پارس ناز پورتال

نحوه گرم کردن خودرو در زمستان | بهترین روش کدام است؟

نحوه گرم کردن خودرو در زمستان | بهترین روش کدام است؟

نحوه گرم کردن ماشین در زمستان 

در این بخش با نحوه گرم کردن خودرو در زمستان آشنا می شویم. چالش گرم کردن خودرو در هوای سرد و خصوصا فصل زمستان از زمان اختراع خودرو وجود داشته با این باور که: یک خودرو سرد آمادگی حرکت را ندارد و اگر صبر نکنیم مشکلات زیادی برای خودرو ایجاد می شود. حال آیا واقعا باید بگذاریم خودروی ما در هوای سرد درجا کار کند؟ چه روش هایی برای گرم کردن صحیح خودرو در هوای سرد وجود دارد؟

 

باید اجازه دهیم خودرو گرم شود

ما در ایران زندگی می کنیم و از خودروهای ایرانی استفاده می کنیم و عمدتا از روغن های 20w50 و 10w40 استفاده می کنیم. پس باید با نحوه گرم کردن خودرو در ایران آشنا شویم نه نظرات متخصصان خارجی. عملکرد روغن در خودرو مثل گردش خون در بدن انسان است، اگر روغن به خوبی جریان نداشته باشد خودرو هم به خوبی کار نمی کند و در دراز مدت دچار آسیب هایی می شود.

نحوه گرم کردن خودرو در زمستان | بهترین روش کدام است؟

در فصل سرد و به علت سرمای هوا مولکول های روغن دچار انقباض می شوند و روغن حالت چسبنده ای به خود می گیرد، بنابراین باید دمای خودرو را به حالت تعادل برسانیم تا گردش روغن هم متعادل باشد. همان طور که گفتیم ما ایرانی ها عمدتا از روغن های 20w50 و 10w40 استفاده می کنیم. این روغن ها به 1 تا 2 دقیقه زمان نیاز دارند تا به طور کامل در موتور جریان پیدا کنند.

 

نکته مهم دیگر این است که: اگر خودرو گرم نشود بنزین هم به خوبی مشتعل نمی شود، خودرو عملکرد مناسب را ندارد و نسوختن کامل بنزین می تواند علاوه بر هدر رفت سوخت باعث افزایش استهلاک موتور خودرو شود. بنابراین تا اینجا به یاد داشته باشید که خودرو باید گرم شود، زیرا که ما از نسل های جدید خودرو استفاده نمی کنیم ما هنوز از خودروهای کاربراتوری استفاده می کنیم!

 


 

بهترین روش گرم کردن خودرو در هوای سرد

در خودروهای کاربراتوری باید منتظر بمانیم تا دور موتور خودرو به حد معقول برسد، در غیر اینصورت فرآیند تبدیل بنزین به بخار درست انجام نمی شود و در نتیجه خودرو عملکرد مناسبی ندارد و حتی ممکن است خاموش شود! بنزین مایع وارد سیلندرهای خودرو می شود و استهلاک موتور شما افزایش پیدا می کند. اگر از خودرو کاربراتوری استفاده می کنید به طور متوسط باید 5 دقیقه صبر کنید تا خودرو گرم شود.

نحوه گرم کردن خودرو در زمستان | بهترین روش کدام است؟

در خودروهای انژکتوری با توجه به روغن هایی که ما استفاده می کنیم باید اجازه دهید خودرو 1 تا 2 دقیقه درجا کار کند، سپس با سرعت ثابت (دنده سنگین) حدود 5 دقیقه حرکت کنید تا خودرو کاملا گرم شود، روغن به راحتی جریان پیدا کند و سوخت نیز به اندازه کافی وارد محفظه سوختی شود. در طول این 5 دقیقه اگر مجبور بودید خودرو را ترک کنید از خاموش کردن آن بپرهیزید و تخته گاز رانندگی نکنید.

 


 

یک راه حل ایرانی!

نحوه گرم کردن خودرو در زمستان | بهترین روش کدام است؟

بعد از روشن کردن خودرو اجازه دهید خودرو 1 تا 2 دقیقه درجا کار کند تا جایی ببینید دور موتور کمی پایین آمده، بعد به آرامی حرکت کنید. چرا؟ چون فشار بار و حرکت روی موتور ماشین نیست و به همین خاطر موتور خیلی دیر گرم می شود. با حرکت دادن خودرو جعبه دنده و دیفرانسیل هم فعالیت خود را شروع می کنند و اصطکاک بین دنده ها باعث گرم شدن آنها می شود، در نتیجه تمام بخش های خودرو به طور مساوی گرم می شوند.

 

اختصاصی از بخش ترفندهای خودرو مجله پارس ناز