پارس ناز پورتال

فیس بوک به تبعیض نژادی محکوم شد

فیس بوک به تبعیض نژادی محکوم شد

فیس بوک به تبعیض نژادی محکوم شد 

شرکت فیس بوک اکنون در اتهام تبعیض نژادی قرار گرفته است و باید دید در مقابل این اتهام چه جوابی برای گفتن دارد. یک گزارش جدید که اخیراً منتشرشده، ادعا می‌کند که فیس‌بوک غول شبکه‌های اجتماعی ، اخیراً به سفارش‌دهندگان تبلیغات اجازه می‌دهد تا بین کاربران و افرادی که این تبلیغات را مشاهده می‌کنند، بر اساس نژاد تبعیض قائل شوند.

 

از سایت پروپابلیکا این شبکه اجتماعی اخیراً به سفارش‌دهندگان تبلیغات خود اجازه می‌دهد تا مخاطبین هدف خود را بر اساس زمینه قومی و نژادی خودشان محدود کنند یا به‌عبارت‌دیگر افرادی با نژادهای آفریقایی-آمریکایی، آسیایی یا اسپانیایی‌زبان را از بین مخاطبین خود حذف کنند.

 

این در حالی است که شبکه فیس‌بوک و مدیران آن همواره ادعا می‌کنند که سیاست‌های آن‌ها انتشار تبلیغات تبعیض‌آمیز را برای تمامی سفارش‌دهندگان تبلیغ ممنوع کرده است.اما این سازمان غیرانتفاعی روزنامه‌نگاری تحقیقی تصویری از صفحه‌نمایشی حاوی بخش تنظیم و سفارش تبلیغات از سایت فیس‌بوک را منتشر ساخته است که نشان‌دهنده این گزینه حذف نژادی هست:

فیس بوک به تبعیض نژادی محکوم شد

پس به‌طور خیلی ساده می‌توان ادعا کرد که در حال حاضر اگر کسی قصد داشته باشد که مثلاً یک فرد با نژاد آفریقایی-آمریکایی، آسیایی یا اسپانیایی‌زبان آگهی فروش خانه او را نبیند، این خواسته وی در شبکه فیس‌بوک ممکن هست. اما توجه به این نکته ازاین‌جهت مهم است که این موضوع نه‌تنها غیراخلاقی است، بلکه بر اساس قوانین بین‌المللی، خلاف قانون محسوب می‌شود.

 

چنانچه این سازمان روزنامه‌نگاری تحقیقی بیان می‌دارد این مورد به‌صورت کاملاً روشن در قوانین دولتی آمریکا منع شده و به‌طور صریح هرگونه آگهی مرتبط با اجاره یا خریدوفروش واحدهای مسکونی یا به‌طورکلی املاک را که محدود به گروه خاص بر اساس نژاد، جنسیت، رنگ، مذهب، ملیت، وضعیت تأهل یا نقص و عضو و . . . باشد را چه به‌صورت چاپی یا غیر چاپی ممنوع می‌کند.

 

اما شبکه فیس‌بوک در گزارشی مطرح کرده که این گزینه برای محدود کردن مخاطبین یک آگهی برای سفارش‌دهندگان تبلیغ در نظر گرفته‌شده بر روی تمامی دیگر شبکه‌ها و فضای قبول کننده چنین تبلیغاتی مورداستفاده قرار می‌گیرد و نه‌تنها امکان حذف یک مخاطب اسپانیایی‌زبان را فراهم می‌آورد، بلکه به‌صورت عکس می‌تواند بیننده یک تبلیغ را تنها محدود به افراد اسپانیایی‌زبان کند.

 

همچنین فیس‌بوک ادعا کرده است سیاست‌های تبلیغاتی آن‌ها نشر تبلیغاتی که به‌طور صریح در متن آن‌ها اشاره به‌نوعی تبعیض شده باشد را منع کرده است و اگر آن‌ها مثلاً با تبلیغی مواجه شوند که مثلاً یک فرصت استخدام را تنها برای افراد سفیدپوست باز گذاشته یا اجاره یک واحد آپارتمانی به افراد دارای نقص عضو را رد کرده باشد، شدیداً با آن برخورد می‌کنند.

 

فیس‌بوک در گزارش خود همچنین ادعا کرده که تمایل به یک قوم خاص با نژاد موضوعی کاملاً متفاوت بوده و نباید با یکدیگر برابر دانسته شوند.