطح و بین دندان ها میشوند. پیاز سرخ کرده یا کبابی این خاصیت را ندارد. اگر می خواهید از این خاصیت پیاز بهره ببرید باید آن را خام استفاده کنید.

 

سفید کننده دندان: کرفس

کرفس « بـه همراه هویج » آب زیادی در خود دارد که لثه ها را قوی و باقی مانده غذاها را میشوید. ساختار محکم کرفس همچنین بـه آن خاصیت اسکراب کردن دندان را می دهد یعنی وقتی بـه صورت خام خورده میشود، بـه صورت فیزیکی هم لکه ها را از سطح دندان می زداید.

 

لک کننده دندان: نوشیدنی هـای اسیدی

اگر معتاد قهوه هستید باید ناراحت شوید چون عادت بـه مصرف زیاد کافئین میتواند برای دندان ها مضر باشد. نوشیدنی هـای اسیدی مانند قهوه، چای و نوشابه تعادل pH دهان را تغییر میدهند و بـه سطح مینای دندان آسیب می رسانند.

 

مخصوصا نوشابه خیلی خطرناک است چون حاوی قند و کربنات بسیار بالایی است و میتواند بـه گونه ای سطح مینای دندان را ساییده کند که روی آن حفره ایجاد شود. اگر این نوشیدنی ها را بـه صورت روزانه استفاده می کنید، باید مقدار زیادی آب بنوشید تا این لکه ها از بین برود و یا سبزیجات ترد

 

بجوید تا تولید بزاق افزایش پیدا کند. برای استفاده از نوشیدنی هایی مانند نوشابه از نی استفاده کنید تا سطح تماس آن با دندان ها بـه حداقل برسد.

 

لک کننده دندان: چاشنی هـای تیره رنگ

مایعات تیره رنگ مانند سرکه بالزامیک، سس سویا و دیگر چاشنی هـای شایع می‌توانند بـه دندان ها رنگی متمایل بـه ارغوانی بدهند. اگر می‌خواهید چاشنی ای که استفاده می کنید بـه سفیدتر شدن دندانتان کمک کند از چاشنی هایی مانند سرکه برنج و روغن زیتون کمک بگیرید.

 

لک کننده دندان: سس قرمز

سس هـای مبتنی بر گوجه بـه خاطر رنگ قرمز براقشان و سطح بالای اسیدیته ای که دارند، دندان ها را مستعد لک شدن میکنند. سس پاستا را بـه همراه غذا هـای ضد لک شدن دندان مانند بروکلی یا گل کلم میل کنید تا از آسیب سس گوجه فرنگی بـه دندان جلوگیري نمایید.