پارس ناز پورتال

نداشتن اعتماد به نفس و تاثیر آن روی خانم ها

نداشتن اعتماد به نفس و تاثیر آن روی خانم ها

نداشتن اعتماد به نفس و تاثیر آن روی خانم ها 

نداشتن اعتماد به نفس در کل چیز خوبی نیست و باعث عدم حضور فرد بطور فعال در اجتماع میشود و چـه بسا برخی مواقع باعث پایمال شدن حق انسان می گردد. گاهی اوقات شاید از یک تمسخر، تهدید، یک قیاس اشتباه، فقدان استانداردی کـه بگوید توانایی مـا چقدر ارزشمند اسـت یا حتی فقدان محیطی کـه مشوق مـا باشد؛ اعتماد بـه نفس مان را از دست می دهیم.

 

کمبود اعتماد بـه نفسی کـه انگار از درون بر تمام فعالیت هـای مـا تاثیر منفی گذاشته و بر توانایی‌هایمان قفلی سخت و محکم زده اسـت. اینجاست کـه حس می کنیم نیاز بـه انرژی داریم.انرژی کـه بـه مـا قاطعیت و مسوولیت پذیری را یاد بدهد.

 

انرژی اي کـه اجازه دهد دیگران بـه مـا تکیه کنند و بدانند پیرو فردی هستند کـه مسئولیت پذیر اسـت. یک نفس عمیق میکشیم. باید بوی اعتماد بـه نفس مـا فضا را پر کند. باید همه ی احساس کنند با مـا و کنار مـا می توانند همه ی کوه‌هـای دنیا را در نوردند و با سخت ترین مشکلات روبه‌رو شوند.

 

دکتر آزاده شوشتری، روانشناسی اسـت کـه بـه مـا ازآن انرژی میگوید. ازآن اعتماد بـه نفسی کـه وجودش برای همه ی لازم اسـت اما برای مـا خانم‌ها حیاتی. با مـا همراه باشید.

خانم دکتر اصلاً اعتماد بـه نفس چـه معنایی دارد؟

اعتماد بـه نفس بـه درجه توجه افراد نسبت بـه خویش یا احترامی كه بخود میگذارند اشاره دارد و مقدار ارزشی اسـت كه افراد برای توانایی ها و عقایدشان قائل میشوند.

اعتماد بنفس و عزت نفس باهم متفاوت هستند؟

بله، تفاوت این دو ‎در دوست داشتن و عشق ورزیدن بـه همه ی و بالاخره داشتن تصویر ذهنی خوب از خود و سازگاری با جهان هستی اسـت.

 

در کل امنیت معنوی و تفاهم با آنچه کـه هستیم یعنی داشتن عزت نفس، قضاوت‌ها و محاسبه‌هایي کـه یک کودک در طی فرآیند رشد از خود بـه عمل می‌آورد ودر تعامل با محیط و اطرافیان تثبیت می گردد در نهایت منجر بـه پدیداری عزت نفس در او می شود. در افراد فاقد عزت نفس هراس و ترس از واقعیت در فرد وجوددارد.

 

‎ترس‌هایي مثل ترس از افشا شدن، فرو ریختن تظاهرها و وانمودها، ناکامی و تحقیر شدن و… اما دقیقاً شبیه بـه هم نیستند. اعتماد بـه نفس بسیار محدودتر از عزت نفس اسـت. اما بطور کل اعتماد بـه نفس بـه عقیده یک فرد نسبت بـه توانایی‌ها و استعدادهایش مربوط اسـت، اما عزت نفس بـه معنای داشتن احساس ارزشمندی و کارایی در مورد خود اسـت.

یک خانم با اعتماد بـه نفس چـه خصوصیاتی دارد؟

زنانی کـه اعتماد بـه ‌نفس بالایی دارند الزاماًً زیباترین، باهوش‌ترین و یا مغرورترین افراد نیستند، بلکه زنانی هستند کـه دیگران همواره از بودن درکنار انها حس خوب و مثبتی دارند.

 

چرا کـه افراد با اعتماد بـه ‌نفس بر اطرافیان خود تاثیر مثبت دارند.انها نقاط ضعف خودرا می‌پذیرند. توانایی نه گفتن دارند. شنونده خوبی هستند و کارهایی راکه بـه آن اعتقاد ندارند بـه خاطر همرنگ شدن با جماعت انجام نمیدهند. در مواجهه با شکست‌هـای عاطفی خودرا نجات داده و میدانند کـه تقاضای کارها بـه تنهایی ممکن نیست ودر مواقع لزوم از دیگران کمک میخواهند.

 

زنان دارای اعتماد بـه نفس بالا بدون سرزنش خود، احساساتشان را در مواقع مناسب بروز می دهند.اشتباهات خودرا برعهده گرفته و موفقیت دیگران در زمینه‌هـای مختلف مانع از پیشرفت آن ها نمیشود.

کمبود اعتماد بـه نفس و افسردگی باهم رابطه‌اي دارند؟

بين افسردگي و اعتماد بـه نفس يك رابطه دوسويه و مستقيم وجوددارد كه كاهش يكي موجب كاهش ديگري مي‌شود. يكي از علايم افسردگي،كاهش اعتماد بـه نفس اسـت كه بيمار افسرده ديد منفي نسبت بخود، محيط اطراف و آينده پيدا مي‌كند.

 

افكار بيمار افسرده بيشتر در جهت سرزنش خود و ناچيز دانستن دستاوردهاي خود و تكيه بر ناتواني‌ها و نارسايي‌هايش متمركز اسـت.

 

فرد افسرده دورنماي تاريكي از آينده خود تصور مي‌كند و هر فعاليتي بنظر وي دشوار و انجام نشدني اسـت و بـه دليل اين ناتواني و عدم اعتماد بـه نفس، از فعاليت‌هـای معمول و ايجاد ارتباط پرهيز مي‌كند. این رابطه دوسويه و هر يك ديگري را تشديد مي‌كند و رفع يكي ازآن‌ها باعث رفع ديگري مي‌شود.

چرا خانم‌ها بیشتر از این کمبود رنج می بینند؟

انها ممکن اسـت احساس کنند کـه قربانی هستند و همه ی چیز رابه خودشان می گیرند. در نگاه اول یک زن معمولی با ظاهری متوسط ممکن اسـت درک نکند کـه چطور یک زن زیبا و برجسته ممکن اسـت از کمبود عزت نفس و اعتماد بـه نفس رنج ببرد و تصویر بدی از خودش داشته باشد.

 

اما حقیقت این اسـت کـه اعتماد بـه نفس یک مسئله کاملاً روحی و روانی اسـت و بـه مشخصات ظاهری افراد ربط زیادی ندارد. شناسایی نشانه‌ها و علائم این مشکل می تواند بـه خانم‌ها کمک کند کـه زندگی بهتری داشته باشند.

 

‎یک زن هرچقدر زیبا باشد، اگر از اعتماد بـه نفس کافی برخوردار نباشد احساس میکند کـه بـه اندازه کافی جذاب نیست. این دسته از خانم‌ها ممکن اسـت بـه ظاهر خودشان بی‌توجهی کنند «برای مثال موهای شان را شانه نکنند و مسواک نزنند» زیرا احساس می کنند این کارها هیچ فایده‌اي ندارد و بـه آن ها کمکی نمی کند.

 

در نتیجه جذابیت انها کاهش مییابد و کمبود اعتماد بـه نفس آن ها کمتر و کمتر میشود و این چرخه همین طور ادامه می یابد.این نوع زن‌ها دیگران را عامل اصلی مشکلات مختلف زندگی‌شان و ناکامی‌هـای خود میدانند.

 

آن ها دائماً از وضعیت و شرایط زندگی خود شکایت دارند و هیچ کنترلی روی زندگی خود ندارند. انها حس می کنند قربانی هستند و چاره‌اي جز ادامه زندگی بهمین وضعیت ندارند درحالیکه واقعیت این اسـت کـه انها قدرت تغییر شرایط زندگی خودرا دارند.

 

زن‌هایي کـه از مشکل کمبود اعتماد بـه نفس رنج میبرند اگر چـه مسؤولیت اشتباهات‌شان را قبول نمی کنند و دیگران را سرزنش می کنند اما طبق معمولً خودشان را دلیل اصلی بدبختی و ناراحتی همسرشان می دانند. بنابر این اگر همسرشان با آن ها بدرفتاری کند شکایتی نمیکنند، زیرا گمان می کنند کـه لیاقت‌شان همین اسـت.

 

هر وقت مشکلی در رابطه‌شان بوجود می آید خودشان را مقصر میدانند و خودشان را سرزنش می کنند. ‎پذیرفتن همه ی انتقادها و ایرادها، افسردگی، ناراحتی، منفی‌بافی و داشتن ایده‌آل‌هـای دست نیافتنی و دور از ذهن برای چیزهای مختلف از علائم دیگر کمبود اعتماد بـه نفس در زنان اسـت.

 

‎زنانی کـه دوست دارند اعتماد بـه نفس خودشان را افزایش دهند، بهتر اسـت از یک دکتر متخصص دراین زمینه کمک بگیرند و علاوه بر این از همسر و دوستانشان هم بخواهند کـه بـه انها کمک کنند.