پارس ناز پورتال

معجزه مصرف بلوبری در تقویت حافظه انسان

معجزه مصرف بلوبری در تقویت حافظه انسان

معجزه مصرف بلوبری در تقویت حافظه انسان 

بلوبری یکی از مواد خوراکی خوشمزه و بسیار پرکاربرد هست، از رایحه خوش گرفته تا فایده برای پوست مو که از خوردن بلوبری به دست می‌آید. میوه بلوبری حاوی آنتی اکسیدان‌هاي هست که به حفاظت از بدن در مقابل مریضی و خطرات سلامت مرتبط با سن کمک می کند.

 

میوه بلوبری میتواند عملکرد شناختی مغز را تقویت کرده و حافظه را بهبود بخشد. این میوه غنی از ویتامین‌هاي هست که به دلیل میزان بالای آنتی اکسیدان بخصوص فلاونوئیدها، سلامت مغز را تقویت می کند. مصرف هرروز بلوبری موجب کاهش روند اختلالات حافظه و هماهنگی حرکتی که معمولا با افزایش سن مرتبط هست، میشود. این میوه دارای فواید متعددی برای مغز هست که در ادامه اشاره میشود

 

تقویت تمرکز وحافظه
خوردن یک کاسه بلوبری به شکل قابل توجهی موجب بهبود تمرکز و حافظه در ۵ ساعت بعد می شود. محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که هر روز صبح اسموتی بلوبری خورده بودند در اواسط روز مهارت‌هاي فکری بهتری در مقایسه با افرادی داشتند که اسموتی دیگری نوشیده بودند.

 

حتی افراد دیگر شاهد کاهش ۱۵ تا ۲۰‌درصدی عملکردشان بودند. محققان بریتانیایی معتقدند آنتی اکسیدان‌هاي موجود در بلوبری موجب تحریک جریان خون و اکسیژن به مغز شده و مغز را فعال نگه می‌دارد.

 

کاهش تاثیرات آلزایمر
آنتی اکسیدان‌هاي موجود در بلوبری دارای فواید حقیقی در بهبود حافظه و عملکرد شناختی در افراد سالمند میباشند که احتمالا از مریضی آلزایمر جلوگیري می کنند. مطالعه سال ۲۰۱۶ نشان داد بلوبری درمان موثری برای بیمارانی بود که دارای علائم اختلال روانی بودند.

 

کاهش خطر زوال‌عقل
در یک مطالعه افراد مسن سالم «۶۵ تا ۷۷ سال» که ۳۰ میلی لیتر آب بلوبری «معادل ۲۳۰ گرم میوه» نوشیده بودند، افزایش قابل توجهی در فعالیت مغز، جریان خون و حتی حافظه شان در مقایسه با گروه دارونما دیدن شد. به نظر میرسد فلاوونوئیدها عامل مهمی در ایجاد این تاثیرات میباشند که ریسک زوال عقل را کاهش می دهند.

 

جلوگیری از زوال حافظه
میوه‌هاي توتی نظیر بلوبری از طریق ترکیباتی که از سلول‌هاي مغز در مقابل رادیکال‌هاي آزاد محافظت میکند، سلامت مغز را حفظ میکنند. طبق نتایج یک مطالعه، میوه بلوبری با تغییر در شیوه رابطه نورون‌ها در مغز، مانع از التهاب مغز می شود که در آسیب نورونی و بهبود نظارت و شناخت حرکتی نقش دارد.

 

ایجاد حس شادی
بلوبری موجب ایجاد حس شادی در افراد مبتلا به افسردگی می شود. مطالعه سال ۲۰۱۶ نشان می دهد خوردن بلوبری می تواند به کاهش محرک‌هاي ژنتیکی و بیوشیمیایی مرتبط با افسردگی و تمایل به خودکشی کمک کند. طبق نتایج جدید، بلوبری می تواند با افزایش میزان سروتونین در مغز موجب کاهش علائم افسردگی شود و در مجموع سلامت مغز را بهبود بخشد.

 

تقویت سلول‌هاي مغز
افزودن بلوبری به رژیم خوراکی میتواند موجب افزایش میزان ساخت سلول‌هاي مغز در هیپوکامپ، منطقه مسئول حافظه در مغز، شود. در مطالعه سال ۲۰۰۲ به موش‌هاي مسن مکمل بلوبری معادل یک فنجان بلوبری در انسان به مدت ۲ ماه داده شد. در این موش‌ها بهبود عملکرد حافظه از طریق هیپوکامپ دیدن شد.