پارس ناز پورتال

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

مثبت اندیشی چیست ؟ چگونه مثبت اندیش باشیم ؟ 

مثبت اندیشی چیست ؟ مثبت اندیشی در واقع برداشت مـا از وقایع و شرایطی اسـت کـه در زندگی داریم. نوع نگاه مـا بـه اتفاقات پیرامون مان با «برداشت خوب» یعنی مثبت اندیشی، همانگونه کـه سهراب سپهری میگوید: جور دیگر باید دید. اما مثبت اندیشی اساسا بـه این معنا نیست کـه همه ی چیز را هم خوب ببینیم و خوب جلوه دهیم. در ادامه با راه و روشهای مثبت اندیشی آشنا خواهیم شد.

 

چگونه مثبت اندیش باشیم؟

بـه هنگام صحبت از کلمات و عبارات مثبت استفاده کنید. از عباراتی استفاده کنید کـه بشما حس قدرت، شادی و موفقیت می ‌دهند. عبارات تأکیدی مثبتی هم چون «مـن لایق خوشبختی هستم» رابه طور منظم با خودتان تکرار کنید. اجازه ندهید افکار و احساسات منفی، شـما را از پا دربیاورند. حتی اگر شده فقط چند ساعت در روز رابه جوانب مثبت زندگیتان فکر کنید.

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

در زمان استرس و اضطراب، بازرسی افکار و احساسات خود رابه دست بگیرید. بـه عکسهای یا ایده‌هاي شادی بخش فکر کنید. بـه موفقیت خود باور داشته باشید. خودباوری لازمه رسیدن بـه موفقیت اسـت. اما خودباوری مطلق بـه معنای انکار اشتباهات ‌تان نیست. با بررسی و تجزیه و تحلیل خطاهای‌تان، از تکرار انها در آینده پیش گیری کنید.

 

زمانی کـه ناراحت و ناامید هستید، بجای تمرکز بر روی اشتباهات و خطا‌هایي کـه مرتکب شده‌اید، بابت کار‌هایي کـه تا کنون درست انجام داده‌اید، بـه خودتان افتخار کنید. این کـه بخاطر اشتباهات گذشته، مدام خودتان را سرزنش کنید، چیزی را تغییر نمیدهد. از این رو خطا‌هاي خودرا بخشیده، ازآن‌ها درس گرفته و رو بـه جلو حرکت کنید.

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

همیشه بـه یاد داشته باشید کـه اوضاع و شرایط میتواند بدتر از این هم بشود. پس بابت چیز‌هاي خوبی کـه در زندگی دارید، همیشه شکرگزار باشید. سعی کنید سختی‌ها و مشکلات زندگیتان را فرصتی برای قویتر شدن و بروز تغییرات مثبت در زندگی درنظر بگیرید. قدرت تجسم و تصور را دستکم نگیرید.

 

تجسم شخصیتی کـه می خواهید باشید یا تجسم موفقیت در کارتان میتواند محرکی عالی برای رسیدن بـه اهداف‌تان باشد. البته اهداف صرفا با خیال پردازی محقق نمی شوند. پس بـه راه‌ها و روش‌هاي کاربردی برای رسیدن بـه اهداف‌تان نیز فکر کنید. بجای تمرکز بر روی دلایلی کـه نمی توانید بـه اهداف خود برسید، سعی کنید فهرستی از دلایلی کـه نشان دهنده رسیدن بـه خواسته‌هاي‌تان هست را آماده کنید.

 

تمرینات مثبت نگری در محل کار

برای پیشرفت در محل کار، بطور سازنده از خودتان انتقاد کنید. انتقاد‌هاي بی جا و نامهربانانه فقط باعث تضعیف روحیه‌تان خواهند شد. تجسم گرفتن ترفیع یا اتمام موفقیت آمیز یک پروژه می تواند باعث دلگرمی و تشویق شـما شده و حس بهتری نسبت بـه وضعیت خودتان داشته باشید. زمانی کـه با مشکلی در سر کار مواجه می شوید، بجای قوز کردن در صندلی‌تان، سعی کنید صاف و درست بنشینید.

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

با قرار دادن عکسهای یا چیز‌هایي کـه باعث خوشحالی‌تان می شوند، میز یا محل کار خود رابه مکانی شاد و آرامش بخش تبدیل کنید. گاهی بهترین روش برای مدیریت مسائل این اسـت کـه آرامش خودرا حفظ کرده و بگذارید کار‌ها روند خودشان را طی کنند. گاهی اوقات، مشکلات بزرگ تر از انچه واقعا هستند، بنظر میرسند. پس بـه خودتان زیاد استرس وارد نکنید.

 

برخی مواقع خودتان را جای همکار یا رئیس‌تان گذاشته و از زاویه دید آن‌ها بـه مسائل نگاه کنید. دراین حالت میتوانید بـه اشتباهات خود پی برده و علت ناراحتی آن‌ها را درک کنید. زمانی کـه بـه افکار منفی فکر می کنید، سعی کنید آن‌ها را یادداشت کنید. با بررسی آن‌ها شاید بتوانید راهی برای تغییر دیدگاه‌ تان پیدا کنید.

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

اگر اشتباهی مرتکب شدید، ماتم نگیرید. همه ی اشتباه می کنند. با خودتان آشتی کرده و بـه تلاش خود ادامه دهید. از همکاران منفی نگر و همیشه شاکی دوری کنید. با کسانی کـه بشما انرژی منفی می دهند، صحبت نکنید. بـه یاد داشته باشید کـه شکست سرچشمه رشد و موفقیت اسـت. پس سعی کنید از موانع پیش رویتان راهی برای رسیدن بـه موفقیت‌هاي کاری پیدا کنید.

 

تمرینات نگاه مثبت به زندگی در زندگی شخصی

مثبت اندیشی مسری و واگیردار اسـت. پس با دوستان و آشنایان مثبت اندیش خود رفت و آمد کنید. اگر هیچ اتفاق بد یا خوبی برایتان روی ندهد، احتمالا از زندگیتان زده خواهید شد. پس هر پیشامد یا اتفاقی را یک چالش برای خود درنظر بگیرید. زمانی کـه بـه مشکلات‌تان فکر می کنید، با خود بگویید کـه آیا این موضوع، یک هفته یا یک ماه دیگر هم شـما را اذيت خواهد داد؟ اگر جواب ‌تان منفی اسـت، پس یاد بگیرید کـه از چنین مسائلی آسان بگذرید.

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

شعار شخصی خودتان را در زندگی خلق کرده و هرروز آنرا تکرار کنید. بـه یاد داشته باشید کـه همه ی، افکار و احساسات منفی را تجربه می کنند و شـما تنها نیستید. سعی کنید احساسات منفی خودرا با فردی مطمئن در بین بگذارید. گفت و گو با دیگران می ‌تواند حس بهتری بشما بدهد. بـه دیگران محبت کنید. این موضوع حس خوبی بشما خواهد داد. بـه علاوه، بـه یاد داشته باشید کـه خودتان را نیز خشنود و راضی نگه دارید.

 

تمرینات دید مثبت به زندگی برای کسب لذت و آرامش

برای افزایش انگیزه و روحیه خود، کتاب‌هاي الهام بخش بخوانید. هم چنین برای تقویت روحیه، فیلم‌هاي کمدی و خنده دار ببینید.
زمانی کـه ناراحت هستید، اخبار بد و ناخوشایند را دنبال نکنید. با انجام فعالیت‌هاي جسمانی هم چون پیاده روی یا دویدن، روحیه خودرا تقویت کنید.

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

بـه موسیقی شاد و آرامش بخش گوش دهید. در زمان مواجهه با استرس و اضطراب بر روی تنفس‌تان تمرکز کنید. بـه دنبال هیجان و ماجراجویی باشید. بهانه‌اي برای خندیدن پیدا کنید. در زمان خشم، ناراحتی یا استرس روش‌هایي هم چون مدیتیشن، شمارش اعداد یا تهیه فهرستی از کار‌هاي مورد علاقه‌تان را امتحان کنید.

 

تمرینات مثبت اندیشی برای مقابله با چالش‌ها

برای مقابله با چالش‌ها، جوی از شادی و اعتماد بـه نفس را در اطرافتان ایجاد کنید. در ابتدا، شاید این احساسات واقعی نباشند، اما با گذشت زمان این احساسات در شـما نهادینه شده و شـما رابه هدف‌تان نزدیک‌تر خواهند کرد. باور داشته باشید کـه بزودی حالتان خوب خواهد شد. افراد بیمار عموما دچار حس اضطراب و یأس می شوند. این احساسات بـه هیچ عنوان کمک کننده نیستند.

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

هر لحظه رابه گونه‌اي زندگی کنید کـه انگار بزودی درمان خواهید شد. در مسیر موفقیت مطمئنا با موانع و مشکلاتی رو بـه رو خواهید شد. بدانید کـه این موانع قرار اسـت شـما رابه چالش بکشانند تا از درستی هدف و مسیر خود مطمئن شوید. هر چالشی شـما را قویتر خواهد کرد. کاهش وزن چالشی وحشتناک برای تعداد زیادی از افراد اسـت.

 

خودتان را در وزن ایده آل‌تان تصور کنید. اینکار می تواند محرکی خوب برای رسیدن بـه موفقیت باشد. برای رسیدن بـه هدف نهایی خود بهتر اسـت آن رابه بخش‌هاي کوچک تقسیم کرده و قدم بـه قدم پیش بروید. گاهی تمرکز بر روی هدفی بزرگ میتواند مایوس کننده وطاقت فرسا باشد. فراموش نکنید کـه هرگز تسلیم نشوید.

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

اگر چـه تسلیم شدن طبق معمول آسان‌ترین راه برای رهایی از مشکلات اسـت، اما اگر باوجود احساسات منفی بازهم بـه راه خود ادامه دهید، در آینده از خود ممنون خواهید شد. بـه یاد داشته باشید کـه تغییر و تحول در زندگی کار سهولت نیست. با این حال اجازه ندهید کـه سختی‌ها شـما را منفی نگر کرده و اعتماد بـه نفس تان را از بین ببرند.

 

زمانی کـه غرق در مشکلات هستید، سعی کنید همیشه نیمه پر لیوان را ببینید و بر روی آن تمرکز کنید. یه یاد داشته باشید کـه هیچ چیز ابدی و دائمی نیست. اگر عزیزی را از دست داده‌اید، بدانید کـه با گذر زمان حالتان بهتر و تحمل این فقدان برایتان آسان ‌تر خواهد شد. گاهی اوقات لازم اسـت کـه با افکار منفی خود رو بـه رو شده و برای رفع آن‌ها راه حل پیدا کنید. دراین شرایط این حس را خواهید داشت کـه زندگیتان را تحت نظارت خود دارید.

 

چند مثال ساده برای تبدیل افکار منفی به مثبت

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

برای تغییر نگرش منفی بـه مثبت بـه مثال ‌هاي بالا زیر توجه کنید

 

افکار منفی را از خود دور کنید

دائما سعی کنید گفتگوهای درونی واقع‌ بینانه، ودر عین حال، خوش‌بینانه‌اي داشته باشید. افکار فاجعه‌باری را نظیر : هر چـه سخت‌تر کار کنم، هرگز بـه موفقیت نمی رسم‌. از خود دور کنید، و بجای آن بخود بگویید، ‌شاید با سخت‌کوشی، بـه سرعت بـه هدف نرسم، ولی احتمال رسیدن بـه موفقیت را برای خود افزایش خواهم داد.‌

 

خلاف ‌اش را به خودتان ثابت کنید

هر وقت احساس کردید از عهده‌ي انجام کاری بر نمی آیید، خلاف‌اش رابه خودتان ثابت کنید. هنگام انجام فعالیت‌هاي بدنی سعی کنید یک شنا سوئدی بیش‌تر بروید یا تا آخر ماه یک معامله‌ بیش‌تر انجام دهید.

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

ذهن شـما خیلی پیش‌تر ازآن‌کـه بدن تان بخواهد دست از کار بکشید، تصمیم می گیرد تسلیم شود. بـه خودتان ثابت کنید بیش‌تر ازآن‌چـه فکر می کنید، توانایی انجام کارهای سخت را دارید؛ بـه این ترتیب، بـه مرور زمان، مغزتان دیگر توان بالفعل‌تان را دست‌کم نخواهد گرفت.

 

مثبت اندیشی و خوش ‌شانسی

همین همین حالا افراد خوش‌شانس در اطرافتان را ذهنت ان بیاورید، مـن نمی دانم این شخص کیست اما میتوانم بگوییم کـه ویژگی بارز این فرد مثبت اندیشی اسـت، شرایط و اتفاقات دقیقاً بـه نفع این شخص پیش میرود، خیلی از افراد با دیدن این شرایط میگویند فلانی خیلی خوش‌شانس.

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

احساس می کنند کـه اتفاقات بیرونی برای این شخص تأثیرگذار هستند و اسمش را شانس می گذراند درصورتی‌کـه افکار درونی، احساس خوب و مثبت اندیشی این فرد اسـت کـه این اتفاقات را رغم می زند، مـن میخواهم بشما بگویم کـه شانس را می ‌توانید بـه وجود بیاورید، میتوانید با تغییر نگاهتان شـما هم بـه یک فرد مثبت اندیش و خوش‌شانس تبدیل شوید.

 

منفی نگری

نقطه مقابل مثبت اندیشی منفی نگری اسـت و متأسفانه افراد زیادی را می بینیم کـه با این ویژگی در حال زندگی کردن هستند، آن‌ها هر اتفاقی کـه می‌افتد چـه خوب یا چـه بـه‌ظاهر بد را بد تلقی می کنند و شروع بـه ناله و شکایت و گله میکنند و افکار منفی در خصوص موضوع را در ذهن خود پرورش می دهند و دقیقاً بدترین شرایط را در ذهن خود می‌سازند.

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

بـه این دلیل میبینیم کـه هیچ‌گاه کاری نمی کنند چراکه همیشه نیمه‌خالی لیوان را میبینند. جالب اسـت دریکی از سمینار‌هایم در مورد این موضوع صحبت می کردم کـه یکی از شرکت‌کنندگان بلند شد و گفت: اصلا لیوان آب ندارد کـه ببینم. افرادی کـه این‌طور فکر میکنند کاملا ذهنشان رابا افکار منفی و مسموم‌کننده پرکرده‌اند کـه حتی اجازه نمی دهند بـه فرد کـه یک ویژگی خوب را ببیند.

 

تفاوت افکار منفی با تفکر مثبت

مثبت اندیشی چیست ؟ راه های افزایش دید مثبت به زندگی نگاه کنیم

اگر بخواهم خیلی ساده و کوتاه و صریح این تفاوت را بررسی کنم، میگوییم کـه افکار منفی مانند تاریکی و ظلمت اسـت و مثبت اندیشی مانند جرقه‌هاي نور اسـت کـه با ادامه دادن این افکار مثبت می توانند بـه مشعل و نور کامل برسید، پس هرزمانی کـه افکار منفی سراغتان آمد با تفکر مثبت تاریکی رابه روشنایی تبدیل کنید.