پارس ناز پورتال

چرا نفخ معده می گیریم؟

چرا نفخ معده می گیریم؟

چرا نفخ معده می گیریم؟ 

امان از این نفخ معده کـه مدام مـا را اذیت میکند و آرام نمیگیرد.دراین پست بـه کارهایی کـه باعث نفخ معده می‌شود می‌پردازیم. نفخ معده تقریباً یک بیماری همه ی گیر اسـت و آنهم بعلت رژیم غذایی فقیر، تجربه سطوح بالای استرس، قرار گرفتن در دسترس آلاینده هاي مختلف و ….

 

نفخ معده اگر چـه متداول اسـت اما همیشه ناشی از عواملی کـه بـه آنها اشاره شد نیست و میتوان عده اي از مشکلات جدی سلامت را در ارتباط با آن مطرح کرد.خوشبختانه در تعداد زیادی از موارد نفخ معده با رعایت رژیم غذایی متعادل و سالم برطرف می‌شود اما اگر این مشکل ادامه دار و همراه با سایر علائم از قبیل موارد زیر بود، باید بـه دنبال بررسی هاي بیشتر دکتری رفت:

 

تب

خارش پوست یا کهیر
آبریزش چشم، خارش گلو یا واکنش هاي دیگر آلرژیک
یبوست یا اسهال
استفراغ و تهوع
خون در ادرار یا مدفوع
کاهش وزن ناخواسته
درد در اطراف غدد لنفاوی از جمله کشاله ران، گلو یا زیر بغل
خستگی
مشکل در تمرکز
بواسیر

 

علل عمده نفخ
اختلالات گوارشی: اکثر مردم در برخورد با اختلالات مختلف گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک، علائمی مانند نفخ، اتساع و … را تجربه میکنند. عده اي از گزارش ها حاکی از آنند کـه نفخ معده در 96 درصد از افراد مبتلا بـه سندرم روده تحریک پذیر رایج اسـت و 56 درصد از افراد مبتلا بـه یبوست مزمن نیز آنرا تجربه میکنند.

 

احتباس مایعات یا ادم: گاهی اوقات مایعات می‌توانند در سراسر بدن از جمله در نزدیکی شکم یا لگن تجمع کرده و باعث نفخ بیش از حد و افزایش وزن موقت شوند. شـما هم چنین ممکن اسـت تورم و درد در مفاصل را نیز در نتیجه آن تجربه کنید. این روند می‌تواند ناشی از سرطان البته در موارد نادر باشد.

 

کم آب شدن بدن: مصرف غذا هاي شور یا نوشیدن الکل بدن را دچار پف و کم آبی میکند. یبوست ناشی از کم آبی بدن نیز علت دیگر تجربه نفخ اسـت.

 

یبوست: یبوست ناشی از یک رژیم غذایی کم فیبر، کم آبی، کم تحرکی و استرس عامل دیگری برای احساس نفخ و ناراحتی در معده اسـت.

 

حساسیت هاي غذایی: اغلب حساسیت هاي غذایی از قبیل عدم تحمل لاکتوز از دلایل شایع احساس نفخ در معده اسـت. مواد غذایی حاوی گلوتن مانند غلات و حبوبات و برخی محصولات لبنی نیز این علامت را می‌توانند ایجاد کنند.

 

عفونت: شـما می‌توانید در برخورد با یک عفونت و التهاب ناشی ازآن احساس نفخ را تجربه کنید. عده اي از نشانه هاي دیگر ابتلا بـه عفونت مانند تب و تورم غدد لنفاوی نیز باید بررسی شوند.

 

انسداد روده: این نشانه همراه با یبوست، تهوع، استفراغ و البته نفخ اسـت. انسداد روده توسط بافت اسکار یا تومور ایجاد میشود. روده مسدود شده مانع از خروج مدفوع شده و شرایط دردناک را همراه با نفخ ایجاد می‌کند.

 

تغییرات هورمونی: سندرم پیش از قاعدگی همراه با مسائل گوارشی از جمله نفخ اسـت و فرد را در دسترس یبوست و احتباس مایعات نیز قرار میدهد.

 

سرطان: نفخ می‌تواند یکی از نشانه هاي سرطان روده بزرگ یا سرطان رحم باشد. با دکتر تان درصورت تشدید و ادامه دار بودن نفخ برای شناسایی این نوع سرطان ها حتماً باید در تماس باشید.

 

نکات پیشگیرانه
رژیم غذایی شـما نقش مهمی در پیشگیری و یا تشدید نفخ دارد. برای پیشگیری از نفخ باید مطمئن شوید رژیم غذایی حاوی فیبر بالا دارید. مصرف فیبر باید حداقل 25 تا 30 گرم در روز باشد. افزودن فیبر بـه رژیم غذایی سخت نیست و کافیست شـما سبزیجات، میوه ها، اجیل و دانه هاي بیشتری را مصرف کنید.

 

آلرژی بـه گندم و یا حساسیت بـه لاکتوز را مشخص کنید: این 2 ماده نفخ آور اسـت اما باید توسط دکتر تشخیص داده شود.

 

از سریع خوردن پرهیز کنید: سریع خوردن غذا بدون این‌کـه خوب بجوید باعث قورت دادن هوا و نفخ معده می‌شود. غذا خوردن باید حداقل 30 دقیقه طول بکشد. توجه داشته باشید کـه هضم غذا از دهان شروع می‌شود و با جویدن بیشتر میتوانید نفخ معده را کاهش دهید. یک ویژگی دیگر آهسته خوردن، احساس سیری اسـت. بررسی ها نشان داده کـه هرچه کندتر غذا بخورید، مقدار کمتری غذا خواهید خورد.

 

از مصرف بیش از حد نوشابه هاي گازدار پرهیز کنید: این نوع نوشیدنیها حتی انواع رژیمی انها میتواند منجر بـه گیر افتادن گاز در معده شود. بجای آن آب معدنی با طعم لیمو، پرتقال، خیار بخورید و یا مصرف روزانه نوشیدنی هاي گازدار را کاهش دهید. چای نعناع برای کاهش و تسکین نفخ معده نیز موثر اسـت.

 

نمک را محدود کنید: مواد غذایی آماده سرشار از نمک و میزان پایین فیبر اسـت کـه هردو ایجاد نفخ می‌کند. هنگام خرید مواد غذایی آماده و کنسرو بـه محتویات آن توجه کنید.

 

مصرف حبوب و سبزی هاي نفاخ را کاهش دهید: اگر بـه خوردن حبوب عادت ندارید، با خوردن سبزی هایي مانند کلم بروکلی و گل کلم، با نفخ مواجه خواهید شد. اینکار بـه این منظور نیست کـه انها را از رژیم غذایی خود حذف کنید بلکه انها را کم کم بـه رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن بـه ترکیبات عادت کند.

 

بـه وعده هاي غذایی کوچکتر رو بیاورید: بجای 3 وعده غذایی کامل بـه وعده هاي متعدد و کوچکتر بپردازید اینکار باعث میشود علاوه بر پیش گیری از نفخ، میزان قندخون و گرسنگی نیز نظارت شود. بنابر این بـه 5 تا6 وعده غذایی کوچکتر در روز و مواد مغذی توصیه شده رو بیاورید.

 

ورزش کنید: فعال بودن بـه تنظیم عملکرد سیستم گوارش، مبارزه با یبوست و التیام گرد خون کمک می‌کند و فرایند زهر زدایی ازبدن را تسریع مي نماید. انجام حداقل 30 تا 60 دقیقه ورزش برای 5 روز در هفته نشان هاي نفخ را می‌تواند تخفیف دهد.

 

با دکتر تان صحبت کنید: اگر نفخ بعلت بیماری هاي زمینه اي دیگر باشد، شـما نیاز بـه آزمون هاي تشخیصی برای تعیین علت نفخ دارید. دکتر شـما برای تعیین علت نفخ آزمایش خون، سونوگرافی، آندوسکوپی، کولونوسکپی یا بیوپسی را ممکن اسـت تجویز کند.