پارس ناز پورتال

فواید بی نظیر گردو برای پاکسازی کبد

فواید بی نظیر گردو برای پاکسازی کبد

فواید بی نظیر گردو برای پاکسازی کبد 

گردو یک معجزه خوراکی هست برای انسان,چراکه شمار زیادی از مواد مغذی و لذیذ را در خود جای داده هست که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم. گردو یک از خوراکی‌هاي بسیار ساده‌اي هست که برای سلامتی‌تان فوق‌العاده خوب هست. گردو, خواص خوراکی خاص خودش را دارد و یکی از منابع با ارزش پروتئین,

 

چربی‌هاي تندرست, فیبر, استرول‌هاي گیاهی و شمار زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی محسوب می شود. تنها ۳۰ گرم گردو, صد درصد از نیاز هرروز‌ي شما به امگا ۳ را فراهم سازی می کند.ویتامین‌هاي موجود در گردو شامل, ویتامین C, تیامین, ریبوفلاوین, نیاسین, پانتوتنیک اسید «ویتامین B5», ویتامین B6, اسید فولیک و ویتامین‌هاي B12, E, K و A می شود. کاروتنوئید‌هاي موجود در گردو نیز شامل بتا کاروتن, لوتئین و زیاکسانتین میشود.

 

همین طور گردو منبع غنی از مواد معدنی شامل کلسیم, آهن, منیزیم, فسفر, پتاسیم, روی, مس, منگنز و سلنیوم هست. گردو هم مثل سایر مغزها, سرشار از فیبر و پروتئین هست. قبل از همه ي‌ي این ها, گردو مزه خوبی دارد و شما میتوانید آن را بعنوان بخشی از میان وعده‌اي تندرست یا همراه با غلات صبحانه, جو دوسر, اسموتی و یا حتی سالاد مصرف کنید. کیک و بیسکوئیت‌هاي گردویی هم در بین بچه‌ها و بزرگسالان طرفداران زیادی دارد.

 

شما باید هرروز, فقط ۳۰ گرم گردو بخورید که چیزی معادل ۷ شماره گردوی با پوست هست. اکثر از این گردو مصرف کردن, امتیازات اضافی ندارد پس افراط نکنید

 

۱. تقویت سلامت مغز

گردو را غذای مغز میدانند. ساختار ظاهری گردو نیز به گونه‌اي هست که ظاهر چین و چروک‌دار مغز را به ذهن می‌آورد. گردو حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هست که فعالیت مغز را افزایش داده و هم‌چنین يُد و سلنیوم گردو, باعث بهبود عملکرد مغز میشود.

 

مطالعه‌اي که در سال ۲۰۰۹ در نشریه‌ي Nutrition منتشر شد نشان داد مصرف غذا هاي سرشار از آنتی اکسیدان مثل گردو می تواند طول عمر تندرست را افزایش داده و عملکرد ادراکی و حرکتی راکه معمولاً با بالا رفتن سن, ضعیف میشود, تقویت کند. مطالعه‌ي دیگر نیز می گوید

 

گردو غنی از پلی فنول‌هاست که نوعی آنتی اکسیدان بوده و به کاهش التهاب در مغز و بار اکساینده‌ي آن کمک می کنند. اسیدهای چرب چند غیر اشباع موجود در گردو میتوانند از بروز اختلالات ناشی از سالخوردگی پیشگیری کنند.

 

گردو میتواند از مریضی‌هاي نورودجنراتیو «از دست دادن به بازبینی ساختار و عملکرد سلول‌هاي عصبی» مثل پارکینسون و آلزایمر پیشگیری کند. هم‌چنین گردو در کاهش ریسک, تاخیر وقوع و کُند کردن روند ترقی یا جلوگیري از آلزایمر نقش دارد.

 

۲. مبارزه با سرطان

گردو میتواند ریسک ابتلا به سرطان را کاهش دهد. گردو حاوی مقادیر مناسبی از پلی فنول‌ها و مواد فیتپوشیمیایی هست که خصوصیت‌هاي آنتی اکسیدانی داشته و میتوانند در مقابل سرطان‌هایي چون سرطان سینه, کولون و پروستات مثل محافظ عمل کنند. گردو دارای ترکیبات ضد سرطانی مثل الاجیتانین, گاما توکوفرول و اسید آلفا لینولنیک هست که خواص ضد سرطانی دارند.

 

مطالعه‌اي دریافته مولفه‌ي اصلی گردو, جاگلون «juglone», در کاهش استرس اکسیداتیو که منجربه سرطان می شود, نقش محافظ دارد. مصرف گردو می تواند امگا ۳ کافی, آنتی اکسیدان‌ها و پلی فنول‌هاي لازم برای کاهش ریسک سرطان سینه را فراهم سازی کند. مطالعه‌اي دیگر هم دریافته, خاصیت فنولیک و ضد تکثیری گردو, رشد سلول‌هاي سرطانی را مهار می کند و از این جهت, بعنوان یک عامل chemopreventive عمل خواهد کرد.

 

۳. تقویت سلامت قلب

گردو حاوی امگا ۳, ویتامین E, منیزیم و اسید فولیک هست که تمام این‌ها مواد مغذی لازم برای سلامت قلب میباشند. ضمنا اسیدهای چرب تک غیر اشباع, چند غیر اشباع و فیبر موجود در گردو به افزایش HDL یا همان کلسترول خوب کمک میکنند و LDL یا همان کلسترول بد را کاهش می دهند.

 

خوردن چند شماره گردو در روز می تواند التهاب عروق قلب را کاهش داد و در نتیجه از بروز مریضی‌هاي قلبی پیشگیری کند. گردو برای بهبود عملکرد رگهای خونی هم خوب هست برای همین ریسک ایجاد پلاک در عروق را می‌کاهد. تحقیق‌ها نشان داده گوارش آلفا لینولنیک که به وفور در گردو یافت می شود, از مریضی‌هاي قلبی پیشگیری می کند.

 

۴. بازرسی دیابت

آنهایی که دیابت دارند می توانند به طور مرتب گردو بخورند, چون برای‌شان خوب هست. اول از همۀ, گردو میتواند عملکرد اندوتلیال یا لایه‌ي درون رگی را بهبود داده و ریسک بزرگ شدن قلب را کاهش بدهد. هم‌چنین پروتئین و فیبر گردو به شما کمک می کند کمتر غذا بخورید, در نتیجه بازرسی وزن بهتری داشته باشید. چاقی می تواند دشواری های مرتبط با دیابت را تشدید کند.

 

افراد دیابتی میتوانند بدون نگرانی بابت افزایش وزن, گردو بخورند, چون گردو حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب چند غیر اشباع و تک غیر اشباع هست. ضمنا مغزهایی چون گردو میتوانند جزئی تندرست از تغذیه‌ي دیابتی‌ها و آنهایی که مستعد دیابت میباشند باشند.

 

۵. کمک به کاهش وزن

گردو با وجود چربی زیادی که دارد میتواند در کاهش وزن‌تان خوب واقع شود. اضافه کردن مقدار مناسبی از گردو و سایر مغزها به رژیم خوراکی‌تان می تواند به شما کمک کند تا کم کم به وزن ایده‌آل‌تان برسید. چربی موجود در گردو, امگا۶ تندرست و امگا ۹ نیز هست که بدن تان برای عملکرد مناسب به آنها نیاز دارد. مقدار چندان اسید آلفا لینولنیک ضد التهابی, نقش مهمی در کاهش وزن دارد. ضمنا فیبر و پروتئین گردو, احساس سیری بیشتری به شما داده و مانع پرخوری‌تان میشود.

 

مطالعات نشان داده مصرف هرروز‌ي گردو, احساس رضایت و سیری را افزایش می دهد. رژیم‌هاي خوراکی سرشار از مغزها, وزن بدن را بالا نمی برند, دور کمرتان را افزایش نمیدهند و بر شاخص توده‌ي بدنی‌تان نمی‌افزایند.

 

۶. تقویت سلامت استخوان‌ها

گردو به علت سرشار بودن از امگا ۳, برای استخوان‌ها نیز سودمند هست. اسید آلفا لینولنیک موجود در اسیدهای چرب امگا ۳, با التهاب مبارزه کرده, ریسک شکستگی استخوان را کاهش داده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند. امگا ۳‌هاي مشتق شده از گیاهان «مثل بذر کتان و گردو», پشتیبان سلامت استخوان میباشند.

 

مس هم نقش مهمی در حفظ کلاژن استخوان‌ها و بافت‌هاي همبند دارد که در گردو یافت میشود. منیزیم هم عنصر مهم دیگری برای سلامت استخوان‌هاست که به جذب کلسیم کمک میکند. ضمنا منگنز به تشکیل غضروف هم کمک میکند.

 

۷. پاک‌سازی کبد

مقادیر چندان اسید آمینه ال آرژنین در گردو به کبد کمک می کند تا پاک‌سازی شده و ضمنا منبع خوبی از گلوتاتیون و امگا ۳ هست که برای فرآیند‌ي زهر زدایی طبیعی کبد سودمند هست. پلی فنول‌هاي گردو, از صدمه کبد که ناشی از تتراکلراید کربن و دی – گلاکتوزامین هست پیشگیری می کنند. ویتامین E موجود در مغزهایی چون گردو, علائم مریضی‌هاي کبد ناشی از چاقی را کاهش میدهند.