پارس ناز پورتال

ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم

مجموعه : اخبار سینما
ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم

ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم 

در برخی فیلم ها که ساخته شده است شخصیت های ماندگاری که تا ابد هم فراموش نخواهند شد به تصویر کشیده می شوند.مانند شخصیت اسکارلت در فیلم بربادرفته.ما چند شخصیت ماندگار زن تاریخ سینما را برای شما به نمایش و نقد گذاشته ایم. 

 

تاریخ سینمای جهان سرشار از داستان زنان بزرگ و قدرت مند است، زنانی که با تکیه بر قدرت و جسارت زنانگی خویش، پیش بَرَنده داستان زندگی خود و دیگران می شوند. زنان بزرگ سیاست مدار، اقتصاددان، دانشمند، هنرمند، ورزش کار، روزنامه نگار، خانه دار و…

 

که قهرمان افسانه های امروزی و مدرن هستند. ده فیلمی که در این جا به آن ها پرداخته شده، تنها تعدادی از مهم ترین فیلم هایی اند که متفاوت ترین شخصیت های زن تاریخ سینما را در خود دارند.

 

زنانی از طبقات مختلف جامعه، که هر یک در سرزمینی و در موقعیتی متفاوت، باید گلیم روزگار خویش را به تنهایی از آب بیرون بکشند. بسیاری از این فیلم ها در زمان ساخت و حتی تا امروز الهام بخش و تاثیرگذار بوده اند.

 

1- سه رنگ: آبی

کارگردان: کریستوف کیشلوفسکی

فرانسه، 1993

 

در یک حادثه رانندگی «ژولی» (با بازی ژولیت بینوش) همسر و دختر کوچکش را از دست می دهد. همسر او آهنگ ساز مشهوری است.

 

ژولی تلاش می کند از خاطرات و دل بستگی های گذشته خود جدا شود، به پاریس می رود و در آپارتمان کوچکی به صورت گم نام، زندگی می کند. قطعه ای از موسیقی شوهرش، او را به گذشته پیوند می زند. او به تدریج به این نتیجه می رسد که انسان هرگز نمی تواند آن گونه که خود می خواهد زندگی کند. آبی، اولین بخش از سه گانه معروف سه رنگ کیشلوفسکی (قبل از سفید و قرمز) است.

ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم

2- مادر

کارگردان: بونگ جون هو

کره جنوبی، 2009

 

مادری که استاد طب سوزنی است با فرزند عقب مانده اش در شهری کوچک در کره جنوبی به آرامی روزگار می گذارند که قتل وحشیانه دختری زندگی شان را به کابوس بدل می کند. ناامید از دستگاه قضایی، مادر به تنهایی برای اثبات بی گناهی فرزندش دست به کار می شود.

 

مادر فیلم بونگ جون هو، یکی از متفاوت ترین مادران تاریخ سینماست، او آن چنان هم دلی مخاطب را بر می انگیزد که حتی وقتی تبدیل به قاتلی خون سرد می شود، نمی توان از دوست داشتنش دست برداشت.

 

بونگ جون هو، کارگردان این فیلم، فیلم تحسین شده خاطرات قتل را نیز در کارنامه اش دارد.

ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم

3- ماریای باوقار

کارگردان: جاشوا مارستون

کلمبیا، 2004

 

در روستایی کوچک در کلمبیا، ماریا نوجوانی هفده ساله و باردار (با بازی کاتالینا ساندینو مورینو) با کار در یک گل خانه، هزینه های خانواده اش را تامین می کند. او از کار اخراج می شود و برای تامین هزینه های خانواده اش مجبور می شود، با عنوان حمل کننده مواد مخدر، هر بار 62 قرص کوکایین را ببلعد و به آمریکا ببرد. یک بار در نیویورک، همه چیز مثل همیشه پیش نمی رود.

 

مارستون کارگردانی یک قسمت از مجموعه «شش فوت زیر زمین» و قسمت هفتم از مجموعه «اتاق خبر» را در سال 2012 میلادی برعهده داشت. کارگردانی بخشی از فیلم «نیویورک، دوستت دارم» نیز توسط وی انجام شده.

ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم

4- پیانو

کارگردان: جین کمپیون

نیوزلند، 1993

 

داستان آدا، نوازنده پیانویی لال، که در اواسط قرن نوزدهم برای ازدواجی از پیش تعیین شده به همراه دخترش و پیانوی مورد علاقه اش به نیوزلند فرستاده می شود. همسر تازه اش در نیوزلند پیانو را به همسایه ای می فروشد و این آغاز ماجراهایی تازه است. این فیلم جین کمپیون را به اولین زنی تبدیل کرد که توانسته نخل طلای کن را به دست بیاورد.

ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم

5- قوی سیاه

کارگردان: دارن آرنوفسکی

آمریکا، 2010

 

فیلمی روان شناسانه با بازی ناتالی پورتمن و میلا کونیس. فیلم به دوره ای از زندگی یک بالرین می پردازد که در باله نیویورک تحت فشارهای سخت بیرونی و درونی قرار گرفته است. «قوی سیاه» پنجمین فیلم بلند آرنوفسکی است.

 

او به خاطر ساخته قبلی اش، «کشتی گیر»، برنده شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شد. این فیلم در سال 2011، در هشتاد و سومین دوره مراسم اسکار، برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن شد.

ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم

6- فارگو

کارگردان: جوئل و اتان کوئن

امریکا، 1996

 

در میان برف و بوران فارگو در مینه سوتا، پلیس زنی باردار (با بازی فرانسیز مک دورماند) با پی گیری و سماجت فراوان، راز قتل هایی مضحک و پیاپی را افشا می کند.

 

این «کمدی سیاه» یکی از بهترین آثار برادران کوئن است که در شصت و نهمین مراسم اسکار نامزد دریافت هفت جایزه شد و توانست دو جایزه اسکار بهترین فیلم نامه غیراقتباسی و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را به دست آورد.

 

هم چنین فیلم، جایزه بفتا، جایزه بهترین کارگردانی فستیوال فیلم کن را در سال 1996، و چندین جایزه بین المللی دیگر برای برادران کوئن را به همراه داشت. به تازگی، سریالی به همین نام و با اقتباس از این فیلم در دو فصل با داستان هایی مجزا ساخته شده است.

ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم

7- آمِلی/ سرنوشت شگفت انگیز آمِلی پولن

کارگردان: ژان پیر ژونه

فرانسه: 2001

 

آملی پولن (با بازی آدری توتو) دختر جوان تنهایی ست که بیشتر عمرش رادر رویا سپری می کند. در کودکی به خاطر داشتن مادری عصبی و پدری بی اعتنا از داشتن دوست ناامید می شود.

 

در بزرگ سالی با عنوان پیش خدمت در کافه ای کار می کند. یافتن یک جعبه قدیمی که متعلق به ساکن قبلی بوده او را به تلاش برای برگرداندن آن به صاحبش وا می دارد. شادی حاصل از این کار او را به کمک کردن به مردم علاقه مند می کند.

 

این فیلم در رشته های بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، فیلم برداری، صدابرداری و بهترین فیلم نامه غیراقتباسی نامزد اسکار شد.

ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم

8- همه چیز درباره مادرم

کارگردان: پدرو آلمادوار

اسپانیا، 1999

 

مانوئلا مادری مجرد است که پسرش، استبان، را از بدو تولدش به تنهایی بزرگ کرد.

 

آن ها در هفدهمین سالگرد تولد استبان به تماشای تئاتری می روند و پس از اجرا استبان در پی امضا گرفتن از هنرپیشه تئاتر تصادف می کند و جان می سپارد. مانوئلا در پی یافتن پدر استبان به بارسلونا بر می گردد.

 

این فیلم برنده جایزه های بزرگی از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، جایزه بفتا برای بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان و نیز چندین جایزه گویا (جوایز ملی سینمای اسپانیا) شده است.

ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم

9- تلما و لوییز

کارگردان: ریدلی اسکات

امریکا، 1991

 

جینا دیویس در نقش تلما و سوزان ساراندون در نقش لوییز، ایفاگر نقش یکی از ماندگارترین زنان تاریخ سینما هستند. یک مستخدم و زن خانه دار اهل آرکانزاس، مرد متجاوزی را به قتل می رسانند و با یک خودروی تاندربرد می گریزند.

 

«تلما و لوییز» بی تردید یکی از بهترین فیلم های جاده ای تاریخ سینماست. سوزان ساراندون و جینا دیویس به خاطر بازی در این فیلم، هر دو در شصت و چهارمین مراسم اسکار، نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن شدند.

 

گرچه در نهایت، این جایزه را در آن سال، جودی فاستر برای فیلم سکوت بره ها به خانه برد. برد پیت نیز در این فیلم یکی از نخستین تجربه های سینمایی خود را پشت سر گذاشت.

ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم

10- جوی

کارگردان: دیوید او. راسل

امریکا، 2015

 

داستان موفقیت های جوی مانگانو در دهه 1990 الهام بخش زنان بسیاری در امریکا بود که توانستند کسب و کار خودشان را ایجاد کنند. جوی در جوانی شغل های گوناگونی از جمله پیش خدمتی رستوران را تجربه کرد و روزهای سختی را به تنهایی با سه فرزندش گذراند.

 

اما او در دهه نود، زمین شویی منحصر به فرد را طراحی کرد که موفق شد بازار خوبی به دست آورد و میلیون ها دلار سرمایه نصیب او کند.دیوید او. راسل داستان زندگی جوی مانگانو را به فیلمی تاثیرگذار و الهام بخش با بازی جنیفر لارنس، بردلی کوپر و رابرت دنیور تبدیل کرد.

 

این فیلم نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم موزیکال یا کمدی شد. هم چنین جنیفر لارنس علاوه بر نامزدی اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن، برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی شد.

ماندگارترین شخصیت های زن تاریخ سینما را بشناسیم