پارس ناز پورتال

قهوه اسپشیالیتی چیست؟ معرفی بهترین فروشگاه قهوه اسپشیالیتی

قهوه اسپشیالیتی چیست؟ معرفی بهترین فروشگاه قهوه اسپشیالیتی

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است. اما همه قهوه ها مانند هم نیستند. عوامل بسیاری بر کیفیت، طعم و عطر قهوه تاثیر گذار است. از جمله این عوامل محل کشت، نژاد، نحوه برداشت و آماده سازی و برشته کردن قهوه است.

 

در این مقاله ابتدا توضیح می‌دهیم که قهوه اسپشیالیتی چیست و چگونه بهترین قهوه اسپشیالیتی را انتخاب کنیم. بعد از آن ۳ فروشگاه معتبر ایران و جهان را جهت خرید قهوه با بالاترین کیفیت معرفی خواهیم کرد.

 

قهوه اسپشیالیتی چیست؟

هر چند قهوه های بسیار گران قیمت در جهان وجود دارند. اما قهوه اسپشیالیتی از بهترین انواع قهوه در دسترس برای مردم است.قهوه اسپشیالیتی به قهوه هایی گفته می شود که بالاترین استاندارد ها از لحظه کشت در مزرعه تا رسیدن به فنجان شما برای آن رعایت شده باشد.

 

قهوه اسپشیالیتی در مناطق کوچک و محدودی در جهان کشت می شود.این مناطق شرایط ویژه ای دارند که عطر و طعم قهوه کشت شده در آن ها بسیار بی عیب و نقص از کار در می آید. قهوه اسپشیالیتی به دقت و با دست برداشت، خشک و سورت می شود.

 

میزان استفاده از کود ها و سموم شیمیایی، مقدار رسیدن و نحوه چیدن میوه قهوه، تعداد ناخالصی و دانه معیوب در نمونه های قهوه و شیوه رست کردن همه در اسپشیالتی شدن قهوه تاثیر دارد و برای داشتن یک قهوه اسپشیالیتی همه این موارد به دقت کنترل می‌شود.

 

نوع معمولی قهوه در بازار قهوه تجاری نام دارد. این نوع قهوه به صورت عمده و صنعتی تولید می شود و کیفیتی معمولی دارد. اگر شما به دانه های قهوه تجاری نگاه کنید تعداد بیشتری دانه ناقص و خراب نسبت به قهوه اسپشیالیتی مشاهده خواهید کرد. قهوه های تجاری نسبت به قهوه اسپشیالیتی بیشتر تفت داده می شوند تا طعم و عطر نامطبوع حاصل از این دانه ها کمتر شود.

 

انتخاب بهترین قهوه اسپشیالیتی

بهترین راه برای انتخاب قهوه مطابق با سلیقه هر شخص تجربه کردن و چشیدن طعم قهوه مناطق مختلف جهان است. بعد از چندین بار تست کردن قهوه های مختلف به تدریج ذائقه شما با طعم های متفاوت قهوه آشنا می‌شود و قادر به لذت بردن از این تفاوت ها می‌شوید.

 

معمولا قهوه با کیفیت در هنگام فروش دارای اطلاعاتی در مورد طعم و ویژگی های خود است. این اطلاعات شامل میزان اسیدیته و ترشی، بادی یا غلظت، تلخی، آروما یا رایحه و طعم و افتر تست یا ماندگاری طعمی هستند. شما می‌توانید به کمک این اطلاعات انتخاب بهتری در هنگام خرید داشته باشید.

 

اسیدیته یا ترشی قهوه

اسیدیته به طور کلی کمک به شفاف شدن طعم قهوه می‌کند. در قهوه های با اسیدیته بالاتر طعم ها واضح تر هستند و حس تازگی بیشتری به دهان منتقل می‌کنند.به طور کلی قهوه های عربیکا اسیدیته بالاتری نسبت به روبوستا دارند و همچنین قهوه های عربیکایی که در ارتفاعات بالاتر کشت شده اند اسیدی تر هستند.

 

به عنوان مثال قهوه های کشور اتیوپی مثل یرگاچف و سیدامو اسیدیته بالایی دارند ولی قهوه های برزیلی مثل سانتوس و ریو اسیدیته بسیار پایین دارند. میزان رست قهوه نیز بر اسیدیته قهوه تاثیر گذار است. هر چه رست قهوه تیره تر باشد ترشی و اسیدیته قهوه کمتر خواهد شد.

 

بادی یا غلظت قهوه

بادی یا غلظت قهوه در مورد حس غلظت قهوه در هنگام نوشیدن است. هر چه بادی قهوه بیشترباشد از میزان آبکی بودن آن در هنگام نوشیدن کم می‌شود. به طور کلی قهوه های کشت شده در ارتفاعات پایین مانند قهوه های آسیایی و آمریکایی جنوبی بادی قوی تری دارند.

 

و قهوه های پرورش یافته در مزارع مرتفع آفریقا و آمریکای مرکزی بادی سبک تری دارند. رست کردن قهوه نیز بادی آن را افزایش می‌دهد. این موضوع به علت کاراملی شدن قند های موجود در قهوه است. پس قهوه های دارک غلیظ تر از قهوه های مدیوم خواهند بود.

 

تلخی قهوه

هر چند بسیاری از افراد اندکی تلخی را در فنجان قهوه خود ترجیح می‌دهد اما به طور کلی تلخی قهوه امری منفی تلقی می‌شود و بسیاری از افراد قهوه با تلخی کمتر را ترجیح می‌دهند. قهوه های روبوستا و قهوه های دارک تلخی بیشتری دارند اما عوامل دیگری نیز باعث تلخ شدن قهوه می‌شود.

 

به طور مثال دم کردن قهوه با آب جوش یا دم کردن به مدت بیش از اندازه طولانی قهوه را تلخ می‌کند. همچنین رعایت نکردن زمان عصاره گیری در هنگام تهیه اسپرسو باعث تلخ شدن اسپرسو می شود.

 

آروما یا رایحه و طعم

آروما به نوت های طعم و بوی قهوه اشاره دارد. این نوت ها بنا بر نژاد، محل کشت و پروسه آماده سازی و میزان برشتگی می‌تواند متفاوت از یکدیگر باشند. به عنوان مثال قهوه های عربیکا برزیلی عمدتا نوت های فندقی دارند در حالی که قهوه های عربیکا اتیوپی سیدامو نوت های میوه ای و وانیلی دارند.

بهترین فروشگاه های قهوه ایران و جهان ،فروشگاه قهوه زیگ زاگ

بهترین فروشگاه های قهوه ایران و جهان

 

  • فروشگاه آنلاین مکسی کافی : maxicoffee.com یک فروشگاه فرانسوی تخصصی قهوه است. در این فروشگاه قهوه، علاوه بر ارائه محصولات مکسی، برند های معروف قهوه مثل ایلی نیز ارائه می شود.مکسی کافه ابزار دم آوری و آسیاب و سرو قهوه نیز می فروشد که به نظر ما لازمه هر فروشگاه قهوه آنلاینی است. طبق بررسی های ما فروشگاه مکسی کافی ماهیانه حدود یک میلیون نفر بازدید کننده دارد و این عدد بسیار بالایی برای فروشگاهی است که صرفا در زمینه قهوه فعال است.

 

  • فروشگاه قهوه زیگ زاگ : با خرید قهوه از zigzagcoffee.com شما به تنوع خوبی از قهوه ها دسترسی خواهید داشت. این فروشگاه ایرانی به صورت آنلاین فعالیت می‌کند و قهوه را به صورت تازه رست شده به دست مشتری می‌رساند. زیگ زاگ قهوه را به خواست مشتری درست قبل از ارسال آسیاب می‌کند و این موضوع باعث حفظ کیفیت قهوه می‌شود. هر چند توصیه ما به شما خرید قهوه به صورت دانه و آسیاب کردن آن قبل از مصرف است. کیفیت قهوه های ارائه شده در قهوه زیگ زاگ بالا بوده و برای مشتریان دائمی خود تخفیف های خوبی در نظر گرفته اند. این فروشگاه در شهر تهران ارسال فوری و پستی و در سایر شهر ها ارسال به صورت پستی دارد.

 

  • قهوه لاواتزا یا لاوازا : تقریبا هیچ قهوه دوستی در دنیا وجود ندارد که با lavazza.com آشنا نباشد. این قهوه ایتالیایی نیازی به تعریف ما ندارد و اگر از دوست داران قهوه هستید حتما این برند را امتحان کنید. خبر خوب اینکه با وجود اینکه این برند به صورت رسمی و آنلاین در ایران به فروش نمی رسد اما بسیاری از فروشگاه ها اقدام به واردات آن کرده اند و شما می توانید از فروشگاه های ایرانی نیز قهوه لاوازا را تهیه کنید.

فروشگاه آنلاین مکسی کافی ،قهوه لاواتزا یا لاوازا

کلام آخر

قهوه تنها یک نوشیدنی ساده نیست. عوامل بسیاری بر کیفیت قهوه تاثیر گذار هستند و اگر شما به دنبال قهوه خاصی هستید حتما باید این عوامل را در نظر بگیرید. امروزه در دنیا فروشگاه های قهوه آنلاین بهترین کیفیت قهوه را ارائه می دهند و پای این فروشگاه ها به ایران نیز باز شده است.

 

بهترین و مطمئن ترین راه خرید قهوه با کیفیت خرید از فروشگاه های آنلاینی است که به صورت تخصصی به فروش قهوه مشغول هستند و خرید از سوپرمارکت یا فروشگاه های ناشناس و غیر تخصصی توصیه نمی شود.