پارس ناز پورتال

نکاتی درباره بارداری و شیردهی در تابستان

نکاتی درباره بارداری و شیردهی در تابستان

نکاتی درباره بارداری و شیردهی در تابستان 

به دلیل گرمای هوا ممکن است شرایط برای خانم های باردار و شیرده کمی دشوار به نظر آید اما ما نکاتی را برای خانم ها داریم. 

 

گرمای تابستان و عرق سوختگی

در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا و تعریق بیشتر، پوست بدن به ویژه در نواحی پرچین نظیر کشاله ران و زیر بغل دچار قرمزی و سوزش می‌شود؛ برای پیشگیری و درمان عرق سوختگی:

 

1- لباس های نخی، گشاد و رنگ روشن به تن کنید.

 

2- روزانه یا یک روز در میان  با آب ولرم استحمام کنید.

 

3- در ساعات اوج گرما حدود ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، از منزل خارج نشوید.

 

نکته: اگر با رعایت نکات فوق بهبودی حاصل نشد می‌توانید به دستور پزشک خود از پماد‌های موضعی استفاده کنید.

 

نوشیدن آب را در تابستان برای خود به شکل عادت درآورید

تابستان، فصل کم‌آبی بدن است؛ تعریق به خصوص در مناطق شرجی در فصل تا‌بستان بسیار زیاد است و نیاز بدن را به آب افزایش می‌دهد.

 

روزانه به میزان 8-6 لیوان آب بنوشید. می‌توانید آب‌ میوه‌های طبیعی و خانگی مثل آب هندوانه، آب انبه و آب طالبی را جایگزین آب کنید.

 

نکته1: مادران باردار مبتلا به پره‌ اکلامپسی (مسمومیت حاملگی یا ابتلای ناگهانی به افزایش فشار خون و دفع پروتئین از طریق ادرار در دوران بارداری)، فشار خون بالا، افزایش مایع درون کیسه آب بیش از مقدار طبیعی (پلی هیدرآمنیوس) و مادرانی که ورم دست و پا دارند، میزان مصرف مایعات را طبق نظر پزشک خود تنظیم نمایند.

 

نکته 2: نوشیدنی‌های خنک بنوشید و نوشیدن مایعات داغ و کافئین دار مثل چای و قهوه را محدود کنید؛ زیرا علاوه بر افزایش دمای بدن، کافئین موجود در این نوشیدنی‌ها به دلیل خاصیت مدری که دارند، موجب کم آبی بدن می‌شود.

 

نکته3: مادران باردار مبتلا به دیابت در خصوص نوشیدن آب میوه‌ها با پزشک خود مشورت کنند.

 

نکته4: از مصرف بیش از اندازه مایعات به دلیل اختلال الکترولیت ها و ورم دست و پا پرهیز کنید.

 

تابستان، فصل مناسب برای انجام ورزش‌های بیرون از منزل

قدم زدن در هوای آزاد به ویژه اگر با تنفس آرام و عمیق همراه باشد، یکی از بهترین دوستان مادر باردار و شیرده است و در هر مرحله‌ای از بارداری قابل انجام است.

 

این ورزش با کمترین هزینه سلامت قلب شما را تضمین می‌کند و راهی ساده برای بهره‌مند شدن از هوای تازه است (بدیهی است در روز‌های آلوده تنها با مجهز شدن به ماسک فیلتردار از منزل خارج شوید).

 

قدم‌ زدن همچنین باعث انتقال هرچه بیشتر اکسیژن به جفت شده و با بهبود عملکرد آن، جنین از دریافت مواد مغذی بیشتر بهره‌مند می‌شود.

 

در دوران شیردهی نیز قدم زدن موجب بازگشت سریعتر وزن بدن به وزن پیش از بارداری شده و علاوه بر آن احساس بهتری به شما می‌دهد و از بروز اندوه و افسردگی بعد از زایمان پیشگیری می‌کند.

 

نکته1: حداقل 3 روز در هفته و هربار به مدت 30 دقیقه قدم بزنید، سرعت قدم زدن خود را طوری تنظیم کنید که موجب تند شدن ضربان قلب و به نفس افتادن شما نشود.

 

نکته2: انجام هرگونه ورزشی اعم از پیاده‌روی در مادرانی که اخیراٌ دچار لکه‌بینی، خونریزی و تهدید به سقط هستند و همچنین در موارد پره‌اکلامپسی (مسمومیت حاملگی)، محدودیت رشد جنین، جفت سرراهی، پارگی کیسه آب و تهدید به زایمان زودرس ممنوع است.

 

نکته3: در ساعاتی که تابش نور خورشید حداقل است (صبح زود یا عصر)، از منزل خارج شوید.

 

شنا کردن: از دیدگاه منابع علمی شنا کردن ورزش مطلوب دوران بارداری است؛ شنا کردن در ایران به دلیل آغشته بودن آب استخرها به کلر فراوان و آلودگی آب دریا خصوصاً در فصل تابستان توصیه نمی‌شود؛ اما قدم زدن در آب با کمک همراه مفید است.

 

میوه‌جات و سبزیجات

در فصل تابستان میوه‌جات و سبزیجات تازه و متنوع فراوان است؛ با گنجاندن آن‌ها در رژیم غذایی خود از ویتامین‌ها و مواد معدنی حداکثر استفاده را ببرید.

 

نکته1: از ضدعفونی بودن میوه‌جات و سبزی‌جات اطمینان حاصل فرمایید.

 

نکته2: اگر به رستوران تشریف می‌برید از مصرف سالاد و سبزیجات خام پرهیز کنید.

 

فصل تابستان و دریافت ویتامین D از نور حیات بخش خورشید

کمبود ویتامین D در بین زنان به خصوص زنان باردار ایرانی بسیار شایع است و در برخی مقالات بین کمبود ویتامین D و بروز دیابت بارداری، پره‌اکلامپسی و شکستگی استخوان نوزادان ارتباطی نشان داده شده است.

 

هر چند که محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید بسیار مهم است اما قرار دادن پوست بدن به مدت چند دقیقه در روز در معرض نور مستقیم آفتاب جهت تأمین  ویتامین D مفید است.

 

نکته: هنگام مواجهه با نور خورشید حتماً از عینک آفتابی طبی استفاده کنید.

نکاتی درباره بارداری و شیردهی در تابستان

حفاظت از پوست در برابر نور خورشید

بهترین روش برای محافظت از نور شدید آفتاب، استفاده از کلاه‌های لبه‌دار است. در دوران بارداری استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به دلیل داشتن ترتینوئین باید به پایین‌ترین درجه محافظت (حداقل 30 SPF) محدود شوند.