پارس ناز پورتال

این مواد خوراکی را نباید همزمان مصرف کنید

مجموعه : رژیم و تغذیه
این مواد خوراکی را نباید همزمان مصرف کنید

این مواد خوراکی را نباید همزمان مصرف کنید

 بعضی از مواد خوراکی میباشند که اگر بصورت همزمان خورده شوند می توانند در سیستم گوارش ما اختلال ایجاد کنند و موجب ناخوشی شوند.همه ي‌ي ما گاهی مواد خوراکی‌ متفاوتی را با هم مصرف می کنیم که شاید خوردن‌شان همراه با هم، مناسب نباشد. منظورمان مواد نخست‌‌اي که برای پختن انواع غذاها با هم ترکیب میشوند نیست.

 

در واقع منظور آن دسته از خوراکی‌هایي میباشند که نباید در کنار هم خورده شده و با هم وارد معده شوند. این دسته از خوراکی‌ها میتوانند باعث ناراحتی شما شوند و مشکلات جدی برای بدن به‌وجود آورند.با ما همراه باشید، می خواهیم ببینیم چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم تا بدن‌مان دچار مشکل نشود.

 

مسئله‌ي مهمی که ترکیب غذاها در بدن را دچار مشکل میکند، مدت زمان هضم آنهاست. برای هضم بعضی مواد خوراکی زمان زیادی لازم هست اما بعضی دیگر زودهضم میباشند. به‌طور متوسط، هضم میوه‌ها ۳۰ تا ۶۰ دقیقه زمان می برد. اما هضم سبزیجات، غلات و حبوبات، معمولا یک تا دو ساعت و گوشت و ماهی پخته شده حداقل 3 تاساعت طول میکشد.

 

اگر مواد خوراکی مدت زمان طولانی در معده یا روده باقی بمانند به جای این که هضم مؤثری داشته باشند، تمام مواد مغذی موجود در آن ها جذب نمیشوند. در این حالت مواد خوراکی در معده یا روده فاسد یا تخمیر میشوند و گازهای سمی و سرطان‌زایی ساخت میکنند که دیگر اندام‌ها‌ي بدن را برای این سم‌زُدایی دچار مشکل خواهد کرد.

 

این سموم ممکن هست باعث خستگی، تحریک‌پذیری، سردرد و بوی بد دهان شوند و بعد از تمام این ها بدن ممکن هست دچار مشکلات جدی‌تری مثل ورم مخاط روده‌ي بزرگ، التهاب، یبوست، ورم مفاصل، فشار خون و دیگر مشکلات ناخوشایند شود.

 

۱. میوه همراه یا بعد از غذا

۳۰ تا ۶۰ دقیقه گذشته از غذا، میوه میل کنید – چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم

از آنجایی‌ که عملکرد میوه‌ها شبیه قند‌هاست پس زود هضم میباشند. در حالیکه‌ عموما پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها، دیر هضم می شوند. وقتی میوه‌ها را همراه غذا یا بعد از آن ها می خوریم؛ زودتر از غذا هضم میشوند و در معده تخمیر میشوند و همان‌جا باقی می‌مثل. این فرایند منجر به نفخ و ناراحتی معده می شود

 

باتاچاریا (Bhattacharya) یکی از مشاورین سلامت در نیویورک، دلایل دیگری را برای اجتناب از خوردن میوه‌ها همراه یا بعد از غذاها، عنوان میکند. او میگوید: «در واقع طبق آن چه آیورودا میگوید؛ هضم قندها آسان‌ نیست، چرا که سنگین میباشند و برای هضم آن ها بدن باید حرارت کافی داشته باشد. به همین علت هست

 

که باید میوه‌ها را به تنهایی خورد.» باتاچاریا اضافه می کند که میوه‌ها به‌خصوص میوه‌هاي تازه و فصلی، منبع خالص انرژی و مواد خوراکی کاملی میباشند و ترکیب انها با پروتئین و کربوهیدرات فرایند هضم را مشکل میکند و بسیار سنگین هست. ترکیب میوه‌ها با غذا‌ها یعنی کالری خالص!

 

همۀ وقت} ۳۰ تا ۶۰ دقیقه گذشته از غذا، میوه میل کنید. هنگامی‌ که میوه‌ها را با معده‌ي خالی میخورید، دستگاه گوارش آماده‌ي عمل هضم هست. آب میوه‌ها دستگاه گوارش را شست‌وشو میدهد، به بدن آب‌رسانی می کند و فیبر موجود در آن ها موجب پاک‌سازی دستگاه گوارش و فعال‌سازی آنزیم‌هاي گوارشی می شود.

 

از طرفی اگر خواستید بعد از غذا میوه بخورید این زمان باید حداقل ۳ ساعت بعد از خوردن غذا باشد. در این هنگام خوردن اکثر میوه‌ها اشکالی ندارد اما خوردن خربزه مفید هست چرا که خربزه به اندازه‌ي کافی شکر و آنزیم‌هاي خاص دارد. اما در هر صورت بهتر هست میوه‌ها را به تنهایی مصرف کنید.

 

۲. هر نوع پروتئین حیوانی با انواع نشاسته

پروتئین و نشاسته را با سبزیجات غیر نشاسته‌ اي مصرف کنید – چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم

 

شنیدن این مورد احتمالا به مذاق ما ایرانی‌ها و گرچه خیلی از افراد خوش نخواهد آمد. واقعیت این هست که خوردن هر نوع پروتئین حیوانی با انواع مواد خوراکی نشاسته‌دار، ترکیب خوراکی مناسبی برای معده‌ي ما نیست. به این معنی که، خوردن برنج با گوشت‌هاي انواع خورشت یا خوراک مرغ و خوردن مرغ و سیب‌زمینی برای هضم بد هست.

 

خوردن این دو نوع خوراکی به‌طور توأمان، باعث ساخت شیره‌هاي گوارشی متفاوت می شود که همدیگر را خنثی میکنند و باعث بروز مشکل در فرآیند هضم میشوند. نکته‌ي اصلی این هست که این اتفاق باعث باقی ماندن مواد خوراکی در معده و تخمیر انها، در نتیجه ساخت گاز معده و روده میشود و نفخ ایجاد می کند که به نوبه‌ي خود می تواند آزاردهنده باشد.

 

تجمع آنزیم‌هاي پروتئینی و کربوهیدرات در یک مکان و زمان باعث ایجاد محیط آلوده و ناسالم میشود. گرچه باتاچاریا در این‌باره معتقد هست که بدن تعداد زیادی از افراد به چنین غذاهایی مثل برنج و خورشت یا گوشت و سیب‌زمینی عادت دارد چون غذا هاي سنتی این افراد میباشند. او اضافه میکند که ترکیب لوبیا و برنج در این دسته‌بندی قرار نمیگیرد

 

و خوردن آن ها با هم بد نیست، چون این دو ماده‌ي خوراکی اثر هم‌افزایی در جریان گوارش دارند، یعنی اثر یکدیگر را تقویت میکنند و زمانی‌ که با هم خورده میشوند اثر جذب انها بالاتر می رود.سعی کنید پروتئین و نشاسته را با سبزیجات غیر نشاسته‌اي مصرف کنید. اگر به مخلوط پروتئین حیوانی و نشاسته، سبزیجات برگ سبز را اضافه کنید، عوارض جانبی منفی این دو ترکیب به حداقل ممکن خواهد رسید.

 

۳. چربی‌ها همراه بعضی غذاها

هنگام مصرف چربی‌ ها از سبزیجات برگ سبز بهره گیری کنید – چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم.در این مورد ابتدا چند غذا را برای شما مثال می زنیم سپس به دلایل نامناسب بودن این ترکیبات می پردازیم.

 

زیتون با نان
تُِنِ‌ ماهی با مایونز
گوشت سرخ‌شده در روغن‌هاي گیاهی

 

درمورد‌ي این نوع ترکیب مواد خوراکی باید به این نکته اشاره کنیم که شما با خوردن این دو نوع مواد خوراکی با هم، در واقع بیش از یک نوع چربی را در بدن به جان هم می‌اندازید و این اتفاق، کار را برای فرایند هضم مشکل می کند. در این حالت فقط کافی هست یک نوع پروتئین هم مصرف کنید تا فرآیند هضم آن‌قدر کند شود که کبد از پس آن برنیاید.

 

در صورت بروز این اتفاق، فرایند هضم می تواند دردناک باشد و برای معده بسیار سخت خواهد بود که بعد از خوردن این مواد خوراکی کار خودش را به برترین نحو انجام بدهد و این یعنی نارسایی در روند کارکرد بدن که قطعا برای بدن مشکل ایجاد خواهد کرد.

 

چربی‌ها برای شکسته شدن به نمک‌هاي صفراوی کبد و کیسه‌‌ي صفرا نیاز دارند، بنابراین مخلوط شدن این مواد با مواد شیمیایی دیگر، فرایند گوارش را دچار اختلال خواهد کرد. در واقع همان‌طور که اشاره شد مقدار زیادی چربی همراه با پروتئین روند هضم را کند میکند. باتاچاریا میگوید: «چربی و روغن‌ها برای هضم به حرارت بالایی نیاز دارند

 

و فرد باید به نسبت حرارت بدنش انها را مصرف کند. هنگامی‌ که حرارت روده‌ها کم باشد چربی‌ها هضم نمی شوند (انگار آن ها را در آب فروکرده باشید)، بنابراین روده‌ها سرد میشوند و روند هضم نیمه‌کاره می ماند.»

 

پیشنهاد میکنیم هنگام پختن سبزیجات، غلات و پروتئین‌ها از مقدار کمی روغن‌هاي آلی و طبیعی مثل روغن زیتون یا نارگیل بهره گیری کنید. از طرفی چربی‌هاي پروتئینی مثل آواکادو و روغن‌هاي دانه‌هاي گیاهی فقط باید با سبزیجات غیر نشاسته‌اي مصرف شوند و هنگام مصرف چربی‌ها از سبزیجات خام برگ سبز بهره گیری کنید.

 

۴. مایعات همراه غذا

نوشیدنی ها را ۱۰ دقیقه پیش از غذا میل کنید – چه غذاهایی را نباید بخوریم

 

اگر جزو کسانی هستید که عادت دارید با غذا نوشیدنی‌هایي مثل آب، نوشابه یا آب‌میوه میل کنید بهتر هست در این عادت خود تجدید نظر داشته باشید. این مورد شامل خوردن چای بلافاصله بعد از غذا هم میشود. نوشیدنی‌ها ممکن هست کمک کنند غذا از گلوی‌تان راحت‌تر پایین برود اما مشکل آنجایی آغاز میشود

 

که وقتی آب یا مایعات دیگر وارد معده میشوند مستقیما وارد سیستم گوارش می شوند و شیره‌ها و آنزیم‌هاي گوارشی را رقیق میکنند و این بدان معناست که بدن کار سخت‌تری برای فرآیند هضم در پیش خواهد داشت. غذا باید مدت زمان بیشتری در معده بماند تا دوباره همه ي‌ چیز برای هضم آماده شود و این ماندن غذا در معده باعث نفخ میشود که میتواند بسیار آزاردهنده باشد. پس ظاهرا آب کمک‌ می کند غذا بخورید اما در واقع برعکس هست.

 

بهتر هست، آب یا هر نوشیدنی دیگری را ۱۰ دقیقه پیش از غذا یا یک ساعت بعد از غذا میل کنید تا مشکلی در روند هضم پیش نیاید.

 

۵. دو نوع غذای سرشار از پروتئین با هم

تجمع پروتئین و بالا رفتن آن در دستگاه گوارش، تجزیه‌ي این مواد و روند هضم را بسیار طولانی میکند. این طولانی شدن هزینه‌ي سنگینی برای دستگاه گوارش دارد و تمام انرژی بدن را می گیرد. در آیورودا هم گفته می شود که باید از خوردن انواع گوشت با هم، مثل گوشت قرمز و ماهی اجتناب کنید.

 

بهتر هست گوشت را در آخر وعده‌ي خوراکی خود میل کنید و غذایتان را با سبزیجات و پروتئین‌هاي سبک‌تر آغاز کنید. باتاچاریا می گوید: «گوشت باید از همه ي دیرتر مصرف شود تا حرارت بدن به میزان کافی بالا رفته باشد و بتواند گوشت را هضم کند. هرگز بیش از ۱۰ دقیقه بین خوردن غذاهایی که گوشت دارند مکث نکنید

 

چون حرارت بدن پایین می آید. اگر دو نوع منبع پروتئین مصرف می کنید بهتر هست همراه آن ها سبزیجات آب‌دار مثل پیاز، گل کلم، کلم بروکلی یا کاهو مصرف کنید.»

 

۶. حبوبات و پنیر

اگر شما غذا هاي مکزیکی دوست دارید ممکن هست از خوردن حبوباتی مثل لوبیا که در غذا هاي مکزیکی وجود دارد همراه با پنیر لذت ببرید، اما ترکیب این غذاها با هم دستگاه گوارش را دچار مشکل می کند چون این ترکیبات مقدار زیادی گاز معده ساخت میکند و باعث نفخ شدید می شود که میتواند خیلی آزاردهنده باشد.

 

۷. موز و شیر

این ترکیب می‌ تواند بدن را مسموم کند – چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم

 

هر چند همه ي‌ي ما فکر می کنیم که خوردن یک لیوان شیرموز میان‌وعده‌ي جذابی هست اما در واقع برعکس هست. خیلی از کارشناسان تغذیه معتقدند که این ترکیب خوراکی بسیار سنگین هست و تعداد زیادی از انها حتی معتقدند که این ترکیب میتواند بدن را مسموم کند. گرچه این موضوع هنوز محل مناقشه هست

 

اما حتی فارغ از این نکته، ترکیب این دو نوع خوراکی‌ هم، همان مشکلات قبلی را برای بدن ایجاد میکند یعنی مدت طولانی در معده باقی میماند تا هضم شود که گرچه هضم بسیار دشواری هم خواهد داشت.در صورتی‌ که تمایل زیادی به خوردن شیرموز دارید بهتر هست حداقل توجه کنید؛ موزی که بهره گیری میکنید کاملا رسیده باشد.

 

۸. ماست و میوه‌هاي ترش

هر چند خوردن این ترکیب هم مثل شیرموز، لذت‌بخش هست اما دلایل زیادی وجود دارد که نشان میدهد، خوردن این خوراکی عمده هم برای بدن ما لذت‌بخش نیست. مسئله‌ي مهم، عملکرد میوه‌ي ترش هست. اعتقاد بر این هست که این ترکیب می تواند فلور معده را تغییر بدهد و باعث بروز انواع مشکلات برای این اندام شود. این مشکلات قادر میباشند، توانایی بدن برای هضم این غذا را دچار مشکل کنند. چون این ترکیبات به انرژی زیادی برای هضم نیاز دارند.

 

۹. ترکیبات گوجه فرنگی همراه با سس پاستا

بهتر هست مواد خوراکی اسیدی با هیچ نوع کربوهیدراتی مصرف نشود  چه غذاهایی را نباید با هم بخوریم

 

 به گزارش پارس ناز این ترکیب هم همان‌طور که خودتان میدانید ظاهرا محبوبیت زیادی دارد چون خیلی‌ها دوست دارند پاستا را با کچاب یا سس‌هاي با پایه‌ي گوجه فرنگی میل کنند. خوردن این ترکیب به این علت مفید نیست که گوجه فرنگی یک خوراکی اسیدی هست و بهتر هست همراه با نشاسته خورده نشود. از طرفی تعداد زیادی از کارشناسان معتقدند

 

که بهتر هست مواد خوراکی اسیدی با هیچ نوع کربوهیدراتی مصرف نشود. چون ترکیب این مواد در بدن نیاز به انرژی زیادی برای هضم دارد و بدن را خسته و فرسوده می کند.