پارس ناز پورتال

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

 

در اینبخش بـه معرفی مفیدترین میوه هـای جهان و همچنین عجیب ترین میوه هـای جهان می‌پردازیم. خوردن میوه هیچ گاه ضرر ندارد، البته افراط در خوردن میوه خیلی ضرر دارد. میوه ها سرشار از انرژی و انواع ویتامین ها هستند، این خوشمزه هـای طبیعی بهتر از هر انچه کـه انسان تولید می کند هستند و جدای از طعم بی نظیرشان خواص فراوانی هم دارند، در ادامه بـه بررسی کلی دنیای میوه ها میپردازیم.

 

میوه گریپ‌ فروت

گریپ فروت «Grapefruit» یکی از سالم‌ترین میوه‌هـای خانوادهٔ مرکبات اسـت. این میوه علاوه‌براینکه منبع خوبی از ویتامین و موادمعدنی محسوب می شود، بـه کاهش وزن و کاهش مقاومت در برابر انسولین هم کمک میکند.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

برای مثال، در مطالعه‌اي روی ۹۱ نفر، معلوم شد، کسانی کـه قبل از هر وعدهٔ غذایی نصف یک گریپ‌فروت تازه را می خورند، ۱/۳ کیلو گرم بیشتر ازآن‌هایي کـه گریپ‌فروت نمی‌خوردند کاهش وزن دارند. در همین مطالعه، گروه مصرف‌کنندهٔ گریپ‌فروت کاهش قابل‌توجه سطح انسولین و کاهش مقاومت در برابر انسولین هم داشتند.

 

میوه آناناس

از نظر مواد مغذی، آناناس «Pineapple» میان میوه‌هـای استوایی، فوق‌ستاره اسـت! یک پیمانه «۲۳۷ میلی‌لیتر» آناناس، ۱۳۱ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ «RDI» ویتامین C و ۷۶ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ منگنز بدن را تأمین می کند.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

آناناس حاوی بروملین «bromelain» هم هست؛ ترکیبی از آنزیم‌هایي کـه بـه داشتن خواص ضدالتهابی و هضم پروتئین شناخته شده‌اند. بررسی‌هـای آزمایشگاهی و مطالعه روی حیوانات نشان می دهند کـه بروملین میتواند بـه محافظت در برابر رشد سرطان و تومور کمک کند.

 

میوه آووکادو

آووکادو «Avocado» با بیشتر میوه‌ها فرق دارد. بیشتر میوه‌ها کربوهیدرات فراوانی دارند، اما آووکادو کربوهیدرات کمی دارد و بیشتر چربی‌هـای آن سالم اسـت. بیشتر چربی موجود در آووکادو اسید اولئیک «oleic acid» اسـت؛ چربی غیراشباعی کـه بـه کاهش التهاب و تقویت سلامت قلب انسان کمک میکند.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

آووکادو علاوه‌بر چربی‌هـای سالم، سرشار از پتاسیم، فیبر و منیزم هم هست. یک آووکادوی کامل ۲۸ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ پتاسیم را تأمین می کند. مصرف کافی پتاسیم بـه کاهش فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی کمک می کند.

 

میوه بلوبری

بلوبری «Blueberry» فواید عجیب‌وغریبی برای سلامتی دارد. این میوهٔ کوچک، مواد مغذی فراوانی را در خود جای داده و سرشار از فیبر، ویتامین C، ویتامین K و منگنز اسـت. بلوبری آنتی اکسیدان بسیار زیادی هم دارد. میگویند میان میوه‌هـای رایج، بلوبری حاوی بیشترین مقدار آنتی‌اکسیدان اسـت.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

آنتی‌اکسیدان موجود در بلوبری، خطر ابتلا بـه بیماری‌هـای مزمن را کاهش میدهد؛ از جمله بیماری قلبی، دیابت و آلزایمر. این آنتی‌اکسیدان برای مغز هم اثر محافظتی دارد. برای مثال، ثابت شده کـه خوردن بلوبری حافظهٔ بزرگسالان را تقویت می کند. بلوبری اثر زیادی هم روی سیستم ایمنی بدن دارد.

 

میوه سیب

سیب «Apple» از پرطرفدارترین میوه‌ها، و بسیار مغذی هم هست. سیب حاوی مقادیر زیادی فیبر، ویتامین C، پتاسیم و ویتامین K اسـت. مقداری از ویتامین‌هـای گروه B هم در سیب یافت می شود. مطالعات نشان داده‌اند کـه آنتی‌اکسیدان موجود در سیب میتواند بـه سلامت قلب کمک کند و خطر دیابت نوع ۲، سرطان و آلزایمر را کاهش بدهد.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

بررسی‌هـای آزمایشگاهی و مطالعه روی حیوانات هم حاکی ازآن هستند کـه فعالیت آنتی‌اکسیدانی در سیب بـه افزایش تراکم استخوان کمک می کند. فایدهٔ قابل‌توجه دیگر سیب، پکتین «Pectin» موجود در آن اسـت. پکتین فیبر پروبیوتیکی اسـت کـه باکتری‌هـای خوب موجود در روده را تغذیه و بـه التیام گوارش و سلامت متابولیکی کمک می کند.

 

میوه انار

انار «Pomegranate» از سالم‌ترین میوه‌هایي اسـت کـه می توانید مصرف کنید. نه‌تنها انبوهی از مواد مغذی دارد، بلکه ترکیب‌هـای گیاهی قوی‌اي هم دارد کـه فواید فراوانی برای سلامتی دارند.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

سطح آنتی‌اکسیدان در انار سه برابر چای سبز اسـت! مطالعات نشان داده‌اند کـه انار اثر ضدالتهابی دارد و بـه کاهش خطر ابتلا بـه سرطان کمک می کند.

 

میوه انبه

انبه «Mango» منبع غنی ویتامین C اسـت. این میوه حاوی فیبر حل‌پذیر هم هست کـه میتواند فواید فراوانی برای سلامتی داشته باشد.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

انبه خواص قوی آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هم دارد کـه می توانند بـه کاهش خطر ابتلا بـه بیماری‌هـای مختلف کمک کنند. در مطالعاتی کـه روی حیوانات انجام شده، ثابت شده کـه ترکیب‌هـای گیاهی مانگو در برابر دیابت هم مقاومت میکنند.

 

میوه توت‌ فرنگی

توت فرنگی «Strawberry» بسیار مغذی اسـت. ویتامین C، منگنز، فولات و پتاسیم بـه مقدار زیادی دراین میوه وجوددارد. توت‌ فرنگی در مقایسه با سایر میوه‌ها شاخص گلوکز نسبتا پایینی دارد. مصرف این میوه باعث افزایش زیاد قندخون نخواهد شد.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

توت‌ فرنگی هم مانند سایر توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان اسـت و میتواند خطر بیماری‌هـای مزمن را کاهش دهد. بررسی‌هـای آزمایشگاهی و مطالعه روی حیوانات حاکی ازآن هستند کـه توت‌فرنگی برای پیشگیری از سرطان و تشکیل تومور هم مفید اسـت.

 

میوه کرنبری

کرن بری «Cranberry» فواید فوق‌العاده‌اي برای سلامتی دارد. این میوه کـه تقریباً شبیه زغال‌اخته اسـت، مواد مغذی فراوانی دارد و سرشار از ویتامین C، منگنز، ویتامین E، ویتامین K1 و مس اسـت. مقدار فراوانی آنتی‌اکسیدان هم دارد کـه پلی‌فنل فلاوان-۳-ال «Flavanol Polyphenol» نامیده می شود و میتواند سلامت انسان را تقویت کند.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

انچه کرنبری را از سایر میوه‌ها متمایز میکند، این اسـت کـه آب و عصارهٔ آن برای پیشگیري از عفونت ‌هـای دستگاه ادراری مفید اسـت. تصور میشود پروانتوسیانیدین نوع A «A-Type proanthocyanidin» ترکیب‌هایي هستند کـه موجب این امر می شوند، چون می توانند از ورود باکتری بـه داخل مثانه و دستگاه ادراری پیش گیری کنند.

 

میوه لیمو

لیمو «Lemon» بـه‌خاطر مقادیر فراوانی ویتامین C از سالم‌ترین میوه‌هـای خانوادهٔ مرکبات محسوب می شود. این میوه بـه‌خاطر تأثیرش در کاهش چربی خون و فشار خون، برای تقویت سلامتی انسان بسیار مفید اسـت.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

بر اساس یافته‌هایي از نتیجه مطالعه روی حیوانات، محققان معتقدند کـه ترکیب‌هـای گیاهی لیمو میتواند در پیشگیری از افزایش وزن هم مفید باشد. مطالعات دیگری هم نشان میدهند کـه سیتریک اسید «Citric acid» موجود در آب لیمو میتواند سنگ کلیه را دفع کند.

 

میوه دوریان

دوریان «Durian» یا خارگیل بـه «پادشاه میوه‌ها» مشهور اسـت. یک پیمانه «۲۳۷ میلی‌لیتر» دوریان، ۸۰ درصد از مقدار موردنیاز روزانهٔ ویتامین C بدن را تأمین می کند.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

این میوه سرشار از منگنز، ویتامین‌هـای گروه B، مس، فولات و منیزیم هم هست. علاوه‌براین‌ها، دوریان حاوی چندین ترکیب گیاهی سالم اسـت کـه عملکردی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها دارند.

 


 

و در ادامه عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

 

میوه‌ها ازجمله سالم‌ترین خوراکی‌هایي هستند کـه بـه‌خاطر داشتن ویتامین ها و موادمعدنی جایگاه ویژه‌اي در رژیم غذایی‌مان دارند. اما همه ی‌ي میوه‌ها را نمی توان در سوپرمارکت‌ها و میوه‌فروشی‌ها پیدا کرد. میوه‌هـای باارزش، عجیب و کمیابی در جهان وجود دارند کـه تنها تحت شرایط خاصی رشد میکنند.

 

میوه کوپوآکو «Cupuacu»

کوپوآکو یکی از عجیب ترین میوه هـای دنیا اسـت کـه بـه‌طور عمده در جنگل‌هـای بارانی آمازون می روید. این میوه در برخی مناطق کشور پرو نیز پرورش داده می شود. اندازه‌ي کوپوآکو بـه ۲۰ سانتی‌متر و وزن آن بـه ۲ کیلو گرم میرسد. کوپوآکو شبیه بـه میوه‌ هـای وحشی اسـت. در داخل پوست سخت این میوه، گوشت نرم و خوشمزه‌اي قرار دارد.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

گوشت میوه‌ي کوپوآکو بسیار خوشبوست. این میوه منبع خوبی از ویتامین‌ B۳ و ویتامین‌هـای B۲ و B۱ اسـت. درواقع کوپوآکو از خانواده‌ي کاکائوست و طعمی شبیه بـه شکلات دارد. کوپوآکو می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این میوه در کاهش خطر بیماری هـای قلبی هم مؤثر اسـت. تراکم بالای آنتی اکسیدان موجود در کوپوآکو موجب تقویت بافت‌هـای بدن می شود.

 

میوه چِری مویا «Cherimoya»

چری‌ مویا یکیدیگر از عجیب ترین میوه هـای دنیا و بومی کوه‌هـای آند در حد فاصل بین کشور هـای آرژانتین و شیلی اسـت. این میوه‌ي کمیاب بیشتر در آمریکای جنوبی یافت می شود. گوشت چری‌مویا طعم شیرین و بوی خوبی دارد. این میوه‌، رنگی متمایل بـه سبز دارد و بـه شکل بیضی اسـت. وزن چری‌مویا بـه ۵۰۰ گرم می رسد.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

چری‌مویا محتوی آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین ها و موادمعدنی ضروری اسـت. از گوشت این میوه‌ بر روی بستنی‌ها و سالادها استفاده می شود. چری مویا می تواند عناصر سمی کوچک را ازبدن‌تان دفع بکند. این میوه عجیب در تنظیم فشار خون و ضربان قلب هم مؤثر اسـت.

 

میوه تَرگیل «Mangosteen»

ترگیل یا منگوستین در بازارهای کشور هـای غربی بسیار کمیاب اسـت. این میوه بومی کشور اندونزی اسـت ودر برخی کشور هـای جنوب آسیا نیز یافت میشود. ترگیل یکی از عجیب ترین میوه هـای دنیا اسـت. رنگ این میوه بنفش اسـت و بخش خوراکی آن کـه مثلثی‌شکل اسـت، در داخل یک پوسته‌ي کوچک قرار دارد و بسیار خوشبوست.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

ترگیل کلسترول یا هیچ نوع چربی دیگری ندارد. این میوه سرشار از ویتامین C اسـت ودر پیشگیری از تعداد زیادی از عفونت‌ها مؤثر اسـت. آب‌ِ ترگیل یکی از مشهور‌ترین نوشیدنی‌هـای کشور هـای جنوب آسیا در فصل تابستان اسـت. این میوه چندین خاصیت درمانی نیز دارد کـه ازجمله‌ي انها میتوان بـه درمان اسهال و مشکلات ادراری و تقویت سیستم ایمنی اشاره کرد.

 

میوه میراکِل «Miracle Fruit»

میوه‌هـای ریز و قرمزرنگ میراکل در جنگل‌هـای استوایی غرب آفریقا می‌رویند. پزشکان از طعم شیرین میراکل برای افزایش اشتها در بیماران سرطانی استفاده می کنند.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

این میوه‌ کـه یکی از عجیب ترین میوه هـای دنیا اسـت، با نام‌هـای میراکل بِری، بِری شیرین و بِری معجزه‌آسا نیز شناخته می شود. این میوه‌ي شیرین در کاهش کالری دریافتی نیز مؤثر اسـت. درمقابل، مصرف زیاد میراکل باعث رفلاکس معده یا ترش کردن معده میشود.

 

میوه خارگیل «Durian»

خارگیل در کشور هـای جنوب آسیا بـه «پادشاه میوه‌ها» مشهور شده اسـت. امروزه تنها گونه‌هـای اندکی از خارگیل وجود دارند. این میوه بومی اندونزی و مالزی اسـت. خارگیل، بـه‌خاطر داشتن مواد شیمیایی مختلف بوی بدی دارد. کشور هـای سنگاپور، تایلند، چین و ژاپن مصرف این میوه رابه‌خاطر بوی بدش در جاهای عمومی ممنوع کرده‌اند. اما بخش خوراکی این میوه بافت خامه‌اي و طعم خوشمزه‌اي دارد.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

اندازه‌ي خارگیل بـه ۳۰ سانتی‌متر میرسد و پوست آن از خارهای سبزرنگی پوشیده شده اسـت. وزن این میوه می تواند بـه ۴ کیلو گرم برسد. گوشت خارگیل رنگ زرد روشنی دارد. آبِ خارگیل کلسترول و اسیدهای چرب ندارد و بـه‌خاطر دارابودن قندهای ساده، بـه‌ سرعت بـه فرد انرژی می‌بخشد. همچنین از این میوه در تهیه‌ي بستنی، شیرینی‌جات و میلک‌شیک نیز استفاده میشود.

 

میوه خربزه‌ شاخدار «خیار آفریقایی»

خربزه‌ شاخدار «African Horned Cucumber» یکی از قدیمی ترین و عجیب ترین میوه هـای دنیا اسـت. قدمت کشت این میوه بـه ۳۰۰۰ سال پیش در آفریقا برمی‌گردد. این میوه بـه‌خاطر پوست زردرنگ با برآمدگی‌هایي شبیه بـه شاخ با عنوان «ماهی بادکنکی» نیز شناخته می شود. قسمت خوراکی این میوه رنگ سبز و دانه‌هـای زیادی دارد و قسمت خارجی آن سرشار از ویتامین سی اسـت.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

این میوه‌ي ژله‌اي حالت دوک‌مانند دارد و اندازه‌ي آن بین ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر اسـت. طعم این میوه چیزی بین خیار و لیموست. آبِ این میوه درمانی عالی برای رفلاکس اسید، سوزش معده و سرِدل و اگزما اسـت. این میوه بـه تسکین مشکلات کلیوی، مشکلات ادراری و تنظیم فشار خون کمک میکند.

 

میوه انگور برزیلی «Jabuticaba»

انگور برزیلی میوه‌ي بنفش‌رنگ و کمیابی اسـت کـه بومی مناطق جنوب شرقی برزیل اسـت. برخلاف سایر میوه‌ها، انگور برزیلی چسبیده بـه تنه‌ي درخت میروید. این میوه شبیه بـه انگور قرمز اسـت، ولی لایه‌ي بیرونی آن ضخیم تر اسـت. اندازه‌ي این میوه تا ۲/۵ سانتی‌متر نیز می رسد.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

گوشت سفیدرنگ انگور برزیلی بسیار شیرین و خوشبوست. این میوه بیشتر در تهیه‌ي شیرینی‌جات، و مربا استفاده می شود و می تواند بـه درمان آسم و اسهال کمک بکند.

 

میوه کاکِنَج «Physalis»

میوه‌ي کاکنج با نام‌هـای عروسک پشت پرده یا فیسالیس نیز شناخته می شود. این میوه‌ي عجیب بومی آمریکای جنوبی اسـت و بـه خانواده‌ي گوجه‌فرنگی‌ها شبیه اسـت. اطراف این میوه را یک لایه‌ي شفاف مانند پوست احاطه کرده اسـت. برخلاف گوجه‌ فرنگی، کاکنج اندازه‌ي کوچکی دارد. میزان اسیدیته‌ي این میوه مشابه گوجه‌فرنگی اسـت.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

کاکنج طعم خوشمزه و خواص درمانی بسیاری دارد. وجود ویتامین C و ویتامین B و آهن، کاکنج رابه یک گیاه ویژه در برخی درمان‌ هـای سنتی تبدیل کرده اسـت. مصرف کاکنج میتواند دستگاه ایمنی‌تان را تقویت بکند.

 

میوه مژکی «Rambutan»

میوه‌ي مژکی «تاژین» در مناطق جنوب‌شرق آسیا می روید. این میوه‌ي عجیب بیضی‌شکل در لایه‌ي خارجی خود مو هـای صورتی دارد. مژکی نام خودرا از کلمه‌ي مالزیایی «رامبوت» میگیرد کـه بـه‌معنای موست. گوشت سفید این میوه طعمی ترش‌وشیرین دارد.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

درخت مژکی در پاییز و اواخر بهار میوه میدهد. طعم مژکی شبیه بـه انگور اسـت. محتوای کربوهیدرات و پروتئین این میوه بـه شادابی و تجدید قوا کمک می کند. این میوه سرشار از مس اسـت و میزان تولید گلبول‌هـای سفید بدن «کـه با عفونت‌ها مبارزه میکنند» را افزایش میدهد.

 

میوه آکی «Ackee»

آکی یک میوه‌ي عجیب و نادر اسـت کـه در مناطق استوایی و غرب آفریقا میروید. آکی میوه‌ي ملی کشور جامائیکاست. ظاهرِ شبیه بـه مغزِ این میوه، جالب‌ترین نکته‌ي آن اسـت. قسمت داخلی آکی محتوی گوشت سفید یا زردرنگ با دانه‌هـای سیاه اسـت.

معرفی مفیدترین میوه های جهان + عجیب ترین میوه های جهان

در کشور هـای آفریقایی طبق معمولاً آکی را همراه با بشقابی از سبزیجات میخورند. این میوه رابه‌ تنهایی نیز میتوان مصرف کرد. آکی عاری از کلسترول و اسیدهاي چرب مضر اسـت. دانه‌ هـای آکی محتوی ماده‌‌ اي سمی بـه‌ نام هیپوگلیسین اسـت بهمین دلیل سازمان غذا و داروی ایالات متحدة واردات این میوه را ممنوع کرده اسـت.