پارس ناز پورتال

فیلم های علمی تخیلی که در واقعیت ممکن هستند

مجموعه : اخبار سینما
فیلم های علمی تخیلی که در واقعیت ممکن هستند

فیلم های علمی تخیلی که در واقعیت ممکن هستند 

شمار زیادی از فیلم های علمی تخیلی ساخته شده اند که در سال هاي بعد علم به طور واضح آنان را به حقیقت تبدیل کرده هست یا در شرف کشف آن میباشد. هرگاه که فیلم علمی , خیالی جدیدی توزیع می‌شود, محققان و دانشمندان کوشش می‌کنند به میدان آمده و تمامی گاف هاي علمی فیلم را بازگو کنند.

 

اما برخی اوقات این فیلم ها حکایت هاي خود را در مسیری موافق با علم پیش میبرند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با فیلم هایي آشنا کنیم که رویدادها و گزاره هاي مطرح شده در آنها توسط دانشمندان تایید شده هست.

 

1- مریخی «2015»

فیلم های علمی تخیلی که در واقعیت ممکن هستند

اضافه بر به عکس کشیدن سختیهای ساختن زندگی در مریخ, فیلم “مریخی” «The Martian» به دلیل دقت دقیق و ریزی که به واقعیت هاي علمی داشته هست مورد دقت قرار گرفت. حتی تعدادی از متخصصان ناسا و علوم فضایی این فیلم را به علت رعایت کردن جزییات علمی دقیق در مورد شرایط فضا و کره ي مریخ به خصوص نشان دادن جاذبه در این سیاره ستایش کردند.

 

از آن جاییکه جاذبه مریخ تنها به اندازه ي 30 تا 40 درصد جاذبه زمین قدرت دارد این موضوع باعث میشود که اشیاء در هنگام افتادن در سطح مریخ با سرعت بسیار کمتری نسبت به زمین فرود بیایند.هم‌چنین در این فیلم نشان داده شده که مت دیمون کپسولی به وزن حدود 90 کیلوگرم را با خود همراه دارد به گونه ای که انگار هیچ وزنی ندارد

 

و این موضوع به علت کم بودن میزان جاذبه در مریخ واقعیت دارد. هم‌چنین متخصصان علوم فضایی گفته اند که بهره گیری از نیروی جاذبه برای نجات مت دیمون در این فیلم نه تنها ممکن بوده بلکه در زندگی حقیقی نیز رخ داده هست. این روش توسط یک ریاضیدان به اسم مایکل مینوویچ کشف شده و برای رساندن فضاپیماهای دیگر برای رسیدن به مدار مشتری و حتی دورتر نیز مورد بهره گیری قرار گرفته هست.

 

2- ماه «2009»

فیلم های علمی تخیلی که در واقعیت ممکن هستند

گذشته از اینکه فیلم “ماه” «Moon» در سال 2009 وارد سینماها شود, دانکن جونز فیلمش را برای جمعی از متخصصان ناسا در مرکز فضایی هوستون نمایش داد و از انها خواست که نظرات و انتقادهای خود را در مورد آن ابراز کنند.در نهایت مشخص شد که کمتر کسی در مورد به عکس کشیده شدن حفاری در ماه در این فیلم ایرادی میبیند.

 

حتی شمار زیادی از انها از دانش دانکن جونز در این راستا حیرت زده شدند زیرا شمار زیادی از آنها در آن زمان در حال تعلیم مشاهده در مورد شمار زیادی از مطالب ارائه شده در فیلم او بودند. یکی از این متخصصان اعلام کرد که او بر روی پروژه اي برای تولید بتن از سنگ ها و خاک سطح ماه کار می‌کند.

 

همین طور بسیاری به دلیل به عکس کشیدن عملیات اکتشاف خودکار با بهره گیری از یک عامل انسانی بعنوان ناظر این فیلم را مورد ستایش قرار دادند زیرا چنین روشی را بسیار مقرون به صرفه می‌دانستند. به نظر می‌رسد که دانکن جونز از علم زمان خود جلوتر بوده هست.

 

3- آغازگر «2004»

فیلم های علمی تخیلی که در واقعیت ممکن هستند

احتمالا باورکردنی نباشد اما برخی از دانشمندان بر این باورند که سفر در زمان امکان‌پذیر خواهد بود اگر چه این موضوع به این زودی قابل درک نخواهد بود. به همین ترتیب شمار زیادی از فیلم ها و سریال ها از سفر در زمان بعنوان یک موضوع داستانی دیدنی بهره گیری کرده اند. فیلم “آغازگر” «Primer» حکایت دو مرد جوان را روایت میکند که به طور اتفاقی یک اتومبیل سفر در زمان را در گاراژ منزل ي خود می سازند.

 

در این فیلم این دو بر روی یک پدیده ي علمی که به آن از هم پاشیدگی جاذبه هست کار می‌کنند که میتواند منجر به معلق شدن اشیاء شود. دیدنی اینکه شین کاروث, نویسنده و کارگردان این فیلم از اتفاقی بودن نوآوری ترانزیستور توسط جان باردین الهام گرفته و می‌گوید; ” در طول تاریخ حکایت هاي بسیاری

 

از ابتکار وجود دارد که در آن شما به سمت یک چیز خاص در حال حرکت بوده اید اما ناگهان اثرات جانبی رخ داده که بعدها مشخص شده چیزهای باارزشی بوده اند”.

 

4- چشمه «2006»

فیلم های علمی تخیلی که در واقعیت ممکن هستند

فیلم “چشمه” «The Fountain» که یکی دیگر از فیلمهای پیچیده ي دارن آرونوفسکی هست احتمالا آخرین فیلمی باشد که تماشاگران از آن انتظار انطباق با واقعیت و علم را داشته باشند اما باید بدانید که این فیلم در موارد زیادی با دنیای علم مطابقت دارد. در فیلم شخصیت ایزی به علت تومور پایه ي مغز در مورد معنای زندگی و کلیت آن به تفسیرهای فیلسوفانه روی می آورد و به بحث در مورد آفرینش در کل میپردازد.

 

یک متخصص ستاره شناسی معروف به اسم کارل ساگان در این خصوص میگوید که هر عنصری که در جدول تناوبی وجود دارد از انفجار هسته ي ستارگان تشکیل شده و در نتیجه ي این انفجار به سراسر جهان هستی پراکنده شده هست. بدین ترتیب هر چیزی که در این جهان وجود دارد از انفجار ستاره اي به وجود آمده هست.

 

5- درخشش ابدی یک ذهن پاک «2004»

فیلم های علمی تخیلی که در واقعیت ممکن هستند

فیلم “درخشش ابدی یک ذهن پاک” «Eternal Sunshine of the Spotless Mind» با بازی جیم کری تصویری حقیقی و دقیق را از پاک کردن انتخابی و هدفمند ذهن ارائه می‌دهد. اگر چه در زمان آماده که این مطلب نوشته می‌شود علم انجام اینکار بدست نیامده هست

 

اما نحوه ي کارکرد چنین روشی به دقت و به درستی در فیلم نمایش داده شده هست. برای اینکه این روش پاک سازی خاطرات عملی شود, روند تولید پروتئین در مغز باید هم زمان با تحریک شدن حافظه متوقف گردد.با یادگیری و به یخاطر سپردن مسائل تازه, شکل مغز ما نیز تغییر خواهد کرد اگر چه در تراز بسیار کوچک. وقتی که به یک

 

حافظه دسترسی پیدا میشود, اتصالات جدیدی بین آن حافظه و هر چیزی که در زمان به تذکر رخ میدهد ساخته خواهد شد. به عبارت دیگر مسیرهای جدیدی برای دستیابی به حافظه باز خواهد شد. تنها چیزی که لازم هست ماشینی با دقت کافی خواهد بود که بتواند این اتصالات را شناسایی کرده و آنها را حذف نماید.

 

6- گزارش اقلیت «2002»

فیلم های علمی تخیلی که در واقعیت ممکن هستند

اگر چه پیش بینی اینکه در آینده چه جنایتی رخ می‌دهد فراتر از غیرممکن خواهد بود اما برخی از واقعیت هاي علمی نشان داده شده در فیلم “گزارش اقلیت” «Minority Report» نه تنها ممکن بوده بلکه از گذشته نیز وجود داشته اند. در تمام طول فیلم شخصیت تام کروز و کمپانی او از انواع گوناگونی از گجت هاي دقیق که شامل صفحات لمسی متعدد و اسکنرهای عنبیه چشم میباشند بهره گیری میکنند.

 

نه تنها اسپیلبرگ فرآوری چنین تکنولوژی هایي را به خوبی پیش بینی کرده بود بلکه به خوبی می‌دانست که این تکنولوژی فراگیر نیز خواهد شد. همین طور با توزیع فیلم شمار زیادی از شرکت هاي فعال در حوزه ي تکنولوژی شروع به گسترش تکنولوژی هایي کردند که در فیلم به نمایش درآمده بود, از جمله حشرات رباتیک و تبلیغات شخصی شده.

 

7- بین ستاره اي «2014»

فیلم های علمی تخیلی که در واقعیت ممکن هستند

فیلم “بین ستاره اي” «Interstellar» یکی دیگر از شاهکارهای کریستوفر نولان مثل فیلمهای دیگر نولان به سرعت مورد بررسی دانشمندان و محققان علوم فضایی قرار گرفت. اگر چه این افراد خیلی سریع به دنبال اشتباهات علمی فیلم رفتند اما واقعیات بزرگی که در آن به نمایش درآمده بود

 

را نادیده گرفتند از جمله سوراخ هاي تاریک و کرم چاله ها. در واقع کریستوفر نولان با کمک یک متخصص فیزیک و علوم فضایی و با بهره گیری از معادلات نظریه ي نسبیت انشتین توانست این پدیده هاي بصری را به عکس بکشد.به قول ي نولان آنها در تولید این عکسهای چنان دقتی را در جزییات به کار بردند که در عکسهای آن 23 میلیون پیکسل وجود داشت

 

که تماماً با معادلات انیشتین مطابقت داشتند. هم‌چنین این دو اعلام کردند که انها چیز جدیدی را کشف نکرده بودند بلکه راه هاي جدیدی را برای تولید این شبیه سازی ها گسترش دادند. پس نه تنها این فیلم در این حوزه کاملاً با علم همگام بود بلکه حتی در گسترش ي علم نیز مشارکت داشت.

 

8- 2001; یک ادیسه فضایی «1968»

فیلم های علمی تخیلی که در واقعیت ممکن هستند

اضافه بر اینکه فیلم حماسی و کلاسیک استنلی کوبریک با عنوان “2001; یک ادیسه فضایی” «2001; A Space Odyssey» ترقی هایي را به عکس میکشید که امروزه شاهد با واقعیت پیوستن آنها هستیم, اما این فیلم را باید به دلیل به عکس کشیدن سکوت در فضا, جاییکه هیچ کسی نمیتواند

 

صدای موتور یک شاتل یا فریاد و جیغ کسی را بشنود ستایش کرد. همین طور کوبریک برای تولید این فیلم به طور دائم با گروهی از متخصصان علوم هوافضا در رابطه بود و برای فرآوری فضاپیمای نمایش داده شده در فیلم و حتی لباس هایي که فضانوردان در فیلم به تن میکنند نیز با آنها مشورت میکرد.

 

این متخصصان بر پروسه تولید فضاپیمای به نمایش درآمده در فیلم از ابتدا تا انتها و در کوچک ترین جزییات کنترل داشتند. اما پیشرفته ترین مشارکت علمی که در تولید این فضاپیما شکل گرفت عدم بهره گیری از شکل آیرودینامیکی برای شاتل بود زیرا به انجام چنین کاری به علت خلاء موجود در فضا نیازی نیست.

 

نتیجه ي این مشارکت نه تنها تولید فیلم دقیق از لحاظ علمی بلکه بهره گیری از تکنولوژی بود که از زمان خود جلوتر بوده و امروزه دانشمندان علوم هوا فضا به آن دست یافته اند.