پارس ناز پورتال

وقتی ماری جوانا همه مغز و بدن را تسخیر می کند

وقتی ماری جوانا همه مغز و بدن را تسخیر می کند

وقتی ماری جوانا همه مغز و بدن را تسخیر می کند 

ماری جوانا ماده مخدر بسیار پرمصرفی در دنیا هست که در ایران آن را به عنوان حشیش می شناسند و بصورت سیگاری به مصرف میرسد. مصرف ماری جوانا امروزه در بین جوانان کشورهای گوناگون دنیا از جمله ایران افزایش پیدا کرده هست. در این مقاله به بررسی تاثیرات مصرف ماری جوانا بر روی مغز و بدن انسان پرداخته ایم.

 

با مصرف ماری جوانا «علف هرز» که از گیاه کانابیس یا شاهدانه به دست می آید، ماده‌اي به نام دوپامین در بدن ترشح میشود. 2 ماده‌ي اصلی موجود در گیاه ماری جوانا، کانابیدیول «CBD» و تتراهیدروکانابینول «THC» با تاثیر در سلول‌هاي مغز باعث ترشح دوپامین می شود.

 

دوپامین بخشی از سیستم پاداش مغز هست که بعد از مصرف این ماده‌ي مخدر باعث سرخوشی انسان میشود. بعضی از تحقیقات نشان میدهد که بهره گیری‌ي آن اضافه بر تسکین دردها، اثرات مخربی روی بدن و مغز انسان دارد.

 

مصرف ماری جوانا و تاثیرات آن روی مغز و بدن انسان

زمانی که ماده فعال ماری جوانا یعنی THC به مغز می‌سد، مغز هورمون دوپامین را آزاد میکند و به همین علت، احساس خوبی به ما دست میدهد. دوپامین بخشی از سیستم پاداش مغز هست که باعث می شود انسان احساس خوشحالی و سرخوشی داشته باشد.

 

این همان ماده‌اي هست که هنگام انجام کارهای لذت بخشی مثل غذا خوردن در بدن ما ترشح می شود. همین امر میتواند در بعضی موارد به بدن ما آسیب بزند. اگر بیش از حد احساس رضایت به شما دست دهد، ممکن هست دیگر احساسات خوب را کمتر حس کنید و به اصطلاع به آن معتاد شوید.

 

باعث افزایش ضربان قلب میشود

بعد از 20 الی 30 دقیقه مصرف ماری جوانا، ضربان قلب فرد بین 20 تا 50 ضربه افزایش می‌یابد. همین طور براساس گزارش «موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر»، افزایش ضربان قلب می تواند 20 دقیقه تا 3 ساعت ادامه داشته باشد. تحقیقات جدید از ارتباط بین مصرف ماری جوانا و افزایش ریسک مریضی‌هاي قلبی خبر میدهد.

 

در تسکین بعضی از دردها موثر هست

این علف، حاوی کانابیدیول «CBD» نیز هست که تصور میشود عامل ایجاد حس سرخوشی ناشی از مصرف ماری جوانا توسط این ماده شیمیایی صورت میگیرد و همین طور در درمان انواع خاصی از صرع در دوران کودکی کمک می کند.

 

میتواند در نظارت حملات صرعی خوب باشد

اخیرا دارویی به نام “Epidiolex” که از مشتقات شاهدانه هست، توانسته تاییدیه‌هاي لازم را از سازمان جهانی دارو و درمان دریافت کند که در کاهش تشنج و درمان نوع نادری از مریضی صرع در کودکان بسیار موثر هست. یافته‌هاي جدید مطالعات بالینی در آوریل 2017 در آکادمی نورولوژی کشور آمریکا، منتشر خواهد شد.

 

باعث به هم خوردن تعادل بدن می شود

مصرف ماری جوانا باعث کاهش تعادل می شود زیرا نیمکره‌هاي مغز راکه در حفظ تعادل، هماهنگی کارها، واکنش‌ها، درک زمان و مسافرت، تصمیم‌گیری، هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها و هوشیاری نقش دارد، مختل میکند.

 

باعث سرخی چشم‌ها می شود

مصرف ماری جوانا باعث گشاد شدن رگ‌هاي خونی شده و در نتیجه باعث قرمز شدن چشم‌هاي شما میشود.

 

باعث افزایش شدید اشتها میشود

بعد از مصرف سیگاری ماری جوانا میل به خوردن خوراکی چندان شده و اشتهای فرد را افزایش میدهد. بعد از خوردن یک وعده‌ي خوراکی، تعدادی از سلول‌هاي مغز فعال شده و احساس سیری به ما دست می دهد. اما ظاهرا ماده‌ي روانگردان ماری جوانا باعث فعال شدن «سلول‌هاي سرکوبگر اشتها» شده و احساس گرسنگی میکنیم.

 

تاثیر منفی روی حافظه‌ي کوتاه مدت دارد

این ماده‌ي مخدر حافظه‌ي کوتاه مدت مغر را مختل کرده و باعث تغییر روش پردازش اطلاعت مغز می شود که هنوز دانشمندان علت این اتفاق را نمیدانند. با دقت به گزارش NASEM شواهد جدیدی نشان دهنده‌ي ارتباط بین مصرف شاهدانه و پیشرفت تحصیلی هست، مخصوصا در ارتباط با کسانی که از دوران بلوغ به‌طور منظم سیگار می‌کشیدند.

 

نوجوانانی که طی 3 سال مداوم و هر روز ماریجوانا​ مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که هرگز از این ماده بهره گیری نکرده‌اند، حافظه بسیار ضعیف‌تری دارند.

 

باعث افزایش خطر افسردگی می شود

در مقایسه با افرادی که هرگز ماری‌جوانا مصرف نمی کردند، آن دسته از مصرف‌کنندگان ماری‌جوانا که به این ماده وابستگی نداشتند، 1.6 برابر اکثر در خطر ابتلا به مرحله اول افسردگی ماژور قرار داشتند. مطالعه‌‌ي جدید در هلند نشان میدهد که سیگار کشیدن علف هرز خطر ابتلا به افسردگی را در جوانانی که ژن سرتونین «serotonin gene» دارند، بالا میبرد.

 

خطر ابتلا به اسکیزوفرنی را افزایش می دهد

نتایج مطالعات جدید محققان نشان می دهد که بهره گیری از ماریجوانا علی‌رغم کاهش لحظه‌اي اضطراب، منجر به اسکیزوفرنی شدید میشود. محققان هنوز درمورد اثرات مصرف ماری‌ جوانا خوشبین نیستند و بعضی تحقیقات نشان می دهد که بهره گیری از ماری‌جوانا در بین نوجوانان آن ها را به شدت در معرض خطر اسکیزوفرنی قرار میدهد و مطالعه دیگری در این ارتباط، تخریب شدید مغز به علت مصرف بیش از اندازه ماری ‌جوانا را تایید کرده هست.

 

باعث تغییرات خاصی از مغر می شود

برخلاف الکل که هیچکدام از اتم‌هایش شبیه اتم‌هاي بدن شما نیستند؛ ماریجوانا حاوی مولکول‌هایي‌ هست که بسیار شبیه مولکول‌هاي مغز ما میباشند؛ کانابینوئیدها «Cannabinoids». این کانابینوئیدها انتقال دهنده‌هاي خاصی میباشند که هنگام خستگی و توقف سلول‌هاي عصبی، آزاد میشوند.

 

سلول‌هاي عصبی برای پیش گیری از یکسره شدن صدمات احتمالی به‌طور موقت غیر فعال میشوند. اینکار مغز شما قادر می‌سازد تا عملکردی بازرسی شده و آرام داشته باشد. اما کانابینوئیدها در قسمت‌هایي از مغز، این عملکردها را مختل میکنند. آن ها زمان استراحت سلول‌هاي عصبی که هنوز فعال میباشند را به‌هم زده و باعث می شوند افکار، تصورات و قدرت ادراک شما بالا رود.

 

تاثیر بدی روی شش‌هاي بدن دارد

دانشمندان هنوز نمیدانند که آیا ماری جوانا به سرطان ریه مرتبط هست یا خیر. اما این فرآیند، ریه‌هاي شما را تحریک می‌نماید، به همین علت هست که افرادی که ماریجوانا را به‌طور منظم مصرف میکنند به احتمال چندان دارای حالت سرفه و مشکلات بهداشتی مرتبط با ریه مثل سرماخوردگی، درد قفسه سینه و عفونت ریه میباشند.

 

عملکرد بعضی از ورزشکاران را بالا می برد

 به گزارش پارس ناز بعضی از وزرشکاران مخصوصا در ورزش‌هاي استقامتی و ماجراجویی می گویند که بهره گیری‌ي این علف، عملکرد ورزشی آن ها را بالا می برد. این امر به علت وجود اثرات ضدالتهابی آن در تمرینات طولانی باعث ریکاوری ورزشکار میشود. بدون تحقیقات اکثر نمیتوان علت تاثیر این علف در بهبود مهارت‌هاي ورزشی را پیدا کرد.

 

اثرات منفی در دوران بارداری دارد

گزارش جدید NASEM نشان می دهد زنانی که در حین بارداری ماری جوانا مصرف می کنند، نوزادان آن ها وزن بسیار کمی دارند.