پارس ناز پورتال

فواید مصرف یک لیوان آب هویج در طول شبانه روز

فواید مصرف یک لیوان آب هویج در طول شبانه روز

فواید مصرف یک لیوان آب هویج در طول شبانه روز 

در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که خوردن یک لیوان آب هویج بطور هرروز چه تغییرات مفیدی در بدن ایجاد خواهد نمود.بدون تردید، هویج در بین پرطرفدار‌ترین سبزی ها قرار دارد. این سبزی ریشه اي را معمولاً به رنگ نارنجی میبینیم، اما انواع سفید، زرد، و بنفش آن نیز وجود دارند.

 

رنگ خاص هویج به واسطه بتا کاروتن و آلفا کاروتن شکل می‌گیرد. همین طور، هویج حاوی لوتئین، گاما کاروتن و زیگزانتین هست.
هویج منبع خوبی برای مواد معدنی، فیبر و ویتامین هاي A، B، C و K محسوب میشود. میتوان هویج را آب گرفت، آن را به صورت خام مصرف کرد و یا این سبزی را پخت، که در هر سه حالت از فواید آن بهره‌مند خواهید شد.

 

انچه ما توصیه میدهیم مصرف آب هویج هست. اینکار را به یک روتین هرروز تبدیل کنید تا بدن سپاسگزار شما باشد. در ادامه با 9 فایده سلامت آب هویج اکثر آشنا میشویم.

 

1. تقویت سیستم ایمنی
تنها با مصرف یک لیوان آب هویج در روز میتوانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. آب هویج به بدن در مبارزه با صدمه رادیکال هاي آزاد کمک میکند و از آن در مقابل التهاب، باکتریها و ویروس هاي زیان آور محافظت می‌کند.آب هویج منبع خوبی برای ویتامین ها و مواد معدنی مثل ویتامین K، ویتامین B6، پتاسیم و فسفر هست که برای حفظ شرایط خوب مغز، استخوان ها و سیستم عصبی ضروری میباشند.

 

2. حفظ سطوح مناسب کلسترول و قند خون
آب هویج سرشار از پتاسیم هست و توانایی حفظ کلسترول و قند خون در سطوح مناسب را دارد. همین طور، این نوشیدنی از محتوای کالری و قند پایین سود میبرد.مواد معدنی و ویتامین هاي موجود در آب هویج در کنار یکدیگر از ابتلا به دیابت پیش گیری می‌کنند.افزون بر این، آب هویج ترشح صفرا را افزایش می دهد که به چربی سوزی کمک می‌کند و از این جهت، در کاهش وزن نقش دارد.

 

3. پاک‌سازی کبد
آب هویج میتواند به پاک سازی و زهر‌زدایی کبد کمک کند. مصرف منظم آب هویج میتواند به پاک‌سازی سموم از کبد کمک کند.

 

4. درخشش پوست
آب هویج حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی مثل پتاسیم هست که از ویرانی سلولی پیشگیری میکنند و از این جهت، پوست را تندرست و جوان نگه می دارند.این مواد مغذی از پوست در مقابل خشکی، لکه ها، و زخم ها محافظت میکند و رنگ پوست را بهبود می بخشند.آن چه در نتیجه مصرف هرروز آب هویج رخ میدهد

 

5. تقویت استخوان ها
آب هویج منبع خوبی برای ویتامین K هست که در پروسه پروتئین سازی بدن نقش دارد. این ویتامین در پیوند با کلسیم به بهبودی سریع‌تر، به خصوص در مورد شکستگی استخوان، کمک می‌کند.

 

6. افزایش سوخت و ساز
آب هویج حاوی فسفر هست که نرخ سوخت و ساز در بدن را افزایش می دهد، احساس درد پس از انجام ورزش را کاهش می دهد و از بهره گیری بهینه انرژی در بدن اطمینان حاصل می‌کند.همین طور، آب هویج سرشار از ویتامین ب-کمپلکس هست که به شکستن پروتئین، گلوکز و چربی کمک میکند، سوخت و ساز را افزایش می دهد و در عضله سازی نقش دارد و بر همین زمینه، به کاهش وزن کمک می‌کند.

 

7. حفظ سلامت دهان و دندان
آب هویج حاوی مواد مغذی هست که می‌توانند سیستم ایمنی را تقویت کنند و توانایی بدن برای مبارزه با باکتری هایي که وارد دهان شده و روی دندان ها و لثه ها تکثیر می‌شوند را افزایش دهند.آب هویج خواص ضد باکتری دارد و میتواند از پوسیدگی دندان پیشگیري کند. افزون بر این، هویج می‌تواند به پاک سازی لکه ها و پلاک ها از روی دندان ها کمک کند.

 

فیبر موجود در هویج میتواند بعنوان یک مسواک طبیعی برای دستگاه گوارش عمل کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
فیبر می‌تواند باکتری هاي ناخواسته را از روده شما حذف کرده و گوارش بهتر مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی را بهبود ببخشد.

 

8. پیشگیری از سرطان
برخی مواد زائد که به اسم رادیکال هاي آزاد شناخته میشوند میتوانند در بدن باقی بمانند. آن ها عناصری بی نظیر زیان آور برای سلول ها میباشند.با مصرف مواد خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان ها قادر هستید با رادیکال هاي آزاد مبارزه کنید. از این جهت، خطر ابتلا به سرطان کاهش مییابد.بنابر نتایج برخی مطالعات، هر 100 گرم هویج دارای 33 درصد ویتامین A، 5 درصد ویتامین B6، و 9 درصد ویتامین C هست، که همگی در کنار هم با رادیکال هاي آزاد مبارزه میکنند.

 

9. بهبود سلامت قلب
برای حفظ سلامت قلب باید سطوح استرس را کاهش دهید، به طور منظم ورزش کنید و به میزان کافی بخوابید. همین طور، دنبال کردن یک رژیم خوراکی تندرست و متعادل برای بهره‌مندی از اثرات مثبت اهمیت دارد.هویج سرشار از فیبر خوراکی و آنتی اکسیدان ها هست و از این جهت، برای سلامت قلب بی نظیر خوب هست.افزون بر این، هویج میتواند به حفظ گردش خون مناسب و حذف پلاک از شریان ها کمک کند.