پارس ناز پورتال

منابع غنی سرشار از منیزیم را بشناسید

مجموعه : رژیم و تغذیه
منابع غنی سرشار از منیزیم را بشناسید

منابع غنی سرشار از منیزیم را بشناسید 

منیزیم یکی از مواد معدنی ضروری برای بدن انسان است که توسط منابع غذایی تامین می شود ما هم این مواد غذایی را به شما معرفی می کنیم. منیزیم برای انجام بیش از 300 فرآیند در بدن از جمله عضله سازی، کنترل قندخون، عملکرد عصب، تنظیم فشارخون و … نقش دارد و باعث حفظ سطح مناسبی از مواد معدنی دیگر مانند کلسیم، پتاسیم و روی می‌شود.

 

منیزیم پایین در بدن می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات، سردردهای مکرر، ریتم غیرطبیعی قلب، افسردگی، از دست دادن اشتها،خستگی، ضعف، خواب ناکافی و … شود.بخش عمده‌ای از منیزیم مورد نیاز بدن از طریق مواد غذایی حاوی این ماده معدنی تامین می‌شود.در این مطلب به معرفی مواد غذایی سرشار از منیزیم می‌پردازیم.

 

دانه کدوتنبل

اکثر دانه‌ها منبع خوبی از منیزیم هستند و دانه کدو تنبل در صدر همه‌ی آن‌ها قرار دارد. دانه کدوتنبل علاوه بر منیزیم غنی، حاوی مقادیر زیادی از آهن، مس، منگنز، چربی اشباع‌نشده و اسیدهای چرب امگا3 است. این دانه‌های کوچک حاوی فیبر بسیار بالایی بوده و منبع خوبی برای ویتامین‌های E ,K ,C و بسیاری از ویتامین‌های گروه B است.

 

مصرف روزانه دانه کدوتنبل می‌تواند به کاهش سطح کلسترول خون، مدیریت سطح قندخون، مبارزه با اضطراب، افزایش انرژی، کاهش درد آرتروز و بهبود سلامت قلب و استخوان‌ها کمک کند.

 

اسفناج

بیشتر سبزیجات دارای برگ تیره و از همه مهم‌تر اسفناج، حاوی مقادیر زیادی از منیزیم هستند. نصف فنجان اسفناج پخته شده حاوی 78 میلی‌گرم منیزیم و 20 درصد از منیزیم مورد نیاز بدن در رژیم غذایی را تامین می‌کند. همچنین اسفناج پخته شده غنی از کلسیم بوده و به راحتی توسط بدن جذب می‌شود.

 

مصرف مرتب اسفناج می‌تواند به سم‌زدایی، بهبود سیستم ایمنی، تقویت استخوان‌ها، بالا بردن قدرت عضلات، مبارزه با کم‌خونی، بهبود سلامت قلب، کاهش فشار خون و افزایش سلامت چشم کمک کند.

 

موز

موز یکی از میوه‌های محبوب بوده که محتوی مقادیر زیادی از منیزیم است. یک موز متوسط حاوی 32 میلی‌گرم منیزیم است که 8 درصد از نیاز روزانه به این ماده معدنی را در بدن تامین می‌کند. موز علاوه‌بر منیزیم غنی حاوی مقادیر خوبی از پتاسیم، ویتامین C, B6، منگنز، و مقدار زیادی فیبر سالم است.

 

خوردن یک یا دو موز در طول روز می‌تواند به بهبود هضم، بالا بردن سلامت قلب، تقویت استخوان، تنطیم اجابت مزاج، تامین انرژی فوری، بهبود سوخت‌وساز، درمان کم‌خونی و … منجر شود.یک موز رسیده می‌تواند به عنوان یک میان‌وعده‌ی سالم و یا مخلوطی از یک اسموتی خوشمزه باشد.

 

لوبیا قرمز و سفید

 به گزارش پارس ناز لوبیاها نیز منبع خوبی از منیزیم هستند. نصف فنجان لوبیا قرمز و سفید پخته شده حاوی 60 میلی‌گرم منیزیم است که در حدود 15 درصد از نیاز روزانه را تامین می‌کند. این حبوبات همچنین غنی از پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان، آهن، کلسیم، پتاسیم و روی هستند.لوبیا قرمز به جلوگیری از افزایش سطح قندخون، بهبود سلامت قلبی و عروقی، حفظ سلامت استخوان‌ها و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد.