پارس ناز پورتال

این میوه دوست دستگاه گوارش و قلب است

این میوه دوست دستگاه گوارش و قلب است

این میوه دوست دستگاه گوارش و قلب است 

این میوه که در عکس می بینید پرتقال یا نارنگی نیست.بلکه از خانواده آن ها است و کامکوات نام دارد و جالب اینجاست که با پوست خورده می شود. کامکوات از خانواده نارنگی است.طعم آن کمی از نارنگی شیرین‌تر است و چون آن را همراه پوستش می‌خوریم، طعم تند خاصی هم همراه آن می‌شود. این میوه در همه میوه‌فروشی‌های کشورمان بویژه در شمال و جنوب کشور وجود دارد.

 

۱)‌ کم‌کالری، پرآب

این میوه پرکالری‌ای نیست. هر عدد ازاین میوه حاوی ۱۳ کالری انرژی است و وزن متوسط آن بین ۱۵ تا ۱۹ گرم است. با خوردن چند عدد از آن نیاز به آب تا حد زیادی تامین می‌شود.

 

۲)‌ تمیزکننده رگ‌ها

این میوه فقط حاوی ۲/۰ درصد چربی است.ازطرفی هر عدد از آن حاوی ۱۳ درصد ویتامین C است. بنابراین مصرف آن می‌تواند نیاز بدن به ویتامین C را تامین کند و دیواره رگ‌ها بویژه مویرگ‌ها را استحکام ببخشد. به ‌این ‌ترتیب بدن در مقابل رسوب چربی در رگ‌ها بیمه شده و خطر سکته قلبی و مغزی کاهش می‌یابد. ضمن این که ویتامین C موجود در آن مانع رسوب چربی‌ در رگ‌ها می‌شود.

 

۳)‌ دوست دستگاه گوارش

از آنجا که این میوه با پوست‌خورده می‌شود، میزان فیبر آن بالاست. هر عدد از این میوه حاوی ۲/۱ فیبر است. با خوردن این میوه عملکرد گوارش بهبود پیدا کرده و خطر ابتلا به یبوست تاحد زیادی از بین می‌رود.

 

۴)‌ تنظیم‌کننده قلب

هر عدد کامکوات حاوی ۳۵ میلی‌گرم پتاسیم و دو میلی‌گرم سدیم است. بنابراین خوردن آن پمپ سدیم ـ پتاسیم قلب را تنظیم کرده و به ‌این ‌ترتیب آهنگ ضربان قلب تنظیم می‌شود.

 

۵)‌ دشمن سرطان

رنگ نارنجی این میوه نشان می‌دهد سرشار از آنتی‌اکسیدان نارنجین است، بنابراین مصرف آن مانع ابتلا به سرطان می‌شود.

 

ـ شیوه مصرف: به‌صورت میوه، همراه با سالاد، مربا، ترشی و دسر.