پارس ناز پورتال

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

مروری برگوشی های محبوب نوکیا 

 

وقتی بـه تاریخچه گوشی مینگریم یاده گوشی هـای نوکیا زنده میشود. گوشی نوکیا در دوره خود بهترین گوشی بود اما بـه دلیل پیشرفت نرم افزاری ،نوکیا نتونست خود را ارتقا دهد .ولی یاد آن همیشه هست.

 

همان‌طور کـه میدانیم مایکروسافت اخیرا خبر جایگزینی برند لومیا را بـه‌جای نوکیا در تلفن‌هـای همراه این شرکت تائید کرد. بـه همین بهانه فرصتی شد تا نگاهی هرچند کوتاه بـه خاطره‌انگیزترین گوشی‌هـای نوکیا بیندازیم، با این گزارش بـه نقل از فارنت همراه باشید.

 

هرچند دیگر گوشی هوشمندی با برند نوکیا تولید نخواهد شد اما زین پس این شرکت همان‌گونه کـه در وب‌سایت company.nokia.com اعلام‌شده تمرکز خود را بر روی توسعه و مطالعه‌ی زیرساخت‌هـای شبکه‌ی مخابراتی و فناوری‌هـای آن خواهد گذاشت.

 

در ادامه نگاهی هرچند کوتاه خواهیم انداخت بـه چند مدل از خاطره‌انگیزترین گوشی‌هـای نوکیا کـه در سال‌هـای مختلف بـه بازار عرضه شدند.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

اگر چه تصویر بالا اولین گوشی نوکیا نبود، اما نوکیا ۱۰۱۱ دستگاه بسیار مهمی بـه شمار می‌آمد و میتوان آن را بـه‌عنوان اولین گوشی مدرن این کمپانی در نظر گرفت. ۱۰۱۱ تلفنی کـه در سال ۱۹۹۲ ساخته شد و اولین گوشی نوکیا بود کـه بر بستر شبکه‌ی GSM کار می‌کرد.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

کیا ۲۱۱۰ اولین تلفنی نبود کـه صدای زنگ معروف نوکیا در آن استفاده شد، اما اولین گوشی بود کـه بسیاری از افراد از آن بـه‌عنوان اولین تلفن همراه خود یاد میکنند.

 

در سمت راست تصویر، نوکیا ۶۱۱۰ مشاهده میشود کـه در آن زمان معدود افرادی این تلفن را در اختیار داشتند.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

نوکیا ۸۱۱۰ در سال ۱۹۹۶ بـه بازار عرضه گردید. ۸۱۱۰ یک گوشی مناسب برای مشاغل گوناگون بود کـه با یک درب کشویی از دکمه‌ها محافظت میکرد. سه سال بعد، در سال ۱۹۹۹ این گوشی نقش مهمی را در فیلم معروف ماتریکس ایفا کرد کـه باعث فروش بسیار بالای آن در بازار گردید.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

در سال ۱۹۹۶ کـه حتی اسمی از شرکت‌هایی کـه امروزه گوشی‌هایی با صفحات نمایش غول‌آسا تولید میکنند شنیده نمی‌شد،نوکیا مدل ۹۰۰۰ را معرفی کرد.

 

این گوشی با دارا بودن کیبورد کامل QWERTY، پردازنده‌ی ۲۴ مگاهرتزی و صفحه‌نمایش ۴.۵ اینچی، از تمام رقیبان آن زمان خود یک سر و گردن بالاتر بود. نوکیا ۹۰۰۰ در آن زمان آرزوی هر فردی علاقه‌مند بـه تکنولوژی بشمار می‌آمد.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

۸۲۱۰ نام تلفن همراهی بود کـه مهندسان نوکیا در آن زمام بـه ساخت آن افتخار میکردند. این گوشی دارای آنتن داخلی بود، «یک قابلیت کـه از سال ۱۹۹۹ فراگیر شد» و فقط ۷۹ گرم وزن داشت.

 

این تلفن همراه برای اولین بار از فناوری اینفرارد برای انتقال مخاطبین استفاده کرد و شاید یکی از جذاب‌ترین امکانات آن بازی دونفره‌ی Snake بود.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

یکی از پرفروش‌ترین محصولات نوکیا ۳۳۱۰ نام داشت کـه در آن زمان چیزی حدود ۱۲۵ میلیون «رقمی کـه اپل در خواب هم برای آیفون‌هـای جدید نخواهد دید» فروخته شد.

 

این گوشی ظاهری تکامل‌یافته از ۸۲۱۰ بود کـه یکی از ویژگی‌هـای آن قیمت مناسبش محسوب می شد.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

شاید تا قبل از عرض‌اندام کردن اندروید، بسیاری عاشق گوشی‌ها کشویی بودند. ۷۶۵۰ اولین گوشی نوکیا بود کـه بر روی سیستم‌عامل سیمبین بـه بازار عرضه گشت و برای اولین بار کاربران توانستند بر روی تلفن همراه خود حس داشتن یک دوربین را تجربه کنند.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

گوشی پروانه ای، لقبی کـه برای نوکیا ۶۸۰۰ در آن زمان بـه کار می رفت. همان طور کـه مشاهده می‌شود این گوشی دارای کیبورد کامل QWERTY بود.

 

ولی برای استفاده از آن باید درب هایش را بـه طرفین باز می کردید.۶۸۰۰ یک گوشی متفاوت و بسیار خلاقانه در آن زمان محسوب می شد.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

در سال ۲۰۰۰ نه خبری از کنسول‌هـای بازی بود و نه گوشی‌هـای هوشمند. نوکیا با معرفی N-Gage یک حمله‌ی جدی بـه دستگاه بازی دستی Nintendo بـه راه انداخت.

 

شاید یکی از ناشیانه‌ترین محصولات نوکیا همین N-Gage باشد زیرا کاربر برای صحبت کردن از طریق آن باید دستگاه را بـه‌طور نامعقولی در کنار گوش خود می‌گرفت.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

نوکیا ۷۶۰۰، تلفنی کـه در سال ۲۰۰۳ عرضه گردید و شاید یکی از اولین گوشی‌هـای بود کـه از نسل سوم شبکه‌هـای مخابراتی پشتیبانی میکرد.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

شاید بسیاری با نوکیا ۷۶۱۰ خاطرات فراوانی داشته باشند.این تلفن از دوربین 1 مگاپیکلسی بهره می‌برد کـه در زمان خود کم‌نظیر بود.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

شاید شما هم مانند ما تا بـه امروز حتی نام نوکیا ۷۲۸۰ معروف بـه رژ لب را نشنیده باشید. تلفنی کـه نه دکمه‌ای برای کار کردن داشت و نه صفحه‌نمایش برای مشاهده، نوکیا این تلفن را در سال ۲۰۰۴ معرفی نمود .

 

و همان‌گونه کـه تصور می‌شد فروش بسیار کمی داشت ولی خبر از جاه‌طلبی و ترس نداشتن نوکیا از ساخت مدل‌هـای غیرمعقول می‌داد.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

نوکیا ۷۷۱۰ اولین تلاش نوکیا برای ساخت یک گوشی لمسی در سال ۲۰۰۴ بود.در آن زمان کسی فکر استفاده از صفحه‌ی لمسی بـه‌جای کیبورد را در سر نمی‌پروراند. اما نوکیا ۷۷۱۰ علا رقم نوآوری نتوانست فروش خوبی داشته باشد.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

نوکیا ۹۳۰۰ در سال ۲۰۰۵ معرفی گردید. این گوشی دومین تلاش نوکیا برای عرضه‌ی گوشی‌هـای مناسب کسب‌وکار و ارتباطی در بازار بود. اما هیچ‌وقت بـه‌عنوان یک وسیله‌ی ارتباطی از آن یاد نشد.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

حدود ۵ سال قبل از این کـه اپل بـه فکر تولید آی‌پد بیفتد، نوکیا اولین تبلت خود را بانام ۷۷۰ معرفی کرد. ۷۷۰ اولین دستگاهی بود کـه سیستم‌عامل Maemo را اجرا میکرد. این سیستم‌عامل تصور می‌شد کـه آینده‌ی نوکیا باشد ولی خیلی زود از دور خارج شد.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

نوکیا N۹۳. تلفنی کـه از آن بدون شک بـه‌عنوان یکی از بهترین محصولات نوکیا میتوان یادکرد. این گوشی کـه در آن از لنز کارل زایس استفاده ‌شده بود در زمان خود از یک دوربین فیلم‌برداری چیزی کم نداشت.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

وکیا N۹۵. معروف بـه قاتل آیفون! این گوشی دارای سیستم عامل سیمبین، برگ برنده‌ی نوکیا در سال ۲۰۰۷ بود کـه بسیاری تا بـه امروز از آن خاطرات فراوان دارند.

 

این گوشی بـه‌قدری شهرت پیدا کرد کـه در زمان خود گران‌ترین تلفن همراه لقب گرفت تا جایی کـه شرکت‌هـای چینی نیز دست بـه کپی‌برداری از آن زدند.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

در سال ۲۰۰۹ نوکیا N۹۷ را معرفی نمود. یک صفحه‌نمایش بزرگ همانند آیفون، کـه بـه همراه صفحه‌کلید QWERTY جای هیچ سخنی باقی نمی‌گذاشت. آیا می‌توانست خطری برای آیفون محسوب شود؟ بسیار زیاد.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

اگر نوکیا N۹۵ و N۹۷ تحدیدی برای آیفون محسوب می شدند، E۷۱ بدون شک تلاشی برای از بین بردن بلک‌بری بود. این گوشی از کیفت ساخت بسیار بالا برخوردار بود اما بـه دلیل دارا بودن سیستم‌عامل سیمبین کـه در آن روزها حال‌وروز خوبی نداشت نتوانست زیاد موفق شود.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

شاید بتوان آخرین روزهای سیمبین را در نوکیا X۷ مشاهده کرد.این تلفن اولین عضو از خانواده‌ی Xpress بود کـه همراه با سیمبین ۳ بـه بازار عرضه گردید.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

اگر این گوشی بـه نظرتان آشنا می‌آید، باید بگوییم نوکیا پایه‌گذار طراحی خانواده‌ی لومیا میباشد. این تلفن کـه برای اولین بار با بدنه‌ی پلی کربناتی عرضه گردید، آخرین امیدهای نوکیا برای مقابله با اندروید و IOS بشمار می‌آمد.

 

N۹ در سال ۲۰۱۱ و با سیستم‌عامل MeeGo Harmattan معرفی شد کـه جزو آخرین محصولات نوکیا قبل از مهاجرت بـه ویندوز فون نیز بود.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

شاید تا چند سال اخیر فردی تصور دوربین ۴۱ مگاپیکلسی بر روی تلفن همراه را هم نمی‌توانست داشته باشد، اما نوکیا با معرفی۸۰۸ PureView در نمایشگاه بارسلون آن سال حیرت همگان را برانگیخت.

مروری برگوشی های محبوب نوکیا

و یکی از آخرین یادگارهای نوکیا را می‌توان لومیا ۸۰۰ دانست. تلفنی کـه استفان الوپ با سیاست‌هـای غلط خود نوکیا را مجبور بـه مهاجرت و پیروی بدون چون‌وچرا از ویندوز فون کرد. این گوشی نمونه‌ی ویندوز فونی N۹ بود کـه در سال ۲۰۱۱ با سیستم‌عامل ویندوز فون ۷ عرضه گردید.

 

بدون شک بسیاری از افراد همچون ما خاطرات فراوانی از نوکیا و تلفن‌هـای همراهش دارند، تلفن‌هایی کـه در روزهای تلخ و شیرین همراه ما بوده‌اند.

 

بر کسی پوشیده نیست اگر سکان‌داران نوکیا دست از لجاجت خود بر پافشاری استفاده از سیمبین برداشته بودند هیچ‌گاه نام نوکیا از بازار تلفن‌هـای همراه کنار نمی‌رفت.

 

درهرحال می‌توان پیش‌بینی کرد کـه مایکروسافت کیفیت و طراحی نوکیا را در گوشی‌هـای هوشمند آینده‌ی خود حفظ نماید.