پارس ناز پورتال

مواد غذایی مفید برای دوران سرماخوردگی

مواد غذایی مفید برای دوران سرماخوردگی

مواد غذایی مفید برای دوران سرماخوردگی 

مواد غذایی وقتی سرماخوردگی داریم می توانند در بهبود حال ما بسیار تاثیرگذار باشند.پس باید به تغذیه خود در دوران مریضی توجه کنیم. آبریزش بینی ، گرفتگی ، گلودرد و عطسه از جمله علائم سرماخوردگی هستند. البته علائم سرماخوردگی می تواند گوناگون باشد نظیر سردرد و تب. اما اکثر سرماخوردگی ها ناشی از ویروس هایی هستند که باعث بروز عفونت های تنفسی می شوند.

 

اگر سیستم ایمنی بدن شما ضعیف باشد براحتی این ویروس ها وارد بدن شده و شما را بیمار می کنند. غذاها و مواد غذایی متعددی وجود دارند که از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کنند و یا به مبارزه با آن می پردازند. در این مقاله به معرفی برخی از مواد غذایی می پردازیم که برای مبارزه با سرماخوردگی مفید می باشند.

 

ساردین

ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که تحقیقات نشان می دهد خطر ابتلا به بیماری های قلبی و التهاب در بدن را کاهش می دهد. علاوه بر این براساس مطالعات صورت گرفته امگا۳ در تقویت سیستم ایمنی بدن با افزایش عملکرد سلول های ایمنی نقش دارد. حدودا سه اونس از ماهی ساردین حاوی ۱۲۵۹ میلی گرم امگا۳ است و این در حالی است

 

که همان میزان ماهی قزل آلا حاوی ۹۰۵ میلی گرم و کنسرو ماهی تن حاوی ۱۹۶ میلی گرم امگا۳ هستند. بعلاوه ماهی ساردین حاوی مواد مغذی دیگر نظیر پروتئین ، کلسیم و ویتامین D است که برای سلامت بدن بسیار مفید هستند.

 

فلفل دلمه زرد

اغلب اوقات زمانی که افراد احساس بیماری می کنند اولین چیزی که به فکرشان می رسد مصرف ویتامین C است و یکی از بهترین منابع ویتامین C فلفل دلمه زرد است. مصرف یک عدد بزرگ آن حدود ۵۶۸ درصد از ارزش روزانه بدن شما را به این ویتامین تامین می کند. ویتامین C جهت درمان عفونت های تنفسی به کار می رود

 

و با توجه به تحقیقات انجام گرفته در این رابطه مصرف ویتامین C مانع بروز سرماخوردگی در فرد می شود. همچنین این ویتامین نقش مهمی در تسکین علائم سردرد ایفا خواهد کرد. بعلاوه مصرف مکمل ویتامین C بطور روزانه باعث می شود که از شدت علائم سرماخوردگی کاسته شود.

 

بهتر است بدانید که مصرف این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن افراد مسن ، افراد سیگاری و ورزشکاران و کودکان نقش مهمی ایفا می کند.

 

قارچ

سرشار از ویتامین B ، سلنیوم و انتی اکسیدان است و برای قارچ مزایای بسیاری در رابطه با سیستم ایمنی در نظر گرفته شده است از جمله اینکه اثرات ضدویروسی دارد و مصرف آن سبب افزایش تولید سلول هایی می شود که با عفونت ها به مبارزه می پردازند.

 

کاهش مقدار سلنیوم در بدن خطر ابتلا به آنفولانزا را افزتیش می دهد و ویتامین های گروه B موجود در قارچ ( نیاسین تیامین ) به حفظ قدرت سیستم ایمنی کمک خواهند کرد.

 

سوپ مرغ

همانطور که در گذشته رایج بود سوپ مرغ در درمان سرماخوردگی نقش مهمی ایفا می کند. مایعات گرم و مفید گلودرد ناشی از آنفولازا را تسکین می دهند. طبق مطالعات صورت گرفته مواد تشکیل دهنده سوپ مرغ خواص دارویی منحصر بفردی دارند. آب مرغ ، سبزیجات و حتی مرغ موجود در آن دارای خواص ضدالتهابی هستند که این ویژگی سبب تسکین عفونت دستگاه تنفسی می شود.

 

مواد تشکیل دهنده سوپ مرغ عبارتند از : مرغ ، پیا ، سیب زمینی شیرین ، هویج ، شلغم ، ساقه کرفس ، جعفری نمک و فلفل.

 

خانواده مرکبات با پوست

از آنجا که مرکبات سرشار از ویتامین C هستند در نتیجه مصرف آنها بطور منظم سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. مصرف مرکبات در حالیکه سرماخورده هستید با پوست توصیه می شود. زیرا طبق تحقیقات صورت گرفته پوست مرکبات حاوی یک ماده شیمیایی طبیعی است بنام لیمونن است که نقش مهمی در درمان برونشیت دارد ، هرچند تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است اما مطالعات نشان می دهند

 

که لیمونن در مبارزه با سرطان و کاهش وزن نیز نقش دارد. یک راه ساده برای گنجاندن پوست مرکبات در رژیم غذایی این است که سرکه بریزید و پوست را خرد یا رنده کنید و بامقدار کمی از آب آن بسته بندی کنید و نگه داری نمایید.

 

زنجبیل

زنجبیل از قدیم دارای خواص دارویی است و در غذا و شیرینی ها از آن استفاده می کردند. چای زنجبیل در مبارزه با سرماخوردگی با تب مفید است و حتی در کاهش تهوع نیز نقش دارد. به علاوه یک فنجان چای زنجبیل همراه با عسل و آبلیمو می تواند تسکین دهنده بوده و در کاهش تهوع نقش داشته باشد.