پارس ناز پورتال

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

برخی از برج ها در دنیا میباشند که یا دیرینه تاریخی دارند یا از نظر معماری جزء شاهکارها به شمار می‌روند امروز شما را با این سازه ها آشنا می‌کنیم. از دوران ماقبل تاریخ، برج ها به دست بشر ساخته شده اند. دیوارهای شهر باستانی اریحا «یکی از نخستین دیوارهای شهری که ساخته شد» به وسیله برجی سنگی تکمیل شد.

 

تمدن هاي بعدی اغلب برج هاي مراقبت را بعنوان بخشی از قلعه و سنگر خود می ساختند تا مکانی امن و مرتفع را فراهم آورند که نگهبان بتواند محیط پیرامون را زیر نظر بگیرد. در دو هزاره جدید انواع برج ها ساخته شده اند از جمله برج ناقوس، برج ساعت، مناره ها و برج هاي ارتباطی.در زیر مشهور ترین برج هاي دنیا را با هم بازبینی میکنیم.

 

14. ابلیسک اکسوم «Axum Stelae»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

اکسوم که در اتیوپی شمالی قرار دارد، پایتخت آغاز امپراتوری اکسوم بود. اکسوم نیروی دریایی و تجارت قدرتمندی داشت که از حدود 400 سال پیش از میلاد تا هزار سال بعد از میلاد بر آن ناحیه حکمرانی می‌کرد. اکثر بناهای تاریخی اکسومی، ستون یادبود میباشند.

 

بلند ترین برج ایستاده، ستون یادبود 24 متری پادشاه عیزانا هست. ستون یادبود 24.6 متری دیگری که توسط ارتش ایتالیا برداشته شده بود، به اتیوپی بازگردانده شد و در سال 2008 مجدداً نصب شد. تصور میشود این ستون یادبود، سنگ بنای حاکمان باستانی اکسوم هست که در آرامگاه هایي زیر آن دفن شده اند.

 

13. برج گالاتا «Galata Tower»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

برج گالاتا، برج سنگی مربوط به قرون وسطی هست که در ناحیه گالاتا در استانبول ترکیه قرار دارد. این برج که یکی از برجسته ترین بناهای جالب شهر هست، 67 متر بلندی دارد و نوک استوانه اي آن سر به آسمان کشیده هست. این برج در سال 1348 بعنوان بخشی از سنگرکشی دور مستعمره جنوا در قسطنطنیه ساخته شد. امروزه رستوران و کافه اي در طبقات بالایی برج وجود دارد که چشم اندازی تماشایی از استانبول و تنگه بسفر ارائه می‌دهد.

 

12. برج هاي سوانتی «Svanetian Towers»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

سوانتی شمالی ترین استان گرجستان هست، سرزمینی از مزارع کشت ذرت، روستاهای کوچک و برج هاي باستانی. این برج هاي مشهور برای دفاع در برابر قبایل شمالی و ریزش بهمن ساخته شد. هر خانواده سوانتی معمولا برج مخصوص خود را داشت. قدیمی ترین برج هاي سوانتی مربوط به قرن نهم بعد از میلاد میشود.

 

11. دو برج بولونیا «The Two Towers of Bologna»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسیددو برج مشهور بولونیا در ایتالیا به نام خانواده هایي نامگذاری شده اند که فرآوری این دو برج بین سال هاي 1109 تا 1119 به آنها نسبت داده میشود. برج آسینلی با بلندی 97.2 متر بلند ترین برج در بولونیا هست. برج گاریسندا در ابتدا 60 متر بلندی داشت ولی در قرن چهاردهم به 48 متر کاهش پیدا کرد تا امنیت بیشتری پیدا کند.

 

10. منار جام «Minaret of Jam»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

منار جام که در نقطه اي دورافتاده در غرب افغانستان قرار دارد، در قرن دوازدهم بعنوان بخشی از یک مسجد ساخته شد. این مسجد در سیلی شدید از بین رفت و محل اطراف منار نیز بعدها توسط مغول ها نابود شد. با در نظر گرفتن این موضوع و شرایط آب و هوایی نامساعد، پابرجا ماندن این برج مرتفع 62 متری شبیه به معجزه هست.

 

9. برج بلم «Belem Tower»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

برج بلم در اوایل قرن شانزدهم بعنوان بخشی از سیستم دفاعی برای محافظت از شهر لیسبون ساخته شد. این نقطه شروع برای خیلی از ناوبرها بود که به دنبال کشف مسیرهای تجاری جدید بودند و تبدیل به اثری تاریخی از عصر کاوش پرتغال شده هست.

 

8. قطب منار «Qutb Minar»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

قطب منار در هندوستان به حکم قطب‌ الدین آیبک نخستین حاکم مسلمان دهلی در سال 1193 ساخته شد. قطب‌الدین ایبک قصد داشت مناری بلندتر از منار جام در افغانستان بسازد و در زمان مرگش تنها پایه آن تکمیل شده بود. جانشینان او فرآوری منار را ادامه دادند و بلند ترین طبقه آن سرانجام در سال 1386 کامل شد. این منار 72 متر بلندی دارد و 379 پله برای رسیدن به نوک آن وجود دارد. قطب منار بلند ترین منار آجری دنیا هست.

 

7. سه پاگودا «Three Pagodas»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسیدسه پاگودا در 1.5 کیلومتری شمال غربی شهر باستانی دالی در چین قرار گرفته، و یکی بناهای بودایی در چین میباشند که علی رغم متحمل شدن چندین فاجعه انسانی و طبیعی، هم چنان به خوبی تندرست باقی باقیمانده اند. پاگودای میانی که بین سال هاي 824 تا 840 میلادی به وسیله پادشاه کوان فنگیو ساخته شد، 69.6 متر بلندی دارد و یکی از بلند ترین پاگوداها در چین هست. دو پاگودای دیگر حدود یک قرن بعد ساخته شدند و 42.19 متر بلندی دارند.

 

6. برج سی ان «CN Tower»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

واقع شده در مرکز شهر تورنتو، برج سی ان یکی از معروفترین نمادهای کانادا هست. این برج ارتباطی از سال 1973 تا 1976 به وسیله شرکت راه آهن «کندین نشنال» ساخته شد و با 553.33 متر بلندی، برای بیش از 30 سال بلند ترین بنا در دنیا بود تا این که برج دوبی رکورد آن را شکست.

 

5. مناره ملویه «Spiral Minaret»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

مناره ملویه بخشی از مسجد جامع سامرا در عراق هست. این مسجد یکی از بزرگ ترین مساجد در دنیا هست. مناره ملویه در ابتدا به وسیله پلی به مسجد متصل بود. این مناره بین سال هاي 848 تا 852 میلادی با ماسه سنگ ساخته شد و به دلیل طراحی مخروطی مارپیچ صعودی خود، در بین دیگر مناره ها منحصر به فرد هست. این برج 52 متر بلندی دارد. در سال 2005 شورشیان بخش بالایی برج را منفجر کردند.

 

4. سن جیمینیانو «San Gimignano»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسیدسن جیمینیانو که به آن لقب منهتن قرون وسطی داده اند، روستایی در ناحیه توسکانی ایتالیا هست که به دلیل 14 برج سنگی خود مشهور هست. در بحبوحه ثروت و قدرت سن جیمینیانو، بیش از 70 برج ساخته شد تا از شهر در برابر حملات دشمن محافظت کند. بعد از این که طاعون این شهر را در سال 1348 ویران کرد، قدرت سن جیمینیانو محو شد که باعث شد دشمنان هم از آن دور بمانند و شمار زیادی از برج هاي مشهور شهر تندرست باقی ماند.

 

3. بیگ بن «Big Ben»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

برج ساعت بیگ بن که تقریبا 150 سال پیش ساخته شد، یکی از سرشناس ترین جاذبه هاي توریستی در لندن هست. نام بیگ بن در واقع نه به خود برج ساعت، بلکه به ناقوس 13 تُنی درون برج اشاره دارد و نام خود را از سِر بنجامین هال گرفته هست که برای نخستین بار این ناقوس را سفارش داد. بیگ بن سومین برج ساعت ایستاده در دنیا هست.

 

2. برج کج پیزا «Leaning Tower of Pisa»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

برج مشهور جهانی پیزا در طول دوره اي حدوداً 177 ساله ساخته شد. مدت کوتاهی بعد از شروع تولید آن در سال 1173، برج به دلیل فونداسیون ضعیف شروع به فرو رفتن کرد و به مدت تقریبا یک قرن به حال خود رها شد. زمانی که تولید آن از سر گرفته شد، مهندسان طبقات بالایی را یکی بلندتر از دیگری ساختند

 

تا شیب آن را جبران کنند و تولید برج سرانجام در نیمه دوم قرن چهاردهم به آخر رسید. از سال 2001، برج مشهور پیزا مجدداً به روی افرادی که تمایل دارند از 296 پله آن بالا بروند، باز شد.

 

1. برج ایفل «Eiffel Tower»

معروف ترین برج های دیدنی دنیا را بشناسید

برج ایفل سمبل فرانسه و یکی از مشهور ترین نمادها در دنیا هست. این برج به وسیله گوستاو ایفل بعنوان طاق ورودی برای نمایشگاه بین المللی پاریس در سال 1889 ساخته شد. با بلندی 300 متری، ایفل تا سال 1930 مرتفع ترین برج دنیا بود، تا این که ساختمان کرایسلر ساخته شد. از زمان فرآوری این برج، بیش از 200 میلیون نفر از برج ایفل مشاهده کرده اند تا تبدیل به پربازدیدترین بنا در دنیا شود.